×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مداحی استودیویی حرف در گوشی هیأتی‌ها بود/ «روایت هیأت» به پیشواز محرم می‌رود

به گزارش تهران۲۴، نشست نقد و بررسی برنامه تلویزیونی «روایت هیأت» عصر روز شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در حاشیه نشست‌های تخصصی مهرواره هوای نو با حضور حجت‌الاسلام سیدحسین آقامیری سخنران مذهبی، مصطفی مروانی، مداح اهل بیت(ع)، مهدی ترکاشوند مداح اهل بیت(ع)، رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر، مهدی ملک‌پور، سردبیر سایت عقیق و حجت‌الاسلام میلاد امینی‌موحد، تهیه‌کننده برنامه «روایت هیأت» با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

نیاز به برنامه تخصصی هیأت در رسانه ملی بود

رحیم آبفروش، دبیر جامعه ایمانی مشعر در ابتدای این مراسم با بیان اینکه یکی از نیازهای جدی و اساسی حوزه هیأت این بود که با توجه به مخاطبان و اثرگذاری‌اش در رسانه ملی یک برنامه تخصصی داشته باشد، افزود: فوتبالی‌ها برنامه نود و سینمایی‌ها برنامه هفت را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند که به صورت تخصصی به موضوعات خود می‌پرداختند و این نیاز احساس می‌شد که یک برنامه تخصصی نیز برای هیأت‌ها ایجاد شود. این برنامه، اخبار و رویدادهای هیأت را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد و موضوع هیأت در موضوعات غیرمرتبط به صورت سلیقه‌ای طرح و بحث نشود.

وی افزود: مدت‌ها به دنبال دریافت مجوزهای لازم برای پخش این برنامه بودیم تا در نهایت برنامه «روایت هیأت» در شبکه افق شکل گرفت. برای برگزاری این برنامه، نشست‌هایی در قالب هیأت پژوهشی ابتدائاً تشکیل شد که این برنامه‌ها به صورت تلویزیونی ضبط شد و فصل اول برنامه ما را‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل داد. در فصل دوم و سوم به صورت مناسبتی برنامه‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌ از شبکه افق پخش کردیم تا در نهایت در فصل چهارم تصمیم گرفته شد برنامه به صورت زنده و هر هفته به موضوعات روز هیأت بپردازد.

آبفروش اضافه کرد: در فصل پنجم که ان‌شاءالله در آینده نزدیک پخش خواهد شد، بنا داریم با زمان بیش‌تری برنامه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای مخاطبان ارائه کنیم.

برنامه‌های رسانه‌ای حوزه هیأت باهم همفکری کنند

حجت الاسلام سیدحسین آقامیری از سخنرانان مذهبی در این نشست اظهار داشت: هم‌اکنون در فضای هیأت سه برنامه محتوایی و اندیشه‌ای در حال تولید است؛ اول برنامه «روایت هیأت» در تلویزیون، دوم برنامه محیا در فضای اینترنتی و سوم نشست‌های آهات که در قالب برنامه رسانه‌ای در خبرگزاری فارس تولید شد. با توجه به ظرفیت هیأت و موضوعات موجود در آن این تعدد برنامه‌ها مشکل‌ساز نیست و هیأت به حدی بکر است که اگر صدها برنامه هم ساخته شود، ظرفیت دارد و هنوز به سطحی از آن پرداخته شده است.

آقامیری گفت: نیاز است این برنامه‌ها و مسئولان رسانه‌ای آن هر چند روزی با یکدیگر نشست و همفکری داشته باشند تا موضوعات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ هماهنگ کنند. آن‌ها سربازانی در یک خاکریز روبروی دشمن مشترک هستند، بنابراین باید از هم باخبر باشند.

نگاه صرفاً خبری به برنامه‌ها و اتفاقات هیأت نداشته باشید

این سخنران مذهبی با بیان اینکه نباید در برنامه «روایت هیأت» به موضوعات و اتفاقات رخ‌داده در هیأت‌ها به صورت خبری صرفاً پرداخت، گفت: به طور مثال در هیأت انصارالولایه یزد، حجت الاسلام مهدوی‌نژاد برنامه‌ای برای مادران باردار دارد که نباید صرفاً آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت یک خبر مطرح کرد، بلکه باید او را‌‌‌‌‌‌‌‌ دعوت کرد تا از جزئیات و کم و کیف آن توضیح دهد تا الگویی برای هیأت‌های دیگر باشد.

وی افزود: عمده نگاه مردم به هیأت‌ها معطوف به شهادت‌ها و جشن‌های اهل بیت‌(ع) است؛ در حالی که اگر بنا داریم مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌ جذب هیأت کنیم، باید خدمات اجتماعی داشته باشیم و این خدمات را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای آنها تبیین کنیم تا جمع شوند. در برنامه‌هایی مانند «روایت هیأت» باید این گونه عمل کرد و سپس نگاه مبنایی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به مخاطب تزریق کرد.

مداحی استودیویی از موضوعات در گوشی هیأت‌ها بود

آقامیری با اشاره به اینکه در این برنامه باید موضوعات چالشی هیأت‌ها مانند فیلمبرداری‌ها، نورپردازی‌ها و… مورد توجه قرار گیرد، گفت: تبیین مبانی فکری هیأت‌ها یکی از موضوعات این برنامه باید باشد، اما متأسفانه «روایت هیأت» به این موضوع بیش از موارد دیگر توجه می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر معتقدید موضوعات هیأت‌ها در گوشی است و نباید در رسانه‌ها مطرح شود، گفت: بعضی از موضوعات مانند مداحی استودیویی از موضوعات در گوشی است که باید خارج از فضای رسانه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد و طرح آن در مجامع عمومی موجب سرخوردگی مردم می‌شود، اما مباحث مختلفی وجود دارد که به صورت چالشی می‌توان در این برنامه‌های رسانه‌ای به آنها توجه کرد.

رسانه‌ها به هیأت، نگاه تشریفاتی و مناسبتی دارند

مهدی ملک‌پور سردبیر سایت عقیق نیز در این برنامه با اشاره به اینکه جنس کار برنامه‌سازی در موضوع هیأت‌ها سختی‌های خاص خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد، اظهار داشت: جنس فضای رسانه‌ای هیأت متفاوت است. هیأت گستره مخاطبان بسیاری دارد، اما در فضای رسانه‌ها به آن نگاه تشریفاتی دارند. در فضای رسانه ملی تلاش شده است که این نگاه تغییر کند، اما همچنان به موضوع هیأت مناسبتی توجه می‌شود و زمانی که طرح یا برنامه‌ای ارائه می‌شود اعلام می‌کنند اجازه دهید محرم یا صفر شود تا به این موضوع بپردازیم.

وی با تاکید بر لزوم هم‌افزایی و همفکری برنامه‌سازان حوزه هیأت در رسانه‌ها گفت: «روایت هیأت» در ارائه مباحث همه فهم و عمومی باید جنجالی‌تر عمل کند. شاید در برنامه‌های رسانه‌ای مانند «روایت هیأت» به موضوعی مانند پاکت مداحان که موضوعی جنجالی است، می‌تواند پرداخته شود. البته که باید این موضوع روش‌مند و هوشمندانه باشد تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

«روایت هیأت» باید مباحث مخاطب‌پسند ارائه کند

مصطفی مروانی مداح اهل بیت‌(ع) نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در ساخت برنامه‌ها باید به موضوع محبوب شدن برنامه هم توجه کرد، گفت: مردم اگر تصور کنند که برنامه‌ای دارای خط‌کشی است و تنها به موضوعات خاص و یا میهمان‌های محدودی می‌پردازد به آن عشق و علاقه‌ای نخواهند داشت، اما اگر در برنامه‌ای موضوعات مردم و نیازمندی‌های آنها مطرح شود، قطعا محبوبیت حاصل خواهد شد. در برنامه «روایت هیأت» می‌توان به بخش‌های آموزشی در حوزه هیأت و مداحی هم توجه کرد.

وی افزود: به طور مثال این روزها برنامه‌ای برای آموزش احکام در قالب موشن‌گرافیک و با زبانی متفاوت تهیه می‌شود که می‌توان برنامه‌ای این چنینی در «روایت هیأت» گنجاند و به موضوعاتی مانند تاریخچه واقعه کربلا، معرفی اصحاب امام حسین(ع) و… پرداخت. تهیه گزارش از مردم و نظرسنجی از آنان هم می‌تواند به محبوب شدن برنامه «روایت هیأت» کمک کند.

«روایت هیأت» به استان‌ها توجه بیشتری داشته باشد

مهدی ترکاشوند، مداح اهل بیت(ع) هم در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه برای طرح مباحث و موضوعات در برنامه «روایت هیأت» باید تقدم و تاخر وجود داشته باشد تا درنهایت یک خروجی برای مردم حاصل شود، گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند؛ به هر پدیده‌ای باید واکنش صحیح داشت، مداحی استودیویی که در یکی از برنامه‌های فصل چهارم مورد بحث و بررسی قرار گرفت، یک پدیده است که باید در خصوص آن گفت‌وگو و نقد و بررسی صورت گیرد. در خصوص بحث پاکت مداحان هم که در این جلسه مطرح شد با رعایت نکات و ظرایفی می‌توان برنامه‌سازی کرد.

وی افزود: «روایت هیأت» باید به جلسات و مداحان استانی توجه بیشتری داشته باشد و باید به این موضوع که هر هیأتی در یک اقلیم خاص در هر استان فعالیت می‌کند نیز بپردازد. توجه به آیین‌های سنتی هر استان هم یکی از موضوعاتی است که می‌تواند در «روایت هیأت» مورد بحث قرار گیرد.

فصل پنجم «روایت هیأت» به پیشواز محرم می‌رود

حجت الاسلام میلاد امینی موحد، تهیه کننده برنامه «روایت هیأت»، در بخش پایانی این نشست اظهار داشت: فصل چهارم «روایت هیأت» در ۱۰ قسمت از شبکه افق از بهمن‌ماه تا پیش از آغاز سال ۱۴۰۱ هر هفته روزهای جمعه از شبکه افق پخش شد که به موضوعات و بخش‌های مختلف هیأت پرداخت و بناست فصل پنجم نیز در هفته‌های آتی آغاز شود تا ان‌شاءالله مقدمات یک محرم پرشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ برنامه‌ریزی کنیم. پیشواز محرم در «روایت هیأت» سه ماه زودتر آغاز خواهد شد تا ان‌شاءالله معضل و مشکلات موجود در هیأت‌ها رفع و رجوع شود.

وی با بیان اینکه خاستگاه «روایت هیأت»‌ الزاماً هیأت‌ها و مداحان تهران نیست و برای تمام شهرها برنامه داریم و علاوه بر دعوت از میهمانان، آیتم‌هایی مانند هیأت‌گردی یا روایت تولید هم داریم، تصریح کرد: توجه به آیین‌های سنتی هر استان و اشخاص و هیأت‌های قدیمی مدنظر ما است که در فصل چهارم با حضور حاج حسن لاله که یکی از قدیمی مجالس عزاداری کشور است به بخش‌هایی از آن پرداختیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.