×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
باید فرآیند روابط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را معکوس کنیم

به گزارش تهران۲۴،محمد اسکندری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در مورد اقدام اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و صدور قطعنامه علیه ایران گفت: نمی توان نقش آمریکا، رژیم صهیونیستی و لابی‌هایی که  صورت می گیرد را را نادیده گرفت؛ این مساله بر روند فعالیت های آژانس در قبال ایران و اجماع احتمالی علیه ما تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه قطعنامه شورای حکام با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تفاوت‌هایی دارد، تشریح کرد: قطعنامه شورای حکام جنبه اولتیماتوم برای رفتن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت را دارد؛ یعنی بیشترین نگرانی ما این است که اقدام اخیر شورای حکام، زمینه ساز صدور قطعنامه در شورای امنیت است.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی قطعنامه شورای حکام را نتیجه سازش و همکاری‌ با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانست و افزود: نکته ای که در این بین باید بیشتر به آن توجه کرد اعتماد بیش از اندازه ما به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، که الان هم تبعات اعتماد به آژانس را می پردازیم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدا نباید NPT ( پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی) را می‌پذیرفتیم در مورد خروج ایران از این معاهده، گفت: تا زمانی که لوازم واقعی خروج از NPT را فراهم نکرده‌ایم خروج از این معاهده صرفا جنبه رسانه‌ای دارد و دستاوردی بیش از آن نصیب ما نمی‌کند.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به لزوم تغییر نوع روابطمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصریح کرد: باید فرآیند روابطمان با آژانس را معکوس کنیم؛ همواره آژانس ابهاماتی را مطرح می‌کرد و ما سعی می‌کردیم پاسخ آنها را بدهیم، ابهامات را رفع و اعتمادزایی کنیم. ولی در بیش از ۲ دهه ای که پرونده هسته ای ما در آژانس بین الملی انرژی اتمی در جریان بوده علی رغم همه همکاری های ما با آژانس هیچ گاه از پرونده هسته‌ای ما رفع ابهام صورت نگرفته و  فضای سیاسی حاکم بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره به ضرر ما بوده است که ما در واکنش به این اقدامات باید سیاست اعتبارزدایی را در پیش بگیریم.

اسکندری با بیان اینکه سیاست اعتبارزدایی ۲ پیوست مهم دارد، افزود: پیوست اول مربوط به عرصه بین‌الملل و تعاملات ما با سایر کشورهاست تا بتوانیم با اجماع سازی از ظرفیت سایر کشورها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه پیوست دوم در فضای داخل کشور معنا پیدا می‌کند گفت: باید اقرار کنیم که تجربه مذاکرات قبلی با آمریکا برای ما تجربه نشده است؛ تصور مردم این است که اوضاع معیشتی فعلی به دلیل مبارزه با آمریکاست و به همین دلیل باید با آمریکا مذاکره کنیم تا مشکلاتمان حل شود. این گذاره که همه مشکلات ما به دلیل تحریم هاست باید با اقدامات رسانه ای اصلاح شود از طرفی این تلقی که اگر با آمریکا توافق کنیم شرایط اقتصادی کشور به کلی عوض می‌شود، برداشتی ساده‌انگارانه است.

به گزارش فارس، چهارشنبه ۱۸ خرداد قطعنامه پیشنهادی تروئیکای‌ اروپا (آلمان، انگلیس و فرانسه) و آمریکا با وجود مخالفت روسیه و چین به تصویب شورای حکام رسید.

موضوع این قطعنامه در خواست از ایران برای همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. 

انتهای پیام/ 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.