×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نوزدهمین اجلاس بین المللی “پیرغلامان و خادمان حسینی” در کرمانشاه آغاز به‌ کار کرد

به گزارش تهران۲۴،امیری مقدم شعار این اجلاس را “کرمانشاه؛ دروازه کربلا” عنوان کرد و افزود: این اجلاس با حضور مهمانان داخلی و خارجی از سراسر ایران و ۱۵ کشور اسلامی برگزار می شود.

استاندار کرمانشاه افزود: آیین افتتاحیه این اجلاس عصر روز سه شنبه در کاروانسرای عباسی برگزار شد و محفل شعری نیز در راستای برنامه های این اجلاس در تکیه معاون الملک برگزار می شود و در نهایت اختتامیه این اجلاس هم در مسجد عمادالدوله برگزار می شود.

امیری مقدم برگزاری روضه های خانگی درسراسر استان و نیز برگزاری مراسم عزاداری در مساجد و تکایا و حسینیه های سطح استان را از شاخص ترین برنامه های این  اجلاس عنوان کرد.

این مسئول گفت: تجلیل از مداحان و پیرغلامان ملی و بین المللی هم بخش دیگری از برنامه های این اجلاس است.

وی افزود: همچنین در این اجلاس از کتاب پنج جلدی “تقویم آیین ماه های قمری” رونمایی می شود.

امیری مقدم تجلیل از شاعران اهل بیت(ع) و انقلاب، تجلیل از مفاخر ادبیات آیینی استان و تجلیل از خانواده مداحان مرحوم را از جمله دیگر برنامه های این اجلاس در استان عنوان کرد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه همه باید برای برگزاری مطلوب این اجلاس پای کار باشند، گفت: این اجلاس باید فرصتی برای معرفی ظرفیت ها، زیبایی ها و توانمندی های استان در سراسر کشور باشد.

امیری مقدم در ادامه از کرمانشاه به عنوان دروازه کربلا یاد کرد و افزود: مرز خسروی در استان کرمانشاه از گذشته های دور مسیر تردد عاشقان امام حسین(ع) و زوار عتبات عالیات بوده است.

وی افزود: این مرز قدیمی ترین و در عین حال نزدیک ترین مسیر برای رسیدن به عتبات عالیات است و همواره در طول تاریخ مردم، علما و بزرگان بسیاری از این مرز برای زیارت عتبات عالیات راهی شده اند و برخی از آنها برای همیشه در کرمانشاه اسکان کرده و برخی چون آیت الله بروجردی یادگارهای بسیاری از خود در استان به جای گذاشته اند.

امیری مقدم گفت: متاسفانه این مرز در سالهای اخیر به دلیل مسائل داخلی کشور عراق بسته شده بود که خوشبختانه با تلاش های بسیار در روزهای اخیر مجددا بازگشایی و کاروان های زیارتی از طریق آن راهی عتبات عالیات شده اند.

استاندار کرمانشاه گفت: این مرز زیرساخت های بسیار خوبی دارد و از هم اکنون همه چیز برای میزبانی از زوار اربعین در آن فراهم شده است.

۳۰۰ مهمان داخلی و خارجی در اجلاس حضور خواهند داشت

دکتر محمد مهدی رحمتی معاون امور استان های سازمان صدا و سیما هم در این نشست در خصوص چرایی انتخاب کرمانشاه برای برگزاری نوزدهمین دوره اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی گفت: هیات اندیشه ورزی در این زمینه با مشارکت بسیاری مسئولین و افراد اثرگذار فعال است که انتخاب میزبان این اجلاس را برعهده دارد.

وی افزود: چندین شاخص برای این هیات انتخاب مد نظر است که مهم ترین آن بحث داشتن ظرفیت های آیینی و هویتی در بزرگداشت حماسه عاشورا است که کرمانشاه در این زمینه ظرفیت بسیار خوبی دارد.

وی افزود: شور، حماسه، معرفت و سوگ هم چهار بعد مهمی است که باید در آیین های عاشورایی باشد و خوشبختانه آیین های عاشورایی در کرمانشاه این چهار شاخصه را دارا هستند.

رحمتی شاخص بعدی در خصوص انتخاب کرمانشاه برای میزبانی این اجلاس را برگزاری آیین های حماسی در تکایا عنوان کرد و افزود: کرمانشاه در این زمینه سابقه طولانی داشته و از حدود ۲۰۰ سال پیش تاکنون آثار مکتوبی در این زمینه دارد.

این مسئول در ادامه با اشاره به استقبال مهمان خارجی برای حضور دراین دوره اجلاس در کرمانشاه گفت: استقبال مهمانان خارجی و تنوع حضور کشورها در این دوره نسبت به دوره های قبل بسیار چشمگیرتر بوده است.

وی افزود: همچنین در این دوره حضور بانوان هم بسیار پررنگ بوده، چرا که برای اولین بار امسال حضور بانوان در جنبه های مختلف آیین های عاشورایی شکل گرفته و ما در این دوره اجلاس ۱۵ مهمان از میان بانوان خواهیم داشت.

رحمتی با اشاره به برگزاری پخش زنده آیین افتتاحیه و اختتامیه این اجلاس از شبکه قرآن و افق، گفت: همچنین شبکه های دو، سه، پنج، سحر، کوثر و العالم اخبار مربوط به این اجلاس را پوشش خواهند داد.

معاون امور استان های سازمان صدا و سیما برگزاری این اجلاس را نمادی برای نشان دادن هویت ملی عنوان و بر برگزاری شایسته و باشکوه آن تاکید کرد و افزود: امیدواریم استان کرمانشاه با ظرفیت های بی نظیر خود میزبانی خوب برای برگزاری هرچه باشکوهتر این اجلاس باشد.

رحمتی از حضور حدود ۳۰۰ مهمان خارجی و داخلی در این اجلاس خبر داد و افزود: ۲۰۰ مهمان داخلی و ۱۵ مهمان خارجی در این اجلاس داریم، همچنین ۲۵ نفر از طلاب و دانشجویان خارجی جامعة المصطفی که مقیم ایران هستند در این اجلاس حضور دارند.

وی افزود: ۱۵ مهمان بانو، ۱۵ پیرغلام ملی و ۱۰ پیرغلام بین المللی و ۱۵ پیرغلام استانی هم در این اجلاس حضور داشته و تجلیل می شوند.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.