×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عملیات بیت المقدس نقطه عطف هشت سال دفاع مقدس بود/ حضور فعال رزمندگان قزوین در آزادسازی خرمشهر

به گزارش تهران۲۴ از قزوین، تقویم سال را که مرور می کنیم، سومین روز از خرداد ماه آن به سالروز آزادسازی خرمشهر اختصاص دارد.

بر آن شدیم تا با گفت و گو با یادگاران دوران دفاع مقدس و حاضران در عملیات بیت المقدس، بار دیگر به زوایای مختلف این عملیات بپردازیم.

در این رابطه ابوالحسن کبیری از رزمندگان سالهای دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: زمانی که از خرمشهر صحبت می شود به این معناست که باید از یک منطقه فوق العاده حساس یاد کنیم. منطقه ای که همیشه مورد تهاجم دشمن بوده و سه بار مورد اشغال قرار گرفته، ۲ بار آن توسط عثمانی ها بوده که با درایت امیر کبیر آزاد شد و یکبار نیز در جنگ با رژیم بعث به اشغال در آمد.

وی افزود: عراق کمترین سرمایه گذاری خود را در آغاز جنگ برای خرمشهر داشت با این تصور که مردمان آن عرب زبان هستند و با اولین حرکت به استقبال آن ها می آیند چرا که خرمشهر را یک پاره از کشورشان میددانستند.

این رزمنده دفاع مقدس خاطر نشان کرد: در حالی که بدون آمادگی، مردم ۳۴ روز این ارتش را پشت دروازه ها نگه داشتند، در آن زمان ارتش کشورمان به دلایل مختلف آمادگی دفاع نداشت و در این شرایط مردم با دست خالی مقاومت کردند.

وی اضافه کرد: عراق قصد داشت سه روزه تا تهران بیاید اما زمانی که مقاومت را دید نتوانست به پیشروی خود ادامه دهد، چرا که تصور می کرد مردم خرمشهر که عرب زبان بودند، اینگونه مقاومت کردند، بنابراین بقیه شهرهای داخلی ایران چقدر می خواهند مقاومت کنند؟

کبیری تصریح کرد: نکته حائز اهمیت ینجاست که وقتی عراق به کشور ما حمله ور شد سازمان ملل هیچ قطعنامه ای صادر نکرد در حالی که وظیفه داشت این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: زمانی که عراق چنین تهاجم گسترده ای را علیه کشور ما انجام داد، سازمان ملل صرفا طرفین را به خویشتن داری دعوت کرد بنابراین ما باید از خودمان دفاع می کردیم که حماسه اول، حماسه دفاع و حماسه دوم حماسه فتح بود.

این رزمنده دفاع مقدس افزود: عراق ۱۹ ماه داخل خرمشهر به درست کردن استحکامات پرداخت این در حالی بود که ما با چهار قرارگاه توانستیم با وجود تمامی استحکامات عراق، خرمشهر را آزاد کنیم.

وی یاد آور شد: زمانی که  عنوان می کنیم خدا خرمشهر را آزاد کرد یعنی با هیچ حساب و کتاب نظامی امکان پیروزی نبود چرا که عراق ۴۰ هزار نیرو داخل خرمشهر پیاده کرده بود و دقیقا از روز عملیات ما آگاه بود.

کبیری گفت: ما در عملیات آزاد سازی خرمشهر ۲۴ هزار مجروح داشتیم علت این بود که بچه های ما در یک بیابان صاف و بدون جان پناه ۲۵ روز درگیر بودند اما کار خدا بود که عراقی ها غافلگیر شدند.

وی خاطر نشان کرد: ما خرمشهر را از شرق یعنی از سمت خاک عراق آزاد کردیم و این در حالی بود که عراقی ها تصور می کردند ما به دنبال گرفتن بصره هستیم، از این رو هنر رزمنده ها این بود که با آگاهی به سمت سنگری پر از دشمن رفتند. این موضوع حاصل یک اراده آهنین بود.

این رزمنده دفاع مقدس تصریح کرد: خدا را شاکریم حماسه ای رقم خورد و پس از ۵۷۸ روز خرمشهر آزاد شد که البته ما صرفا با عراق طرف نبودیم بلکه از ۲۱ کشور اسیر داشتیم.

وی عنوان کرد: این عملیات به قدری برای دشمن سنگین تمام شد که بعد از فتح خرمشهر سازمان ملل اولین قطعنامه را پس از ۲۲ ماه صادر کرد.

کبیری مطرح کرد: زمانی که قطعنامه سازمان ملل صادر شد عنوان شده بود که سازمان ملل آتش‌ بس را ضمانت می کند حال این سوال مطرح است که شما چرا در شروع جنگ، جلوی عراق را نگرفتید؟

وی ادامه داد: بعد از فتح خرمشهر هنوز ۲ هزار و پانصد کیلومتر از خاک ما از جمله نفت شهر در دست عراق بود و بازهم این سوال مطرح بود که آیا سازمان ملل می تواند ضمانت دهد که عراق این مناطق را  پس دهد و یا از آن جا با خمپاره مناطق ما را ناامن نکند؟

وی بیان کرد: علت ادامه پیدا کردن جنگ این بود که ما می گفتیم حداقل سازمان ملل مطرح کند که عراق جنگ را  شروع کرده و باید غرامت بدهد اما کسی گوشش بدهکار نبود و ما مجبور بودیم جنگ را ادامه دهیم تا یک امتیازی از عراق بگیریم، البته توانستیم به همه دنیا ثابت کنیم با ایمان و اراده هر کاری قابل انجام است.

در ادامه با آقای عابدینی از رزمندگان عملیات بیت المقدس به گفت و گو نشستیم. وی در این خصوص اظهار کرد: برای درک عملیات بیت المقدس ابتدا باید عملیات های دیگر را بررسی کنیم، در وهله اول به عملیات فتح المبین اشاره می کنم که در آن شرکت داشتم.

وی افزود: اگرچه آن زمان شرکت در عملیات، فداکاری و شجاعت بسیاری می خواست اما رسم بر این بود زمانی که رزمنده ای سالم برمی گشت سریع خود را برای عملیات بعدی آماده می کرد.

این رزمنده اعلام کرد: پس از عملیات فتح المبین به سرعت خود را برای عملیات بیت المقدس آماده کردیم.

صدور دستور جداسازی نیروهای کم سن و سال

عابدینی خاطر نشان کرد: در حین آمادگی شهید حداد دستور داده بود که نیروهای کم سن و سال را جدا کنیم چرا که ممکن است آن ها به اسارت دشمن در بیایند و یک تبلیغات سوء برای نظام رقم بخورد.

وی یاد آور شد: علیرغم دستور فرمانده مبنی بر جدا کردن نیروهای کم سن و سال، اما زمانی که اقدام به جدا سازی می کردیم با مخالفت و خواهش آن ها جهت حضور در عملیات مواجه می شدیم.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: نیروهای کم سن و سال خواهش می کردند که بگذارید ما بیاییم، اگر اسلحه نداشتید از عراقی ها اسلحه برای تان می گیریم، تدارک انجام می دهیم و اطمینان دادند که مشکل ایجاد نمی کنیم.

وی اضافه کرد: ما به آبادان رسیدیم و در خانه های شرکت نفت مستقر شدیم. بعد از سه فرمانده گردان به همراه جمعی از نیروهای تدارکات به منظور شناسایی به دارخوین در ۵۰ کیلومتری کارون و جاده اهواز آبادان حرکت کردیم.

این فرمانده دفاع مقدس افزود: شور و حال عجیبی بود و پس از گذشت چند روز از استقرار به منظور شناسایی برای شب عملیات حرکت کردیم.

وی عنوان کرد: صبح با تیربار به خاکریز دشمن رسیدیم و هیچ راهی برای استتار نبود بنابراین چاره ای جز حرکت نبود.

عابدینی تصریح کرد: حرکت به سمت سیم خاردارهایی بود  که پشت میدان مین بودند و با سر نیزه سیم ها را بریدیم و  با احتیاط از میدان مین عبور کردیم.

این رزمنده دفاع مقدس اعلام کرد: جلوی سیم خاردار یک نفر زخمی روی زمین افتاده بود که پایش جدا شده بود و خودش متوجه نبود ما در حالی از میدان مین عبور کردیم که کسی دیگه به فکر جانش نبود بلکه همه به فکر رسیدن به دشمن بودند.

ایران پیروز در مرحله اول عملیات

وی تاکید کرد: دشمن زمانی که شجاعت بچه ها را دید با این که اگه با تیربار شلیک می کرد همه کشته می شدیم، اما دستانش را بالا برد و ما از خاکریز رد شدیم، در آن مرحله  عملیات تقریبا تمام شد و ما به جاده اهواز خرمشهر رسیدیم، البته تعداد کمی شهید و مجروح در  مرحله اول داشتیم.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: در عملیات های نظامی عبور از موانع مثل کارون یک مرحله حساب می شود، حالا باید با همه تجهیزات و بعد از عبور از رود، حدود ۱۵ کیلومتر هم پیاده روی با بشین و پاشو های مکرر می کردیم.

عابدینی اضافه کرد: بعد از رد شدن از خاکریز باید با نیروی دشمن درگیر می شدیم در این شرایط اگر این سرعت نبود محال بود آزادسازی خرمشهر اتفاق بیفتد.

وی عنوان کرد: در آن گرما تامین آب رزمنده ها مشکل بود و حتی قمقمه به تعداد نبود، البته اگر قمقمه هم موجود بود  نهایت یک لیتر آب ظرفیت داشت و برای کیلومترها پیاده روی پاسخگو نبود.

وی ادامه داد: بزرگی این حماسه فقط به تعداد تانک های نابود شده نبود بلکه تامین آب هم حماسه بوده است.

این رزمنده دفاع مقدس اعلام کرد: بدن هر کس نیازهای طبیعی دارد که به دلیل خستگی زیاد و سنگینی تجهیزاتی که حمل می کردیم هنگام غروب ناخودآگاه بدن نیاز به خواب پیدا می کرد.

وی توضیح داد: هنگامی که به ستون دستور توقف به منظور شناسایی می دادند، در توقف ها خواب های لحظه ای انجام می شد و به دلیل قطع نشدن اتصال ستون ها رمز شب تعریف می شد که باعث شود هر فرد پشت سری خود را برای گفتن رمز شب بیدار کند.

حضور قابل توجه رزمندگان قزوین در عملیات بیت المقدس 

علیرضا کشاورز یکی دیگر از رزمندگان دفاع مقدس نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در عملیات بیت المقدس تعداد قابل توجهی نیروهای بسیجی قزوین در قالب ۴ گردان سازماندهی شدند و در یگان های دیگر جا گرفتند.

وی افزود: ما با توجه به تجربه خوبی که در عملیات فتح المبین کسب کرده بودیم پس از مرخصی از عملیات که بازگشتیم و در قالب گردان عمار به فرماندهی شهید علی اکبر حاجی پور مستقر شدیم.

این رزمنده دفاع مقدس عنوان کرد: با توجه به اهمیتی که احمد متوسلیان به آموزش نظامی و دفاع داشتند ما آموزش سنگینی را سپری کردیم و مانورها و آموزش‌ های رزمی، راهپیمایی شبانه طولانی مدت و ورزش های سنگین را به خوبی تجربه کردیم.

وی یاد آور شد: دشمن پیش بینی کرده بود که حمله از شمال به جنوب اتفاق بیفتد، البته اسناد و مدارکی وجود داشت که عراق این حمله را کاملا پیش بینی کرده و از این رو جاده خرمشهر تا کارون را با خاکریزی های شمال و جنوب و دکل دیده بانی تحت نظر داشت.

وی گفت: انجام دو عملیات پشت سر هم با تمام سختی هایی که داشت موجب شد تا فرصت برنامه ریزی به عراق داده نشود، چرا که دشمن قصد داشت با استفاده از باتلاق های جنوب ما را درگیر کند اما عملیات ۱۰ روز زودتر انجام شد و این به نفع ما بود، بنابراین عملیات بیت المقدس در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با قرائت رمز عملیات «بسم الله الرحمن الرحیم، بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب» از سوی فرماندهی آغاز شد.

عملیات بیت المقدس نقطه عطف دوران هشت سال دفاع مقدس بود

در ادامه محمد علی حضرتی از رزمندگان دفاع مقدس نیز در رابطه با عملیات بیت المقدس اظهار کرد: عملیات بیت المقدس نقطه عطفی در دوران هشت ساله دفاع مقدس بود و فضایی را فراهم کرد تا تاریخ جنگ هشت ساله با استکبار جهانی به دو بخش قبل و بعد فتح خرمشهر تقسیم شود،  بنابراین از آن باید به عنوان یک ابر رویداد یاد شود.

حضری تصریح کرد: این عملیات از این جهت اهمیت فوق العاده ای دارد که به لحاظ اقتصادی، نفت و انرژی ایران در آنجا قرار دارند و بزرگترین سدهای کشور در خوزستان هستند.

وی افزود: بزرگترین پالایشگاه های نفت و گاز در خوزستان هستند و منابع عظیم نفتی در کنار خاک حاصلخیز و توسعه کشاورزی و دامداری این خطه را به یک منطقه استراتژیک به معنی کامل تبدیل کرده و از گذشته های بسیار دور مورد اهمیت بوده است.

این رزمنده سالهای دفاع مقدس خاطرنشان کرد: خرمشهر در قرن های ۱۹ و ۲۱ میلادی ۲ بار به وسیله عثمانی ها و انگلیسی مورد تجاوز قرار گرفته و در همه این موارد خرمشهر با مذاکرات سیاسی به ایران بازگردانده شده است.

وی افزود: دشمن در آغاز جنگ با مقاومت مردم و نیروهای سپاه پاسداران و لشگر ۹۲ زرهی اهواز برنامه ای که برای تصرف سه روزه خوزستان داشت را متوقف می کند و با ورود شهید چمران به منطقه و اتخاذ تصمیم های تاکتیکی بسیار موثر و استفاده از پدافند آبی منطقه و رها کردن آب‌های جاری در دشت، پیش روی نیروی زرهی عراق متوقف شد.

این رزمنده دفاع مقدس یاد آور شد: وقتی حرف از دشمن می زنیم باید توجه داشته باشیم که با نیروهای بسیار زبده و توانمند و با تجربه و به شدت جنگجو طرف بودیم.

اعزام ۶ گردان از قزوین برای حضور در عملیات بیت المقدس

مجید بیفتاده از رزمندگان دفاع مقدس اظهار کرد: ۱۱۲ گردان عمل کننده از کل کشور برای حضور در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر حضور داشتند که ۶ گردان آن از قزوین بود.

وی افزود: گردان مقداد قزوین ۲ روز بعد از عید سال ۶۱ به سمت جنوب حرکت کرد و عملیات نیروهای قزوین برای آزادسازی خرمشهر از ۱۰ اردیبهشت ماه شروع شد.

این رزمنده دفاع مقدس خاطر نشان کرد: گردان مقداد قزوین کنار رودخانه کارون یک هفته مستقر بودند. به یاد دارم رزمندگان قزوینی با روحیه بسیار خوبی در شب عملیات با هم خداحافظی می کردند.

وی ادامه داد: شب عملیات بعد از ۳۰ کیلومتر پیاده روی و عبور از کانال‌ها، میدان مین و با گذشتن از زیر آتش شدید دشمن به جاده اهواز-خرمشهر رسیدیم در حالیکه دشمن آتش سنگینی بر سر نیروهای قزوینی می ریخت.

بیفتاده اعلام کرد: در این وضعیت بسیاری از نیروهای عراقی‌ها گیر افتاده بودند و درگیری شدیدی میان نیروهای قزوینی و عراقی جریان داشت، در این حال یکی از نیروهای بسیجی گردان قزوین اولین پرچم ایران را بر روی جاده اهواز –خرمشهر نصب کرد.

این رزمنده دفاع مقدس اضافه کرد: نیروهای قزوینی در این عملیات شور و هیجان بسیار زیادی داشتند و با مردانگی و رشادت برای مقابله با دشمن و جانفشانی در راه انقلاب و نظام تلاش می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، استان قزوین به عنوان یکی از استان های فعال در عملیات بیت المقدس مشارکت داشت و در این عملیات تعدادی از رزمندگان قزوینی به درجه رفیع شهادت و یا جانبازی نائل شدند.

گزارش از طهورا قلی پور برزگر

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.