×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امیرعبداللهیان عنوان کرد: آفریقا از اولویت‌های اصلی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران

به گزارش تهران۲۴، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه سوم شهریور ماه در نخستین نشست مجمع تجاری ایران و تانزانیا در دارالسلام طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست گفت: قاره آفریقا یکی از اولویت‌های اصلی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است و در این زمینه تانزانیا یکی از مهمترین کشورها در این قاره است که همیشه جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران داشته است.

وی به روابط دیرینه تاریخی دو کشور اشاره کرد و افزود: مردم و مقامات دو کشور نگاه مثبتی به یکدیگر دارند.

امیرعبداللهیان برگزاری این مجمع تجاری را گواهی بر علاقه‌مندی طرفین برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی خواند و به ظرفیت‌های بالای تانزانیا برای سرمایه گذاری در حوزه‌هایی چون معدن، کشاورزی، دامپروری، شیلات، صنایع، گردشگری، کشت فرا سرزمینی و صادرات میوه‌های استوایی اشاره کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای صنعتی و توسعه یافته در آسیا دارای ظرفیت‌های زیادی در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی، پتروشیمی و محصولات دانش بنیان و … است، از آمادگی ایران برای کمک به تانزانیا برای رسیدن به اهداف خود در راستای توسعه و صنعتی شدن این کشور خبر داد.
امیرعبداللهیان همچنین اراده جدی دو طرف برای اولویت قائل شدن برای دیپلماسی اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و گفت: حضور ما در اینجا به همراه بیش از ۲۰ شرکت خصوصی و شرکت‌های دولتی از بخش‌های مختلف بیانگر جدیت ایران برای همکاری تجاری با تانزانیا است.

وی برگزاری نشست‌های کمسیون مشترک اقتصادی ایران و تانزانیا با هدف پیگیری اهداف و اولویت‌های دو کشور را به عنوان اولین گام و نقطه شروع همکاری‌ها خواند و افزود: بر این باورم که سطح کنونی روابط تجاری می‌تواند چندین برابر شود و به همین خاطر هیأت تجاری ایران در این نشست حضور دارند تا بتوانند با همتایان خود بحث و تبادل نظر کنند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان از وزیر خارجه تانزانیا برای دعوت رسمی به عمل آمده قدردانی کرد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در بدو ورود به تانزانیا گفت که قرار است درباره توسعه مناسبات دوجانبه در ابعاد مختلف با تانزانیا نقشه راهی ترسیم شود که بر مبنای آن به روابط شتاب ببخشیم. (اینجا بخوانید)

معاون وزیر خارجه تانزانیا نیز در این نشست از سرمایه گذاران ایرانی برای حضور و سرمایه گذاری در این کشور دعوت به عمل آورد و گفت: جمهوری متحده تانزانیا مصمم و متعهد است که شانه به شانه با ایران وارد همکاری شود. (جزییات بیشتر)

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز سفری به باماکو پایتخت جمهوری مالی داشت. وی در مدت حضورش در باماکو که بنا به دعوت وزیر خارجه مالی صورت گرفت، ضمن دیدار و گفت‌وگو با «عبدالله دیوپ» وزیر خارجه جمهوری مالی با «آیسمی گویتا» رئیس دولت انتقالی جمهوری مالی دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و برخی مسائل بین المللی گفت‌وگو کرد. 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.