×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پای درس آقا| هدف غایی وحدت اسلامی رسیدن به تمدن نوین جهان اسلام است

به گزارش تهران۲۴، ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول را هفته «وحدت» نام نهادند تا تذکری بر اخوت دینی و انسجام ملی بین ایرانیان و بلکه جهان اسلام باشد. سخنان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را در این باب می‌خوانیم.

مراتب وحدت اسلامی

وحدت مراتبی دارد، اتّحاد دنیای اسلام مراتبی دارد، پایین‌ترین مرتبه‌اش این است که جوامع اسلامی، کشورهای اسلامی، دولت‌های ‌اسلامی، اقوام اسلامی، مذاهب اسلامی، علیه هم دست به تعرّض نزنند، با هم معارضه نکنند، به یکدیگر ضربه نزنند؛ این قدم اوّل ‌است. البتّه بالاتر از این، این است که دنیای اسلام علاوه بر اینکه به یکدیگر ضربه نمی‌زنند، در مقابل دشمن مشترک هم دست به ‌دست هم بدهند، اتّحاد واقعی و کافی داشته باشند، از یکدیگر دفاع کنند. این هم یک قدم بالاتر است؛ از این بالاتر هم این است ‌که کشورهای اسلامی،‌ ملّتهای اسلامی هم‌افزایی کنند.

هدف غایی وحدت اسلامی، رسیدن به تمدن نوین جهان اسلام است

کشورهای اسلامی از لحاظ علمی، از لحاظ ثروت، از لحاظ امنیّت، از لحاظ ‌قدرت سیاسی در یک سطح نیستند، می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، هم‌افزایی کنند، آنهایی که بالاترند در هر بخشی، دست آن ‌کسانی را که پایین‌تر هستند بگیرند؛ این هم یک مرحله‌ای از وحدت است. مرحله‌ بالاتر هم این است که همه‌ دنیای اسلام ‌متّحد بشوند در جهت رسیدن به تمدّن نوین اسلامی. این چیزی است که جمهوری اسلامی هدف غایی قرار داده: رسیدن به ‌تمدّن اسلامی، منتها تمدّن متناسب با این زمان، تمدّن نوین اسلام. اینها مراتب وحدت است‌.‌‌ خب حالا شما ملاحظه کنید ‌پایین‌ترین این مراتب چه بود؟ این بود که کشورهای اسلامی به یکدیگر تعرّض نکنند و در مقابل دشمن مشترک در کنار هم قرار ‌بگیرند، اگر همین را امروز ما رعایت می‌کردیم، این همه مصیبت در دنیای اسلام وجود نداشت.

کاش اتحاد می‌داشتیم!

اگر چنانچه در قضیّه‌ فلسطین که ‌بزرگ‌ترین مصیبت دنیای اسلام مسئله‌ فلسطین است، چون یک ملّت را از خانه‌ خودش، از وطن خودش بیرون کردند، ‌کسانی را آوردند در آنجا ساکن کردند، حاکم کردند و صاحب‌خانه‌ها را زیر این فشار قرار می‌دهند. ملاحظه می‌کنید این وضع غزّه ‌است و جنایات صهیونیست‌ها، این وضع این طرف [دیگر] کشور فلسطین و‌ ساحل غربی است، دنیای اسلام به همین پایین‌ترین ‌مراحل وحدت خود را ملتزم می‌کردند، پایبند می‌کردند، این اتّفاقات نمی‌افتاد، دشمن جرئت نمی‌کرد این کار را بکند. شما ملاحظه ‌کنید در دنیای اسلام چه حوادثی، جنگ‌های خونینی [اتّفاق افتاده]؛ قضیّه‌ یمن، قضایای گوناگون منطقه‌ غربی،‌ شمال آفریقا؛ ‌اینها همه بر اثر این است که ما بین خودمان کمترین حدّ وحدت را که اسلام از ما خواسته است مورد توجّه قرار ندادیم، این ‌وظیفه‌ بسیار سنگینی است.

این را ما عرض می‌کنیم برای صاحبان افکار روشن،‌ برجسته. بحمدالله دنیای اسلام از انسان‌های ‌برجسته‌ای برخوردار است، صاحبان فکری هستند، به طور جدّ دنبال باشند. جوان‌ها، ملّت‌های مسلمان علاقه‌مندند امّا دست‌های ‌تفرقه‌افکن وجود دارد دیگر، که باید در مقابل اینها ایستاد. در دنیای اسلام امروز از شمال آفریقا تا شرق آسیا تا میانمار مسلمانها ‌زیر فشارند؛ در شرق و غرب دنیای اسلام مسلمانها زیر فشارند‌.‌ (۱۳۹۸/۰۸/۲۴)

بچه سنّی‌هایی که نماد وحدت اسلامی شدند

چند منطقه در کشور هست استان کردستان هست، بخش ترکمن‌صحرا در استان گلستان هست و استان سیستان و بلوچستان ‌که در آنجا سنّی و شیعی کنار هم زندگی می‌کنند. ما می‌خواهیم به دنیا این را تعلیم بدهیم و بگوییم که برادران مسلمان بیایند ‌باهم همکاری کنند، در کنار هم زندگی کنند، نمونه‌اش اینجا در سیستان و بلوچستان. دشمن اتّفاقاً روی همین نقطه تکیه کرده، ‌روی همین نقطه انگشت گذاشته و می‌خواهد تفرقه ایجاد کند.

شما وقتی‌که می‌آیید می‌گویید که یک بچّه‌ سنّیِ یازده دوازده‌ساله ‌در شلمچه برای دفاع از جمهوری اسلامی به شهادت می‌رسد، این بزرگ‌ترین خبر از وحدت و همدلی شیعه و سنّی در سیستان و ‌بلوچستان است؛ این ‌چیز کوچکی نیست، این مسئله‌ خیلی مهمّی است! وقتی‌که فرض بفرمایید فلان مولویِ سنّی به‌خاطر دفاع ‌از جمهوری اسلامی مورد تهاجم دشمن قرار می‌گیرد و بهدست ضدّ انقلاب به شهادت می‌رسد، اینها را باید بزرگ کنید، اینها را باید ‌برجسته کنید، نمایان کنید، چنین ‌چیزهایی ما داشته‌ایم در سیستان و بلوچستان. این خیلی مهم است که شما در این استان، ‌این وحدت حقیقی و واقعی را به نمایش بکشید.(۱۳۹۶/۱۱/۱۶)

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.