×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خنثی‌سازی پایه‌های تحریم‌‌ ایران و روسیه با ‌پیمان پولی دوجانبه

به گزارش تهران۲۴، اواخر دی ماه سال گذشته بود که حجت الاسلام رئیسی عازم روسیه شد، سفری که مهمترین ماحصل آن در حوزه اقتصادی بسیار زیاد بود.

بعد از این رویداد و اعزام تیم‌های کارشناسی، در نهایت ۱۰ روز پیش علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در راس هیئتی تخصصی عزم مسکو شد.

خروجی دیدارهای مهم وی با دو معاون نخست وزیر، وزیر توسعه اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی روسیه، توافق برای توسعه همکاری‌های مالی و بانکی دو کشور و استفاده از ارزهای ملی برای مبادلات، تعریف سیستم پیام‌ رسان بانکی بومی بین دو کشور به‌ منظور تسهیل روابط اقتصادی بود تا به این طریق، مبادلات تجاری دوجانبه و افزایش سقف مبادلات تجاری تا ۴۰ میلیارد دلار در سال، تعریف و ساماندهی شود.

به این ترتیب سرفصل جدیدی از از همکاری‌های اقتصادی بین تهران و مسکو گشوده شد و یکی از مهمترین پایه‌های این تعامل سازنده در روابط اقتصادی میان ایران و روسیه استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل دو همسایه و گسترش تعاملات اقتصادی تسهیل گری در روابط بانکی میان دو کشور بود ماموریتی که بانک مرکزی عهده‌دار آن شد.

صالح آبادی در بعد از سفر خود به مسکو در توضیح نتایج این سفر گفت: به دنبال سفر دی ماه سال گذشته رئیس جمهور به روسیه هیات‌های کارشناسی دو کشور طی سه ماه گذشته جلسات مستمر و فشرده‌ای را برای اجرایی کردن توافقات اقتصادی میان روسای جمهور دو کشور آغاز کردند مذاکراتی که در سفر اخیر بنده به مسکو وارد مراحل عملیاتی شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در سفر اخیر خود به روسیه  ضمن دیدار با  دو معاون نخست وزیر، وزیر توسعه اقتصادی، رئیس کل بانک مرکزی روسیه و رئیس کمیسیون مشترک دو کشور آخرین توافقات را برای اجرایی شدن موافقتنامه های تنظیم شده در سفر سال گذشته رئیس جمهور به روسیه را نهایی کرد.

در جریان این سفر و دیدارهای رئیس کل بانک مرکزی با مقامات روسی توافقات خوبی برای گسترش همکاری‌های بانکی و پولی بین دو کشور انجام شد دیدارهایی که در جریان آن راهکارهای رفع موانع و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین مسکو و تهران بررسی شد. ایجاد بسترهای مالی، به منظور توسعه اقتصادی و انتقال تجارب دو کشور در زمینه  جایگزینی پیام رسان سوئیفت، با سامانه‌های پیام رسان بین بانکی بومی از دیگر محورهای مذاکرات صالح ابادی در مسکو بود .

در این راستای و نخستین مرحله از اجرایی شدن توافقات بسته اقدامات بانکی بین دو کشور، روز گذشته نماد معاملاتی جهت ارز ریال – روبل در بازار متشکل ارزی ایران گشایش یافت. 

با راه اندازی نماد معاملاتی روبل روسیه، صادرکنندگان ایرانی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های کارگزار بازار متشکل معاملات ارز می‌توانند همانند اسکناس دلار و یورو، روبل را با نرخ توافقی در این بازار عرضه کنند. بر این اساس متقاضیان روبل می‌توانند در چارچوب مقررات ارزی بانک مرکزی ایران درخواست خود را در یکی از سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی (غیربازرگانی) که از سوی بانک مرکزی تعیین شده است ثبت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از این نماد معاملاتی تاکید کرد: قطعا از این پس شاهد افزایش عرضه و عمق بازار مبادله ارز های دوکشور برای تامین نیازهای خدماتی و صادر کنندگان و وارد کنندگان به ارز دوکشور خواهیم بود و عرضه کنندگان بالقوه به همراه بازار ساز در این بازار نقش‌آفرینی بیشتری خواهند داشت.

به گزارش فارس، استفاده از واحد پولی دو کشور در تعاملات دو جانبه و بسترسازی برای کنار زدن دلار از روابط اقتصادی تهران – مسکو، رویکردی است که ایران و روسیه به عنوان دو کشور هدف تحریم‌های ظالمانه غرب برای مقابله با این تحریم ها اتخاذ کرده‌اند روندی که پایه‌های تحریم‌های ناکارآمد غرب علیه دیگر کشورها را خنثی می‌کند؛ نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب در دیدار شب گذشته با رئیس جمهور روسیه به آن اشاره کردند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور روسیه تاکید کردند: دلار را باید به تدریج از مسیر معاملات جهانی خارج کرد و سیاست جایگزینی پول‌های ملی در روابط ایران و روسیه و استفاده از ارزهای دیگر به‌جای دلار سیاست مورد تایید ماست. 

رهبر معظم انقلاب در این دیدار خطاب به روسای جمهور دوکشور تاکید کردند: شما آقای پوتین و رئیس‌جمهور ما هر دو اهل اقدام و پیگیری هستید، بنابراین همکاری‌های دو کشور در این دوره باید به اوج خود برسد.

دیروز همزمان با بانک مرکزی در رونمایی از نماد جفت ارز روبل ریال؛ تفاهم‌نامه نفتی ایران و روسیه هم که به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت نفت بین شرکت نفت ایران و گازپروم روسیه به ارزش ۴۰ میلیارد دلار است امضا شد. 

این مقدمه راهی است که دو کشور برای گسترش تعاملات اقتصادی طراحی کرده اند حجم صادرات ایران به  روسیه که در سال گذشته با رشدی ۱۰۰درصدی به ۴ میلیارد دلار رسید؛ قرار است در یک دوره کوتاه مدت دو ساله به ۸ میلیارد دلار و در چشم انداز میان مدت به  ۱۵ میلیارد دلار برسد که پیش نیاز اصلی تحقق این هدف  تسهیل امور بانکی و مالی است. 

رئیس‌کل بانک مرکزی در همین باره می‌گوید : طراحی ساز و کار فعالیتهای تجاری میان تهران و مسکو برمبنای ارز ملی دو کشور گام مهمی در تحقق اهداف پیش بینی شده برای توسعه روابط اقتصادی میان ایران و روسیه است و قطعا به تقویت روند صادرات و واردات میان دو کشور منجر خواهد شد. 

نگاهی رویکرد توسعه روابط اقتصادی میان ایران و روسیه و نقش آفرینی مهم مسکو در پیمان های معتبر بین المللی مانند شانگهای، بریکس و اوراسیا در کنار نفوذ این کشور در کشورهای اسیای میانه ؛ نزدیکی دو کشور همسایه ایران و روسیه سرآغاز فصل جدیی از همکاری های دو و چند جانبه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در طیفی گسترده در سطح منطقه ای و بین المللی باشد رویکردی که دلار در ان نقش کم رنگی خواهد داشت .

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.