×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رسانه‌های ضدانقلاب منتظر چه سوژه‌ای از جشن غدیر هستند؟

به گزارش تهران۲۴، اولین عید غدیر قرن ۱۵ تبدیل به پرشکوه‌ترین جشن غدیر تاریخ ایران و جهان تشیّع شد. قریب به ۳ میلیون تن از شهروندان تهرانی روز دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ در مهم‌ترین عید شیعیان جهان در پایتخت ایران حضور بهم رسانیدند. 

مسیر این مهمانی بزرگ ۱۰ کیلومتر و حدفاصل چهارراه ولی‌عصر (عجل الله تعالی) – چهارراه پارک وی بود. اواسط این راهپیمایی بی‌نظیر ظرفیت مسیر تکمیل شد. صداوسیما در اطلاعیه‌ای از مردم خواست که لطفاً جشن غدیر را از خانه تماشا کنند و به دلیل ازدحام جمعیت به خیابان ولی‌عصر (عجل الله تعالی) مراجعه نکنند.

بیش از ۶۰۰ مجموعه مردمی مشغول پذیرایی از مردم بودند. بیش از ۲/۰۰۰/۰۰۰ غذا و میان‌وعده در این رویداد توزیع شد که رکورد بی‌نظیری است. این عدد را درکنار نذرهای مردمی اطعام در سراسر کشور بگذارید. در یک قلم؛ کمیته امداد از توزیع بیش از ۵/۰۰۰/۰۰۰ وعده غذای گرم در پویش اطعام غدیر برای خانواده‌های نیازمند خبر داد.

سکوت محض رسانه‌های لندن نشین!

این رویداد بزرگ رسانه‌های وابسته به دولت انگلیس و سعودی را در سکوت فرو برد. بی‌بی‌سی فارسی، منوتو و ایران اینترنشنال تقریبا در سکوت محض نسبت به این اجتماع بزرگ دیشب را سپری کردند.

این رسانه‌ها طی ۱۲ ساعت اخیر برخلاف ادعای بی‌طرفانه پوشش اخبار داخلی ایران، نسبت به این جشن میلیونی راهبرد سکوت را پیشه کردند. در ادامه سه پلتفرم رسانه‌های مذکور یعنی سایت خبری، اینستاگرام، تلگرام را از ۱۰ شب دوشنبه تا ساعت ۱۱ ظهر سه شنبه را بررسی می‌کنیم:

  • بی‌بی‌سی فارسی: از ۲ خبر منتشره در بخش ایران، ۱۹ پست منتشره در اینستاگرام و ۱۹ پست منتشره در تلگرام این رسانه لندن نشین هیچگونه خبری از جشن میلیونی تهران پخش نشد.
  • منوتو: از ۱۸ پست منتشره در اینستاگرام این رسانه لندن نشین فقط یک خبر حاشیه‌ای از این جشن منتشر شد که هیچ ربطی به موضوع جشن نداشت. 
  • ایران اینترنشنال: از ۱۸ پست منتشره در اینستاگرام و ۱۸ پست منتشره در تلگرام این رسانه لندن نشین هیچگونه خبری از جشن میلیونی تهران پخش نشد. در سایت خبری این رسانه نیز سکوت حکمفرماست و فقط یک گزارش قبل از شروع جشن کار شد که درصدد بود جشن‌های و اعیاد مذهبی را به موج هفتم کرونا مرتبط کند.

این در حالی است که بی‌بی‌سی موضوع «آفتاب سوختگی راه‌های درمان آن» را مهم‌تر از جشنی با حضور ۳ میلیون نفر در تهران تشخیص داده است. ایران اینترنشنال عربستان نیز «خروج یک زن آمریکایی از اغماء پس از ۲ سال» را مهم‌تر از گردهم‌آیی ۱۰ کیلومتری خیابان ولی‌عصر دانست. شبکه منوتو نیز هنوز در پروژه شکست خورده «حجاب بی حجاب» مانده است.

چرا این رسانه‌ها بی‌تفاوت عبور کردند؟

رسانه‌های ضدانقلاب در چندسال اخیر یک چرخش اساسی در نحوه پوشش رسانه‌ای خود داشتند. پیشتر این رسانه‌ها تلاش می‌کردند نقاط ضعف جامعه ایران را فارغ از حکومت یا مردم نشان کرده و آن را در فضای رسانه‌ای به طور گسترده سر دست بگیرند. اما چرخش اخیر این رسانه‌ها به نحوی است که معمولا تمرکز اصلی‌شان روی نقاط قوت جامعه ایران است. سوژه‌های چند وقت اخیر را ملاحظه کنید: تولید واکسن، واکسیناسیون گسترده ایرانیان، پرتاب ماهواره‌برهای ایرانی، صنعت هسته‌ای،‌ قهرمانی‌های مکرر ورزشکاران ایرانی در میادین جهانی،‌ پیشرفت‌های حوزه نظامی و …

سیاست‌های این رسانه‌ها در این روش پرداخت چند مرحله دارد:

اول انکار: در مثال واکسن برکت، تلاش کردند با شایعاتی اصل تولید واکسن را زیر سوال ببرند. مثلا می‌گفتند واکسن برکت همان واکسن سینوفارم است.

دوم تمسخر: انکار تا مرحله استهزا پیش می‌رفت و شایعه می‌کردند این واکسن برکت آب مقطر است.

سوم بازنمایی حاشیه‌ای: در این مرحله وقتی یک نقطه قوتی قابل انکار یا استهزا نباشد تلاش می‌شود تا با حواشی ماجرا به اصل سوژه ضربه زده شود. همان مثال واکسن را در نظر بگیرید. بعد از آنکه کار به واکسیناسیون سراسری رسیده بود سوژه اصلی این رسانه‌ها حول این سوژه چند موضوع مشخص بود. ابتدا تلاش کردند نشان دهند صف استقبال کننده‌ها از واکسن ایرانی کمتر از صف باقی واکسن‌ها است. بعدن تلاش کردند مواردی را پیدا کنند که واکسن ایرانی تزریق کرده بودند اما بعد از مدتی فوت شده بودند. ضریب دادن به جریان ضدواکسن داخلی هم یکی دیگر از سیاست‌های این رسانه‌ها شده بود. 

آیا سیاست رسانه‌ای ضدانقلاب تغییر کرده است؟

سوالی که پیش می‌آید این است که اکنون در ماجرای عید غدیر چرا ضدانقلاب این رویه خود را اعمال نکرده است؟ آیا این رسانه‌ها سیاست‌های خود را تغییر داده‌اند؟

پاسخ ابتدایی به این سوال می‌تواند اینگونه باشد که اگر در سوژه‌های آتی نیز این روش تکرار شود می‌توان تا حدودی حکم به تایید این ادعا داد اما اگر رویه سابق همچنان برای این رسانه‌ها جاری و ساری باشد می‌توان گفت هنوز سوژه دلخواه برای موج‌سازی علیه این تجمع را پیدا نکرده‌اند. 

واضح است وزن سوژه‌ای که بتواند یک تجمع چند میلیونی را در فضای رسانه‌ای به چالش بکشد باید سنگین باشد و نمی‌توان با سوژه‌های دست چندم پنجه در پنجه چنین غولی در رسانه‌ انداخت. 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.