×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۲۵ سال عملکرد اصلاح‌طلبان | تبدیل شعارهای عدالت‌گرایانه به اندیشه‌های غربی در دوران اصلاحات

به گزارش تهران۲۴،سید محمد جواد ابطحی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد جریان اصلاحات در ۲۵ سال گذشته و  دلایل زوال گفتمان اصلاح طلبی گفت: برای تبیین علل زوال گفتمان اصلاح طلبی باید به ابتدای تشکیل این جناح در زمان حضرت امام نگاه کنیم و ببینیم دیدگاه اولیه این جریان با امروز یکسان است یا خیر؟!

وی در ادامه با اشاره به عملکرد موسوی در زمان نخست وزیری تصریح کرد: استعفای به ظاهر سوریِ موسوی که امام آن را خیانت تلقی کردند و همچنین دوشاخه شدن مجمع روحانیون مبارز و جامعه روحانیت مبارز، باعث شد کسانی که خودشان را خط امامی ناب می‌دانستند به تدریج در زمان آقای هاشمی رفسنجانی به سرمایه‌گرایی مفرط روی بیاورند، تجمل گرایی و اشرافی‌گری بین‌شان ترویج پیدا کند.

ابطحی با بیان اینکه شعارهای عدالت گرایانه در دوران اصلاحات به اندیشه های غربی تبدیل شد، افزود: دولت آقای هاشمی با شعارهای عدالت گرایانه به رای رسید اما از این شعارها عبور کرد، زمان ریاست جمهوری خاتمی، وی به اجرای اندیشه های غربی و حاکمیت سرمایه در جامعه مبادرت، ورزید در نتیجه این اقدام اشخاصی که تا دیروز  ازمحرومیت و نبود عدالت دم میزدند سرمایه‌ دار شدند.

وی ادامه داد: در دوره ریاست جمهوری خاتمی شعار‌های انتخاباتی به گفتمان توسعه سیاسی تبدیل شد؛ براساس این گفتمان نباید به معیشت و اقتصاد مردم کاری داشت، آقای خاتمی توانست پیروز انتخابات شود و شعار جامعه مدنی مبتنی بر آزادی و نزدیکی به غرب عملی شد.

ابطحی در ادامه با اشاره به اینکه نگاه سرمایه داری در دولت های اصلاحات به شدت رواج پیدا کرد، افزود: یکی از نمایندگان مجلس ششم  که در بلژیک کارخانه دارد و به ثروت کلان رسیده است در آن زمان ادعا می‌کرد اگر مرگ موش هم در صف بدیم باز هم مردم در صف می‌ایستند.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد دولت نهم و دهم خاطر نشان کرد: کوتاهی‌های آقای احمدی نژاد در دوره دوم باعث شد، اصلاحات با همان تیم آقای هاشمی دوباره رای بیاورد و همان مسیر غلط گذشته را ادامه دهند.

ابطحی با اشاره به دو دوره ی آقای روحانی و عملکرد ضعیف دولت افزود: همه توجه دولت های روحانی مانند دولت هاشمی و خاتمی حامی ارتباط با غرب بود که حاصل آن هدر‌رفت ۶۰ میلیارد دلار به همراه ۵۰ تن طلا از کشور بود که باعث شد شکاف طبقاتی بیشتر شور و طبقه متوسط به ضعیف تبدیل شود.

وی در پایان با اشاره توجه ویژه به غرب در گفتمان اصلاحات گفت: مردم دیگر اقبالی به این جریانی ندارند زیرا امام (ره) و رهبری در اوایل تشکیل این جریان از تفکر غربی آن ها صراحتا نگران بودند اما این جریان تجدید نظری در گفتمان خود نکرده است.
انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.