×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قبری که نور بر آن می‌بارد/ احداث اولین سنگ قبر خورشیدی در ایلام

به گزارش تهران۲۴ از ایلام، دو روز پیش اولین سنگ قبر خورشیدی در استان ایلام و در آرامستان واقع در امام زاده علی صالح (ع) احداث شد که این سنگ قبر متعلق به «مرحومه کربلایی صدیقه عبدالحسینی» از طایفه‌ی ریزه وند روستای گلزار شهرستان چوار است.

در ابتدای گزارش به سراغ خانواده‌ی عبدالحسینی رفتیم تا درباره‌ی این موضوع با آن‌ها گفت‌وگویی داشته باشیم و بپرسیم که این ماجرا از کجا شروع شد و چگونه این خانواده تصمیم گرفتند که از سنگ قبر خورشیدی استفاده کنند.

به صورت اتفاقی در اینترنت درباره سنگ قبر خورشیدی اطلاعات کسب کردم

امیر عبدالحسینی، برادر مرحومه کربلایی صدیقه عبدالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت:  هنگامی که در اینترنت در حال جستجوی سنگ قبر خواهرم بودم واژه‌ی سنگ قبر خورشیدی را دیدم و کنجکاو شدم؛ بعد از آن گزارش خبرگزاری صدا و سیمای همدان که حدود ۱ دقیقه بود را از اینترنت مشاهده کردم که در این فیلم با مخترع این طرح مصاحبه کرده بودند.

وی افزود: بعد از مشاهده ویدیوی مصاحبه، حدود یک روز تمام تلاش کردیم تا بالاخره توانستیم شماره تلفن این مخترع جوان را پیدا کنیم و جزئیات بیشتر در خصوص این امر را از او بپرسیم و در نهایت هم با مشورت خانواده و علی رغم این که نظرات مخالفی هم وجود داشت سفارش ساخت این سنگ قبر را دادیم و در نهایت هم کار نصب و راه اندازی آن انجام شد.

عبدالحسینی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر علت مخالفت اقوام گفت: بیشتر مخالفت‌ها به این دلیل بود که مبادا کسی بخواهد سنگ قبر یا وسایل را بدزدد و از طرفی هم آشنایی چندانی با این موضوع وجود نداشت و همین موضوع باعث شد که مخالفت‌هایی به وجود بیاید اما با توضیحاتی که دادیم مشکل حل شد.

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار فارس مبنی بر این که «آیا هنوز هم کسب مخالف است یا نه؟» گفت: اتفاقا حدود نیم ساعت پیش یکی از آشناهای ما که برای فاتحه خواندن به آرامستان رفته بود بعد از این که چراغ بالای قبر را دیده بود و زیر نور آن برای خواهرم فاتحه خوانده بود، تماس گرفت و از این اقدام ما تشکر کرد و حالا دیگر چندان مخالفتی با این موضوع وجود ندارد.

در ادامه‌ی گفت‌وگو با خانواده متوفی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر این که «آیا اداره یا نهاد خاصی به آن‌ها سفارش این اقدام را داده یا پولی به آن‌ها پرداخت کرده است؟» بیان کرد: واقعا چنین چیزی وجود نداشت، اتفاقا ما بعد از تاریخ  دوم اردیبهشت که خواهرم به رحمت خدا رفت، بارها با این مجموعه تماس گرفتیم چون در کل استان ایلام فقط یک سنگ قبر سفارش داده شده بود شاید از نظر اقتصادی برای آن‌ها به صرفه نبود ولی در نهایت شاید بتوانم بگویم با التماس توانستیم این تیم را مجاب کنیم که به ایلام بیایند و برای اولین بار یک سنگ قبر خورشیدی را در آرامستان امام زاده علی صالح (ع) برای ما راه اندازی کنند. 

گفت‌وگو با مخترع سنگ قبرهای خورشیدی

پس از پایان این گفت‌وگو به سراغ مخترع جوان سنگ قبرهای خورشیدی رفتیم تا جزئیات این اختراع و هدف او را این کار را جویا شویم؛ او خود را اینگونه معرفی کرد: علیرضا تیموری هستم، کارشناس رشته فناوری اطلاعات وتقریبا ۵ سال است که در سیستم‌های برق خورشیدی در حال فعالیت هستم.

این جوان مخترع سنگ قبرهای خورشیدی که اهل روستای باباپیرعلی تویسرکان است؛ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در این پنج سال نیروگاه‌های خورشیدی مختلفی را در نقاط مختلف کشور احداث کرده‌ایم اما چندین مشکل وجود دارد که باعث می‌شود مردم برای تولید برق به سمت نیروگاه‌های خورشیدی نروند؛ اول این که احداث نیروگاه‌های خورشیدی بسیار هزینه‌بر است؛ دومین مورد قیمت پایین برق در کشور ما و سومین مورد هم بهره وری پایین و عدم سود دهی آن است و در ساده‌ترین شکل ممکن اگر شما پول خود را در بانک پس انداز کنید، سود آن از احداث نیروگاه خورشیدی بیشتر است.

وی ادامه داد: ما برای حل این مشکل سعی کردیم هزینه‌ها را کم کنیم؛ با تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که زمین آرامستان‌ها دقیقا شبیه به زمینی است که در نیروگاه‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد از این حیث که دسترسی به شبکه برق سراسری در آن وجود دارد، زمین آرامستان‌ها عموما نیازی به تسطیح ندارد، اغلب آرامستان‌ها نگهبان دارند، آرامستان به راه‌های ارتباطی شهری متصل است، اکثرا نزدیک به مناطق مسکونی است و در آن ساختمان‌های بلند ساخته نشده و جلوی تابش نور خورشید گرفته نمی‌شود.

تیموری گفت: تا به اینجای کار ما مورد زمین، که یکی از مهم‌ترین موارد برای احداث یک نیروگاه خورشیدی است را حل کردیم. مورد بعدی که ۸۵ درصد کل هزینه احداث یک نیروگاه خورشیدی را شامل می‌شود، هزینه خرید تجهیزات است.

وی ادامه داد: ما برای این مشکل، سنگ قبر خورشیدی را اختراع کردیم که مزایای مختلفی دارد؛ اولین مزیت این  سنگ قبر این است که این سنگ قبر تولید برق انجام می‌دهد؛ مورد دوم این که یک پروژکتور خورشیدی بالای سر این سنگ قبر روشن است که تمام فضای آرامستان را روشن خواهد کرد. 

مخترع سنگ قبرهای خورشیدی در ادامه‌ این گفت‌وگو بیان کرد: جبهه‌ای که نسبت به ما گرفته شده این است که ما سنگ قبرها را به سمت تجمل گرایی برده‌ایم ولی این موضوع اصلا صحت ندارد؛ به طوری که قیمت سنگ قبر خورشیدی از قیمت ارزان‌ترین سنگ قبرهای سنتی موجود در بازار که از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان شروع می‌شوند هم ارزان‌تر بوده و قیمت تمام شده‌ی هر سنگ قبر خورشیدی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

وی تاکید کرد: تمام هدف ما تولید برق از آرامستان‌هاست و این طرح اگر به طور همگانی اجرا شود فضای آرامستان‌ها را در سراسر کشور یکسان سازی می‌کند که این موضوع دقیقا برعکس تجمل گرایی است.

این مخترع جوان تویسرکانی گفت: توسعه شهری در حالی اتفاق می‌افتد که نیروگاه‌های تولید برق ما در کشور ثابت هستند و یکی از دلایل قطعی برق در تابستان همین موضوع است اما آرامستان‌های خورشیدی مزیتشان این است که همواره با دفن شدن متوفی در آرامستان‌ها بر توان آن‌ها در تولید برق افزوده می‌شود.

وی افزود: این کار یک خیرات و یک باقیات الصالحات برای متوفی است، به طوری که هر سنگ قبر روزانه به طور میانگین ۶۵۰۰ تومان به اقتصاد کشور کمک می‌کند؛ هر ۳۵ قبر میتوانند در هر ساعت ۳ کیلو وات برق تولید کند که یک عدد قابل توجه محسوب می‌شود.

تیموری تصریح کرد: با توسعه نیروگاه‌های خورشیدی نیاز ما به نیروگاه‌های سوخت فسیلی کمتر می‌شود و ما می‌توانیم به پاکیزگی هوا کمک کنیم و دیگر قطعی برق نداشته باشیم. با توجه به این که ما در هر شهر حداقل یک آرامستان داریم می‌توان گفت در هر شهر می‌توان یک نیروگاه خورشیدی داشت که برق تولید می‌کنند و این دقیقا مطابق شعار سال یعنی:« تولید دانش بنیان اشتغال آفرین » است.

مخترع سنگ قبرهای خورشیدی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر این که «آیا هموطنان از تمام نقاط ایران می‌توانند سنگ قبر خورشیدی سفارش بدهند؟» گفت: ما در حال حاضر کارگاه تولیدی سنگ قبر های خورشیدی را راه اندازی کرده‌ایم که می‌توانیم در تمام نقاط ایران این سنگ قبر‌های خورشیدی را ظرف نهایتا ۴۸ ساعت پس از سفارش احداث کنیم.

تیموری با اشاره به این که این سنگ قبرها تنها مختص متوفیان جدید نیستند بیان کرد: عزیزان می‌توانند موقع تعویض سنگ قبر اقدام به نصب سنگ قبرهای خورشیدی کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

احداث آرامستان خورشیدی در مسیر زائران کربلا

مخترع سنگ قبرهای خورشیدی در رابطه با اولین سنگ قبر خورشیدی استان ایلام گفت: در فضای امام زاده علی صالح (ع) که ما از آن بازدید کردیم یک جایی وجود دارد که از نظر موقیت جغرافیایی در مسیر زائران کربلاست و اگر در امام زاده علی صالح و در آن قسمتی که همجوار خود حرم است  یک آرامستان خورشیدی احداث شود میتوان این موضوع را به همه معرفی کرد و امیدوارم بتوانید این موضوع را پیگیری کنید.

این مخترع جوان در پایان گزارش از عملکرد خبرگزاری فارس در کشور تشکر کرد و گفت: در تمام استان‌هایی که ما سنگ قبر خورشیدی احداث کرده‌ایم ابتدا خبرگزاری فارس گزارش این موضوع را منتشر کرده و اتفاقا قبل از شما هم خبرگزای فارس همدان یک گزارش در این رابطه تهیه کردند که این نکته سنجی و اشراف خبرگزاری فارس و دقت در انتخاب سوژه‌های مرتبط با وضعیت کشور بسیار ارزشمند است و من از شما کمال تشکر را دارم.

امروز دیگر «نور به قبرش ببارد» تنها یک آزرو نیست، بلکه می‌توان با احداث سنگ قبرهای خورشیدی در آرامستان ها یک باقیات الصالحات برای اموات خود ایجاد و روشنایی را به خانه های مردم هدیه کرد.

در شرایطی که به فصل گرم سال و قطعی‌های احتمالی برق نزدیک می‌شویم می‌توان دقیق‌تر حس کرد که چقدر نیاز به افزایش توان تولیدی برق در کشور ضروری و استفاده از منابع طبیعی تجدید پذیر همانند نور خورشید برای تولید برق یکی از بهترین روش‌ها برای حل این مشکل بجای استفاده از منابع فسیلی است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.