×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خسروپناه: دشمن با نفوذ راهبردی دین را نشانه می‌گیرد/ امروز ایران کانون اندیشه است

به گزارش تهران۲۴، عبدالحسین خسرو پناه استاد فلسفه در مراسم رونمایی از کتاب «نفوذ راهبردی در نظام دینی» که در مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: نفوذ گاهی در بینش انسان تاثیر می‌گذارد و گاهی علاوه بر شناخت انسان، بر تصمیم‌گیری هم اثرگذار است. البته منظور از شناخت، بینش و دانش و تصمیم‌گیری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گاهی دشمن بر دانش ما و‌ گاهی بر باور و تصمیم ما اثرگذار است، افزود: اکنون شاهدیم‌ که دشمن با نفوذ راهبردی، دین را نشانه می‌گیرد. نفوذی که در این کتاب به آن پرداخته شده، فرایندی است که نفوذ در ساحت منش، بینش و کنش را در برمی‌گیرد.

خسروپناه با اشاره به اینکه کتاب نفوذ راهبردی در نظام دینی بر مبنای  تفسیر اجتهادی با روش شهید صدر است، خاطرنشان کرد: تفسیر اجتهادی به این معناست که  بعضی اوقات با مفهوم جدیدی مواجه می‌شویم که به عینه در قرآن نیامده است. در این‌موقع برای اینکه چارچوب فکری فرهنگی نفوذ را در دنیا بشناسیم، باید نظام فرهنگی برای ما پرسش تولید کرده و با بومی‌سازی ‌‌پرسش‌ها، آیات متناسب با آن را استخراج کنیم.

این استاد فلسفه و عرفان با بیان اینکه مفهومی همچون حکمرانی یا فرهنگ و تمدن عمدتاً مربوط به قرن ۱۹ و ۲۰ است و جدید به شمار می‌رود، ادامه داد: مفاهیمی چون تقوا و توکل در قرآن به صورت مستقیم اشاره شده است اما وقتی موضوعی به طور واضح وجود نداشته باشد، سخن‌گفتن از آن مبتنی بر آیات الهی سخت است. البته امام علی (ع) فرمودند: «قرآن را تابع رأی خود قرار ندهید بلکه رأی شما باید مبتنی بر قرآن باشد» که روش اجتهادی هم بر همین‌اساس است.

خسروپناه با بیان اینکه یکی از امتیازات اثر، این است که عوامل و دشمنان نفوذ را نیز معرفی کرده است، گفت: شیطان، کفار، تکفیر، ‌طاغوت و نظام سلطه از عوامل نفوذ به شمار می‌روند. البته گروه دیگری اهل نفوذ هستند که خداوند در قرآن می‌گوید «فی قلوبهم‌مرض» اینها نه کفار و نه ‌‌اهل کتاب هستند و نه طاغوت. این‌ها شاید از مومنان هم باشند که باید به آن هم اشاره شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های کتاب که بهره بردم تاکتیک‌های تخصصی و‌ کاربردی نفوذ دشمن در قرآن و روایات است، تصریح کرد: یکی از عوامل جلوگیری از نفوذ شیطان و طاغوت، ادب است. در دعای ابوحمزه هم به این امر اشاره شده است. انسان‌ مودب زمینه سلوک‌ و ‌رشد معنویت را تقویت می‌کند.

خسروپناه با بیان اینکه زمانی برخی کشورهای اسلامی کانون توزیع اندیشه در کشورهای دیگر همچون ایران بودند، گفت: در آن دوران، روشنفکران ما از نظرات غربی و عربی الگو‌ می‌گرفتند، اما امروز ایران ‌و اندیشمندان کشورمان کانون توزیع‌ و‌ تولید اندیشه و فکر هستند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.