×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
میزگرد دانشجویی| حجاب استایل‌‌ها و بلاگرها الگوی درستی به بانوان ارائه نمی‌کنند

به گزارش تهران۲۴، میزگرد دانشجویی «حجاب، عفاف و معضلات فرهنگی دانشگاه‌ها» با حضور نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این نشست که با حضور نمایندگان بسیج دانشجویی و اتحادیه های جامعه اسلامی دانشجویان و  دفتر تحکیم وحدت برگزار شد وضعیت حجاب، عفاف و معضلات فرهنگی دانشگاه ها بررسی شد که مشروح آن در ادامه آمده است.

*  نمونه های غربی و تفکر آن ها مصداق بارز نگاه ابزاری و کالایی به زنان است

ریحانه جابری جانشین خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به حضور فعال زنان محجه در عرصه های اجتماعی گفت: حجاب مانع حضور زنان در عرصه های اجتماعی نبوده و مسئله حجاب صرفا متعلق به زنان نیست و بحث فردی اجتماعی ست. بعضی مسائل جنبه فردی دارد ولی مسئله حجاب در کنار جنبه فردی دارای ابعاد اجتماعی می باشد.

جابری ادامه داد: شناخت و آسیب شناسی لازمه ورود فعالان این عرصه به مسئله حجاب است. حجاب سلسله مراحلی از عفاف و پوشش است و شاخصه سازی و تعیین پوشش رسمی در همه کشورهای دنیا وجود دارد.   

این فعال دانشجویی گفت: نمونه زن حقیقی زنی است که عزت،کرامت و عفاف داشته باشد و نمونه های غربی و تفکر آن ها مصداق بارز نگاه ابزاری و کالایی به زنان است.

جانشین خواهران دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: عدم کنش گری و برنامه ریزی مناسب توسط مسئولین ذی ربط باعث شده حجاب و  مسائل فرهنگی تبدیل به بلندگویی برای عده ای از افراد مخالف شود.

ریحانه جابری گفت:‌ قانون پوشش حرفه ای در بسیاری از کشورها وجود دارد و صرفا متعلق به کشورهای اسلامی نیست، عده ای با فضا سازی پوشش حرفه ای در کشورمان را در تضاد با آزادی بیان می کنند.

 نماینده بسیج دانشجویی در پایان گفت: کرسی های آزاد اندیشی و برنامه های مرتبط با حجاب و عفاف در بسیج دانشجویی علوم پزشکی با جدیت دنبال می شود. 

* معضلات حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها با کارگروه زدن حل نمی‌شود  

تینا حاج محمدی دبیر واحد‌‌‌ خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به اینکه حجاب مانع حضور زن در عرصه های اجتماعی نمی شود، گفت: حجاب شامل دو بخش ایدئولوژی فکری و پوشش ظاهری است و هر دوی این موارد مانع حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی نمی‌شود، نمونه‌های زنان محجبه موفق نیز در جامعه ما بسیار وجود دارد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: بلاگرها و حجاب استایل‌ها الگوی درستی را از حجاب زنان معرفی نمی کنند و به این مقوله به چشم ابزار و کالایی برای کسب درامد نگاه می کنند و از جاهای خاصی نیز مدیریت می شوند.

وی افزود: یکی از معضلاتی که در حال حاضر وجود دارد این است که فقط مشکل را می‌بینیم و ریشه مسئله دیده نمی‌شود، راهکار مسئولین مربوطه هم صرفا کارگروه تشکیل دادن و رد کردن گزارش است. صرفا با کارگروه زدن معضلات حجاب حل نمی شود و مسئولین باید دید درستی از معضلات فرهنگی داشته باشند.

حاج محمدی ادامه داد:‌ با مقوله حجاب و مسائل فرهنگی نمی‌شود دستوری برخورد کرد و باید به تدریج به راهکارهای درستی از این مسئله رسید.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: معضلات فرهنگی دانشگاه‌ها صرفا مختص عفاف و حجاب نبوده و باید آسیب شناسی دقیقی از حوزه های دیگر شکل بگیرد، البته باید توجه شود نباید برخورد سلبی با این معضلات شود و با در نظر گرفتن تمام جوانب این مسئله را حل کرد.

این فعال دانشجویی افزود: در زمینه حل مشکلات فرهنگی استفاده از دانشجوها امری ضروری است چون باید از قشری استفاده کرد که با این مسئله آشنا باشند و از نزدیک معضلات آن را لمس کرده باشد.

دبیر واحد‌‌‌ خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پایان گفت: در زمینه مشکلات جمعیتی نیز کارگروه ویژه جمعیت و فرزند آوری در یک سال اخیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تشکیل شده فعالیت های مختلفی را در این زمینه انجام داده است.

* حجاب مانع حضور زنان در عرصه های اجتماعی نمی‌شود

فرناز اینانلو مسئول واحد خواهران دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه حجاب مانع حضور زنان در عرصه های اجتماعی نمی شود، گفت: حجاب مانع حضور زنان در عرصه فعالیت های اجتماعی نمی شود و اساسا خانم ها حجاب دارند که راحت تر وارد اجتماع شوند، توصیه اسلام به رعایت حجاب در همین عرصه های اجتماعی ست.

اینانلو افزود: حجاب خانم‌ها مسئله ای است که باید توسط آن ها رعایت شود ولی مسئله مهتر رعایت حریم خانم ها از طرف آقایان است، و رعایت این موضوع از سوی همه افراد جامعه می تواند چهارچوب اسلامی برای فعالیت های اجتماعی را تشکیل دهد.

این فعال دانشجویی عنوان کرد: حجاب استایل ها با جلب توجه کردن در فضای مجازی صرفا به فکر مطرح کردن خودشان هستند نه فکر و اندیشه حجاب و این خلاف تعاریف اسلام است.

عضو شورای مرکزی اتحادیه تحکیم وحدت با اشاره به شیوه های جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمنان گفت: یکی از شیوه های جنگ نرم و تهاجم فرهنگی از طرف دشمنان ما این است که فرهنگ یک کشور را از فرهنگ اصلی خودش دور کند و به سمتی ببرند که جامعه رو به زوال بکشند،کارهایی که علیه حجاب انجام می‌شود در همین پازل قرار می‌گیرد. 

مسئول واحد‌خواهران دفتر تحکیم وحدت در پایان گفت: مسئولان باید با استفاده از دانشجویان در موضوعات مختلف و تزریق امید و نشاط به دانشگاه‌ها فضاهای فعلی را از حالت رخوت و بی نشاطی خارج کنند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.