×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سیدافقهی: همه اهداف سفر آیت‌الله رئیسی به مسقط محقق شد

به گزارش تهران۲۴، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیروز (دوشنبه) دوم خرداد ماه و در پاسخ به دعوت رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان و به منظور انجام سفری یک روزه و در رأس هیأتی به مسقط سفر کرد. این سفر در راستای تقویت دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و به منظور گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بود.

* عمان همواره روی امکانات جمهوری اسلامی ایران حساب خاصی باز کرده

در همین خصوص «سیدهادی سیدافقهی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان این‌که این سفر از سه منظر و سطح قابل ارزیابی و بررسی است، سطح اول را روابط دوگانه بین ایران و سلطنت عمان خواند و گفت: این روابط چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب همواره روابطی متین، نزدیک و مستحکم بوده است. در زمان شاه، سلطان قابوس از شاه برای مقابله با شورشیان جبهه ظفار درخواست کمک کرد و تا مدت‌ها حتی بعد از انقلاب نیروهای مسلح ما در آنجا حضور داشتند و نهایتا برگشتند.

وی با بیان این‌‌که عمان همواره روی امکانات جمهوری اسلامی ایران حساب خاصی باز کرده، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب علیرغم تیرگی روابط ایران با برخی کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، عمان سعی کرد شیوه اعتدال، عقلانیت، حکمت و مصلحت را در پیش بگیرد و از این رو به مرور در خلال چهار دهه، هرگز روابط ایران و عمان دچار تزلزل و تیرگی نشد. اوج این نزدیکی در ارتباط با آغاز مذاکرات هسته‌ای بود که سلطان قابوس حامل نامه‌ای از سوی اوباما برای مقام معظم رهبری بود مبنی بر این‌‌که می‌خواهیم مشکل هسته‌ای را با شما حل کنیم. 

سیدافقهی عنوان کرد: افزون بر این مسئله، جمهوری اسلامی ایران اعتماد کاملی به میانجیگری قابل اعتماد و نقش عمان داشت و دارد. البته روابط ما به این حد بسنده نشد و روابط دیرینه فرهنگی، اقتصادی و مسئله گردشگری، ارتباطات، نقل و انتقال به خصوص در زمینه دریایی بین بنادر عمان و بنادر ایران هرگز متوقف نشد.

وی با اشاره به استقبال باشکوه به عمل آمده از آیت‌الله رئیسی در این سفر اظهار داشت: مذاکرات خوبی بین سلطان عمان و آقای رئیسی و دیگر مقامات انجام و توافقات خوبی در زمینه انرژی و خط لوله گازی که قرار است بین ایران و عمان ساخته شود، حاصل شد. علاوه بر این درباره امنیت تنگه هرمز گفت‌وگوهایی انجام شد.

سیدافقهی در این باره گفت: ایران و عمان دو کشور مشرف به تنگه هرمز هستند و درباره حفاظت از این تنگه و مقابله با هرگونه خطر و تهدیدی که از سوی کشورهای خارج از منطقه با لشکرکشی صورت می‌گیرد مثل دزدی دریایی آمریکا و گروه‌های مورد حمایت آمریکا و غرب، لازم است هر دو کشور رایزنی‌ها و همکاری‌های نزدیکی به منظور هماهنگی عملیات حفاظتی و دریانوردی با هم داشته باشند و این منطقه باید برای همه کشورهایی که به نحوی انرژی از آن خارج می‌کنند، گذرگاه آبی امنی باشد.

وی به توافقات امضا شده در زمینه تجارت، انرژی، گردشگری و همکاری‌های سیاسی و دیپلماتیک اشاره کرد که قرار است بزودی کمیته‌های مربوطه تشکیل و این توافقات اجرایی شود و افزود:  تلاش بر این است که بعد از امضای توافقنامه‌ها، بین تاریخ امضا و تاریخ اجرای آنها فاصله‌ای نیفتد.

* روابط ایران با عمان و قطر الگویی برای بهبود روابط با سایر اعضا شود

سیدافقهی به نقش وزنه متعادل کننده عمان در بین دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس که نقش پررنگی است نیز اشاره کرد و افزود: عمان نقشی بسیار موثر در این خصوص ایفا می‌کند و یک نوع توازن، تعادل و عقلانیت در موضع گیری‌های عمان در بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس را شاهد هستیم که این بزرگ‌ترین دلیل بر این است که ایران با هیچ کدام از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دشمنی ندارد. علاوه بر عمان، رابطه خوب ما با قطر باید الگویی برای بهبود و توسعه روابط ایران با سایر اعضای این شورا شود.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان این‌که ایران همواره دست دوستی و همکاری به سمت تمام کشورهای عضو شورای همکاری دراز کرده، خاطرنشان کرد: ایران هیچ خصومت ذاتی با هیچ کشوری ندارد و این‌که ادعا می‌شود ایران می‌خواهد در امور کشورهای منطقه دخالت کرده، امنیت و استقرار این کشورها را مختل و بر کل منطقه مسلط شود، کاملا خلاف واقعیت است. همانطور که شاهدیم روابط بسیار خوبی با عمان و قطر داریم، حتی با کویت هم این روابط برقرار است، با امارات قطع رابطه نیستیم، ولی متاسفانه مسئله عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی نگرانی‌هایی را برای ما به لحاظ امنیت و منافع عالی کشور و نقش ایران در منطقه ایجاد کرده است.

سیدافقهی ادامه داد: همه می‌دانیم رژیم صهیونیستی هر جا حضور داشته باشد آنجا به منطقه‌ای ناامن و بحرانی تبدیل می‌شود و این موضوع باید حل شود. با حسن نیت و تفاهم با مقامات اماراتی صحبت‌هایی داشتیم و با مقامات سعودی نیز تاکنون پنج دور مذاکره کردیم و مشخص است هدف ایران به خصوص در دوران ریاست جمهوری دکتر رئیسی و شعار راهبردی در ارتباط با دیپلماسی و سیاست خارجی، اولویت قائل شدن برای کشورهای همجوار است.

وی اضافه کرد: شاهدیم که شخص رئیس جمهور و وزیر امور خارجه نیز فعالیت‌های خیلی گسترده‌ای در ارتباط با کشورهای همجوار داشتند و سفرهای متعددی نیز در این راستا انجام شده و فضای مثبتی برقرار است. گرچه رژیم صهیونیستی و آمریکا از بهبود روابط و نزدیکی روابط ما با کشورهای این منطقه به شدت خشمگین هستند. چرا که اثرگذاری حضور رژیم صهیونیستی بعد از فرآیند عادی سازی، با بهبود روابط ایران با این کشورها کاهش خواهد یافت و آمریکا و اسرائیل به هر شکلی که شده می‌خواهند این اثرگذاری کاهش یابد و دست به عملیات ترویستی می‌زنند، مثل ترور شهید صیاد خدایی و یکی از اهداف آن بر هم زدن توازن منطقه‌ای و ایجاد بحران فزاینده در منطقه است و شاید یکی از اهداف این ترور اثرگذاری بر مذاکرات هسته‌ای و اهداف دیگری است که رژیم صهیونیستی از این ترور تعقیب می‌کند.

وی گفت: سیاست ایران مبتنی بر سه اصل حکمت، عزت و مصلحت است و این سفر هم در همین راستا بود و تمام اهداف خودش را محقق کرد و هیأت بلندپایه‌ای که آقای رئیسی را همراهی کرد نشان از پربار بودن این سفر دارد. مطالب خیلی جدی هم در رابطه با روابط فیمابین و هم پرونده‌‌های منطقه بخصوص مسئله یمن مطرح شد. چون هم ما با دولت نجات ملی و انصارالله روابط خوبی داریم و هم عمان نقش خوب و انسانی در ارتباط با بحران یمن ایفا کرده و همسو با سیاست‌های خصمانه عربستان علیه مردم یمن نبوده است. قطعا مسئله یمن در طرح موضوعات مختلف نقش برجسته‌ای داشته است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.