×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دیدار تاریخی رهبر حماس و رئیس تشکیلات خودگردان در الجزائر

به گزارش تهران۲۴، «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزائر سه‌شنبه شب (دیشب) دیداری میان «اسماعیل هنیه» رهبر حماس و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان در الجزائر ترتیب داد.

بر اساس گزارش تلویزیون الجزائر، این دیدار در حاشیه شرکت هیأت فلسطینی در جشن‌ شصتمین سال استقلال الجزائر از فرانسه در پنج ژوئن ۱۹۶۲ برگزار شد. در دیدار مذکور «زیاد عمر» معاون عباس، «ماجد فرج» رئیس دستگاه اطلاعاتی تشکیلات خودگردان، قاضی القضات فلسطین «محمد هباس» و «سامی ابوزهری» از سران حماس حضور داشتند.

تلویزیون الجزائر، این دیدار را تاریخی خواند اما درباره محتوای آن خبری اعلام نکرد. بر اساس این گزارش تبون و عباس سندی را برای نامگذاری خیابانی در رام‌الله به اسم الجزائر امضا کردند.

اختلافات میان فتح و حماس از سال ۲۰۰۷ آغاز شد. به دنبال پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی ۲۰۰۷ که توانست با کسب ۷۴ کرسی، حزب حاکم پارلمان را تشکیل دهد، جنبش فتح به ریاست محمود عباس در ابتدا نتایج انتخابات را قبول کرد ولی با بعد از مخالفت آمریکا و اروپا با نتایج انتخابا به این بهانه که حماس تروریستی است، این جنبش نیز از پذیرش نتایج سرباز زد و به همین دلیل منجر به اختلافات و شکاف سیاسی بین فتح و حماس شد و تا به امروز نیز ادامه دارد.

آمریکا و اروپا از همان روز اول نواز غزه را محاصره کردند و همه کمک‌ها به حماس و هرگونه تبادل مالی با آن را ممنوع اعلام کردند. رژیم صهیونیستی نیز از دریا، خشکی و آسمان نواز غزه را به شدت محاصره کرد.

اهالی نواز غزه برای پشت سر گذاشت این محاصره، اقدام به حفر تونل در مرز با مصر کردند تا از این طریق مواد لازم و مایحتاج خود را تأمین کنند.

شکست محاصره اقتصادی نوار غزه، رژیم صهیونیستی را بر آن داشت تا ۳ جنگ ویران کننده علیه این منطقه در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ آغاز کند که بر اثر آن، ۳ هزار فلسطینی شهید و هزاران نفر زخمی شدند و ده‌ها هزار خانه مسکونی را ویران کرد.

رئیس‌جمهور الجزائر در دسامبر گذشته (۲۰۲۱) طرحی جدید برای تحقق آشتی میان فتح وحماس ارائه کرد اما تلاش وی به جایی نرسید. عباس در دسامبر گذشته به الجزائر رفت و دو طرف از توافقی برای برگزاری کنفرانس صلح فلسطینی پیش از نشست اتحادیه عرب خبر دادند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.