×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امیرعبداللهیان: پنجره دیپلماسی به دلیل ابتکارات پویای ایران هنوز باز است

به گزارش تهران۲۴، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به دعوت همتای ایتالیایی به رم سفر کرده روز (دوشنبه) ۲۰ تیر ماه در توئیتی در واکنش به یادداشت اخیر جو بایدن و بحث تداوم فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، نوشت: اگر پنجره دیپلماسی هنوز باز است، این به خاطر ابتکارات پویای ایران است.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند از طریق اتهام زنی و تحریم، دیدگاه‌های یکجانبه آمریکا را تحمیل کند. دیپلماسی، خیابانی یک طرفه نیست.

وزیر امور خارجه بار دیگر اعلام کرد: رسیدن به توافق نهایی مستلزم انعطاف، ابتکارات و پذیرش واقعیات از سوی آمریکا است.

به گزارش فارس، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار یادداشتی در «واشنگتن پست» اعلام کرد: تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای برنگردد، فشار اقتصادی و دیپلماتیک واشنگتن ادامه می‌یابد.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «در رابطه با ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شدیم تا انزوای خود را از بین ببریم. اکنون این ایران است که منزوی شده است تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد. ماه گذشته، بیش از ۳۰ کشور به ما پیوستند تا عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش را محکوم کنند. دولت من به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) باشد، همانطور که من همچنان آماده انجام این کار هستم». (اینجا بخوانید)

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۱۵ تیر ماه در نشست خبری با همتای قطری با بیان این‌که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم، گفت: برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکا، ما هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و هیچگونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است. اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوعی فرابرجامی است، ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تاکید کرده‌ایم. براساس آنچه در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند، هر آنچه مانع نفع اقتصادی ایران از برجام شود را از میان برخواهند داشت.

وزیر خارجه بیان کرد: در گفت‌وگوهای اخیر در دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم، بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تاثیر قرار دهد. پس مطالبه و خواسته ما زیاده خواهانه نیست. در مسیر اخذ تضمین‌ها، آمریکا باید متعهد باشد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود. این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. بار دیگر تأکید می‌کنم ما حسن نیت داریم، اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

پس از سفر اخیر «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران برای نخستین بار در دولت سیزدهم و در پی گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان به منظور گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها، توافق شد که مذاکراتی که اسفند ماه در وین متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته شود. در همین راستا مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و به واسطه «انریکه مورا» معاون بورل روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم تیر ماه در دوحه پایتخت قطر برگزار شد. 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.