×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
باقری‌کنی: هیچ کشوری نیست که طعم تلخ نقض حقوق بشر آمریکایی را نچشیده باشد

به گزارش تهران۲۴؛ علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در چهارمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری گفت: موضوعی که این جلسه پیرامون آن شکل گرفته است یک موضوع تک بعدی نیست بلکه موضوع حقوق بشر و حقوق ملت ها یک موضوع چند وجهی و چند زیرساختی است.

وی ادامه داد: در نگاه نخست به موضوع حقوق بشر از منظر حقوقی، اجتماعی و یا نوعی از سبک زندگی نگاه می‌شود در حالی که حقوق بشر در جهان ترکیبی از حقوق، سیاست، رسانه و سبک زندگی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: امروز حقوق بشر دستاویز و ابزاری است برای نهادینه‌سازی سلطه و یکجانبه‌گرایی است که آمریکا سردمدار آن است. نقض بارز و فاحش حقوق بشر در فلسطین که به بهای از دست دادن جان هزاران انسان در طول هفت دهه گذشته تمام شده است و از دست دادن جان، مال و زیر ساخت‌های مردم یمن از نظر غربی ها نه تنها نقض حقوق بشر محسوب نمی شود بلکه آنها با کمک متجاوزان به فلسطین و یمن نقش بسزای در نفی وجود آنها و حیات آنها ایفا می کنند.

باقری کنی با بیان اینکه در این میان تقابل و مواجهه بین تفکر انقلاب اسلامی به عنوان حکومت پیشرو در حکمرانی دینی با پرچم مردمسالاری اسلامی با تفکر لیبرالیسم با پرچم یکجانبه‌گرایی آمریکایی شکل می‌گیرد، گفت: میدان اساسی این مقابله در حقوق بشر است.

وی افزود: حقوق انسان زیر ساخت حکمرانی دینی است، انسان در تفکر دینی یک تقدس و ویژگی بی بدیلی دارد‌، بر اساس تعالیم دینی ما، جان و حیات یک انسان با جان و حیات تمامی انسانها در طول تاریخ آمده اند و خواهند آمد برابر است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر یک انسان به ناحق کشته شود به معنی این است که تمامی انسان ها کشته شدند؛ انقلاب اسلامی، حکمرانی دینی و مردم سالاری بر اساس این تفکر شکل گرفته است.

باقری کنی در ادامه بیان کرد: یک تفکر دیگری نیز وجود دارد که اگر ۵۰۰ هزار نفر از مردم عراق کشته شوند به علت تامین منافع آمریکا هیچ اشکالی ندارد. همانطور که این مضمون از وزیر خارجه اسبق آمریکا نقل و منتشر شد.

وی با اشاره به این دو نوع تفکر گفت: این دو نوع تفکر باید خود را به جامعه جهانی و مردم دنیا عرضه کند و مردم تفکری که با سرشت و هویت آنها سازگاری دارد می پذیرند. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه بیان کرد: غرب و آمریکا موضوعات را بر اساس منافع خود روایت می کنند و آن را به گونه‌ای سامان می‌دهند که در منظر افکار عمومی بر اساس منافع آنها جهت داده شود ؛ به طور مثال مقاومت را به تروریست ترجمه میکنند؛ این ترجمه برای این است که مقابله افکار عمومی با آن ایجاد کند. در صورتی که مقاومت به معنای مبارزه با اشغالگری و تجاوزگری و مبارزه برای استقلال و تعیین سرنوشت است و تمامی این مبارزه ها در قالب یک تفکر و گفتمان مقاومت شکل گرفته است. در سرشت انسانی این یک مبارزه مقدس است و انسان حاضر است جان خود را در این مسیر اهدا کند.

باقری کنی بیان کرد: آمریکا و غرب با استفاده از سامانه های رسانه ای که در اختیار دارند و سلطه و سیتره ای که به نهادهای بین‌المللی دارند این مقاومت را به تروریسم ترجمه می‌کنند و از نظر هر انسان آزاده ای و مستقلی در جهان محکوم و منفور است.

وی با اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا گفت: تحریم های یکجانبه را که به معنای هدف قرار دادن تمامی انسان ها بدون هیچ استثنا، مجازات تمامی انسان ها بدون هیچ دلیلی است. تحریمی که آمریکایی‌ها علیه کشورهای مستقل از جمله مردم ایران در طول دهه‌های گذشته اعمال کرده است، مجازات دقیقاً تمامی مردم از جمله زنان، مردان، کودکان، جوانان، مسلمان، شیعه، سنی، مسیحی و… بدون هیچ دلیلی است و تمامی افراد در معرض تیر تحریم عکس های غیر قانونی و ظالمانه آمریکایی‌ها قرار دارند اما آنها تحریم ها را به یک روایت دیگری در منظر جهانی ارائه می دهند و این وظیفه ما است که واقعیت و سرشت بنیادین این تجاوز گری ها را در قالب دو عرصه تروریست و تحریم به ملت ها را نشان دهیم.

باقری کنی گفت: تحریم و تروریسم دو رکن اساسی حقوق بشر آمریکایی است و اگر این دو رکن را از آنها بگیریم شاید آنها نتوانند این گونه سیتره و سلطه خود را امتداد دهند. حقوق بشر آمریکایی در مقابل تفکر انقلاب اسلامی قرار دارد. مبنا و اصل تفکر انقلاب اسلامی صیانت از حقوق انسانها و حقوق بشر و حقوق ملت ها است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: یکی از ترفندهایی که غربی ها در طول دوره های گذشته به ویژه پس از انقلاب اسلامی علیه ملت ها به کار می‌گیرند این است که با برجسته کردن یک یا دو موضوع در خصوص یک یا دو نفر به طور مثال (دستگیری یک نفر) آن را برجسته می‌کنند و در رسانه آن را ضریب می دهند و آن را به یک مسئله ملی و بین المللی تبدیل می کند؛ اما در عین حال حقوق یک ملت را به طور کامل زیر پا می گذارند و روی آن سرپوش میزارند و اینگونه القا می کند که ملتی همانند ملت فلسطین وجود ندارد و زمانی که ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خود قیام می کنند و صدای خود را بلند میکنند و از خدشه به استقلال خود جلوگیری می کند، عنوان تروریسم را معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این ترفند ترکیبی از سیاست و رسانه تابع و یکجانبه گرانه آمریکا است، اظهار کرد: اینکه مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که قدرت آمریکا در حال افول است، زیرا آمریکایی ها اساساً هیچ ارزشی و شرعی برای حقوق انسان و حقوق ملت ها قائل نیستند؛ برای آمریکا تنها منافع خودش مطرح است، این منافع شامل حال منافع تمامی ملت آمریکا نیست بلکه منافع قدرت و ثروتی که در هیئت حاکمه آمریکا حکمرانی می‌کند.

باقری کنی اظهار کرد: بسیاری از سیاست‌های اتخاذ شده در آمریکا به ضرر منافع ملت آمریکا است اما باند قدرت و ثروتی که در آمریکا حکمرانی می کند، آن ها را اتخاذ میکند. بر اساس این منافع از وحشیگری صهیونیست ها به هزینه ملت آمریکا حمایت می کند. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در ادامه بیان کرد: آمریکا در مقابل قطعنامه هایی که در شورای امنیت سازمان ملل علیه تجاوز صادر می کند و یا در مقابل تجاوز به ملت یمن یا سکوت کند و یا توجیه کند در مقابل جنایت های متعدد و وحشتناک که سربازان آمریکا در عراق و افغانستان انجام دادند سرپوش بگذارد و آنها را به گونه دیگری جلوه دهد که مثلاً آن ها برای استقرار امنیت آزادی و یا توسعه آمدن در حالی که واقعیت این نیست‌.

وی افزود: واقعیتی که در افغانستان با آن مواجه هستیم بر خلاف ادعای آمریکاییان است. آمریکایی ها با یک جانبه گری و نظامی گری در افغانستان اینگونه میخواستن وانمود کنند که می‌خواستند امنیت را در افغانستان برقرار کنند و دموکراسی را برای مردم افغانستان به ارمغان بیاورند؛ اما پس از ۲۰ سال حضور و نقش آفرینی و فعالیت آمریکایی‌ها و نیروهای هم‌پیمان او در افغانستان، حاصل آن امنیت، توسعه و دموکراسی نبود‌.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان این پرسش که وضعیت امروز افغانستان چگونه است، بیان کرد: وضعیت افغانستان پیش از ورود آمریکایی‌ها و امروز را با هم مقایسه کنید، تولید مواد مخدر نزدیک به ۵۰ برابر افزایش پیدا کرده است و این دستاورد حضور آمریکایی‌ها در این کشور بوده است و این واقعیتی است که رسانه‌های بین‌المللی اجازه نمی دهند به گوشه تمامی مردم جهان برسد و واقعیت نگاه آمریکا به حقوق بشر روشن شود.

باقری کنی گفت: بزرگترین نقض حقوق بشر سیاست زده کردن حقوق بشر است. “انسان به ما هو انسان” برای انقلاب اسلامی ایران موضوعی است دارد و بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انسان صرف نظر از ملیت دین مذهب قم زبان رنگ موضوع اصلی حقوق بشر است.

وی اظهار کرد: بر همین اساس حقوق بشر در نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به مردم این است که مردم یا برادران و خواهران ایرانی ما هستند و یا برادران و خواهران ایمانی ما هستند و یا برادران و خواهران انسانی ما هستند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: بر اساس قانون اساسی ایران دفاع از حقوق انسان بدون هیچ قید و شرطی وظیفه، مسئولیت و رسالت حکومت است: از همین رو ما از حقوق علت فلسطین، یمن هم از حق تعیین سرنوشت آنها حمایت می‌کنیم و این بر مبنای تفکر انقلاب اسلامی است.

باقری کنی افزود: این ماموریت و مسئولیتی است که تفکر مردمسالاری اسلامی متوجه حکومت کرده است، و این تفکر در مقابل سرشت زیاده خواهی و ماهیت خودبرتربینی آمریکایی‌ها هیچ حد و مرزی برای حقوق ملت‌های مستقل قائل نیست، است.

وی با تاکید بر اینکه در جهان امروز هیچ ملتی نیست که طعم تلخ حقوق بشر آمریکایی را نچشیده باشد، گفت: زیر پا گذاشتن حقوق ملت‌های مستقل جزء لاینفک سیاست امور خارجه آمریکا است به همین جهت مقابله با یکجانبه‌گرایی جهاد مقدس برای اعتلای حقوق انسان ها در گستره گیتی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: اساس اختلاف و مواجهه آمریکا با انقلاب اسلامی پایداری نظام انقلاب اسلامی در صیانت حداکثری از حقوق مردم است.

به گفته باقری کنی، مزدوران آمریکایی در ایران در دوره پیش از انقلاب اسلامی هیچ خط قرمزی در برابر آمریکایی ها قائل نبودند؛ از همین‌رو حاضر شدند ننگ کاپیتالیسم را بپذیرند و بنا به اراده و خواسته آمریکا حتی نسبت به تمامیت ارضی ایران تسامح کنند اما ایران پس از پیروی انقلاب اسلامی در هیچ زمان موضوع و در هیچ شرایطی کوچکترین تسامحی را در مقابل حقوق مردم در برابر آمریکا از خود نشان نداد.

وی خاطرنشان کرد: تحریم و تروریست دو لبه تیغ سیاستهای تجاوزگرانه آمریکا در قبال ملت های مستقل است و بدون تردید عامل نقض فراگیر و بدون استثنا حقوق انسان هاست. این دو ویژگی از حقوق بشر آمریکایی جدایی ناپذیر است. صلح، ثبات و آرامش پایدار جهانی در گرو معیار و مبنا بودن حقوق انسان‌ها در هر سیاست، تدبیر ، رویکرد ، اقدام ملی منطقه‌ای و بین‌المللی است.

باقری کنی با اشاره به اینکه در ساز و کارهای یکجانبه گرایانه آمریکا حقوق انسانها هیچ چند و جایگاهی ندارد، گفت: نظم تحمیلی کنونی که در قالب دیکتاتوری یک جانبه گرانه آمریکا خودنمایی می‌کند، هیچگاه نخواهد توانست صلح، ثبات و آرامش پایدار جهانی را به ارمغان بیاورد.

وی گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران صیانت از حقوق انسان ها صرفاً یک موضوع حقوقی اجتماعی و یا نوعی از سبک زندگی نیست بلکه محوریت حقوق انسانها زیرساخت حقوق بین المللی عدالت محور با ثبات و پایدار را شکل می دهد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه اظهار کرد: همان اندازه که حقوق بشر آمریکایی سیاست زده و سیاست پایدار است، سیاست های جمهوری اسلامی انسان محور و مردم پایه است.

وی گفت: در چارچوب سیاست امور خارجه ایران که بر مبنای مفاد صریح قانون اساسی و رهنمودهای امامین انقلاب اسلامی است، مبتنی بر صیانت از حقوق مردم و پاسداری از حقوق انسانها است.

باقری کنی در ادامه بیان کرد: همانگونه که حقوق بشر آمریکایی سیاسی است، سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران بر مبنای حقوق بشر است و این یک واقعیتی است که در طول چهار دهه گذشته آن را در رویکرد های مختلف سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف به ویژه در موضوع هسته ای پایبند است. جمهوری اسلامی ایران کوچکترین خدشه به حقوق ملت خود را نمی پذیرد و این موضوع به جهانیان ثابت شده است و این بزرگترین ابزار بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در مقابل تجاوزگری، زیاده خواهی و خودبرتربینی آمریکایی‌هااست. 

باقری کنی گفت: صیانت از حقوق انسانها و ملت ها نیز بزرگترین ضامن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. زمانی که طرف مقابل ببیند جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه خدشه ای را به حقوق ملت خود نمی پذیرد این ذهنیت درون آن ها نهادینه خواهد شد که هرگونه خواست فراتر از حقوق متعارف بین المللی با جواب نه مواجه است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به تجربه ۸ سال دفاع مقدس و مقاومت مردم ایران در مقابل تحریم ها و حفظ و تثبیت و گسترش فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای این موضوع را ثابت کرده است.

وی ادامه داد: این رویکرد یکی از محورهای اساسی مکتب منور شهید سلیمانی است. مکتب شهید سلیمانی معیار و مبنای گفتمان مقاومت است . یکی از شاخص های اصلی این مکتب، صیانت از حقوق ملت ها است.

باقری کنی گفت: تفکری که شهید سلیمانی در عرصه منطقه تحت پرچم گفتمان مقاومت برافراشت این بود که گفتمان مقاومت در هر کشور یک مفهوم مشترک دارد و آن نیز صیانت از حقوق ملت ها است. در همان کشور مدافع منافع ملی آن کشور است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تعارضی در گفتمان مقاومت منطقه مشاهده نمی کنید، اظهار کرد: ملت عراق تحت گفتمان مقاومت با سیطره آمریکا مبارزه می کند. ملت فلسطین تحت گفتمان مقاومت با سلطه و تجاوز صهیونیست ها مقابله می کند و ملت یمن نیز تحت این گفتمان این مبارزه را شکل می دهد. 

باقری کنی بیان کرد: این رهیافتی بود که شهید سلیمانی از رهنمودها و مواضع و نگاه امامین انقلاب اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته گرفت و آن را به عنوان یک مکتب راهگشا در عرصه منطقه تبدیل کرد.

وی گفت: امروز گفتمان مقاومت یک گفتمان سلبی در برابر تجاوز و سلطه گری نیست بلکه گفتمان مقاومت یک ابداع و ابتکار برای زیرساخت یک جامعه بر اساس موازین اسلامی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: بر همین اساس حتی اگر تجاوز و سلطه گری از کشورهای منطقه رفع شود، باز گفتمان مقاومت حرف برای گفتن دارد.

وی لازمه گفتمان مقاومت، نفی تجاوز و سلطه گری دانست و بیام کرد: تا زمانی که مکتب شهید سلیمانی که مذهب و گفتمان مقاومت از زنده است، شهید سلیمانی زنده است و تا زمانی که مردمسالاری اسلامی زنده است مکتب شهید سلیمانی زنده است.

باقری کنی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز مکتب شهید سلیمانی محوریت حقوق ملت‌ها و انسانها است‌. علی رغم تمام فشارها تحریم‌ها و غلط پرچم مقاومت امروز در سراسر منطقه برافراشته است هرچند شهید سلیمانی در میان ما نیست اما گفتمان مکتب این شهید بزرگوار همچنان به عنوان یک گفتمان برتر، موفق و پیروز در سطح منطقه پایدار است و خواهد بود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.