×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جهان فردا دنیای گفتمان‌هاست یا موشک‌ها؟

به گزارش تهران۲۴، اواخر اردیبهشت‌ماه امسال بود که آمریکا جدیدترین موشک مافوق صوت خود را آزمایش کرد.

نیروی هوایی آمریکا در این آزمایش یک فروند موشک موسوم به «سلاح واکنش سریع» (ARRW) را با موفقیت از یک فروند بمب افکن B-۵۲ از سواحل جنوبی کالیفرنیا در روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه شلیک کرد، در این پرتاب موشک مذکور توانست به سرعت مافوق صوت برسد.

موشک مورد اشاره یک سلاح مافوق صوتی است که از یک بوستر تقویت کننده برای شتاب‌دادن به موشک برای رسیدن به سرعت بیش از ۵ ماخ یا پنج برابر سرعت صوت استفاده می‌کند.

این تنها آزمایش موشکی آمریکا نبوده و نیست، در واقع هر زمان که فرماندهان نظامی آمریکا احساس نیاز کنند سلاح جدیدی را آزمایش می کنند. یعنی دقیقا مشابه با آنچه همه کشورهایی که توان دفاعی قوی دارند، انجام می دهند.

نیروهای مسلح آمریکا از دیرباز بزرگترین فروشنده سلاح به کشورهای جهان بودند و همیشه جدیدترین، مهلک‌ترین و ویرانگرترین سلاح ها را تولید و عرصه کرده اند. البته برخی از آن ها نیز باعث نسل کشی انسان های بی گناه مانند آنچه در هیروشیما و ناکازاکی رخ داد، شدند. 

*** دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها…!

در حالی که آمریکا و سایر کشورهای جهان طی دهه‌های اخیر قدرت نظامی خود اعم از موشکی را توسعه می دهند، حساب توئیتری منتسب به آیت الله هاشمی رفسنجانی در پنجمین روز از فروردین ماه سال ۱۳۹۵ یک توئیت عجیب منتشر کرد. در این توئیت آمده بود: « دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها…»!

به نظر می‌رسد آیت‌الله هاشمی با انتشار این توئیت معتقد بود که باید تاسیسات موشکی و دفاعی خود را تعطیل کنیم و برای حل مشکلات کشور به دنبال گفت وگو با غرب باشیم، سیاستی که در دولت یازدهم و دوازدهم به نوعی از سوی دولت پیگیری شد و در نتیجه مشخص شد در دنیایی که حاکمان ظالم برخی کشورها مانند آمریکا به عهد و توافق خود پایبند نیستند، تعطیلی قدرت دفاعی و موشکی بسیار خطرناک است.

البته چند روز پس از توئیت مرحوم هاشمی و در یازدهم فروردین همان سال، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعى از مداحان اهل‌بیت گفتند: اینکه بعضی‌ها بیایند بگویند «فردای دنیا، فردای مذاکره است، فردای موشک نیست»، این حرف اگر از روی ناآگاهی گفته شده باشد، خب ناآگاهی است، اگر از روی آگاهی گفته شده باشد، خیانت است. چطور [چنین چیزی] ممکن است؟ اگر چنانچه نظام جمهوری اسلامی دنبال علم برود، دنبال فنّاوری برود، دنبال مذاکره‌ی سیاسی برود، دنبال کارهای گوناگون تجاری و اقتصادی برود -که همه‌ی این‌ها لازم است- امّا قدرت دفاعی نداشته باشد، توانایی دفاع کردن نداشته باشد، هر بی‌سَروپایی و [هر] دولت فزرتی کذائی‌ای او را تهدید می‌کند که اگر فلان کار را نکردید، ما موشک می‌زنیم؛ خب اگر شما امکان دفاع نداشته باشید، مجبورید عقب‌نشینی کنید.

اشاره مستقیم فرمانده کل قوا به دوران دفاع مقدس باز می‌گردد. یعنی همان دورانی که ارتش بعثی عراق با موشک های دوربرد اسکاد به ایران حمله می کرد و ایران در مقابل به هیچ موشکی مجهز نبود تا از خود دفاع کند. ایران در سال های دفاع مقدس با کمک برخی کشورهای دوست و همچنین تلاش جوانان نخبه خود به موشک دست پیداکرد و توانست نخستین موشک را نیز به عراق شلیک کند.

سردار محسن رفیق‌دوست، وزیر سپاه در دفاع مقدس در این باره گفته بود: سه دوره و هر دوره ۱۰ موشک از قذافی گرفتیم و گفتیم فعلا برای زدن عربستان شرایط فراهم نیست! موشک اول را به پالایشگاه کرکوک و دومی را به بانک رافدین در بغداد زدیم که این موشک دقیقا به ساختمان این بانک اصابت کرد و بازتاب جهانی یافت. پس از آن بود که آیت الله هاشمی به من گفت که شما با آوردن این موشک‌ها به اسلام و مسلمین عزت دادی. ادامه موشک‌ها هم از کره شمالی خریده شد و بعد با مهندسی معکوس توانستیم موشک بسازیم.

*** قدرت موشکی ایران، از شلیک نخستین موشک تا بمباران عین الاسد و سرنگونی گلوبال هاوک

هنگامی که سردار حاج حسن طهرانی مقدم نخستین موشک بومی ساخت ایران را طراحی و شلیک کرد، شاید فکر نمی‌کرد این موشک‌ها روزی بتواند قلب آمریکایی‌ها در عین الاسد را بشکافد. همان پایگاهی که شاید سخت به ذهن کسی می رسید که روزی آمریکایی ها از طریق همان پایگاه یکی از نزدیک ترین دوستان حاج حسن را به شهادت برسانند.

شاید هنگامی که حاج قاسم به شهادت رسید، حاج حسن در نبود تا خود دستور انتقام از قاتلان سردار سلیمانی را بدهد، اما صمیمی‌ترین همرزم او یعنی سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، شد منتقم خون حاج قاسم. آن هم با شلیک موشک‌های بالستیک بومی به مقر نیروهای آمریکایی در پایگاه عین‌الاسدِ عراق.

ساعت ۱:۲۰ بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، موشک‌های سپاه در عملیات شهید سلیمانی در پاسخ به ترور سردار حاج قاسم سلیمانی که پنج روز پیش ـ ۱۲ دی ماه ـ از آن توسط تروریست‌های آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد انجام شده بود، پایگاه عین‌الاسد عراق را هدف حمله موشکی قرار داد.

در حمله به عین الاسد، اهدافی مثل آشیانه‌های موقت پرنده‌های بدون سرنشین مدرن ارتش آمریکا و حتی محل اقامت و تجهیزات لجستیک نظامیان آمریکایی هدف قرار گرفت. برآورد‌ها از دقت حمله مشخص کرد، سپاه دقیقا نقاطی از پیش تعیین شده را هدف گرفته و مورد اصابت قرار داده است.

عین الاسد در ۱۰۸ کیلومتری غرب الرمادی قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. آمریکایی‌ها درسال ۲۰۱۴، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه را اشغال کردند.

این موفقیت‌ها وقتی ظهور و بروز بیشتری کرد که سامانه موشکی سوم خرداد ایران در نخستین شلیک عملیاتی توانست پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکا با نام گلوبال هاوک را هدف قرار بدهد. البته پاسخ‌های موشکی ایران به همین موارد محدود نشد. بلکه چندین بار نیز در پاسخ به تحرکات دشمنان توانسته پاسخ‌های مستحکمی را به دشمنان بدهد.

موشک‌های ایران آخرین بار ۲۲ اسفندماه سال گذشته پس از بار‌ها هشدار به صهیونیست‌ها از داخل کشور به پرواز درآمده و مقر جاسوسی موساد در اربیل عراق را هدف قرار دادند. طبق اعلام رسانه‌ها، حداقل ۶ فروند موشک از کلاس فاتح این مرکز جاسوسی را منهدم کردند. 

پس از این حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای درباره این حمله گفته بود: در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی پاسخ نگذاردن جنایت‌ها و شرارت‌های این رژیم منحوس، شب گذشته مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها مورد هدف موشک‌های قدرتمند و نقطه زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده بود، بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم تکرار هر گونه شرارت با پاسخ‌های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد. به ملت عظیم‌الشأن ایران نیز اطمینان می‌دهیم امنیت و آرامش میهن اسلامی، خط قرمز نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و به احدی اجازه تهدید و تعرض به آن را نخواهند داد.

*** سورپرایزهای موشکی سپاه برای تروریست‌ها؛ از لیلة‌القدر تا ضربت محرم

به چند سال قبل باز می‌گردیم؛ ۱۷ خردادماه سال ۱۳۹۶ تعدادی از عناصر گروهک تروریستی داعش عملیات‌های کور تروریستی را در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) انجام دادند. تنها ۱۰ روز پس از این حمله بود که موشک‌های سپاه در عملیاتی با نام «لیلة‌القدر» به مواضع داعش در دیرالزور سوریه حمله‌ور شدند. در این عملیات ۶ فروند موشک بالستیک میان‌برد با برد ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر توانستند مقر‌های فرماندهی، دپوی تجهیزات انتحاری و لجستیکی داعش را منهدم کنند.

کمی پس از یک سال بعد در ۱۷ شهریور ۹۷ سپاه یک سورپرایز ویژه برای تروریست‌های دموکرات کردستان عراق داشت. ۷ فروند موشک مشابه آنچه یک سال قبل داعشی‌ها را غافلگیر کرده بود بر سر حزب تروریستی دمکرات کردستان فرود آمده و مقرشان را ویران کند. مقامات این گروهک تروریستی پس از این حمله اعلام کردند چند تن از رهبران این حزب کشته و بیش از ۴۰ تن نیز زخمی شده‌اند.

غافلگیری‌های سپاه برای دشمنان تمامی نداشت؛ تنها چند روز پس از این حمله بود که سپاه عملیات ترکیبی موشکی – پهپادی «ضربت محرم» را علیه مواضع تروریست‌های تکفیری تحت حمایت آمریکا در عراق اجرا کرد. سورپرایز سپاه این بار ویژه تر بود، چرا که در این عملیات فقط از یک موشک استفاده نشد. هوافضای سپاه با استفاده از ۴ فروند موشک ذوالفقار و ۲ فروند موشک قیام درس خوبی به تروریست‌ها داد.

*** دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست یا موشک‌ها…!؟

با نگاه دوباره به جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی و مرور انتقام های موشکی ایران از دشمنانش مشاهده می کنیم، اگر نبود این توان موشکی، ایران نمی توانست اقتدار خود را به دشمنانش تحمیل کند. البته بومی سازی توان موشکی از صفر تا صد نیز پایه ریز چنین توانی است. 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.