×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گذری بر ناامنی‌های کردستان در بعد از انقلاب/ از غائله‌های قومی تا تلاش ضدانقلاب برای آشوب‌های خیابانی

به گزارش تهران۲۴، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در روزهای آغازین خود به سر می‌برد که غائله‌های قومی در کشور و از جمله کردستان ایجاد شد. صهیونیست‌ها که «کردستان» را به عنوان نقطه مرکزی بحران در منطقه می‌شناختند با حربه براندازی نظام توسط گروهک‌های فرصت‌طلب سعی داشتند در کردستان جنگ داخلی به وجود آورند. البته گروهک نهضت آزادی هم با شعار «خودمختاری برای کردستان و آزادی برای ایران» این آتش را دامن می‌زد.

«مهرآسا» استاندار وقت کردستان که از نیروهای نهضت آزادی بود به همراه برخی از مسؤولان رده بالای منطقه که آنها هم وابستگی‌هایی داشتند شرایط را برای تحقق خواسته‌های نامشروع دشمنان مهیا کردند. 

در همان روزهای اولیه انقلاب اسلامی، وقتی کردستان به آشوب کشیده شد و همه جای شهرهای این استان مرزی به صحنه زد و خورد نیروهای ضدانقلاب تبدیل شد و حوادث متعدد یک به یک روی داد، عده‌ای از مردمان شهر از جان خود گذشتند تا برای رهایی مردم از دست ضدانقلاب پیشمرگ آنها شوند و اینگونه بود که سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد به عنوان ناجیان مردم به پا خواستند.

به تاریخ روزهای آشوب مراجعه می‌کنم همه جا سخن از نقش ویژه پیشمرگان مسلمان کرد است، انسان‌هایی که برای نجات مردم و از جان و مال خود گذشتند.

به دنبال ناامنی‌های ایجاد شده توسط گروهک‌های ضد انقلاب در منطقه کردستان و سایر استان‌های مرزی همچون آذربایجان غربی که برای ضربه زدن به نظام نوپای انقلاب اسلامی مهندسی می‌شد، سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان به عنوان مهم‌ترین هسته مردمی خودجوش در غرب و شمالغرب کشور، با تلفیقی از نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای بومی کُرد بنیان نهاده شد و بر اساس سوابق تاریخی ثبت شده در سپاه بیت‌المقدس کردستان، سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان ایران در پاییز سال ۱۳۵۸ تشکیل شد.
 


فشارهای ایجاد شده و جو سنگین ضدانقلاب علیه شخصیت‌های مردمی و انقلابی کُرد در آن دوران منجر به مهاجرت تعداد زیادی از آن‌ها از شهرهای سنندج، مریوان، پاوه، دهگلان و سایر موارد به سوی تهران و عمدتاً کرمانشاه شد. 

انقلابیون در پی این مهاجرت با اقدام به موقع شهید محمد بروجردی(مسیح کردستان) فرمانده وقت سپاه کرمانشاه برای هم‌افزایی نیروهای انقلابی روبه‌رو شدند که به پیشنهاد ایجاد یک تشکل منسجم ختم شد.

شهید بروجردی پس از همفکری با انقلابیون کردستان برای یک حرکت بزرگ در منطقه، برای ایجاد امنیت پایدار، به تهران سفر کرده و موجبات این اتفاق را فراهم کردند.

فتوای ماموستا عثمان

عزم استکبار برای تبدیل بحران کردستان به یک جنگ مذهبی خونین بود و در این شرایط ماموستا «عثمان» با صدور فتوایی عنوان کرد: «هر کسی ۱۰ پاسدار انقلاب اسلامی را سر ببرد،‌ بهشت بر او واجب می‌شود».

سردار حاج محمدابراهیم همت درباره تاثیر فتوای ماموستا عثمان در منطقه عنوان کرده بود «این جریان کثیف و خائنانه بلافاصله در منطقه دامن گیر شد و حتی دامنه این جریان به پاوه هم رسید. به عنوان مثال، بعد از صدور این به اصلاح فتوا، چندین حمله از طرف «گروهک رزگاری» به پاسداران ما انجام گرفت. موقعی که برادران سپاه و ارتش حمله کردند تا منطقه‌ اورامان را آزاد کنند، طی حمله‌، چند تن از برادران ما که زخمی شده بودند، به دست عوامل رزگاری اسیر شدند.

آنها روی زخم‌ مجروحین آب نمک ریخته بودند،‌ آبجوش ریخته بودند،‌ چرا که آن روحانی‌نماهای مزدور آمریکا،‌ در جلسات‌شان،‌ جنگ علیه شیعه و به اصطلاح خودشان علیه پاسدار را حلال کرده بودند. ریختن آبجوش بر سر این‌ها را هم حلال کرده بودند. حتی بعضی زن‌ها هم روی سر این بچه‌ها آب جوش می‌ریختند و این‌ها همه، گوشه‌ای کوچک از عذابی بود که ما از دست این جنایتکارها کشیدیم».

حضور گروهک‌ها تحت لوای بیگانگان

حضور گروهک‌های مختلف در کردستان که تحت لوای بیگانگان سلاح مبارزه با انقلاب اسلامی ایران برداشته بودند، زمینه را برای مقاومت مردمی و پیوستگی شیعه و سنی فراهم می‌کرد. مردم کردستان پیام انقلاب و امام خمینی(ره) را به خوبی درک کرده بودند و گروهک‌ها نتوانستند در جذب مردم موفق شوند و به گفته شهید محمد بروجردی «اگر ضد انقلاب در کردستان از پشتوانه مردمی برخوردار بود، با ما نمی‌جنگید».

محمد الله‌مرادی از همراهان شهید بروجردی و از افراد مؤثر در شکل‌گیری سازمان پیشمرگان مسلمان کرد می‌گوید: این سازمان با جذب نیروهای بومی کردستان به سرعت گسترش یافت و در عملیات پاکسازی شهر کامیاران در تاریخ ۱۰ بهمن ۵۸، با سپاه همکاری بسیار خوبی کرد.
 


سازمان تازه تأسیس پیشمرگان کُرد مسلمان در منطقه غرب کشور تأثیرگذاری بالای داشت و در پی موفقیت پیشمرگان کُرد مسلمان، این سازمان در عملیات‌های پاکسازی شهرهای مختلف دیگری نیز شرکت کرد و در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ نیز در پاکسازی جاده‌های مواصلاتی و روستاهای سراسر منطق کُردنشین ایفای نقش کرد.

وی افزود: هنوز مدت زیادی از حضور کردهای انقلابی در کرمانشاه نگذشته بود که شهید بروجردی بعد از مشورت‌ها و رایزنی‌ها، یک روز همه انقلابیون را داخل محوطه مسافرخانه یاس جمع کرد و گفت «تشکیل سازمان پیشمرگان مسلمان کرد مورد موافقت حضرت امام (ره) قرار گرفته است».

پاکسازی منطقه کردستان از لوث وجود گروهک‌های ضدانقلاب

احمد سقزی دیگر عضو سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان و از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس می‌گوید: پاکسازی منطقه کردستان از لوث وجود گروهک‌های ضدانقلاب، از دست آورده‌ای این پیشمرگان مسلمان بوده که بدون هیچ چشمداشتی در تمام این عملیات‌ها فداکاری‌ها کردند و جان‌ها تقدیم انقلاب و مردم کُرد کردند.

نقش شهید بروجردی در خصوص شکل‌گیری این سازمان در مناطق کردی به ویژه استان کردستان حیاتی بود و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پیشمرگان مسلمان کُرد، تبلیغ دین مبین اسلام و اثبات حقانیت جمهوری اسلامی بود.

سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد حاصل نگاه فرهنگی و اجتماعی
 


عبدالله عباسی هم از اعضای سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد می‌گوید: ارائه کارهای عملیاتی، تقابل با انحرافی که گروه‌های کردی ضدانقلاب ایجاد کرده بودند و انتشار بیانیه‌های متعدد در آن شرایط از جمله کارهای مهم و تأثیرگذار پیشمرگان کُرد مسلمان بود.

 سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان در کنار تلاش برای ایجاد امنیت، نسبت به مسائل فرهنگی و خدمت‌رسانی به مردم در تمام بخش‌ها با جدیت برخورد می‌کردند و اعضای این سازمان نسبت به تمام حوادث و اتفاقاتی که در نقاط مختلف کردستان رخ می‌داد، مرتباً اطلاعیه صادر و در بین مردم پخش می‌کردند، سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد زمینه‌‌ای فراهم کرد تا مردم کُرد، خود به مقابله با ضدانقلاب بپردازند.

سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد حاصل نگاه فرهنگی و اجتماعی بود و همراهی مردم منطقه در موفقیت‌های بی‌شمار این سازمان بسیار مؤثر بود.

نخستین شهید سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان

حاج امین حکیمی‌نیا از موسسین سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان هم عنوان کرد: بنده از هجدهم خرداد ۵۸ جزء مؤسسین سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان بودم که به تأیید بنیانگذار انقلاب نیز رسید. ابوشریف و شهید چمران هم در جریان تأسیس این سازمان بودند.

اولین شهدای ما از جمله شهید بزرگوار عبدالله طرطوسی، بنیانگذار پیشمرگان مریوان، نیز در ۲۳ تیرماه همان سال تقدیم انقلاب شدند. 

البته ابتدا تحت عنوان مکتب قرآن به طور مستقل به فعالیت مشغول بودند که بعدها به نام سازمان پیشمرگان معروف شدند که کم کم سه استان کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی را زیرپوشش قرار می‌داد و اینجا شاخه مریوان آن بود.

در آن زمان هنوز حوزه نفوذ دولت به این مناطق نرسیده بود و به‌طور خودجوش اداره می‌شدند، حزب کمونیست هم در قالب گروهک‌هایی فعال شده بود و تصمیم گرفت که علیه پیشمرگان که نماینده انقلاب محسوب می‌شدند، اقدام کند. هنوز کومله‌ای در کار نبود و گروه دی‌جوتیاران یا همان حامی دهقانان، بخشی از مردم روستاها را جمع کرده و راهپیمایی کردند اما اصلاً هدف اصلی راهپیمایی را اعلام نکردند.

از جلالی‌ها که یاغی‌های آن زمان بودند هم دعوت کردند تا در این راهپیمایی شرکت کنند. آمدند و میدان ۲۳ تیر فعلی را دور زدند و سخنرانی کردند و ناگهان به محل تجمع پاسدارهای بومی حمله مسلحانه کردند و از آن ها خواستند که تسلیم بشوند، ولی آن انسان شجاع و بزرگ، شهید طرطوسی که خودش به خاطر اسلامی بودن انقلاب، به‌طور خودجوش تصمیم به پیشبرد اهداف آن در منطقه گرفته بود، نپذیرفت و پس از درگیری نابرابری که بین صدها مهاجم و ۱۰ پیشمرگ انجام گرفت، به بدترین وضع به شهادت رسیدند.

حادثه سوم اسفند سال ۷۷ به بهانه دستگیری عبدالله اوجالان، حوادث فتنه ۸۸، دی ۹۶ و آبان ۹۸ هم کردستان دچار التهاب شد و در جریان این اتفاقات خسارت‌هایی به بیت‌المال وارد شد.
 


در دو هفته اخیر نیز مرگ مهسا امینی دختر ۲۲ ساله سقزی هم مستمسکی برای ضدانقلاب خارجی و داخلی شد بلکه بتوانند از این طریق ضربه‌ای به مردم و انقلاب وارد کنند.

در طول این دو هفته نیز تمام تلاش دشمنان و ایادی استکبار و گروهک‌های ضدانقلاب در کردستان، تحریک احساسات مردم و خاصتا دختران و پسران جوان است که آنها را علیه نظام قرار دهند و با ناامن کردن جامعه به مقاصد شوم خود برسند.

عده‌ای از جوانان هم در طول این چند روزه با حضور در خیابان‌ها ضمن سردادن شعارهای ساختارشکنانه، به اموال عمومی نیز خسارت‌هایی وارد کرده‌اند.

اعتصاب عمومی و بستن بازار نکته قابل توجه دیگر این آشوب‌های خیابانی است که مهم‌ترین دلیل آن، تهدیدهای ضدانقلاب به عدم همکاری است که مغازه‌های آنان را به آتش می‌کشند.

با این وجود، مردم کردستان جز ضرر و زیان چیزی از درون ناامنی‌های اوایل انقلاب و پس از آن ندیده‌اند و همه اطمینان دارند که امنیت از نان شب برای آنها واجب‌تر است و به یقین برای صیانت از این امنیت اهتمام خواهند داشت.

و اما….
 


توجه و عنایت خاص امام خمینی(ره) نسبت به موضوع کردستان، اگرچه در همان زمان غائله را از ریشه نخشکاند اما زمینه قطع حضور دشمنان و بیگانگان را در منطقه فراهم ساخت و با یاری خدا، این منطقه از کشورمان به آرامش رسید.

با این همه، قضایای کردستان به سادگی اتفاق نیفتاد. خیل بی‌شماری از رزمندگان دلاورمان در آن منطقه به طرق فجیع به شهادت رسیدند.

هر روز صحنه‌های زیبا و حماسی از مقاومت هوشیارانه‌ مردم مؤمن، باصفا و وفادار کردستان خلق می‌شد و به‌ موازات آن تصاویر سراسر سیاه و دهشتناک فعالیت‌های گروهک‌های ضدانقلاب و ضد مردم در سطوح فردی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی به نمایش گذاشته شد.

غیورمردان کُرد با تشکیل مجموعه‌ پیشمرگان کُرد مسلمان، بصیرت و وفاداری خود نسبت به دین و آیین و سرزمین خود را به رُخ جهانیان کشیدند و هر روز با اهدای شهدایی از پاکترین جوانان کُرد، پیوند وثیق شیعه و سنی و کُرد و فارس را روز‌به‌روز مستحکم‌تر شد.

اینجا همه مسیح هستند، کردستان چمران‌های زیاد به خود دیده است، نمی‌‌توان تنها این لقب را به یک فرد اختصاص داد، کردستان جاده‌ای بی‌انتها به سوی شهادت است، آنجا که گوشه‌‌گوشه‌اش آغشته به خون دلیرمردان انصار و مهاجر است.

امروز به برکت انقلاب اسلامی کردستان در اوج امنیت به سر می‌برد مردم کرد بصیر و بیدار هستند و اجازه کوچکترین هجمه به انقلابی که به برکت آن امنیت پایدار و توسعه را در استان تحقق بخشیده است را نمی‌دهند اگر چه دشمن هر روزه می‌خواهد به بهانه‌هایی کردستان را به اوایل انقلاب و غائله قومی آن برگرداند….

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.