×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اصلاح‌طلبان تلاش دارند در افکار عمومی، رئیسی را ناموفق نشان‌ دهند

به گزارش تهران۲۴، بیش از یک سال از روزی که آیت الله رئیسی با رای مردم به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم انتخاب شد می گذرد و امروز بسیاری از اساتید دانشگاه معتقدند که دولت در حوزه مبارزه با کرونا، برقراری ارتباط با کشورهای همسایه، مردمی سازی یارانه ها و همچنین ارتباط با مردم عملکرد مثبتی داشته است.

از سویی برخی از تحلیلگران هم معتقدند دولت روحانی در ۸ سالی که فرصت داشت آسیب‌های بسیاری به اقتصاد کشور زد که بسیاری اذعان دارند که این مساله به دلیل سیاست‌هایی بود که اصلاح طلبان به وی دیکته می کردند.

با این حال شاهدیم کسانی که با توصیه‌هایشان و سیاست هایشان در دولت قبل باعث شدند کشور دچار مشکلات زیادی شود امروز از دولت رئیسی ایراد گرفته و مدعی هستند نسخه شفابخششان می‌تواند مشکلات کشور را حل کند. نسخه‌ای که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و سیاسی نه تنها باعث بهبود اوضاع مردم در ۸ سال گذشته نشده بلکه شرایط را وخیم تر نیز کرد.

در همین باره با حسین عبداللهی استاد دانشگاه و دکترای علوم سیاسی به گفت‌وگو نشسته ایم که مشروح ان در ادامه آمده است:

فارس: دلایل انتقاداتی که اصلاح طلبان از دولت آیت‌الله رئیسی دارند، چیست؟

عبداللهی: اگر طیف شناسی دقیقی از جریان اصلاحات داشته باشیم باید بخش وسیعی از اصلاح‌طلبان را غرب گرایانی بدانیم که در واقع ذیل عنوان اصلاح‌طلبی سنگر گرفته‌اند و به شکل طبیعی از موفقیت های دولت آقای رئیسی ناراحتند.

فارس: علت این نگرانی چیست؟

عبداللهی: اصلاح طلبان به این دلیل نگرانند که اگر مشکلات کشور حل شود ادامه برجام و مذاکره لزومی ندارد، لذا نگران افول غرب گرایی در کشور هستند و موفقیت دولت را به زیان خودشان می‌دانند متاسفانه چنین نگاهی درمیان برخی اصلاح طلبان وجود دارد.

اصلاح طلبان به این دلیل نگرانند که اگر مشکلات کشور حل شود ادامه برجام و مذاکره لزومی ندارد، لذا نگران افول غرب گرایی در کشور هستند

فارس: همه اصلاح‌طلبان این‌گونه هستند؟

عبداللهی: خیر، بخش دیگری از اصلاح طلبان کسانی هستند که وارد رقابت های انتخاباتی می شوند و خودشان را طرف منازعه و رقیب دولت می‌دانند. لذا به منظور تضعیف دولت تلاش می‌کنند و حرفشان این است تا زمانی که مشکل مان را با خارج از کشور حل نکنیم در داخل اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

فارس: هدف از نامه نگاری‌های اخیر چیست؟

عبداللهی: اصلاح طلبان مطرح می‌کردند که با دولت آقای رئیسی مشکلات حل نمی شود و برای اثبات این نظریه تلاش می‌کنند و دست به اقداماتی همچون نامه نگاری ها و مسائلی از این دست می زنند. اگر دیدگاه این افراد را بخواهیم بررسی کنیم به این نقطه میرسیم برای اینکه در رقابت سیاسی آینده جای پایی داشته باشند و بتوانند اقبال عمومی را از آن خود کنند دست به چنین اقداماتی می‌زنند. ضمن اینکه برای اصلاح طلبان زنده بودن و حیات سیاسی بسیار مهم است اگر اصلاح طلبان این کارها را انجام ندهند در افکار عمومی فراموش می شوند و این مسائل برای ادامه حیات سیاسی مهم است.

فارس: اصلاح طلبان حداقل در دوره اول دولت روحانی هر اتفاقی که رخ می‌داد را به دولت قبل نسبت می دادندو مدعی بودند که باید زمان بیشتری برای بهبود اوضاع داشته باشند اما برای دولت رئیسی چنین فرصتی را قائل نیستند، دلیل این اتفاق چیست؟

 عبداللهی: اولین علتی که این دوستان بین دولت روحانی و رئیسی تفاوت قائل می شوند به دلیل گرایشات سیاسی است چرا که خودشان را رقیب آقای رئیسی می دانند و می خواهند اثبات کنند تفکر انقلابی پاسخگوی مشکلات کشور نیست. شاید خیلی از اصلاح‌طلبان اساساً آقای روحانی را اصلاح طلب نمی دانستند اما رقیبش هم نبودند و قصد رقابت با وی را نداشتند.

فارس: بنابراین اصلاح طلب‌ها خودشان را رقیب رئیسی می‌دانند؟

 عبداللهی: بله، اصلاح طلبان خودشان را رقیب آیت الله رئیسی می دانند و می خواهند وی را در میان افکار عمومی ناموفق نشان دهند و بگویند همانطور که ما می گفتیم، انقلابی ها موفق نمی شوند. خود آنها بهتر از هر کسی میدانند وقتی که دولت آقای روحانی به پایان رسید و کشور را تحویل دادند شرایط کشور از جهات گوناگون به ویژه اقتصادی در شرایط بسیار بدتری نسبت به زمانی بود که زمام‌امور را تحویل گرفتند.

فارس: با این وجود به دولت آقای رئیسی فرصتی برای بهبود اوضاع نمی‌دهند؟

عبداللهی: دولت روحانی را به دلیل نگاه به بیرونی که داشت می‌خواستند موفق نشان دهند ولی برای اینکه نشان دهند نگاه به درونی که آیت‌الله رئیسی دارد کارگشا نیست و چاره‌ای جز حل مشکلات با نگاه به بیرون نداریم به دولت سیزدهم فرصت نمی دهند.

فارس: ولی در محاسباتشان مردم را در نظر نمی‌گیرند!

عبداللهی: اصلاح طلبان مردم را نادیده می گیرند و فکر می کنند اتفاقاتی که در ۸ سال دولت روحانی رخ داده را فراموش کرده‌اند البته نتیجه ای که در افکار عمومی گیرند به نفعشان نیست چرا که مردم از احزاب سیاسی انتظار دارند انصاف را  رعایت کنند. 

چطور می شود مردم با این سرعت شرایطی را که اصلاح طلبان کشور را تحویل داده‌اند فراموش کنند؟

چطور می شود مردم با این سرعت شرایطی را که اصلاح طلبان کشور را تحویل داده‌اند فراموش کنند؟

آش به قدری شور شده بود که جریانات اصلاح طلب هم به سیاست های اقتصادی دولت گذاشته اعتراض داشتند و به دولت وقت فشار می آوردند.

اصلاح‌طلبان به دولت فرصت نمی دهند تا با سیاست هایی که تحقق یافتن آنها زمان‌بر است برمشکلات غلبه کند و هنوز دولت به یک سالگی خودش نرسیده است انتظار دارند این سیاست ها نتیجه دهد.

فارس: هدف از انجام این اقدامات چیست؟

عبداللهی: نتیجه مطلوب آنها همراه کردن افکار عمومی با خود است که به اعتقاد بنده نتیجه عکس دارد و مردم در انتخابات نشان دادند که اتفاقات دولت گذشته را فراموش نکردند. یقینا مردم به دولت روحانی و اصلاحات رجوع نخواهند کرد چراکه امتحان خود را پس داده‌اند.

فارس: علت نگاه اینچنینیِ اصلاح طلبان به دولت سیزدهم چیست؟

عبداللهی: اگر ریشه ای نگاه کنیم و دغدغه‌های اندیشه سیاسی اصلاح‌طلبان را غور کنیم متوجه می شویم که مبنای فاصله تفکر انقلابی با تفکر غیر انقلابیِ اصلاحات در نگاه به غرب است، ما معتقدیم می توانیم خودمان مشکلاتمان را حل کنیم و در جاهایی که عزممان را جزم کرده ایم به موفقیت رسیده ایم ولی آنها اساساً معتقدند نه تنها نمی توانیم پیشرفت کنیم، حتی اگر بتوانیم هم نباید حرکتی رو به جلو داشته باشیم. پیوند با غرب و نگاه به بیرون و اینکه نمی‌خواهند مشکلات را به وسیله خودمان حل کنیم مشکل ساز شده است.

فارس: بنابراین هدف اصلاح طلبان دفاع از روحانی نیست و به دنبال موضوع دیگری هستند؟

عبداللهی: هدف اصلاح طلبان موفق یا غیر موفق نشان دادن دولت روحانی نیست، بلکه نگران نگاهِ دولت یازدهم و دوازدهم هستند. نگاهی که ادعا می‌کند اساساً در شرایط امروز استقلال معنا ندارد و هنر ما در تعامل و ارتباطات است اصلاح طلبان می خواهند این مسئله را به کرسی بنشانند؛ لذا می خواهند ثابت کنند آقای روحانی موفق بوده است. 

فارس: یعنی بیشتر نگران خودشان هستند تا دولت روحانی؟

عبداللهی: اقدامات اصلاح طلبان برای تایید نگاه خودشان است؛ براساس تفکرات اصلاح طلبان نگاه به فراسوی مرزها بهتر از توجه به ظرفیت‌های داخلی است آنها به این مسئله اصرار دارند و اجازه نمی دهند این نگاه به راحتی شکست بخورد. 

فارس: توقعاتی که اصلاح طلبان از دولت سیزدهم در عمر حدود ۱۰ ماهه‌ شکل گیری دولت دارند بیشتر از توقعی است که از دولت ۸ ساله آقای روحانی داشتند. این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

عبداللهی: به این موضوع باید فراتر از سیاست نگاه کرد؛ بیشتر فشارها به خاطر این است که اثبات کنند انقلابی‌گری و رها کردن اختلافات و تکیه به توان داخلی مردم، مشکل گشا نیست به همین دلیل برای اثبات نظرشان می‌خواهند القا کنند که آیت الله رئیسی موفق نمی‌شود. عجله‌ای هم که دارند به این خاطر است که می خواهند از وجود مشکلات استفاده کرده و ثابت کنند که این نگاه، موفقیت آمیز نبوده است. 

فارس: به چه دلیل فرصتی که به دولت روحانی دادند به دولت رئیسی نمی‌دهند؟ 

عبداللهی: نگران هستند با فرصت دادن به دولت آیت‌الله رئیسی، در بعضی زمینه‌ها موفق عمل کند و اصلاح طلبان در نگاه سیاسی خود متحمل شکست شوند؛ یعنی دچار تناقض هستند از یک طرف ادعا می‌کنند که دولت اگر فلان کار را انجام دهد موفق می شود و به ظاهر اصلاح وضع موجود را می خواهند اما در واقع این را به زیان خودشان می‌دانند. این مسئله پارادوکسی است که در آن گرفتار شدند. 

فارس: می‌شود گفت اصلاح طلبان نمی‌خواهند دولت مشکلات را حل کند؟

عبداللهی: حل مشکلات اقتصادی کشور به دست دولت آقای رئیسی در واقع اثبات توانایی فقه شیعه و نیروی انقلاب است و این مسئله ایست که اصلاح طلبان به دنبالش نیستند چراکه سالها تلاش کردند تا انقلابی گری و تفکر انقلابی را ناکارآمد نشان دهند. 

اصلاح طلبان سالها تلاش کردند تا انقلابی گری و تفکر انقلابی را ناکارآمد نشان دهند

فارس: به همین دلیل تلاش می‌کنند با اقدامات رسانه‌ای تلاش می‌کنند تا فعالیت های دولت دیده نشود؟

عبداللهی: سیاستی که غربی ها داشتند و برخی از این دوستان هم برای اجرای تفکراتشان به آنها کمک می‌کنند این بود که روی نقاط ضعف دست می گذاشتند اما اخیراً با آمدن دولت آقای رئیسی اصلا اجازه نمی‌دهند نقطه قوتی دیده شود، که بعدا  بخواهند خلاف آن را ثابت کنند، بنابراین به تحریف روایت نیز دست می زنند.

فارس: در اجرای این سیاست‌ها خیلی هم عجله دارند!

عبداللهی: نگرانی آنها به این خاطر است که اگر اقدامات دولت رئیسی جواب دهد دیگر حرفی برای گفتن ندارند این عجله به این خاطر است که تا زمانی که مشکل است می تواند اثبات کنند نگاهشان درست بوده و تفکر انقلابی جواب نخواهد داد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.