×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مقصرنمایی روسیه در بحران جهانی غذا؛ دستورکار اصلی نشست گروه ۷

به گزارش تهران۲۴، نشست سران گروه ۷، شامل ثروتمندترین کشورهای جهان روز جمعه با هدف مقصرنمایی روسیه در بحران جهانی مواد خوراکی و حمایت از مولداوی شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در حالی که « آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در نشست گروه ۷ حضور ندارد، دیپلمات‌های ارشد انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در قلعه چهارصد ساله‌ای در کنار دریای بالتیک گرد هم آمده‌اند.

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان و میزبان این نشست دو روزه، در پیامی توئیتری اعلام کرد:‌ «از زمان جنگ سرد، شرکای گروه ۷ هرگز با چنین چالش عمیقی روبه‌رو نشده بودند و هرگز تا این میزان اتحاد نداشته‌اند».

ادعای بائربوک در حالی مطرح شده است که سران قدرت‌های غربی از هفته گذشته انزوای روسیه از طریق تحریم نفت این کشور را وعده داده‌اند اما تفرقه در میان کشورهای اروپایی مانع از پیشبرد این طرح در اتحادیه اروپا شده است.

علاوه بر وزرای امور خارجه اعضای گروه ۷، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه اوکراین و مولداوی نیز در این نشست حضور دارند.

بائربوک پیش از آغاز نشست گروه ۷ در جمع خبرنگاران گفت:‌ «۲۵ میلیون تن غلات در بندر اودسای اوکراین گیر افتاده است که خوراک میلیون‌ها نفر در جهان را باید تأمین کند که در نیاز مبرم قرار دارد و مهم‌ترین آن‌ها کشورهای آفریقا و خاورمیانه هستند».

وزیر امور خارجه آلمان افزود: «به همین دلیل است که امروز ما این پیام صریح را بیان می‌کنیم: ما شما را می‌بینیم، صدای شما را می‌شنویم و از شما حمایت می‌کنیم».

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز به خبرنگاران گفت، این مسئله بسیار حیاتی است که گروه هفت بتواند نشان دهد که روسیه عامل ریشه‌ای بحران جهانی صنایع غذایی است.

لودریان افزود: «ما به تلاش‌های حمایتی خود ادامه خواهیم داد اما باید اضافه کنم که باید با تقابلی دست و پنجه نرم کنیم که قرار است عواقب درازمدتی بر روی امنیت غذایی دارد. باید نشان دهیم که تهاجم روسیه علیه اوکراین در حال برانگیختن بحران جهانی مواد غذایی است».

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گفت نوشت، هدف این هفت کشور از برگزاری این نشست این است که سازماندهی بهتری برای یافتن پاسخ سریع و موثر به بحران مواد غذایی پیدا کنند.

سران هفت کشور ثروتمند جهان در حالی مدعی نگرانی از بحران مواد غذایی در آفریقا و خاورمیانه هستند که تحریم‌هایی غیرانسانی را علیه کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده و حتی روند تأمین دارو را با مشکل مواجه کرده‌اند.

در حال حاضر افرایش بهای سوخت و مواد غذایی در این هفت کشور غول اقتصادی جهان دولت‌های آن‌ها را برای تصویب بودجه‌های کمکی به تکاپو انداخته است.

ادعاهای وزرای گروه هفت علیه مسکو در حالی مطرح شده‌اند چندی پیش «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی ۱۳۰ دقیقه‌ای با همتای فرانسوی خود خاطرنشان کرد مشکل امنیت غذایی جهانی ناشی از تحریم‌های غرب است.

در این میان، علاوه بر بحران جهانی مواد خوراکی، وضعیت کشور مولداوی در همسایگی اوکراین نیز در دستورکار نشست گروه هفت قرار دارد. این کشور از یک سو میزبان شمار زیادی از پناهجویان اوکراینی است و از سوی دیگر کشورهای غربی درخصوص ورود نیروهای روسی به این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

یک دیپلمات فرانسوی در این‌باره به رویترز گفت: «مولداوی به‌خاطر جنگ تضعیف شده است. بنابراین ما باید بر حمایت خود از این کشور تأکید کنیم».

آلمان علاوه بر میزبانی نشست سران گروه هفت، این هفته میزبان وزرای امور خارجه کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو نیز خواهد بود. نشست آتی ناتو در حالی انجام می‌گیرد که فنلاند و سوئد در آستانه پیوستن به آن هستند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.