×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هیأت‌ها در محرم به دنبال امیدآفرینی خواهند بود/ مسؤولان دولت گذشته می‌گفتند چرا ۳ شب احیا بگیریم؟

به گزارش تهران۲۴، نشست ستاد ملی محرم امسال با هدف هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف صبح امروز یکشنبه بیست و ششم تیرماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

برخی در ایام کرونا به دنبال آن بودند که شعائر حسینی را عامل تثبیت کرونا معرفی کنند

حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه تعظیم شعائر سیدالشهدا، راه نجاتی است که خداوند برای بشر قرار داده است، که متعلق به یک دستگاه هم نیست و همه متولی و میزبان آن هستند، اظهار داشت: در ایام کرونا با یک خطر مواجه بودیم که البته هنوز هم پابرجاست که بنا داشتند با تدابیری شعائر حسینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عامل تثبیت عامل بیماری کرونا عنوان کنند.

چرا سه شب احیا بگیریم!

وی افزود: در آستانه برگزاری مراسم‌های مذهبی در دولت قبل، به یکباره تعداد بیماران و کشته‌ها افزایش پیدا می‌کرد و رنگ‌بندی شهرها نیز تغییر می‌یافت. در دولت گذشته در جلسه‌ای که به مناسبت برگزاری شب‌های قدر برگزار شده بود، یکی از مسئولان اعلام کرد چرا سه شب باید احیا بگیریم، باید مراقبت کرد که مردم زنده بمانند و یا دیگری می‌گفت؛ چرا مجلس باید برای فلان ساعت ادامه داشته باشد که ما اثبات می‌کردیم که برگزاری دعای جوشن کبیر حداقل یک ساعت زمان می‌برد اما در نهایت موفق شدیم، زیرا مردم متدین کشور ما اهل مراعات و رعایت قوانین هستند.

حریزاوی با اشاره به اینکه در گذشته بحث بر این بود که مراسم دینی باشد یا نباشد، تصریح کرد: اگر همت دستگاه‌ها و نهادهایی که مسئولان آنها با حکم ولی فقیه منصوب می‌شوند و تحت نظارت ایشان هستند، نبود در این سال‌های کرونایی شاهد افت شعائر حسینی می‌بودیم. حتی برخی در این ایام به دنبال آن بودند که سبک تعظیم شعائر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم تغییر دهند، آیا حال کسی که پای تلویزیون قرآن به سر می‌گیرد با فردی که در هیأت و مجلس حضور پیدا می‌کند یکسان است؟

مجالس محرم در دوران کرونا، نماد عقلانیت دینی و انقلابی شد

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه ما در سال‌های گذشته محرم آبرومندی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار کردیم که علامتی برای عقلانیت دینی و انقلابی شد، تصریح کرد: ستاد ملی محرم برای هم‌افزایی در این سال‌ها شکل گرفت و براساس تجربه‌ای که در سال‌های گذشته داشتیم تصمیم گرفته شد تا این ستاد امسال هم برقرار شود. البته کارگروه‌های آن مدت‌هاست که فعال است و امروز در آستانه عید غدیر خم اولین نشست عمومی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بعد از بحران کرونا امروز دچار بحران اقتصادی هستیم، اظهار داشت: در پی این مشکل مردم امروز دچار ناامیدی شدند. ما معتقد به نشاط معنوی بعد از روضه هستیم. اگر به این رویکرد محور جهاد تبیین هم گره بخورد، برای انقلاب اثربخش خواهد بود.

هیأت محل جهاد تبیین است

حریزاوی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در آخرین دیدار خود با مداحان فرمودند که هیأت محل جهاد تبیین است، گفت: بنا نداریم مردم شنونده صرف باشند، بلکه بنای ما این است که مردم تبیین‌گر شوند. بر این اساس واعظان، مداحان و… نقش هدایتگر دارند تا مردم برای تبیین قیام کنند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه امسال بنای ما این است که در کنار اعلام یک شعار واحد برای هیأت‌ها در محرم، این رویکرد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم داشته باشیم که هر هیأت شعار مختص به خود هم داشته باشد، زیرا در این صورت کار بیشتری خواهند کرد، گفت: امسال عزاداری‌های محرم متفاوت با سال‌های اخیر است، بنابراین خواستاریم که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف به میدان بیایند و باری از روی دوش هیأت‌ها بردارند. به طور مثال امروز با کمبود جدی ارزاق و گرانی اقلام غذایی در هیأت‌ها مواجه هستیم.

هیأت‌ها در محرم به امیدآفرینی می‌پردازند

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین حماسه کشور یعنی محرم به صورت خودجوش و مردمی مدیریت می‌شود و نهادها و دستگاه‌های مختلف تنها باید این مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای مردم تسهیل کنند، گفت: در ماه‌های گذشته جلسات متعددی با اندیشکده‌ها و پژوهشگران داشتیم تا در زمینه محتوایی بتوانیم کمک‌رسان هیأت‌ها باشیم. نتیجه نهایی این نشست‌ها آن شد که هیأت‌ها در محرم باید روی بحث امیدآفرینی کار جدی انجام دهند. امیدآفرینی در امتداد جهاد تبیین است. مقام معظم رهبری فرمودند؛ جهاد تبیین باید در مسیر مورد هدف دشمن باشد. مهم‌ترین مولفه‌ای که امروز دشمن به آن حمله می‌کند، امید به آینده است. بنابراین هیأت‌ها، مداحان و منبری‌ها باید امیدآفرینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقویت کنند.

وی با اشاره به اینکه توجه ویژه به جوانان و نوجوانان به عنوان مخاطبان خاص هیأت‌ها امسال مدنظر است، گفت: این اشتباه بزرگی است که هیأت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منحصر به یک جلسه صرف بدانیم. زیرا در هیأت‌ها افراد با تخصص و توانمندی‌های متنوع حضور پیدا می‌کنند که بهترین ظرفیت برای حل مسائل مردم است.

حضور ۶۰ هزار مبلغ در سامانه شمع

حجت‌الاسلام جنتی مسئول اعزام مبلغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه مجموعه ده‌گانه برای امیدآفرینی طراحی شده است تا در اختیار مبلغان قرار گیرد، افزود: یکی از مشکلاتی که مبلغان برای حضور در استان‌ها داشتند این بود که نمی‌دانستند کدام هیأت‌ها یا مساجد نیازمند مبلغ هستند. امسال سامانه شمع راه‌اندازی شده است که هیأت‌ها در آن می‌توانند مبلغ مدنظر خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دعوت کنند. از سال گذشته تاکنون ۶۰ هزار مبلغ و مبلغه در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و ۱۲۰ هزار گزارش تبلیغ نیز ثبت شده است.

مساجد کاروان اربعینی راه می‌اندازند

حجت‌الاسلام غلامی قائم مقام بنیاد هدایت در این نشست با اشاره به اینکه جلسات متعددی با موضوع جهاد تبیین برای ائمه جماعت مساجد کشور برگزار شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین و اولویت‌دارترین توصیه‌های مقام معظم رهبری الگوی آیین حکمرانی اسلامی است که نسخه سوم آن با رویکرد مسجد جامعه‌پرداز در ایام ماه محرم  سفر در مسجد مقدس جمکران برپا خواهد شد.

وی افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا برای سفر اربعین برنامه حرکت از مبدأ مانند اردوهای مختلف مساجد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طراحی کنیم تا هر مسجد کاروانی راه بیندازد و به این اجتماع باشکوه بپیوندد.

بانوان در مهرواره «بانور» مسائل تخصصی خود را حل می‌کنند

غلامی از برگزاری مهرواره بانور ویژه بانوان خبر داد و گفت:‌در ماه محرم و سفر بانوان در محلات با محوریت همسر امام محله برای حل مشکلات تخصصی حوزه بانوان و خانواده اقدام خواهند کرد.

حجت‌الاسلام ملانوری معاون تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ۳۸۰۰ روحانی در طرح هجرت در ایام ماه محرم به امر تبلیغ خواهند پرداخت گفت: دومین طرح ما برای تبلیغ، طرح امین است که امسال در ۱۰ هزار مدرسه کشور مبلغین حضور پیدا کردند که این رقم به ۱۴ هزار نفر افزایش پیدا کرده است و در ایام تابستان که فصل تبلیغ دانش‌آموزی به صورت مجازی است و مصادف با ایام محرم هم شده است، برنامه‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرایی خواهند کرد.

حجت‌الاسلام شریعتمداری نماینده دفتر تبلیغات اسلامی قم نیز از برگزاری نشست پنج روزه برای مبلغان از اول تا ششم مرداد ماه با موضوع جهاد تبیین خبر داد.

اولین جشنواره رسانه‌ای تولیدات محرم برگزار می‌شود

سیدحسن میرامین محمدی معاون رسانه سازمان هیأت و تشکل‌های دینی نیز در این مراسم اظهار داشت: طراحی پویش‌های ۳۶۰ درجه برای درگیر کردن عموم مخاطبان، تولید برنامه‌های تخصصی در ماه محرم در رسانه ملی، پوشش زنده مراسم‌ها و برنامه‌های محرم، برگزاری اولین جشنواره تولیدات رسانه‌ای ویژه برنامه‌ها و اقدامات هیأت‌ها در ماه محرم و همچنین فضاسازی تبلیغات شهری در فضای مجازی از برنامه‌های رسانه‌ای در نظر گرفته شده برای محرم امسال است.

حمایت جهاد کشاورزی از هیأت‌ها برای محرم

حمید بهرامی مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی نیز به عنوان سخنرانی پایانی در این مراسم اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی بناست برای کمک به هیأت‌های مذهبی در محرم امسال گوشت، مرغ، روغن، برنج و شکر با قیمت تنظیم بازار در اختیار هیأت‌ها قرار دهد. سامانه تبادل هیأت‌های مذهبی نیز امسال در شهر تهران با ظرفیت ارائه ۶۰ خدمت راه‌اندازی می‌شود تا خود هیأت‌ها کمک‌رسان یکدیگر شوند.

۲۰۰  هیأت شاخص کشور بیمه می‌شوند

وی از بیمه ۲۰۰ هیأت شاخص کشور با ظرفیت پرداخت دیه درخصوص حوادث غیرمترقبه خبر داد و گفت: قرارداد این بیمه در این هفته نهایی خواهد شد و برای هیأت‌های محلی نیز بنا داریم با تسهیلاتی این ظرفیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سامانه صدای هیأت امسال هم برای اخذ نظرات مردمی فعال است که این سامانه دوسویه است و هیأت‌های مذهبی نیز می‌توانند مشکلات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کنند تا برای آنها چاره‌جویی کنیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.