×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اصلاح‌طلبان از عملکرد دولت روحانی می‌گویند؛ شرمنده‌ایم!

به گزارش تهران۲۴، در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶، خاتمی با شعار رسمی اصلاحات سیاسی، با کسب اکثریت آرا مردم، رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران شد. از سویی می توان کسب اکثریت کرسی های پارلمان در دوره ششم انتخابات مجلس شورای اسلامی را دوران اوج قدرت دولت اصلاحات برشمرد که این مسئله با توجه به همسویی مجلس با دولت وقت، نقطه عطفی برای جریان اصلاحات بود.

می توان اصلی ترین دلیل عدم موفقیت جریان اصلاحات در ایجاد تغییرات ساختاری در حکومت را که از چشم اندازها و برنامه های هدف آن ها بود، خروج اصلاح طلبان تندرو از ریل اصلاح طلبی و روی آوردن به رویکردهای رادیکال انقلابی و براندازی عنوان کرد.

پس از مستقر شدن دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی که مورد حمایت بی شائبه و همه جانبه اصلاح طلبان بود، جنبش اصلاح طلبی ایران وارد مرحله جدیدی از حیات سیاسی خود شد و تعداد زیادی از اصلاح طلبان به دولت و عرصه سیاسی کشور پای گذاشتند.

همزمان با ایام سالگرد تاسیس این جریان سیاسی به بیان برخی از اظهارات سران اصلاح طلب در نقد عملکرد و گفتمان این جریان سیاسی و همچنین نگاه انها به عملکرد دولت تدبیر و امید پرداخته ایم.

دولت دوازدهم پس از اتمام عمر سیاسی خود مورد سرزنش و آماج انتقادات اصلاح طلبان قرار گرفت اما در این بین برخی از اصلاح طلبان درصدد برائت جستن از حمایت از دولت روحانی هستند و همواره خود را از صف حامیان حسن روحانی جدا می کنند.

از طرفی برخی از اصلاح طلبان از جمله حمیدرضا جلایی‌پور عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت همچنان با دفاع از عملکرد دولت، برجام را جزو افتخارات دولت حسن روحانی عنوان می‌کنند اما امروز خسارت بار بودن برجام برای اقتصاد کشور و منافع مردم بر کسی پوشیده نیست؛ اصلاح طلبان علیرغم بی تفاوتی نسبت به عملکرد دولت متبوع خود، همواره تلاش می‌کنند عامل اصلی مشکلات فعلی کشور و مردم را به تحریم‌ های یکجانبه آمریکا گره بزنند در صورتی که بسیاری از کارشناسان معتقدند تنها ۲۰ – ۳۰ درصد از مشکلات کشور به تحریم ها مرتبط است.

رهبر انقلاب: گره زدن حل مسائل کشور به برجام یا مسائل خارجی، یک خطای بزرگ است

در این رابطه رهبر معظم انقلاب دوم خرداد سال ۹۷ در دیدار با مسئولان فرمودند: « گره زدن حل مسائل کشور به برجام و امثال برجام یا به مسائل خارجی، یک خطای بزرگ است. ما نبایستی مسائل اقتصادی کشور را به امری گره بزنیم که از اختیار ما خارج است و بیرون کشور تدبیر و تصمیم‌گیری می‌شود. وقتی مسئله‌ اقتصاد و کسب‌و‌کار کشور را به مسئله برجام گره می‌زنیم، نتیجه این می‌شود که صاحبان کار و سرمایه چند ماه باید منتظر بمانند تا ببینند خارجی‌ها در مورد برجام چه تصمیمی می‌گیرند…».

از سوی دیگر برخی دیگر از فعالان سیاسی اصلاح طلب اذعان دارند که عملکرد و کارنامه دولت روحانی آبرویی برای جریان اصلاحات نگذاشته است و در واقع دولت حسن روحانی را اصلاح طلب نمی‌دانند.

برخی کارشناسان سیاسی معتقدند اصلاح طلبان در عین اینکه حافظه تاریخی ضعیفی دارند، اینگونه تصور می‌کنند که مردم سوء مدیریت و ناکارآمدی دولت حسن روحانی که برآمده از حمایت اصلاح طلبان بود را فراموش خواهند کرد.

کرباسچی: کاش پشتکار و تلاش دولت نهم و دهم در دولت روحانی هم وجود داشت

در همین رابطه غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی طی گفتگویی آرزو کرد «کاش پشتکار و تلاش دولت نهم و دهم در دولت روحانی هم وجود داشت».

وی با صدور بیانیه‌ای نیز از عملکرد تیم اقتصادی دولت روحانی انتقاد و مدعی شده بود که روحانی یک مدیر نشسته است، درحالی که رئیس‌جمهوری باید یک مدیر ایستاده و اجرایی فعال در صحنه باشد؛ دولت حتی در زمینه اقتصاد هم غیرکارشناسی عمل کرد.

کواکبیان: خجالت می‌کشم بگویم حامی حسن روحانی بودم

مصطفی کواکبیان از اعضای فراکسیون امید مجلس دهم در همین زمینه گفته بود که خجالت می‌کشد بگوید در انتخابات از حامیان حسن روحانی بود.

ابطحی: دولت روحانی گنگ و لال و وزرایش سوپور محافظه کار هستند

سناریوی انتقادات همچنان ادامه دار است و محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات نیز دولت روحانی را گُنگ، لال و وزرایش را سوپر محافظه‌کار خطاب کرد.

عارف: دولت باید پاسخگوی عدم تحقق وعده‌هایش باشد

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم در جایی با انتقاد از عملکرد دولت دوازدهم گفته بود ما از دولت و به‌ویژه از وزرای اصلاح‌طلب و مدیرانی که با برچسب و عقبه اصلاح‌طلبی وارد دولت شدند، انتقاد داریم؛ این افراد باید پاسخگوی وعده هایی باشند که مردم جهت تحقق آن ها به اصلاح طلبان رای دادند.

صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان هم طی انتقادی از دولت حسن روحانی گفته بود: این واقعیت را باید پذیرفت که مردم گرفتارند و زندگی شهروندان در مقایسه با قبل سخت‌تر شده است؛ مردم، دولتی می‌خواهند که مشکلات آن ها را درک کند.

کاشفی: عملکرد دولت روحانی تهدیدی برای اصلاح طلبان است

ماحصل همه این حرف‌ها را حسین کاشفی فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب اتحاد ملت می‌گوید و عملکرد دولت را «تهدیدی» برای اصلاح طلبان می‌داند. حسین کاشفی در گفتگو با یک روزنامه اصلاح طلب گفت: مهم‌ترین جایی که می‌تواند برای اصلاح‌طلبان در آینده «تهدید» به شمار برود عملکرد دولت است.

حجاریان: بهتر بود سرنوشت اصلاحات را به دولت روحانی گره نمی‌زدیم

 نظر به شواهد و قرائن و اظهارات برخی از اعضای جریان اصلاحات به نظر می‌رسد اصلاح طلبان این روزها عزم خود را جزم کرده‌اند تا حساب خود را از دولت روحانی جدا کنند؛ مخصوصاً زمانی که سعید حجاریان به عنوان تئوریسین اصلاحات پروژه «عبور از روحانی» را کلید می‌زند.

حجاریان در گفتگویی با تاکید بر اینکه روحانی به هیچ یک از شعارهای خود وفادار نماند، گفت: «شاید بهتر بود اساساً عطای انتخابات را به لقایش می‌بخشیدیم و سرنوشت اصلاحات را به دولت روحانی گره نمی‌زدیم. باید گفت که آقای روحانی خودش از خودش عبور کرده است! خود دولت روحانی هم استعداد و ظرفیت کافی برای مقابله با معضلات داخلی نداشت. بنابراین ما به لحاظ اخلاقی هم نمی‌توانستیم وظیفه‌ای در قبال وی داشته باشیم.»

  علی صوفی عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و از وزرای اصلاح‌طلب در گفتگویی با روزنامه اصلاح طلب آرمان هم گفته بود: «جریان سیاسی که موجب پیروزی رئیس‌جمهور شده است، هیچ‌گونه وابستگی به روحانی ندارد. جریان اصلاحات به لحاظ سیاسی جریان مستقلی از روحانی است و تنها در دو انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته از روحانی حمایت کرده است، در نتیجه تنها خوش‌عهدی و بدعهدی از روحانی باقی خواهد ماند».

اتخاذ چنین مواضعی توسط اصلاح طلبان در مورد عملکرد دولت متبوع شان آن چنان تعمیق داشت که تحلیلگران این طیف سیاسی پیش از این با لحنی توهین آمیز اعلام کرده بودند که دولت روحانی برای این جناح سیاسی یک رحم اجاره‌ای بیش نیست!

زیباکلام: شرمنده هستیم که روحانی به وعده‌های خود پایبند نبود

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب هم پیش تر اذعان کرده بود: ما مسئولیت حمایت از دولت آقای روحانی را می‌پذیریم و شرمنده هستیم که آقای روحانی به وعده‌های انتخاباتی خود پایبند نبود.

قوچانی: موظفیم مسئولیت‌های اصلاح طلبان را بر عهده بگیریم

محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی هم ضمن تاکید بر این مسئله که روحانی انتخاب جریان اصلاح طلبی بود گفت: اصلاح طلبان حتی روحانی را به آقای عارف ترجیح دادند؛ ما موظفیم مسئولیت‌های این جریان را بر عهده بگیریم، نه جامعه قبول می‌کند نه هیچ کسی دیگر.

وزیر پست، تلگراف و تلفن دولت هاشمی: اصلاح‌طلبان هر زمانی که به قدرت رسیدند نتوانستند دولت را نگه دارند

«سید محمد غرضی» وزیر پست، تلگراف و تلفن در دولت هاشمی رفسنجانی- ۱۰ آذر ۹۷- هم طی مصاحبه ای با روزنامه آرمان گفته بود: «اکثر نیروهای قریب به اتفاق آقای روحانی از جناح اصلاح‌طلب انتخاب شده است؛ اصلاح‌طلبان هر زمانی که به قدرت رسیده‌اند نتوانستند دولت را نگه دارند».

حق شناس: سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان از بین رفته است

محمدجواد حق شناس فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در گفتگو با فارس با بیان اینکه سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان از بین رفته است، گفت: جریان اجتماعی از کنش سیاسی و اجتماعی اصلاح طلبان مأیوس شده است.

علی ای حال برخی از اصلاح طلبان و به ویژه سران این جریان سیاسی که در تحمیل روحانی به مردم نقش به سزایی داشتند و با حمایت های همه جانبه خود از دولت روحانی معیشت مردم را به گروگان گرفته بودند، امروز نسبت به اشتباه خود در حمایت و به روی کار آمدن حسن روحانی اظهاراتی دارند که نشان می دهد این جریان در انتخاب کاندیدای متبوع خود دچار اشتباه استراتژیک شده است.

این درحالی است که برخی از اصلاح طلبان نیز همواره با فرافکنی و فرار از پاسخگویی به دنبال این هستند که صف خودشان را از حامیان حسن روحانی جدا کنند.

 مشخصاً مسببان و بانیان وضع موجود اصلاح طلبانی هستند که با حمایت های کورکورانه و بدون پشتوانه فکری و همچنین در جهت تامین منافع حزبی و شخصی، در اتاق های فکر حسن روحانی را به عنوان کاندیدای شاخص انتخاب و او را به مردم معرفی کردند.

فراتر از این موضوع مسئله حمله این جریان سیاسی به دولت فعلی است که سعی دارند دولت سیدابراهیم رئیسی را ناکارآمد و ناتوان عنوان می کنند، در حالی که دولت متبوع‌شان حل مشکلات کشور را صرافاً به مذاکره با غرب و کدخدا گره زده بودند و نسبت به بکارگیری ظرفیت های داخل هیچ اهتمامی نداشت تا جایی که سفره مردم روز به روز کوچک و کوچک تر شد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.