×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
داغی که ۹۹ ساله شد/ تخریب بقیع چگونه رخ داد؟

به گزارش تهران۲۴،در سال‌های گذشته بارگاه و گنبدی برای چهار امام مدفون در بقیع وجود داشت که برای نخستین بار در سال ۱۲۲۰ قمری یعنی چهار سال پس از تخریب حرم امام حسین علیه السلام در کربلا، قبور ائمه بقیع تخریب شد و در این حرکت شنیع، نه تنها بارگاه چهار امام مدفون در بقیع، بلکه بیت الاحزان هم به دستور سعود بن العزیز با خاک یکسان شد و اثری از آن باقی نماند.

چه کسی دستور ساخت بقیع را پس از نخستین تخریب صادر کرد؟

البته در آن دوران سلطان محمود دوم عثمانی در اعتراض به این اقدام، لشکری برای تصرف مدینه فرستاد و در ذی الحجه سال ۱۲۲۷ مدینه را به تصرف درآورد و دستور بازسازی بارگاه در بقیع را صادر کرد و به این ترتیب دوباره بقیع ساخته شد. اما مدتی بعد، وهابی‌ها دوباره مکه و طائب را فتح و به این ترتیب در ماه صفر سال ۱۳۴۴ قمری دوباره به مدینه حمله کردند و جنایات مختلفی در این سرزمین داشتند که سربریدن کودکان بخشی از آن است.

فتوای ۱۵ مفتی مدینه برای تخریب بقیع/ ساخت بنا رو.ی قبور شرک است!

چندی نگذشت که ۱۵ نفر از مفتیان مدینه فتوا دادند که ساخت بنا روی قبور شرک است. ابن‌تیمیه در این‌باره چنین می‌نویسد: «حرم‌های ساخته شده بر قبور انبیاء و صالحان و اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، تماماً از بدعت‌های حرامی است که در دین اسلام ایجاد شده و برخلاف دین الهی و نوعی شرک است». این امر در حالی است که بر اساس سنت اسلامی و آیات قرآن و حتی بزرگان اهل تسنن، ساخت بارگاه برای رفتگان از دنیای فانی نه تنها شرک نیست، بلکه امری پسندیده به شمار می‌رود؛ تا جایی که خداوند در آیه ۳۶ سوره مبارکه «نور» قرآن می‌فرمایند: «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ؛ در خانه‌هایی که خداوند اذن داده والا مرتبه باشد و در آن نام او برده شود؛ صبحگاهان و عصرگاهان در آن خانه‌ها تسبیح او کنند».در روایاتی چنین آمده است: «یکی از صحابه از نبی مکرم اسلام پرسید: «ای رسول‌خدا! مراد از آن بیوت چیست؟ پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود: مراد خانه‌های انبیاء است. ابوبکر پرسید: «آیا خانه علی و فاطمه هم جزو خانه‌های انبیاست؟ رسول خدا فرمود: «آری! از بافضیلت‌ترین آن خانه‌هاست».

یوم الهدم چه روزی است؟

با این وجود، وهابیت به این بهانه هشتم شوال سال ۱۳۴۵ قمری به بقیع حمله کرده و این مکان مقدس را تخریب کردند. در این روز که به یوم الهدم یعنی روز ویرانی مشهور است، وهابیون به مدینه حمله کرده و یکی از مکان‌های زیارتی و بخشی از تاریخ مسلمانان را با خاک یکسان کردند. پس از آن بقیع به مخروبه‌ای تبدیل شد و اثری از بنا در آن یافت نشد.

این امر در حالی بود که بقیع پیش از آن دارای بارگاه و ضریح برای ائمه اطهار علیهم‌السلام بود و حتی در قرون مختلف زیباترین فرش و گرانبهاترین صندوق و ضریح را داشت که وهابیون به بهانه شرک بودن اماکن مذهبی، دست به تخریب این مکان مقدس زدند.

نه تنها بارگاه، بلکه سایه‌بان هم در بقیه ساخته نشد

پس از تخریب بقیع، جمعی از علمای اسلام این اقدام وهابیون را محکوم کرده و با توجه به ناامنی در عربستان، یک سال حج تمتع تعطیل شد. در سال ۱۳۷۱ قمری کنگره اسلامی در کراچی پاکستان تشکیل شد و حجت‌الاسلام شریعت‌زاده اصفهانی، نماینده آیت‌الله بروجردی در پاکستان، موضوع ساخت بقیع را مطرح کرد و شیعیان از این پیشنهاد استقبال کردند و به این ترتیب در سفری به عربستان، پادشاه وقت سعودی ضمن موافقت برای ساخت سایه‌بان بر قبور ائمه بقیع، وعده ساخت بارگاه در آن را هم داد.

داغی که ۹۹ ساله شد

امسال ۹۹ سال از تخریب حرم ائمه مدفون در بقیع می‌گذرد و همچنان داغی عظیم بر دل‌های شیعیان سنگینی می‌کند که این اندوه تنها با امید ساخت گنبد و ضریحی برای چهار امام شیعیان مدفون در بقیع، التیام پیدا کند. اما همچنان عربستان به وعده خود عمل نکرده و حتی حاضر به ساخت بقیع نیست؛ تا جایی که ممنوعیت‌های مختلفی در زیارت بقیع هم برای شیعیان اعمال می‌کند که ممنوعیت ورود بانوان به بقیع و حتی محدود کردن زمان زیارت در بهشت بقیع از جمله آنهاست. همچنین وهابیون در برهه‌ای بقیع را به طور کامل مسدود کرده بودند و زائران امکان ورود به این قطعه از بهشت را نداشتند و حتی از پشت نرده‌های بقیع هم کسی نمی‌توانست به زیارت بپردازد.

البته در روزهای گذشته با توجه به درخواست جمعی از شیعیان، ساعت ورود به بقیع افزایش یافته و علاوه بر این، خواندن برخی اذکار در جوار مرقد ائمه مدفون در بقیع مجاز شده است. این امر در حالی است که پیش از این، نه تنها خواندن ذکر و ادعیه ممنوع بود، حتی کسی اجازه تضریع و ناله برای غربت ائمه مدفون در بقیع هم نداشت که این ممنوعیت همچنان ادامه دارد.

بهشت بقیع را می‌سازیم

بر همین اساس، در سال‌های اخیر بسیاری از شیعیان خواستار بازسازی بقیع شده‌اند و حتی برخی از شیعیان عراق امسال در اقدامی از مسئولان کشورشان خواسته‌اند تا با اعلام فراخوانی برای کشورهای اسلامی و تشکیل جلسه‌ای ساخت بقیع را که وعده سعودی‌ها هم بوده است، پیگیری کنند. داغ نبود بارگاه برای امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و جعفر صادق (ع) به حدی است که بسیاری از شیعیان پس از تشرف به حرم حسینی به یاد نداشتن ضریح برادرش و سایر ائمه مدفون در بقیع اشک می‌ریزند و منتظر تا روزی بهشت بقیع را بسازند.

اینجا مأذنه‌ها گنبد دارند، اما تو نداری!

البته با توجه به نبود روابط سیاسی بین ایران و عربستان، مسئولان کشورمان امکان پیگیری این امر را در عربستان ندارند. با این وجود، گروه‌های مردمی و حتی مسؤولان سال‌هاست که برای ساخت بقیع در حال برنامه‌رزیزی هستند و حتی ماکتی برای آن طراحی کرده‌اند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.