×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیامی که امیرعبداللهیان به «کامالا هریس» داد

‌به گزارش تهران۲۴، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر روز سه‌شنبه به همراه معاونان، مدیران و کارکنان این وزارتخانه با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره)، ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل، با تقدیم تاج گل به مقام شامخ ایشان ادای احترام کرد. 

وزیر خارجه سپس در نشست هم اندیشی سالانه مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه همزمان با سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) تحت عنوان «سیاست خارجی متوازن در مکتب امام خمینی (ره) » در محل مرقد حضرت امام خمینی (ره) شرکت کرد.

امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست طی سخنانی سالگرد ارتحال تمام راحل را تسلیت گفت و در راستای دکترین سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی بر سیاست خارجی متوازن به ذکر چند نکته در ارتباط با این دکترین و اندیشه‌های امام (ره) در سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در اندیشه سیاسی امام راحل از زمانی که مخالفت با موضوع کاپیتولاسیون مطرح شد نقطه عزیمتی به تصویر کشیده شد که بحث نفی سلطه ‌گری و سلطه پذیری بود و این چیزی است که در چهار دهه گذشته به خوبی مدیریت شد و کشور در این مسیر حرکت کرد. امروز مصادیق فراوانی داریم که در راستای این حرکت بزرگ و تاریخی امام راحل که نقطه عزیمت در اندیشه سیاسی معظم له است می‌توانیم آثار آن را تبیین کنیم.  

* در مسیر منافع ملی کشور با هیچ طرفی تعارف نداریم

وزیر خارجه به بحث نه شرقی و نه غربی اشاره کرد و گفت: موضوع نه شرقی و نه غربی اخیرا در کشور با تحلیل و نقدهایی همراه شده است. وقتی از نه شرقی و نه غربی سخن می‌گوییم و چیزی در قانون اساسی به صراحت بیان شده، منظور ما نه انزواطلبی و نه دوری از شرق و غرب و نه نفی شرق و غرب است. در سیاست خارجی دولت سیزدهم آمده آنچه هدف اساسی است عدم وابستگی به شرق و غرب است.

امیرعبداللهیان گفت: بعد از اینکه رویکرد نگاه به آسیا با اولویت همسایگان را در دولت جدید بیان کردیم، برخی نقدهایی مطرح شد که برخی تند بود، اینکه شما کشور را به سمت چین و روسیه سوق می‌دهید‌ و این در تعارض با استقلال سیاسی است که جمهوری اسلامی ایران از آن یاد می‌کند.

وزیر خارجه ادامه داد: بعد از جنگ اوکراین در سفری که به روسیه داشتم به دلیل ابهامی که در روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها ایجاد شده بود طرف‌های اروپایی به ما اعلام کردند که روسیه حتی در صورت رسیدن به یک توافق مورد تایید ایران به دلیل تبعات و تحولات ناشی از جنگ اوکراین از توافق حمایت نخواهد کرد. بلافاصله تماسی را با لاوروف برقرار کردم و چند روز بعد هم براساس قراری که گذاشتیم در مسکو ملاقات کردیم و به صراحت مواضع ایران را برای لاوروف بیان کردیم که ما در سیاست خارجی خود کاملا مستقل و براساس منافع ملی خود و مصالح خود عمل می‌کنیم و توقع ما این است که در این مسیر گفت‌وگوها در هر زمانی که به نقطه توافق برسیم، همانگونه که روسیه از ابتدای این دور از مذاکرات نقش سازنده‌ای ایفا کرد، نقش سازنده‌ای ایفا کند و البته گفتیم در مسیر منافع ملی کشور با هیچ طرفی هم تعارف نداریم. 

امیرعبداللهیان بیان کرد: در مجموعه گفتگوها این اطمینان راه به دست آوردیم این فرض و احتمال که برخی کشورهای غربی به ما منتقل کردند نمی‌تواند مورد توجه جدی قرار بگیرد و به صراحت حتی در کنفرانس مطبوعاتی، لاوروف اعلام کرد و در گفتگوهای دیپلماتیک‌مان نیز بیان شد که در هر نقطه‌ای که جمهوری اسلامی ایران اعلام کند محتوای توافق مورد تایید ماست، روسیه بلافاصله در کنار دیگر کشورهای عضو این توافق در وین حضور یابد و حمایت خود را اعلام خواهد کرد.

وزیر خارجه تصریح کرد: لذا به هیچ وجه هیچ خدشه‌ای به سیاست، نگاه اصولی که در اندیشه سیاسی امام راحل به خوبی پایه ریزی شد، به وجود نیامد و سیاست نه شرقی نه غربی با همه ابعاد خود مورد توجه است. البته سیاست استفاده از هر آنچه در راستای منافع ملت وجود دارد، چه در غرب و چه شرق مورد توجه جدی ماست.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان ادامه داد: وقتی می‌گوییم سیاست خارجی متوازن در چارچوب نگاه حضرت امام و در چارچوب نگاه مقام معظم رهبری و در چارچوب قانون اساسی، نگاه و تاکید ویژه بر این موضوع داریم که زیر سلطه غرب و شرق نخواهیم رفت، ولی براساس منافع خود با هر دو طرف ارتباط منطقی و تعامل لازم را خواهیم داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: از دیگر موضوعاتی که در اندیشه امام در حوزه سیاست خارجی  به کرات مورد توجه قرار گرفته تاکید بر مسیر استقلال جمهوری اسلامی است. توازن بخشی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دقیقا در زمانی که دو بلوک شرق و غرب جهان را درگیر سیاست‌های جاه‌طلبانه و توسعه‌طلبانه خود کرده بودند، حضرت امام مسیر سومی را فراروی ما قرار داد که این مسیر خلق پویایی متفاوت در سیاست خارجی ایران کرد و هویت جدیدی را در مباحث حوزه بین‌الملل و روی ساختار و کارگزار بنا گذاشت که ما در عرصه عمل به اندیشه‌های حضرت امام و سیاست خارجی از این فرصت بزرگی که فراهم شد، در چهار دهه گذشته توانستیم استفاده کنیم و امروز با افتخار می‌توانیم از کلید واژه استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران با عزت یاد کنیم.

وی ادامه داد: در این مسیر نگاه عمیق مقام معظم رهبری و تولید گفتمان مبتنی بر اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت نیز مسیر را برای ادامه کار ما با نگاه به چارچوبه فکری امام راحل باز و بازتعریف کرد.

* کمتر هفته‌ای است که تبادل پیام بین ایران و آمریکا صورت نگیرد

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که امام (ره) در سیره عملی خود در توصیه‌ها به دستگاه سیاست خارجی داشتند، پایبندی به توافقات و تعهدات بین‌المللی است.

وی خطاب به مقامات کاخ سفید اظهار داشت: آمریکایی‌ها در مذاکراتی که در بخش وین آن مکثی ایجاد شده، گفت‌وگوهای ما از طریق تبادل پیام‌ها و Non-Paper به دلیل اینکه بخش عمده آن تحریم‌های یکجانبه آمریکاست، مذاکرات و رفت و آمد پیام‌های ما از طریق مورا نماینده اتحادیه اروپا جریان دارد، کمتر هفته‌ای است که حداقل یک یا دو پیام بین ما و آمریکا به صورت غیرمستقیم برای رفع ابهامات و موانعی که در مسیر چگونگی برداشتن تحریم‌ها وجود دارد، صورت نگیرد.

وی افزود: کمتر از سه ماه قبل وقتی من در مونیخ بودم مقامات ارشد آمریکا که در مونیخ حضور داشتند، علاقه‌مند بودند گفت‌وگوی مستقیمی را با وزیر امور خارجه ایران داشته باشند و‌ پیامشان این بود برای اینکه فضایی که الان پیش آمده را بتوانیم در مذاکرات این فضا را به جلو ببریم و رفع کنیم.

وی گفت: ما برای اینکه پاسخی به طرف مقابل بدهیم اولین نکته‌ای که مطرح کردیم این بود که آمریکا باید در عمل نشان دهد این پیامی که مکررا بایدن از طریق اتحادیه اروپا و برخی وزرای خارجه منطقه یا اروپایی بیان می‌کند که من حسن نیت دارم و روش ترامپ را قبول ندارم، این را در عمل نشان دهد و باید چشم اندازی از تفاوت رویکرد و عملکرد بایدن نسبت به ترامپ در عمل ببینیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: از وزیر خارجه‌ای که پیگیر مذاکره بودم خواستم و گفتم این را به مقامات ارشد آمریکا که در مونیخ حضور دارند هم خانم کامالا هریس و هم بلینکن، اینکه چرا در مذاکرات با این همه زحمتی که کشیده شده شما مکرر می‌گویید که آنچه توافق خواهیم کرد هیچ تعهدی نمی‌توانیم بد‌هیم که دولت بعدی اجرا کند. به آن وزیر خارجه گفتم به خانم «کامالا هریس» بگویید که اگر قرار است بعد از شما یک گروه شورشی در کاخ سفید حاکم شوند، به ما اطلاع دهید که حتی اگر یک گروه شورشی هم در کاخ سفید حاکم شود بر مبنای حقوق بین‌الملل باید به تعهدات بین‌المللی پایبند باشد. این جمله به لحاظ حقوقی و حتی سیاسی قابل قبول نیست که یک دولت مستقری بیاید و به یک توافقی برگردد، ولی از قبل از بازگشتش به توافق بگوید تعهدی نسبت به دولت بعدی ندارم. ممکن است با نگاه به واقعیت‌های ساختار آمریکا این جمله برای برخی قابل قبول باشد، ولی ما به صراحت به آنها گفتیم که ما به تعهد پایبندیم.   

*هیچ جا اعلام نکردیم برجام را در دولت جدید به هیچ وجه نمی‌پذیریم

وی گفت: دولت قبلی در ایران تعهد برجام را پذیرفت و به توافق برجام پیوست. دولت جدید علیرغم اینکه منتقدان جدی در این دولت نسبت به برخی مفاد برجام وجود دارد، هیچ جا اعلام نکردیم که ما برجام را در دولت جدید به هیچ وجه نمی‌پذیریم و بگذاریم کنار و درباره توافق جدید صحبت کنیم. همه گفتگوهای ما در بهترین حالت به همان نقطه برجام برمی‌گردد و این یکی از نکاتی است که برخی منتقدان به ما ایراد گرفته و می‌گویند چرا شما در بهترین حالت می‌خواهید به برجام برگردید. یک تعهد بین‌المللی بوده که ایران تا آخرین لحظه پای تعهد ایستاده و زمانی مجلس، دولت را ملزم کرد اتفاقات جدیدی افتاد و ما در گام‌هایی عقب نشینی کردیم از آن چیزی که باید انجام می‌شد، در یک عمل متقابل. این سیره حضرت امام که همواره تاکید داشتند به توافقات بین‌المللی پایبند باشید، یک نگاه مترقی در ذهن حضرت امام بود که فراروی ما قرار دارد.

وزیر خارجه با بیان این‌که حضرت امام در حوزه اندیشه‌های تقریبی نقش بسیار مهمی در جهان اسلام و بین امت مسلمان ایجاد کردند، خاطرنشان کرد: ما امروز در عرصه سیاست خارجی خودمان را موظف می‌دانیم با تمسک به این اندیشه و با پیروی از تاکیدات مقام معظم رهبری در چارچوب این نگاه، سیاست خارجی را به پیش ببریم. در حوزه مشی حضرت امام هم بگو‌یم برای ما در همه عرصه‌ها از جمله حوزه سیاست خارجی شجاعت حضرت امام یک انگیزه و فرصت قوی را ایجاد کرده و مسیر خیلی بزرگی را در نظام بین‌المللی و نظام سلطه کنونی ایجاد کرده که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بر پایه استقلال و عزت، منافع کشور و امنیت ملی کشور را  در بهترین سطح خودش پیش ببرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: حساسیت امام نسبت به مقدسات اسلامی را هیچگاه فراموش نمی‌کنیم. آن فتوای تاریخی ایشان در دفاع از حرم مسلمین و اندیشه‌های ناب اسلامی در موضوع سلمان رشدی یک تحول و خیزش بزرگ در امت اسلامی شد و توجه ایشان به موضوع قدس و فلسطین که امروز بعد از چهار دهه همه اندیشمندان بزرگ در جهان و جهان اسلام بر این مسئله تاکید دارند که تاکید بر موضوع فلسطین و آزادسازی قدس از موضوعات مهمی بود که در نگاه امام احیا شد و ادامه یافت.

وی در پایان گفت: امام درباره روابط خوب با کشورهای اسلامی و همسایگان که اولویت سیاست خارجی دولت کنونی است، جمله‌ای را در وصیتنامه دارند که وصیت من به وزرای خارجه آن است که مسئولیت شما بسیار زیاد است چه در اصلاح و تحول وزارتخانه و سفارتخانه‌ها و چه در سیاست خارجی، حفظ استقلال و منافع کشور و روابط حسنه با دولت‌هایی که قصد دخالت در امور کشور ما را ندارند، مورد توجه جدی شما باشد. 

سید حسن خمینی تولیت آستان حضرت امام (ره) نیز طی سخنانی اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تمام هویت خود را در این کلمات دارد.

وی گفت: سیاست نه شرقی و نه غربی ما تابعی است از نوعی زندگی عاقلانه.  

به گزارش فارس، در این نشست محمدحسن شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه نیز طی سخنانی گفت: اکنون جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از تجربیات چهار دهه به سوی تمدن نوین اسلامی و ایرانی قوی و سازنده در جهان امروز گام برمی‌دارد. الگوی فکری و فلسفی حاکم بر سیاست خارجی حمایت از هویت نظام اسلامی و مبتنی بر اصول تغییرناپذیر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.

وی افزود: دولت سیزدهم سیاست خارجی خود را در قالب سیاست خارجی متوازن به پیش می‌برد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.