×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نشست تخصصی «سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب» در قم برگزار شد

به گزارش تهران۲۴ از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، نشست تخصصی «بررسی سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب» با حضور آیت‌الله محسن اراکی و آیت‌الله عباس کعبی از اعضای جامعه مدرسین و مجلس خبرگان و جمعی از صاحبنظران این موضوع، روز گذشته به همت خبرگزاری رسا در محل این خبرگزاری در قم برگزار شد.

سیره حکمرانی رهبر انقلاب از مهم‌ترین پدیده‌های عصر حاضر است

آیت الله محسن اراکی در نشست تخصصی بررسی سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب که با حضور نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اندیشمندان و صاحب نظران این حوزه در خبرگزاری رسا برگزار شد، در رابطه با سیره حکمرانی رهبرمعظم انقلاب، ابراز داشت: این مباحث علمی و بحث سیره مقام معظم رهبری مهم و جدی و دارای مباحث گوناگون است که رهبری توانسته در طول ۳۳ سال جامعه را با اصول انقلاب و جریانات و چالش‌ها همراه با اقتدار حفظ کنند، لذا یکی از مهمترین پدیده‌های عصر حاضر، افق حکمرانی مقام معظم رهبری است که نیازمند بحث‌هایی در دامنه‌های متعدد است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین پدیده‌های عصر حاضر ما همین سیره حکومتی یا سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب است، یک مطلب کاملا علمی که نیازمند به بحث‌ها و تحقیقات بسیار علمی گوناگون و دامنه‌داری دارد. به همین جهت ما نمی‌توانیم در این جلسه کوتاه بحث جامعی را بیان کنیم و احتیاج به فرصت بسیار طولانی دارد که نمی‌توان حق مطلب را ادا کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ادامه در تعریف سیره حکمرانی خاطرنشان ساخت: یک نظریه و فقه حکمرانی داریم که محتوای آن در فقه تدوین می‌شود، ولی ما می‌گوییم فراتر از فقه  نظریه حکمرانی است که همچون سیره حکمرانی رسول اکرم (ص) است.

استاد حوزه علمیه در بیان تفاوت حکمرانی حضرت علی (ع)  و رسول اکرم (ص)  ابراز داشت: در سیره حکومتی حضرت علی (ع) جای پای رسول اکرم می‌گذاشتند، اما در مسئله مالکیت خصوصی زمین، رسول اکرم اقطاع می‌کردند، ولی حضرت علی منع از اقطاع کردند و امام حسن(ع) در صحبت‌هایشان بعد از شهادت حضرت، یکی از خصوصیات بارز امیرالمومنین را منع از اقطاع دانستند، باید توجه داشت که هر دو سیره متفاوت از یک منابع فقهی مطرح شده است، فقه همان فقه است و اصول نظریه و شیوه اجرا در زمان رسول اکرم(ص) به یک شیوه ولی در زمان حضرت علی(ع) به شیوه دیگر در زمان رسول اکرم(ص) چون مردم فقیر بودند و فقر برجامعه اسلامی حاکم بود ضرورت این را حاکم می‌داد، اما بعد از تشکیل حکومت اسلامی و فتوحات و رونق‌بخشی در زمان حضرت علی (ع) شکل گرفت اقطاع منع شد.

وی در ادامه گفت: این اختلاف ممکن است در سیره امام(ره) و مقام معظم رهبری نیز شکل گرفته باشد، لذا در این صورت چهارچوب سیره حکمرانی مشخص می‌شود و شیوه چرایی منابع فقهی ممکن است مطابق با نیاز روز متفاوت باشد، این سیره مربوط به آن حوزه اختیارات حاکمیتی است و شیوه کلیات احکام فقهی است.

آیت‌الله اراکی گفت: اگر می‌خواهیم در رابطه باسیره رهبری بحث کنیم باید در چهارعرصه مهم مدیریت، سیاست اقتصاد و فرهنگ بررسی کنیم.

وی با اشاره به سیره رهبری در عرصه مدیریت خاطرنشان ساخت: در عرصه مدیریت رهبری به شیوه حکمرانی میتوانیم به ۵ فراز اشاره کنیم، اول قانون‌گرایی که در عرصه مدیریت تلاش کردند همه تصمیماتی که می‌گیرند در چهارچوب قانون مدون انجام پذیرد و خیلی از کسانی که در این مدت انتظار داشتند رهبری فراتر از قانون مدون دخالت کنند همچون جریان انتخابات و انتصابات، سیاست کلی رهبری این بود که هرکدام کار خود را انجام دهند، اما توجه به سیاست کلی با تذکر و راهبری مطرح بود و همواره تلاش کردند خود نهادها مسئولیت‌های خود را به دوش بگیرند.

عضو خبرگان رهبری، تصریح کرد: مدیریت مبتنی بر ساختارهای قانونی امری مهم است که  مقام معظم از لحاظ فقهی اختیارات فراتری دارند، چرا که ایشان رهبر و ولی فقیه هستند و می‌توانند در امور مملکت دخالت کنند و اشکال شرعی ندارد و اینکه این سیره حکمرانی که ساختارها در چهارچوب قانونی خود انجام وظیفه کنند، برای رهبری امری مهم است.

وی در بیان مردم‌گرایی رهبری در عرصه حکمرانی خاطرنشان ساخت:  باید در مدیریت کشور به نحوی عمل کنیم که رضایت عمومی مردم تامین شود و تلاش کنیم به مردم فرصت مشارکت به حد ممکن بدهیم چه از طریق انتخابات یا نهادهای مشارکتی تا از لحاظ ساختارهای قانونی شکل بگیرد، لذا اصل اساسی مدیریت این است که مردم با مسئولین فاصله نداشته باشند و ارتباط آن با مردم کم نشود زمانی بود که مقام معظم رهبری این عدم ارتباط را می‌دیدند و در این امر سفرهایی را به دیگر نقاط کشور داشتند.

آیت الله اراکی، گفت: مدیریت بر اساس ایمان و تقوا تخصص و نشاط  و نظارت مسئله مهمی است که رهبری در تحقق این امر تشویق می‌کنند لذا مدیریت کشوری باید بر این چهار پایه شکل بگیرد و مدیر باید در میدان حضور داشته باشد و این چهار عنصر باید همزمان باشد.

وی در بیان سلامتی ساختار اداری ابراز داشت: ممکن است ساختار یا افراد حاضر در این ساختار مشکل داشته باشند و توجه به سلامتی این دو امر از مهمترین محورهای مدیریتی مقام معظم رهبری بوده و همیشه مورد تاکید ایشان است.

آیت‌الله اراکی در بیان محور سیره حکمرانی مقام معظم رهبری در عرصه سیاست، گفت: در سیره رهبری سیاست داخلی  کشور شامل چند اصل می‌شود که در گام اول مدارا کردن در عرصه‌های مختلف که از شیوه های انبیا و  از اصول انبیا الهی بود و مسئله وحدت جامعه و تنش‌زدایی که رهبری در این راستا حکیمانه عمل کردند و یکی از جلوه‌های آن توجه به مقوله اهل سنت است که آمریکا و اسرائیل و انگلیس در صدد برافروختن آتش فتنه شیعه و سنی هستند و هدف اصلی این‌ها زمینه‌سازی و تحریک‌سازی مذاهب اسلامی است با وجود این که هدف اصلی این ها ایران است با سیره و نگاه رهبری این چالش متوجه ایران نشده است.

وی در ادامه گفت: در سیاست خارجی سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در سیره مقام معظم رهبری حاکم است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه ضمن توجه بر اثر فرهنگ، خاطرنشان ساخت: در عرصه فرهنگ خیلی مشکل داریم چون  جنگ بسیج سراسری در تهاجم فرهنگی در مبانی فرهنگی به وجود آمده است که این امر از اول بود، اما بعد از پایان جنگ تحمیلی تبدیل  به بسیج عمومی با سرمایه‌گذاری عظیم  که بیشترین کار را در جهت رسوب فرهنگ ملی شکل می‌دهند و در این راستا کشورهایی همچون انگلیس و اسرائیل در رابطه با بخش‌های اصلی تشکیل‌دهنده فرهنگی دینی و تشیع، هزاران پروژه تحقیقاتی انجام داده‌اند.

آیت‌الله اراکی تاکید کرد: کشورهای غربی همچون انگلیس درباره پیاده‌روی اربعین حسینی آن قدر کتاب و مقاله نوشته‌اند که ما یک ۱۰۰ آن را هم  ننوشته‌ایم و آن‌ها به سبب این مطالعات و مطالب هجوم آورده‌اند.

وی توجه مقام معظم رهبری به مقوله فرهنگ را جدی خواند و تصریح کرد: اولین کسی که در جهان اسلام  شبیخون فرهنگی را مطرح کردند رهبری بودند. از همان زمان فعالان فرهنگی را دعوت کردند و درخواست تقابل و هجوم در عرصه ضد فرهنگی کردند، ولی متاسفانه نهادهای فرهنگی کوتاهی کردند و این قصور و تقصیر است. لذا جهاد تبیین عرصه بسیار بزرگی در عرصه چالش‌های فرهنگی است، تنها جهاد سخن  شعر و ادبیات نیست، بلکه باید به صورت جد، وارد شد.

عضو خبرگان رهبری، خاطر نشان ساخت: یکی از محورهای مهم رهبری استفاده از ابزارهای فرهنگی نوین می باشد، چرا که  امروز دشمن با استفاده از ابزارهای نوین میجنگد.

آیت‌الله اراکی تاکید کرد: اولین کسی که بر استفاده از ابزار رسانه و نوین تاکید داشتند رهبری بودند، اما همراهی نهادهای فرهنگی در چهارچوب سیره رهبری نزدیک به صفر بوده است، حتی در صداوسیما و حوزه ‌ای علمیه و دیگر نهادهای فرهنگی، لذا به همین جهت چیز زیادی نتوانستیم پیش ببریم.

در حکمرانی نوین دینی تدین و تمدن با هم جمع می شود

آیت‌‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان نیز در این نشست ضمن تقدیر از راه‌اندازی نشست تخصصی سیره حکومتی رهبر معظم انقلاب و اختصاص بخش مهم این موضوع در خبرگزاری رسا، ابراز داشت: بحث حکمرانی در حوزه علمیه، مدیریت و خط‌مشی‌گذاری عمومی در امر سیاسی بر اساس نظریه‌های گوناگون مورد توجه است.

وی در ادامه تصریح کرد: در سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب، اهداف وظایف و خط‌مشی‌های عمومی بر گرفته از اسلام ناب و آموزه‌های اهل بیت (ع) است و اجرای آن در دولت اسلامی با هدایت ولی فقیه است که هندسه حکمرانی اسلامی را شامل می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه با هندسه حکمرانی، گفت: هندسه حکمرانی در چهار فصل ارتباط با خدا، مدیریت منابع مالی( تحقق عدالت اجتماعی) ، ترویج و تحکیم ارزش‌ها و مبارزه با فساد و تباهی است که طبعا سازوکارهای مدیریتی وظایف نظام اسلامی در حکمرانی ولایت فقیه مهم است.

وی در ادامه ابراز داشت: نیاز است به وظایف دولت اسلامی توجه کنیم که شامل فعال‌سازی امت در کنار دولت‌هاست، ملت و امت باید در کنار یکدیگر فعال شوند و با تمام وظایف وارد صحنه گردند و گرنه وظایف حکمرانی دینی تنها با سازوکارهای دولتی محقق نخواهد شد.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: ملت باید در عرصه‌هایی همچون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و عرصه دفاعی و سلامت و همه عرصه‌های کلان ورود کند.

وی در ادامه ضمن بیان تفاوت حکومت اسلامی با دموکراسی لیبرال ابراز داشت: تفاوت حکومت اسلامی در این امر است که جایگاه مردم در نظام‌های دموکراسی لیبرال بعداز انتخابات تمام می‌شود و دیگر نمی‌تواند در سطح کلان جامعه نقش ایفا کند، اما در حکومت اسلامی مردم باید فعالیت‌های خود را بعداز انتخابات درعرصه حکومت اسلامی ادامه دهند. لذا معمولا اقبال به انتخابات در نظام‌های دموکراسی رو به افول است تا جایی که دولت‌ها در صدد اجباری‌سازی جضور در انتخابات هستند.

عضو جامعه مدرسین همگام بودن با دولت در حکومت اسلامی و مردمی‌سازی دولت را رسالت اصلی مردم در حکمرانی ولایت فقیه دانست و ابراز داشت: یکی از تفاوت‌های مهم سازوکارهای نظام مدیریتی در فعال‌سازی مردم در ساخت ایمان، تقوا و تولید عمل صالح است تا ملت در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، سیاسی و.. فعال باشند.

وی ادامه داد: توانمندسازی اقشار آسیب‌‌پذیر، مبارز با فقر و محرومیت و کمک به محرومین و مستضعفین در حکمرانی اسلامی امری مهم و ضروری است.

آیت‌الله کعبی با بیان این که مردم در عرصه فرهنگ مهمترین نقش را با محوریت مساجد می‌توانند محقق کنند، تصریح کرد: در عرصه آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی در عرصه ساخت امنیت مردم امنیت‌ساز خواهند بود همان‌طور که در بحث سلامت و بهداشت شاهد حضور گروه‌های جهادی بودیم.

وی در ادامه بیان ویژگی‌ها در بحث ساختار دیگر دولت‌ها، خاطرنشان ساخت: در نظام‌های دیگر ساختارهای حکومتی بزرگ هستند و همواره ساختارسازی می‌کنند، اما در نظام ولایی و اسلامی کوچک‌سازی ساختارها اصل مهمی است که در این نتیجه کارهای بزرگی صورت می پذیرد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: هدایت و نظارت کلان ارزشی و فقهی برای حفظ سلامت دستگاه‌های گوناگون نظام از جمله دیگر کارهای ولایت فقیه در عرصه حکمرانی است.

وی سازماندهی و شبکه‌سازی ملی مردم را امر مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست و یادآور شد: شبکه‌سازی ملی که یکی از آن‌ها، بسیج مردمی است، باید در عرصه حکمرانی مورد توجه باشد و در این امر رهبری از اقدام به موقع و تفکر بسیجی تاکیدات بسیاری داشتند، لذا با پیشگامی به موقع حضور مردم در صحنه و ایجاد پل بین خانواده، مدرسه، مسجد و بسیج همه موانع اجتماعی حل خواهد شد.

آیت‌الله کعبی یکی از پیش نیازهای فعالیت علمی را تخصص دانست و عنوان کرد: مدیریت علمی عرصه را برای مدیریت تخصصی فراهم می‌کند همچون قضیه اسفناک متروپل که برای این ساختمان کار علمی و مهندسی صورت نگرفته بود، لذا مدیریت علمی جزو اصول مدیریت فقهی است که دارای الزاماتی در تعهد، تخصص و منابع انسانی است.

وی با بیان این که امام راحل حکومت دینی را طراحی و تثبیت کردند، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب با تاکید و تدوام سیره حکومتی امام راحل طراحی تمدن اسلامی را برپایه سیره حکومتی خود به همراه داشته‌اند که ارمغان این سیره حکومتی تمدن نوین اسلامی است و با برخورداری با فکر فاخر رهبر معظم از نظریه تمدنی در حکمرانی دوگانه‌هایی همچون علم و ایمان عقلانیت و معنویت و… را در کنارهم جمع کرده‌اند.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: حکمرانی تمدن نوین اسلامی دوگانه‌های بسیاری را شامل می‌شود که خلاصه آن، تدین و تمدن است که باهم جمع می‌شود و این‌ها بر گرفته از سیره رهبری و افق‌های بلند ایشان در تحقق تمدن نوین اسلامی است.

وی پرچمداری در پیشرفت علم و رشد فناوری را مرهون نگاه مقام معظم رهبری نسبت به این امر دانست و عنوان کرد: رهبری در حکمرانی نظام اسلامی پرچم رشد و علم و فناوری را به دست گرفتند و بر آن تاکید داشتند و برهمین اساس، مدیریت فقهی و مدیریت مبتنی بر تقوا، اخلاق و فقه علم و پیشرفت علمی برجسته شد.

آیت‌الله کعبی گفت: تاکید رهبری بر تاسیس پارک علم و فناوری، شکل‌گیری بنیاد نخبگان و مرکز سلول‌های بنیادین و توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، نشان از مدیریت رهبری در عرصه علم و دانش است.

وی گفت: حماسه دفاع از حریم اهل بیت(ع) شاهد تربیت‌شدگان نسل بعداز انقلاب به دست مقام معظم رهبری همچون شهید حججی بود که پیونددهنده نسل‌ها است.

عضو جامعه مدرسین با بیان این که مقاومت در مقابل سلطه، موجب اقتدار و شکل‌گیری اهداف نظام اسلامی می‌شود، خاطرنشان ساخت: یکی از جلوه‌های حکمرانی رهبری بعد از جنگ ۸ ساله به‌گونه‌ای مدیریت کردند که اقتدار و عزت جامعه حفظ و کشور را از جنگ‌ها و چالش‌های بسیاری که در طول این چند سال متوجه بود، نجات دادند.

عضو خبرگان رهبری گفت: سیاست‌های کلی نظام که رهبری ابلاغ و تکلیف کردند در عرصه خط‌مشی‌گذاری عمومی در علم و مدیریت دولتی هم از لحاظ روش مدیریتی و اقتضایات اجرایی، امری بی‌نظیر است و مدیران نظام اسلامی باید یاد بگیرند و مبانی فکری رهبری تبیین و عملیاتی شود و در تدوین خط‌مشی‌گذاری‌های عمومی جامعه این امر مهم مبنا باشد.

وی در پایان تاکید کرد: فقه نظام و فقه حکومت یکی از الزامات حوزه انقلابی است که باید به صورت مطالب درسی در سطح‌های تحصیلی حوزه علمیه تدریس شود، لذا اندیشمندانی داریم که می‌توانند در این راستا نظریه‌پردازی کنند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.