×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بازتاب گسترده سفر «رحمان» به ایران در رسانه‌های تاجیکستان و منطقه

به گزارش تهران۲۴ در دوشنبه، رسانه‌های تاجیکستان و منطقه ضمن اخبار و گزارش‌های سفر رسمی «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان به جمهوری اسلامی ایران را به طور گسترده‌ای پوشش داده‌اند.

خبرگزاری ملی تاجیکستان «خاور» در مورد این سفر و دیدار و مذاکرات امامعلی رحمان با مقامات عالی ایران حدود ۱۰ مورد خبر و گزارش منتشر کرده است.

در گزارش مربوط به دیدار رئیس جمهور تاجیکستان با رهبر انقلاب اسلامی ایران آمده است که امامعلی رحمان از میهمان نوازی صمیمانه اظهار سپاس کرده و گفته است که تاجیکستان حامی ادامه گفت و گو های سازنده و موثر در سطح عالی دو کشور است.

امامعلی رحمان همچنین تاکید کرده که تاجیکستان همیشه خواهان توسعه روزافزون روابط میان دو کشور در عرصه‌های گوناگون و در روحیه حسن تفاهم، مشارکت، همیاری، احترام و اعتماد متقابل است.

در گزارش دیگر این خبرگزاری مبنی بر دیدار روسای جمهور تاجیکستان و ایران و همچنین مذاکرات هیئت‌های رسمی دو کشور، آمده است: تحکیم و توسعه روابط و همکاری با ایران از ابتدای استقلال تاجیکستان مورد توجه ویژه سیاست خارجی «دوشنبه» قرار دارد. بنابراین تقویت گفت و گوهای سازنده سیاسی میان دو دولت مبتنی بر حسن تفاهم، اعتماد و احترام با ارزش‌های مشترک تاریخی مهم ارزیابی می‌شود.

همچنین اشاره شده است که تاجیکستان و ایران از توسعه همکاری‌های پارلمانی، فعالیت گروه‌های دوستی، گسترش تعاملات دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، انرژی، صنایع، علمی، آموزشی و فرهنگی حمایت می‌کنند. بنابراین تشدید فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فنی و فرهنگی، تهیه و تصویب برنامه بلندمدت همکاری‌های اقتصادی و تجاری تا سال ۲۰۳۰ و ایجاد اتاق مشترک تجاری و صنعتی تاجیکستان و ایران و همچنین شورای مشترک سرمایه گذاری ضروری است.

در گزارش دیگر این خبرگزاری، احداث تونل «استقلال» و نیروگاه برق آبی «سنگتوده 2» در تاجیکستان نمونه بارز همکاری‌های مثمر ثمر میان دو کشور دوست عنوان و بر لزوم ادامه این مسیر اشاره شده است.

شایان ذکر است که از طریق شبکه‌های تلویزیونی «تاجیکستان»، «سفینه» و «جهان نما» گزارش کامل (حدود ۴۰ دقیقه) جریان سفر، دیدارها و محتوای مذاکرات رئیس جمهور تاجیکستان با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی پخش شد که در آن بارها از ایران به عنوان کشور دوست، برادر و هم زبان یاد شده است.

رادیوی ملی تاجیکستان در کنار پخش اخبار مربوط به این سفر، همچنین سه برنامه تحلیلی پخش کرده و به بررسی جنبه‌های مختلف روابط میان دو کشور پرداخته است.

در برنامه تحلیلی «تفسیر روز» در مورد اهمیت و نتایج سفر امامعلی رحمان کارشناسان اظهار نظر کرده و به این نکته اشاره داشته‌اند که دو کشور با داشتن اشتراکات بسیار فراوان تاریخی، فرهنگی و زبانی و همچنین فرصت‌ها و چالش‌های مشترک، «محکوم» به همکاری و همسویی است.

به باور میهمانان این برنامه، سفرهای انجام شده طی یک سال اخیر در سطح مقامات عالی دو کشور حاکی از وجود اراده قاطع برای تغییر وضعیت روابط بوده و نتایج آن نه تنها به نفع دو کشور، بلکه به نفع توسعه، ثبات و امنیت منطقه‌ای نیز خواهد بود.

محور اصلی برنامه تحلیلی «اقتصاد و مالیه» این رادیو، بررسی جنبه‌ها و نتایج اقتصادی سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران بوده و میهمانان برنامه ابراز اطمینان کرده‌اند که ایران با توجه به ظرفیت‌های بالای اقتصادی خود می‌تواند در سال‌های نزدیک همانند گذشته نه چندان دور در جایگاه یکی از شرکای مهم اقتصادی و تجاری تاجیکستان قرار گیرد.

نشریه «بازتاب» از دیگر برنامه‌های این رادیو است که در آن نیز به تحلیل ابعاد مختلف سفر امامعلی رحمان به جمهوری اسلامی پرداخته شده است. از جمله با توجه به وضعیت کنونی منطقه و به خصوص حضور گروه‌های متعدد تروریستی و افراطی در افغانستان، آغاز همکاری‌های دفاعی و نظامی بین دو کشور اقدامی به موقع و راهبردی توصیف شده است.

شایان ذکر است که روزنامه دولتی «جمهوریت» نیز نسبت به این سفر توجه خاصی نشان داده و چندین خبر و گزارش منتشر کرده است.  

خبرگزاری «آسیا پلوس» که یکی از رسانه‌های شناخته شده غیر دولتی  تاجیکستان در داخل و خارج این کشور است، اقدام به انتشار چند خبر و گزارش در مورد نتایج دیدارهای امامعلی رحمان با رهبر انقلاب اسلامی، رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی کرده است.

این رسانه همچنین امضای اسناد جدید همکاری طی این سفر را مهم دانسته و فهرست این اسناد را بر روی صفحه خود قرار داده است.

در مطلب «آسیا پلوس» تحت عنوان «توجه امامعلی رحمان به استفاده از بنادر دریایی ایران»، آمده است که رئیس جمهور تاجیکستان طی سفر خود به تهران نسبت به دسترسی به بنادر دریایی جمهوری اسلامی و از جمله «چابهار» و «بندر عباس» جهت انتقال کالا و محصولات تولید تاجیکستان توجه نشان داد. در این راستا به توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و مبادلات بازرگانی و همچنین توسعه زیر ساختاری و پیوستن شبکه‌های حمل و نقلی دو کشور تاکید شد.

در این گزارش همچنین به بهبود چشمگیر تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور طی بیش از یک سال اخیر اشاره و ابراز امیدواری شده است که با انجام سفر رئیس جمهور تاجیکستان این روند از سرعت بهتر و بیشتری برخوردار خواهد شد.

وب سایت آکادمی رسانه‌های گروهی تاجیکستان خبر سفر رسمی امامعلی رحمان به ایران را با تیتر «زنده باد دوستی تاجیکستان و ایران» منتشر کرده است که جالب به نظر می‌رسد.

ضمنا پایگاه‌های اطلاع رسانی بیشتر نهادهای دولتی تاجیکستان نیز اخبار و گزارش‌های سفر امامعلی رحمان را پوشش دادند که اقدامی بی‌سابقه در روابط است.

از رسانه‌های مستقل تاجیکستان بیشتر پایگاه‌های خبری و تحلیلی «دیالوگ»، «اوستا»، «امروز»، «اخبار تاجیکستان» و همچنین رادیوهای «آسیا پلوس»، «وطن»، «خاور»، «ناوای رادیو»، «دیار» و «اسپوتنیک تاجیکستان» به طور فعال اخبار این سفر را بازتاب داده‌اند.

وب سایت «اسپوتنیک تاجیکستان» در مورد سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران با انتشار ۹ مورد خبر و گزارش بالاترین رقم کار در این زمینه در میان رسانه‌های منطقه‌ای و خارجی را به خود اختصاص داده است.

در یکی از گزارش‌های این وب سایت به ضرورت تقویت تعاملات دو کشور در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی تاکید شده و آمده است: حمایت تاجیکستان از عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای دلیل بارز روابط سودمند میان دو کشور در عرصه بین المللی است.

روزنامه «نزاویسیمایا گازتا» چاپ مسکو که به صورت تخصصی‌تر به موضوعات آسیای مرکزی می‌پردازد، ضمن مطلبی تحت عنوان «رحمان برای احیای دوستی به تهران رفت»، به دلایل رو به بهبود نهادن مناسبات و همکاری‌های میان تاجیکستان و ایران پرداخته است.

از جمله آمده است: با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در ایران، تهران و دوشنبه صفحه جدیدی از روابط را باز کردند. نقشه راه همکاری‌‌های اقتصادی تهیه و دید و بازدیدهای متقابل در سطوح مختلف به طور فعال صورت گرفت.

در بخش دیگری از این مطلب گفته شده است: با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، نقاط تمرکز بر ژئوپلیتیک آسیای مرکزی تغییر کرد که منجر به تقویت نقش ایران در منطقه شد. مقامات تاجیک لازم است این عامل را در نظر بگیرند و همکاری‌های خود با تهران را تقویت کنند. تاجیکستان می‌تواند به همگرایی ایران با سازمان‌های مختلف منطقه‌ای و بین المللی و همچنین همکاری‌های نزدیک تر تهران با کشورهای آسیای مرکزی کمک کند.

نکته شایان ذکر این است که بیشتر کاربران تاجیک شبکه‌های اجتماعی به صورت بسیار گسترده از سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران حمایت و تاکید کرده‌اند که روابط صادقانه در شان دو ملت و کشور هم زبان است و دیگر نباید مجال داد تا میان دو برادر سردی و بی‌اعتمادی ایجاد بشود.

کاربران در توصیف دوستی تاجیکستان و ایران از عباراتی مانند «هم خون»، «همزبان»، «هم ریشه»، «دو برادر از یک پدر و مادر» و… استفاده کرده‌اند.

برخی هم احساسات گرم خود را با شعارهای نظیر «پیوند دو ملت هم فرهنگ و هم زبان پایدار و جاویدان باد!»، «پاینده باد دوستی تاجیکستان و ایران!»، «تپد با هم دل تاجیک و ایرانی»، «آب اگر صد پاره گردد باز با هم آشناست!» تبیین کرده‌اند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.