×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
واقعه عید غدیر از دیدگاه علمای اهل سنت کردستان

به گزارش تهران۲۴ از استان کردستان، پیامبر اسلام(ص) در آخرین سال عمر با برکتشان با بیش از صد هزار تن، حجّْ الوداع را به جای آورد و در برگشت در سرزمین «خم» فرمان توقّف داد. 

پیامبر اسلام در آن حج الوداع پیش رفتگان را فراخواند از راه رفته باز گردند و منتظر بمانند تا واپس ماندگان نیز از راه برسند آن گاه فرمان داد تا آن جمعیت بسیار که بنا به قولی بیش از ۱۲۰ هزار نفر بودند متفرق نشوند.

پیامبر اسلام مردم را به ادای نماز جماعت فرا خوانند یاران رسول خدا با انداختن پارچه‌ هایی بر سرشاخ و برگ درختان سایبانی برای آن حضرت فراهم کردند.

رسول خدا نماز ظهر را با انبوه جمعیت حاجیان در آن گرمای طاقت‌‌فرسا به جای آورد و دست علی(ع) را بلند کرد و فرمود «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، هر کس که من مولی و سرپرست او هستم پس این علی هم مولی و سرپرست او است.

«اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ»، «خدیا دوست بدار کسی را که علی را دوست می‌دارد و دشمن باش با دشمنان علی(ع) و یاری کن کسی را که یار و یاور حضرت علی است و واگذار – کمک کن – کسی را که علی(ع) را واگذارد» و همه حاضران آمین گفتند و این دعایی بود که رسول خدا در حق حضرت علی(ع) فرمودند.

عید غدیر در کلام اهل سنت

بسیاری از اعاظم اهل تسنن در آثار و کتب خویش صریحا به این مطلب اشاره کرده اند که روز هجدهم ذی الحجه از اعیاد اهل اسلام است، واحدی در کتاب اسباب النّزول، صفحه ۱۵۰ می‌گوید: «یا ایها الرسول…»، روز عید غدیر درباره علی بن ابی‌طالب نازل شده است.

ابوریحان بیرونی در کتاب « الآثار الباقیه عن القرون الخالیه » آن را از اعیاد اهل اسلام برشمرده است.

ابن طلحه شافعی در کتاب « مطالب السوول» می نویسد: «امیرالمومنین علیه السلام در شعر خود از روز غدیر خم یاد کرده و این روز، روز عید و گردهمایی است. 

نقش سرنوشت ساز غدیر در مسیر اعتلای اسلام 

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج با تبریک عید غدیر خم  به همه مسلمانان، به جایگاه امام علی(ع) نزد رسول اکرم اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام(ص) امام علی(ع) را بسیار عزیز می‌داشت و ایشان را برادر خود در دنیا و آخرت می‌دانست.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) تمام زندگی و هستی خود را فدای پیامبر مکرم اسلام کردند، گفت: در سخت‌ترین و حساس‌ترین شرایط این امام همام در کنار پیامبر(ص) بودند و در مسیر تحقق اهداف دین اسلام سر از جان نمی شناختند.

حضرت علی(ع) تمام زندگی و هستی خود را فدای پیامبر مکرم اسلام کردند

امام جمعه سنندج قرآن و اهل بیت(ع) را دو گوهر و یادگار گرانبها پیامبر مکرم اسلام نزد امت اسلامی خواند و گفت: امام شافعی به علی بی ابی طالب (ع)  ارادت زیادی داشت و به آن حضرت عشق می‌ورزید که فرموده‌اند “در علی چهار خصلت بود که اگر یکی از آنها در شخصی پیدا شود مستحق تکریم و احترام است، و آن زهد، علم، شجاعت و شرافت است”.

وی در ادامه به واقعه غدیر هم گریزی زد و گفت: پیامبر در «خم» که در منطقه‌ای بین مکه و مدینه قرار دارد، فرمودند « پرچم اسلام را به دست کسی خواهم داد که خداوند و رسول خداوند را دوست داشته باشد و همواره نزد خداوند و پیامبر عزیز شمرده شود».

به گفته امام جمعه سنندج، واقعه غدیر نقش سرنوشت‌سازی در ادامه مسیر اسلام داشت و همه مسلمانان به آن اعتقاد دارند.

ماموستا رستمی با بیان اینکه امام علی(ع) در دیدگاه اهل سنت فاضل‌ترین عالم شناخته شده چراکه در سن ۱۰ سالگی به دایره ایمان رسیدند، افزود: امام علی الگوی کامل امامت و ایثار و از خودگذشتگی هستند و باید تمام زوایای زندگی این امام همام را الگوی حرکتی خود قرار دهیم.

به گفته وی،  امام علی(ع) همواره در مسیر عدالت گام بر می‌داشت و همین ویژگی ایشان را به مرکز غم‌خواری برای بشریت تبدیل کرد.

عید غدیر واقعه تاریخی و مبارک در مکتب اسلام

ماموستا امیری امام جمعه موقت دهگلان هم با بیان اینکه عید غدیر واقعه تاریخی و مبارکی برای تمام مسلمانان است، اظهار کرد: زبان ما از بیان فضائل و فداکاری اصحاب رسول الله و شهادت و ایثار اصحاب گرانقدر ایشان در اعتلای کلمه لا اله الا الله قاصر است.

وی خاطرنشان کرد: بنا به فرموده پیامبر (ص) اصحاب مانند ستارگانی هستند که در شب‌های تاریک و ظلمانی مرشد و راهنمای انسان‌ها برای حرکت کردن در مسیر حقیقت هستند.

این عالم اهل سنت افزود: حضرت علی (ع) بنا به قولی، ۱۰ سال قبل از بعثت پیامبر (ص)در خانه خدا از فاطمه بنت اسد متولد شد و پیامبر (ص) فاطمه بنت اسد را مادر دوم خود نامید و هنگامی که فوت کردند پیامبر (ص) از لباس خود او را کفن نمودند.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در دامن پیامبر (ص) پرورش و تربیت یافت و نخستین کسی که بعد از خدیجه (س) به پیامبر ایمان آورد.

ماموستا امیری خاطرنشان کرد: براساس تفسیر طبری از مفسرین بزرگ اهل سنت، پیامبر (ص) در جمع صد هزار نفری مسلمان فرمودند «هر کسی که من مولای اوهستم علی مولای اوست خدایا کسی که علی را دوست دارد دوست بدار و کسی که با علی دشمن است با او دشمنی کن»

شیعه و سنی در فصاحت و بلاغت عید غدیر متفق‌القول هستند

 ماموستا مختار فرجی یکی دیگر از علمای اهل سنت هم درباره واقعه غدیر گفت: عید غدیر خم در دیدگاه اهل سنت و تشیع در فصاحت و بلاغت تفاوت چندانی با هم ندارد.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) همواره یار و یاور پیامبر بودند و پیامبر اکرم(ص) ایشان را برادر خود می دانستند، عنوان کرد: پیامبر اسلام(ص) «قرآن و اهل بیت و سنت‌های اسلام را بین امت اسلام به یادگار گذاشت» تا با تمسک بر این گوهرهای گرانبها در مسیر رشد و اعتلای اسلام تلاش و از تفرقه دوری کنند.

ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه بانه هم اظهار کرد: عید غدیرخم از اعیاد مبارک بین اهل سنت و اهل تشیع بوده و از جایگاه والایی برخوردار است.

 عید غدیرخم از اعیاد مبارک بین اهل سنت و اهل تشیع 

وی با عنوان اینکه حضرت علی(ع)از بزرگوراران و برجسته‌ترین شخصیت‌های عالم اسلام است، عنوان کرد: اهل‌ سنت از صدر اسلام تاکنون احترام و عزت خاصی برای ایشان قائل هستند، اهل سنت عید غدیرخم را عیدی بزرگ و ارزشمند می‌دانند و احترام خاصی برای حضرت علی(ع) قائل هستند.

امام جمعه بانه افزود: یکی از موضوعاتی که در آثار امام شافعی بسیار به چشم می‌خورد و شهرت زیادی دارد، برتری اهل بیت (ص) و محبّت آنان است.

وی خاطرنشان کرد: امام شافعی عشق و محبت خاندان پیامبر(ص) را از واجبات و فرائض دانسته‌ و می‌فرمایند “اگر کسی در نماز به خاندان نبوت درود نفرستد، نمازش صحیح نیست”.

غدیر عیدی برای همه مسلمانان 

ماموستا محمدامین راستی عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور هم با بیان اینکه عید غدیر خم عیدی مختص به تمام مسلمانان جهان اسلام است، اذعان کرد: رسول‌ اکرم(ص) بعد از حج‌الوداع در مکانی به نام غدیر در میان جمعی از صحابه خود ولایت حضرت علی (ع) را اعلام کردند.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع)  آخرین قله علم و دانش را کسب کرد و از والاترین جایگاه نزد پیامبر مکرم اسلام برخوردار بود، گفت: حضرت علی(ع) در اوج ایثار و از خودگذشتگی در زمان هجرت پیامبر از مکه به مدینه در جای پیامبر بیتوته کرد تا پیامبر خدا بدون هیچ خطری راهی مقصدی که خداوند تعیین فرموده بود شوند.

وی با اذعان به اینکه اگر به واسطه ایثار و از خودگذشتگی حضرت علی(ع) و دیگر اصحاب کرام نبود امروز تنها یک نام از اسلام باقی می‌ماند، عنوان کرد: علی(ع) نماد و الگوی کامل و بی‌نظیری از ایثار و از خودگذشتگی در راه دین اسلام و پیامبر خاتم هستند.

امام علی(ع)  الگوی کامل و بی‌نظیر از ایثار و از خودگذشتگی در راه اسلام هستند

ماموستا راستی عنوان کرد: حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» بهترین محور برای وحدت و همبستگی مسلمانان و پاسخی محکم به تمام اختلافات، تفرقه‌ها و تشتت میان مسلمانان شیعه و سنی است.

و اما…

غدیر، یک رخداد تاریخی صرف یا تنها یک گذرگاه جغرافیایی نیست، بلکه سرفصلی اعتقادی است که درون‌مایه همه طاعت‌ها از آن نشأت می‌گیرد از این رو، شناخت غدیر، از ضروری‌ترین و بنیادی‌ترین شناخت‌های اعتقادی است.

تا جایی که امام رضا علیه السلام در کلامی درباره شناخت غدیر می‌فرمایند: «به خدا سوگند، اگر مردم ارزش روز غدیر را شناخته بودند، روزی ۱۰ بار، فرشتگان با آنان مصافحه می‌کردند، و گر به درازا کشیدن سخن برای من ناگوار نبود، درباره ارج‌مندی این روز و فضیلت‌هایی که خداوند متعال به کسانی داده که آن را شناخته‌اند، چنان بسط سخن می‌دادم که به شمار نیاید».

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.