×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ساز تجزیه‌‌ در آمریکا باز به صدا درآمد؛ تگزاس به دنبال همه‌پرسی جدایی

به گزارش تهران۲۴، وبگاه اقتصادی «بیزنس اینسایدر» گزارش کرد که حزب جمهوری‌خواه تگزاس در تلاش برای برگزاری همه‌پرسی برای تصمیم‌گیری در خصوص جدایی ایالت تگزاس از دولت فدرال ایالات متحده آمریکا هستند.

طبق این گزارش،‌ حزب جمهوری‌خواه در جدیدترین سند طرح خود احتمال جدایی از ایالات متحده را مطرح کرده است.

در سند فوق، حزب جمهوری‌خواه ایالت تگزاس خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره جدایی تگزاس در ۲۰۲۳ شدند.

بر اساس این گزارش، برگزاری همه‌پرسی تعیین خواهد کرد که آیا تگزاس باید «وضعیت خود را به عنوان یک کشور مستقل دوباره تایید کند».

بیزنس اینسایدر ادامه داد، حزب جمهوری خواه ایالتی قصد خود را برای اعمال فشار برای پیشبرد چنین همه‌پرسی در سندی از کمیته پلتفرم‌ها و قطعنامه‌های خود بیان کرد و در آن خواست خود را مبنی بر برگزاری رأی‌گیری در مورد این موضوع مشخص کرد.

بر اساس این گزارش، سند فوق که شامل بخشی درباره استقلال ایالت تگزاس است، خواستار برگزاری رأی‌گیری است و ایده حزب جمهوری‌خواه تگزاس را تشریح می‌دهد مبنی بر اینکه دولت فدرال به حق این ایالت برای خودمختاری «خدشه وارد کرده است».

طبق این سند، حزب جمهوری خواه تگزاس پیشنهاد کرده است که هر «قانونی که از سوی فدرال اجباری شده و حقوق متمم دهم تگزاس را نقض می کند، باید نادیده گرفته شود، مخالفت شود، رد شود و لغو شود».

در متن این سند نوشته شده است: «تگزاس، حق جدایی از ایالات متحده را برای خود حفظ می‌کند و مجلس تگزاس باید برای تصویب یک همه‌پرسی مطابق با این هدف فراخوانده شود.

بر اساس این گزارش، در این سند، حزب جمهوری‌خواه تگزاس همچنین از قانون‌گذاران ایالتی خواسته شده است تا به مردم تگزاس اجازه رأی‌گیری بدهند تا «تعیین کنند که آیا ایالت تگزاس باید وضعیت خود را به عنوان یک کشور مستقل مجدداً حفظ کند یا خیر». بر اساس پیشنهاد حزب جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، این همه‌پرسی در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

حزب جمهوری‌خواه تگزاس علاوه بر درخواست برای جدایی، همچنین از قانون‌گذاران ایالتی خواست تا به ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده رسیدگی کنند.

در سند پلت فورم حزب جمهوری‌خواه تگزاس آمده است: «ما خواستار تصویب یک اصلاحیه قانون اساسی هستیم که به دادستان کل تگزاس مجوز همزمان پیگیری تقلب انتخاباتی به همراه دادستان‌های منطقه را می‌دهد».

بنا بر گزارش بیزنس اینسایدر، در حالی که حزب جمهوری خواه تگزاس مشخص نکرده است که دقیقاً چه زمانی ممکن است چنین رأی‌گیری برگزار شود اما این اولین بار نیست که ایده جدایی مطرح می‌شود.

در ماه نوامبر، «تد کروز» سناتور تگزاس گفت که اگر وضعیت در ایالات متحده “ناامیدکننده” شود، این ایالت ممکن است جدا شود.

کروز گفت: «ما هنوز به آن جا نرسیده‌ایم و اگر به نقطه‌ای برسد که ناامیدکننده باشد، فکر می‌کنم ناسا را می‌گیریم، ارتش را می‌گیریم، نفت را می‌گیریم.»

بیزنس اینسایدر در پایان گزارش خود نوشت، علی‌رغم تلاش‌های حزب جمهوری‌خواه برای جدا کرد تگزاس از ایالات متحده، طبق قانون اساسی، تگزاس قادر به خروج یکجانبه از ایالات متحده نیست.

پیش از این نیز، پایگاه تحلیلی «نشنال اینترست» در گزارشی با عنوان آیا آمریکا یکپارچه باقی خواهد ماند، نوشت: «گاهی اوقات  کشورها کنترل بخش بزرگی از سرزمین‌های خود را از دست می‌دهند. این موضوع می‌تواند به دلیل تهاجم خارجی باشد که معمولا پس از کشمکش‌های داخلی روی می‌دهد». (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.