×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب؛ دیدارهایی که به کلاس درس دانشگاهی در رفع شبهات تبدیل می‌شوند

به گزارش تهران۲۴، دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب پس از دو سال وقفه که به‌دلیل شیوع بیماری کرونا به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شد، امسال به‌صورت حضوری انجام می‌شود و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی امروز در حضور رهبر انقلاب سخنرانی خواهند کرد.

در گفت‌وگویی با مهدی رجب بلوکات دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به اهمیت این دیدار و تأثیر آن بر نقش‌آفرینی دانشجویان در فضای عمومی کشور پرداختیم.

 **اهمیت دیدار رمضانی رهبر انقلاب با دانشجویان

وی در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به کم‌نظیر بودن این دیدار در فضای سیاسی کشور اظهار داشت: نظیر جلسه‌ای را که حضرت آیت الله خامنه‌ای به‌عنوان عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب اسلامی با دانشجویان و نخبگان سیاسی اجتماعی دانشگاه‌ها برگزار می‌کنند در کشورهای دیگر به این معنا که عالی‌ترین مقام کشور چند ساعت، مستمع نقطه‌نظراتی که اکثراً نسبت به موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با انتقاد همراه است، سراغ نداریم.

بلوکات با اشاره به برگزاری این دیدارها طی سالیان گذشته، آزادی بیان حاکم در این جلسه را از نکات برجسته دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب دانست و تصریح کرد: قطعاً دانشجویانی که تجربه حضور و سخنرانی در این جلسات را داشتند، آزادی بیان حداکثری در این جلسات را، ویژگی ممتاز این دیدارها می‌دانند و اذعان دارند که هیچ گونه توصیه‌ای از طرف برگزارکنندگان جلسات برای محتوای سخنان دانشجویان وجود ندارد.

وی ابراز کرد: ای‌کاش برخی جریانات سیاسی و افرادی که ادعای آزادی بیان دارند، نمونه مشابهی را بیاورند که در آن، جوانان دانشجو، بدون لکنت زبان در حضور عالی‌ترین مقام کشور جدی‌ترین موضوعات را مطرح و انتقادات خود را بیان نمایند.

**آزادی بیان و سخنان انتقادی جامعه از زبان دانشجویان در دیدار با رهبرانقلاب

دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به محتوای سخنان دانشجویان در چنین دیدارهایی اضافه کرد: از نظر محتوای مطرح‌شده در این جلسات، باید گفت نقد و یا مسئله‌ای نبوده که در افکار عمومی جامعه وجود داشته باشد، اما دانشجویان در جلسه و در محضر رهبری آن را بیان نکرده باشند. برحسب اقتضائات زمانی کشور، زمانی بحث مذاکرات و سیاست خارجی، زمانی دیگر بحث مبارزه با فساد و یا زمانی مباحث آموزش عالی مهمترین موضوعات و دغدغه‌های دانشجویان در این جلسات بوده که در سخنان مقام معظم رهبری نیز تبیین شده است.

وی با اشاره به ویژگی بارز این دیدار افزود: دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در دل خود یک توصیه‌ای به سایر مسئولین دارد و آن این است که شبیه این جلسات را با حضور متخصصین و دانشجویان برگزار کنند.

بلوکات خاطرنشان کرد: به‌دلیل محدویت‌های موجود از نظر مکانی و زمانی، همه دانشجویان کشور امکان حضور و بیان دغدغه‌های خود در این جلسه را ندارد، لذا سایر مسئولین با الهام از این جلسه و در سطوح مختلف مدیریتی، استانی و محلی می‌توانند در جلسه‌ای با دانشجویان سخنان آنها را بشنوند، زیرا در این جلسات هم نکاتی برای اصلاح امور وجود دارد و هم اینکه شنیدن سخنان دانشجویان باعث می‌شود کشور در مدار گفت‌وگو و مطالبه‌گری دچار انحراف نشود. اگر حرف و انتقادی هم هست در جلسه‌ای و در حضور مسئولان کشور، روشن و عیان مطرح شود.

**سخنان رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان فضای جدیدی را در کشور ترسیم می‌کند

دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل راجع به محتوای این جلسات یادآور شد: یکی از جلساتی که رهبر انقلاب فرمایشات مهم خود را در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و همین‌طور در حوزه‌های مختلف راهبردی ناظر به آینده جمهوری اسلامی و آینده ایران مطرح می‌کنند، جلسات با دانشجویان است.

وی با بیان اینکه “اگر بخواهیم سرفصل‌های این موضوعات را بشماریم مطلب طولانی می‌شود”، ادامه داد: مواضعی که مقام معظم رهبری نسبت به موضوعات مختلف می‌گرفتند و بعضاً در پاسخ به سؤالات و صحبت‌هایی که دانشجویان مطرح می‌کردند، عملاً یک فضایی را ایجاد می‌کرد که ایشان به یک سری از موضوعات خاص و ویژه بپردازند.

 بلوکات تصریح کرد: در حوزه عدالت اجتماعی و در حوزه‌های فکری و نظری، نظرات انتقادی دانشجویان نسبت به عملکرد مسئولین دولتی و سایر قوا و همین‌طور مواضع و دیدگاه‌های ایشان نسبت به رخدادهای داخلی و خارجی معمولاً در این جلسات مطرح شده است. کنار این، یک‌سری موضوعات و مباحث مدونی را مقام معظم رهبری در این جلسات دنبال می‌کردند که خیلی خاص و بدیع بود.

** جلساتی که به کلاس درس دانشگاهی برای رفع شبهات تبدیل می‌شود

دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در این زمینه خاطرنشان کرد: بخشی از این مسائل در حوزه‌های تاریخی بود. بعضی از سال‌ها، جلسات مقام معظم رهبری با دانشجویان از نظر بازخوانی تاریخ معاصر، تاریخ اسلام و تاریخ جهان یک جلسه درس تمام‌عیار دانشگاهی می‌شد. تحلیل وقایع و موضوعات مهم تاریخی که مقام معظم رهبری در این جلسات مطرح کردند، بسیار قابل استفاده است و دیدیم که بسیاری از شبهات را حضرت آقا در همین جلسات دانشجویی پاسخ دادند، از شبهات مرتبط با اصل ولایت فقیه و جایگاه رهبری در مناسبات کشور گرفته تا شبهات سطح پایین‌تر توسط ایشان تبیین و پاسخ داده شد.

بلوکات افزود: مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته علاوه بر دیدارهای سالانه رمضانی که با دانشجویان داشتند، در برخی دانشگاه‌های کشور هم به‌صورت خاص حضور پیدا کردند، در آنجا هم دانشجویان در حضور رهبر معظم انقلاب نکاتی را مطرح می‌کردند و ایشان هم فرمایشاتی داشتند که بسیاری از این فرمایشات تاریخی و مهم است.

وی خاطرنشان کرد: محتواهای دیدار‌های رمضانی رهبر انقلاب با دانشجویان، گنجینه قابل استفاده و مفیدی برای دانشجویان و کسانی است که علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش در حوزه‌های فکری و معرفتی هستند.

** انتظار از دانشجویان در ارائه راهکار برای مشکلات و انتقادات

دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با تصریح به اینکه “یک شأن دیده‌بانی و بیدارگرانه نسبت به جنبش دانشجویی قایل هستیم که اگر نقدی دارد از او انتظار ارائه راهکار نیز وجود دارد”، یادآور شد: این‌که بگوییم ما تشکل دانشجویی هستیم و هیچ مسئولیتی در قبال ارائه راهکار نداریم، درست نیست، زیرا بدنه جریان دانشجویی از بخش‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکتری را در بر می‌گیرد و دارای یک عقبه و توان جدی در حوزه‌های تخصصی است و می‌تواند برای مسائل کشور راه‌حل ارائه دهد. یکی از نکاتی که اخیراً به‌شکل پررنگ مطرح بوده این است که اگر نقد و اشکالی مطرح می‌شود، کمتر دیدیم یک راهکار هم با آن ارائه شود، لذا جا دارد دانشجویان در این بخش تمرکز بیشتری داشته باشند.

**دیدارهای دانشجویی با رهبر انقلاب تجربه‌ای امیدآفرین و شورانگیز

دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه با اشاره به تأثیر این دیدار در رفع شبهات دانشجویان و امیدآفرینی این بخش از جامعه خاطرنشان کرد: این دیدار و حضور در آن برای دانشجویان واقعاً یک تجربه کاملاً امیدآفرین و شورانگیز است. من وقتی صحنه‌های دیدار نسل‌های مختلف جوانان را با مقام معظم رهبری می‌دیدم، واقعاً شاهد صحنه‌های بسیار دل‌انگیز و زیبا از رابطه صمیمانه، عاطفی، اعتقادی و قلبی دانشجویان با مقام معظم رهبری بودم.

بیشتر بخوانید

بلوکات تأکید کرد: نفس حضور در محضر رهبر معظم انقلاب به‌عنوان ولی فقیه و نائب امام زمان(عج) و کسی که عمری را برای خدمت به اسلام، انقلاب و کشور از سال‌های قبل از انقلاب، در نهضت حضرت امام(ره)، بعد از انقلاب، زمان دفاع مقدس و بعد از آن در دوران رهبری انجام داده‌اند، دانشجویان را به یک شوق و ذوقی وامی‌دارد که انصافاً لحظاتی به‌یادماندنی را به‌یادگار می‌گذارد.

وی با اظهار اینکه این دیدار نقطه عطفی در زندگی بسیاری از دانشجویان است، گفت: صرف‌نظر از محتواهایی که در این جلسه مطرح می‌شود، این دیدار و جلسه مانند یک بمب انرژی و امید در جریان دانشجویی عمل می‌کند، حقیقتاً روحیه و نشاط دانشجویان، قبل و بعد از برگزاری چنین دیداری قابل مقایسه نیست، لذا نفس این دیدار و حضور در حسینیه امام خمینی(ره) و دیدار با مقام معظم رهبری بسیار اثرگذار است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.