×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا استاد فاطمی‌نیا را شاگرد باواسطه سیدعلی آقا قاضی می‌دانستند؟

به گزارش تهران۲۴ از تبریز، حضرت استاد آیت‌الله سید عبدالله فاطمی‌نیا از اساتید برجسته عرفان نظری  بود که محضر بزرگانی همچون علامه طباطبایی، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله بهاءالدینی، آیت‌الله محمدتقی آملی و … را درک کرده بودند.

زندگینامه استاد عبدالله فاطمی‌نیا

در تاریخ ولادت ایشان چند نقل آمده است: نقل اول سال ۱۳۱۷، نقل دوم در کتاب سه جلدی نکته‌ها از گفته‌ها سال ۱۳۲۴ و در نقل سوم سال ۱۳۲۵ ذکر شده است. آن بزرگوار در تبریز به دنیا آمدند.

استاد فاطمی‌نیا خطیب، استاد اخلاق، مورخ اسلامی و کتاب‌شناسی که در زمینه اخلاق و عرفان، حدیث و شعر عربی تحقیقاتی انجام داده بود.

همسر و فرزندان آیت‌الله سید عبدالله فاطمی‌نیا

این عالم بزرگوار سال‌ها پیش ازدواج کرده و دارای همسر و چند فرزند بود. فرزند ارشدشان سید حسن فاطمی‌نیا داماد آیت‌الله بهشتی است که در رشته ادبیات و هنر تحصیل کرده و فوق لیسانس فقه و مبانی حقوق می‌باشد و حالا مدرس حوزه است.

سید حسن فاطمی‌نیا، فرزند ارشد آیت‌الله فاطمی‌نیا: مهم‌ترین ویژگی اخلاق و رفتاری پدرم مهربانی، بردباری و خوش‌رفتاری ایشان همیشه در ذهنم بسیار پررنگ است.

البته ایشان به مسائل مهمی مثل حق‌الناس و عدم سوءاستفاده از امکانات بیت‌المال بسیار توجه می‌کنند که برای ما نیز خیلی مهم است.

تحصیلات و اساتید 

پدر بزرگوارشان (میر اسماعیل) از علما و عارفان بزرگ در عصر خویش به شمار می‌رفتند که از همان کودکی تحت تربیت این ولیّ الهی قرار می‌گیرند. اندکی بعد ایشان را نزد حضرت آیت‌الله مصطفوی تبریزی (عارف کبیر و از شاگردان حضرت آیت‌الله سید علی آقای قاضی) برای تربیت و علم آموزی می‌فرستند که نزدیک به 30 سال تحت تربیت ظاهری و باطنی این مرد عظیم قرار داشتند. در همین زمان، تحصیلات حوزوی خویش را هم دنبال می‌کردند. پس از آیت‌الله مصطفوی از محضر اساتیدی همچون حضرت علامه محمدحسین طباطبایی، حضرت آیت‌الله الهی تبریزی (برادر علامه طباطبایی) ،حضرت آیت‌الله محمدتقی آملی، حضرت آیت‌الله سید رضا بهاءالدینی، حضرت آیت‌الله بهجت و دیگر بزرگان را درک کرده تا جایی که از اصحاب سرّ ایشان می‌شوند. از طرفی می‌توان گفت که ایشان با یک واسطه، از شاگردان حضرت آیت‌الله قاضی هستند چرا که تقریباً تمامی اساتیدشان از شاگردان سرّ حضرت آیت الله قاضی بودند.

فعالیت‌های علمی

استاد فاطمی‌نیا از کارشناسان علوم اسلامی‌اند که به تحقیق و پژوهش در این زمینه نیز اشتغال دارند از دیگر فعالیت‌هایشان می‌توان به تدریس در حوزه‌های علمیه، حضور در برنامه‌های مذهبی صدا و سیما به عنوان کارشناس و سخنرانی در مراکز حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد.

ایشان در مورد علم رجال و عرفان نظری دارای آگاهی گسترده‌ اند و در عین حال بیشتر به خطابه در منابر عمومی اشتغال دارند و با این کار خود را مکتوم کرده‌اند تا جایی که بسیاری ایشان را یک خطیب توانا و استاد برجسته سخن می‌شناسند و از زوایای علمی‌شان بی‌خبرند. استاد از مفسران معروف و زبردست صحیفه سجادیه و نهج البلاغه به‌شمار می‌‌روند و جلسات متعددی در این موارد به سخنرانی پرداخته‌ اند.

تألیفات

شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره، پیاده شده سخنرانی‌های ایشان در این زمینه است.

دوره سه جلدی «کتاب نکته‌ها از گفته‌ها» (گزیده‌ای از سخنرانی‌های استاد فاطمی‌نیا، گردآورنده و ناشر: بخش فرهنگی مسجد و حسینیه الزهراء مشهد).

روضه‌های استاد فاطمی‌ نیا

فرهنگ انتظار (سید عبدالله فاطمی‌ نیا).

همچنین از ایشان مقالاتی در نشریات مختلف به چاپ رسیده‌ است.

ویژگی‌ها

شاید بتوان گفت که بزرگترین ویژگی ایشان کتمان و مکتوم بودنشان بود! ایشان را کوهی از تواضع می‌توان یافت. این فرموده بزرگان است که:

«آقای فاطمی‌نیا قطعاً از اولیاء خدا هستند»

ویژگی دیگر این بزرگ مرد الهی عشق عجیب ایشان به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) بود.

کراماتی نیز از زبان برخی اهل سلوک در مورد ایشان بر زبان‌ها جاریست، اما خودشان هیچ‌گاه به بیان و تأیید آنها نپرداخته‌اند. گاهی در منبرهایشان گریزی کوتاه و لطیف می‌زنند، اما زود رد می‌شوند. به هر حال همنشینی با گل‌های نابی چون آیت‌الله بهاءالدینی، آیت‌الله بهجت، علامه طباطبایی، آیت‌الله مصطفوی و چهل سال رفاقت صمیمانه با فرزند میرزا علی آقای قاضی که دست توانایی در سلوک و عرفان و سلک پدرشان داشتند، قطعاً گلاب نابی در وجود ایشان پدید می‌آورد. گرچه ایشان خود گلی ناب از گلستان اولیای الهی‌اند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.