×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تهران شنبه‌ها چه خبره؟/ از افتتاح پروژه‌های کلان شهری تا توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی

به گزارش تهران۲۴،  تا همین چند هفته پیش، هرجای شهر را نگاه می‌کردیم بیلبورد «تهران شنبه‌ها چه خبره؟» پیش چشممان خودنمایی می‌کرد. این جمله مبهم که در ابتدا ذهن همگی را به خود مشغول کرده بود اسم رمز شنبه‌های «امیدوافتخار» شد. شنبه‌هایی که شهردار تهران از افتتاح و یا کلنگ‌زنی یک یا چند پروژه شهری در مناطق ۲۲ گانه خبر داد.

شنبه اول، افتتاح اکباتان

در اولین شنبه امیدوافتخار، زاکانی اولویت را به سیستم حمل‌ونقل عمومی داد و بزرگترین پایانه زیرزمینی‌ قطارهای بین‌شهری را افتتاح کرد. پروژه پایانه اکباتان که جزو کلان پروژه شهر تهران محسوب می‌شد پس از ۱۴ سال در این دوره مدیریت شهر به بهره برداری رسید.

پایانه زیرزمینی قطارهای شهری اکباتان به منظور دپوی قطارها برای نگهداری و تعمیر واگن‌های فعال و همچنین به منظور کاهش سرفاصله حرکت‌های قطارهای خط ۴ ایجاد شده است و با افتتاح این پایانه می‌توان به وضعیت قطارهای خط ۴ مترو تهران سامان داد.

به گفته مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو، در دوره کنونی مدیریت شهری مبلغی در حدود یکصد میلیارد تومان هزینه شد تا کارهای باقی مانده پایانه اکباتان به سرانجام برسد. وی همچنین افزود که پایانه‌ها جزو زیرساخت‌های اصلی خطوط مترو محسوب می‌شوند که کیفیت و بهره وری بهره برداری از شبکه راه آهن ریلی زیرزمینی را ارتقا می‌بخشند.

شنبه دوم، کلنگ زنی یادگار امام

دومین شنبه امیدوافتخار، به نام تکمیل پروژه یادگار امام زده شد. پروژه‌ای که در دوره چهارم شورای شهر تهران هدف‌گذاری اجرای آن صورت گرفت اما مدیران شهری سابق ردیف بودجه آن را طی ۴ سال گذشته حذف و تکمیل این پروژه را پشت گوش انداختند. درصورتی که این بزرگراه تنها محور غربی تهران است که می‌تواند شمال و جنوب پایتخت را به یکدیگر متصل می‌کند.  

عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این باره اعلام کرده بود که بزرگراه یادگار امام، ۱۷ کیلومتر بوده و از تقاطع چمران آغاز و تا میدان جی و پادگان جی ادامه داشت که در میدان جی به دلیل وجود معارضین ملکی، متوقف شده بود. تصمیم بر این شده است شاخه غربی بزرگراه، از پادگان جی تا میدان فتح ادامه پیدا کند و از میدان فتح به بلوار بهار برسد و با تداوم آن از بزرگراه فتح به بلوار بهار، در نهایت به بزرگراه شهید بروجردی متصل شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹.۲ کیلومتر به طول پروژه بزرگراه یادگار امام و شهید بروجردی افزوده می‌شود و یک محور ۲۶.۵ کیلومتری در غرب تهران تشکیل می‌شود، ادامه داد: این محور تنها محوری در غرب تهران است که شمال و جنوب را به یکدیگر متصل می‌کند، در شرق تهران بزرگراه امام علی را داریم و در غرب تهران این امکان را بزرگراه یادگار امام فراهم خواهد کرد.

شنبه سوم، پروژه قرارگاه مسکن

ورود شهرداری تهران به حوزه مسکن یکی از اقداماتی است که مدیریت شهری فعلی آن را دنبال می‌کند و بنا دارد پا به پای مسئولان دولتی برای بهبود وضعیت بحرانی مسکن الخصوص بحران مسکن در تهران گام بردارد. به همین منظور قرارگاه جهادی مسکن راه اندازی شد و هدف‌گذاری ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی صورت گرفت به دنبال آن در سومین شنبه امیدوافتخار کلنگ‌زنی ساخت ۵ هزارواحد مسکونی در ۴ منطقه تهران انجام شد که این کلنگ‌زنی تنها بخشی از برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه مسکن بود.

علاوه بر کلنگ‌زنی ۵ هزار واحد مسکونی، شهرداری تهران برای دنبال کردن شعار «رفع بی‌عدالتی شهری میان شمال و جنوب پایتخت» اقدام به ساخت یک پروژه خدماتی و رفاهی در جنوبی‌ترین نقطه شهر کرد.

سید مهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران در این باره اعلام کرده بود: در محله نفرآباد واقع در منطقه ۲۰ تهران، عملیات اجرایی یک پروژه خدماتی، رفاهی و پارکینگ به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان آغاز می‌شود. همچنین کلنگ‌زنی ۳۳۶ واحد مسکونی در نفرآباد که از پروژه‌های قرارگاه مسکن با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است، صورت می‌گیرد.

شنبه چهارم، افتتاح بوستان ایرانیان

در چهارمین شنبه امیدوافتخار، شهردار تهران برای افتتاح یک بوستان ۱۶ هکتاری رفت و ربان افتتاح بوستان ایرانیان در منطقه ۱۹ پایتخت را برید. بوستانی که با رعایت تمام اصول مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت، جانبازان و … طراحی و ساخته شده است.

شنبه پنجم، ششم و هفتم چه خبر بود؟

پنجمین شنبه امیدوافتخار، ۵ میدان میوه‌وتره‌بار افتتاح و کلنگ ساخت ۱۴ میدان میوه‌وتره‌بار زده شد. در ششمین شنبه امیدوافتخار باز هم شاهد پروژه‌های قرارگاه جهادی مسکن شهرداری بودیم و کلنگ‌زنی ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در نقاط مختلف شهر زده شد. همچنین در هفتمین شنبه امیدوافتخار، مرکز درمانی جاجرود با ظرفیت ۴ هزار نفر به بهره برداری رسید.

شنبه هشتم، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی

حال پس از ۷ هفته کلنگ‌زنی و افتتاح در بخش‌های مختلف مدیریت شهر، به مهم‌ترین معضل پایتخت که شهردار تهران از همان ابتدا وعده‌های زیادی درخصوص آن داده بود رسیدگی شد. ناوگان حمل و نقل عمومی که طی ۴ سال گذشته مدیریت پایتخت، هیچ توسعه‌ای نداشت و هر روز فرسوده‌تر می‌شد حال دارد کم کم  نونوار می‌شود. در هشتمین شنبه امیدوافتخار، ۲۰۰ اتوبوس، ۶۳ مینی‌بوس و ۳۰۰ دستگاه تاکسی به سیستم حمل و نقل عمومی اضافه شد. 

کمبود اتوبوس در تهران همواره یکی از مطالبات به حق پایتخت نشینان بود که مورد توجه شورای ششم شهر و مدیریت شهری واقع شده است. ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، تنها بخشی از وعده‌هایی است که شهرداری در این زمینه داده و بناست تا پایان سال اتوبوس‌های داخلی بیشتری به ناوگان عمومی تزریق شود.

سید مجتبی شفیعی رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  درباره جزئیات رونمایی از ناوگان جدید حمل‌ونقل عمومی به خبرنگار فارس گفت: یکی از برنامه هاییی که در حوزه حمل و نقل دنبال می‌شود، توسعه ناوگان اتوبوسرانی و جایگزینی یا نوسازی ناوگان تاکسیرانی است. 

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است، گفت: ۴۸ دستگاه باقی مانده از قرداده سال گذشته است که باید تحویل داده می‌شد، ۱۴۲ دستگاه از محل قرارداد وزارت کشور با شرکت ایران خودرو بوده و ۱۰ دستگاه از اتوبوس‌ها که سومین گروه را تشکیل می دهد از محل قرارداد وزارت کشور با شرکت عقاب افشان است که در این قرارداد ٩٠٠ دستگاه سهم شهرداری تهران تعیین شده که قرار است افزایش یابد.

شفیعی ادامه داد: از ٦٣دستگاه مینی بوس هم در هشتمین شنبه امیدوافتخار بهره برداری شد و این ٦٣دستگاه مینی بوس از محل قرارداد شرکت بهمن دیزل با ناوگان اتوبوسرانی است که مجموعا ٢٦٣دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید از روز گذشته در خدمت حمل و نقل شهری قرار گرفت.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: در کنار بهره برداری از ناوگان جدید پروژه نوسازی؛ اورهال و تعمیرات اساسی اتوبوس‌ها در ناوگان حمل و نقل را دنبال می‌کنیم تا دستگاه‌های تازه نفس به حمل و نقل شهری تزریق شود.

وی درباره رونمایی از تاکسی های جدید، گفت: امروز دوهزارمین تاکسی در پروژه نوسازی تاکسی‌های شهر تهران انجام شد و از ابتدای امسال تا کنون دوهزار دستگاه تاکسی جدید تحویل رانندگان تاکسیرانی شده که این تعداد تا آبان ماه به ۲۸۰۰عدد خواهد رسید.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به قیمت تمام شده ناوگان حمل و نقل عمومی و هزینه‌ای که برای آماده سازی و خرید اتوبوس‌ها شده است، گفت: قیمت تقریبی اتوبوس‌ها حدودا ۴٫۵ میلیارد تومان است و قیمت تقریبی ٦٣دستگاه مینی‌بوس هم بر ۱٫۵ میلیارد تومان برآورد شده که جمعا هزارمیلیارد تومان برای خرید ۲۶۳دستگاه اتوبوس و مینی بوس هزینه شده است.

۵۰ دستگاه اتوبوس شهری مورد حملات فتنه‌گران قرار گرفت

در ۳ هفته اخیر که در سراسر کشور شاهد اغتشاش گروه‌های ضد انقلاب علیه جمهوری اسلامی هستیم، شهر تهران و شهرداری پایتخت از این تجمعات آشوب‌گرایانه آسیب‌های زیادی دیده است. طی این مدت ۵۰ دستگاه اتوبوس شهری مورد حملات فتنه‌گران قرار گرفت.

آشوب‌گران با از بین بردن امکانات شهری قصد دارند خدمت‌رسانی به شهروندان با اخلال مواجه شود. درحالی که شهرداری تهران ۵۰ دستگاه اتوبوس خود را برای مدت کوتاه از خط خارج کرد که تعمیرات مورد نیاز را انجام دهد، ۲۰۰ اتوبوس دیگر را به چرخه حمل و نقل تزریق شد تا شهروندان در نیمه دوم سال که سفرهای شهری بر حسب بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها افزایش می‌یابد، با مشکل روبه رو نشوند.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.