×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توهین به مقدسات خط قرمز نهاد مهم سینمایی کشور

به گزارش تهران۲۴، زمانی که فیلم موهن «عنکبوت مقدس» در جشنواره فیلم کن به نمایش در آمد و بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی از محتوای آن ضد شیعی و ضد انسانی آن خبر دادند بسیاری از افراد سعی کردند به طریق مختلفی برای نهادهای مجری و سیاست‌گذاری در ایران حواشی را ایجاد کنند و ساخت این اثر موهن را به این دستگاه‌ها نسبت بدهند.

سازمان سینمایی به عنوان متولی و بازوی اجرایی سینما با اعلام موضع سریع و به جای خود تنها ساعاتی بعد از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره سیاسی فیلم «کن» با انتشار بیانیه‌ای رسمی به ساخت، اکران و از سویی اهدای جایزه به این فیلم واکنش نشان داد.
 چنانچه در متن آن بیانیه آمده بود، اصلی‌ترین محور این اعتراض توهین به مقدسات ملت ایران و هتک حرمت امام هشتم شیعیان آقا علی ابن موسی‌الرضا عنوان شد.
محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور هم، جدای از صدور این بیانیه در گفتگویی که با رسانه ملی داشت به دلایل انتشار این بیانیه اشاره کرد و اعلام کرد: ما اعتراض خود به جشنواره فیلم کن را به صورت رسمی به آنها اعلام کردیم.
بسیاری از رسانه‌هایی که به صورت رسمی و غیررسمی در فضای مجازی فعالیت داشتند سازمان سینمایی و موضع‌گیری جمهوری اسلامی در قبال این فیلم موهن را تند و سرسختانه عنوان کردند و این اتفاق را به اقسام مختلفی کوبیدند و زیر سوال بردند و این اقدام را نشانه‌ای از سلب آزادی عنوان کردند.
بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای معاند از جمله «بی‌بی‌سی» و «من و تو» در موقعیت‌های مختلفی اقدام به تقبیح این عملکرد سازمان سینمایی داشتند. 
وبسایت رسمی جشنواره فیلم کن هم در اقدامی غیرحرفه‌ای که بیانگر نگرش‌های و سوگیری‌های اصلی این جشنواره است، این بیانیه را دلیلی بر عدم آزادی اندیشه عنوان کرده و سازمان‌ سینمایی و دیگر نهادهای سینمایی را زیر سوال برده بود.
مدیران سازمان سینمایی و متولیان امر در این زمینه اما بر این بیانیه و پیگیری قانونی ماجرای جلوگیری از اکران فیلم «عنکبوت مقدس» پافشاری کردند. دلیل این اتفاق هم چنانچه در متن بیانیه مشخص بود، توهین به مقدسات شیعیان عنوان شده بود.
از طرفی به دلیل آن‌که تا کنون و در هیچ دوره‌ای چنین واکنشی از سوی هیچ یک از نهادهای متولی سینمای کشور درباره این موضوعات صورت نگرفته بود. این اقدام سازمان سینمایی تا حدودی دست‌اندرکاران جشنواره کن و سایر رسانه‌هایی که بر ضد انقلاب اسلامی و اندیشه‌هایش را شوکه کرد به گونه‌ای که گزارش‌ها و نحوه برخوردشان با چنین بیانیه و اقدامی نشان می‌داد که عملشان دچار نوعی انسداد در مسیر حرکتش شده است.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با اعلان رسمی عنوان کرد:«این فیلم به هیچ وجه از سازمان سینمایی وقت مجوزی دریافت نکرده است و از ابتدا هیچ گونه مجوزی برای ساخت چنین فیلمی در ایران داده نشده است.»
همین اتفاق جدای از هر گونه سوءاستفاده، ساحت سینمای ایران را از وجود و ساخت چنین فیلم‌هایی مبرا کرد.
اثری که به دلیل حامیان فرانسوی، آلمانی، دانمارکی، نروژی و اردن به عنوان لوکیشنی که در آن فیلمبرداری شده است بیشتر به یک سناریوی سیاسی شبیه است تا یک فیلم سینمایی.
در نهایت این اتفاق منجر به آن شد تا سازمان سینمایی و بازوان اجرایی آن اهتمام ویژه‌ای در نسبت با ساخت آثار اصیل مذهبی داشته باشند. آثاری که پیام بلند معصومین(ع) را به درستی به گوش مردم جهان برساند و نه این که تصویر مخدوش و ضد انسانی خود را ارائه کند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.