×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یامین‌پور: همه معلمین باید معلم سواد رسانه‌ای هم باشند

به گزارش تهران۲۴، وحید یامین‌پور معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در اختتامیه چهارمین دوره جشنواره رسانه‌های دانش‌آموزی(رسانش) که در خبرگزاری فارس برگزار شد، درباره این رویداد گفت: «رویداد رسانش از اساس به مباحث رسانه‌ای چه در حوزه مکتوب و چه در حوزه تصویری می‌پردازد. همین که شما دانش‌آموز را وارد خلق اثر در حوزه مکتوب و رسانه‌ای کنید آغاز زندگی جدیدی برای آنهاست. مطمئنم جمعی که در اینجا حاضر بوده‌اند، در آینده آثار درخشانی  را از آنها شاهد خواهیم بود چون در سن مناسب و به گونه‌ای مناسب وارد این حوزه شدند.»

یامین پور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آشنایی با رسانه در سن نوجوانی در آینده آنان چه تاثیری خواهد داشت، گفت: «سن نوجوانی سنی است که شما در آن با انبوهی از استعدادها و انگیزه‌ها مواجه می‌شوید. متاسفانه بسیاری از اوقات نوجوانانی که بالقوه آینده خوبی دارند چون در این سن انگیزه مناسب برای حرکت را پیدا نمی‌کنند بسیاری از استعدادهایشان شکوفا نمی‌شود. هر برنامه و اقدام هر رویدادی که بتواند به نوعی نوجوانان را متوجه صحنه و ساحت جدیدی کند، آنها را با استعدادها و علائقشان آشنا کند و پنجره‌ها و سرزمین‌های ناشناخته‌ای را به آنان نشان بدهد رویکرد بسیار مهم و مبارکی است.»

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان درباره آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس و نقش پررنگ آن در زندگی نوجوانن گفت: «به نظر من در دوران متوسطه اول و دوم هم وزن تحصیلات مرسومی که اتفاق می‌افتد باید اینچنین رویدادهای فوق‌برنامه و فرهنگی هم تدارک دیده و طراحی بشود. تفاوت کسانی که در این سن به رشته خاصی ورود پیدا می‌کنند با کسانی که دیرتر ورود پیدا می‌کنند زیاد است. نوجوانی سنی است که انسانها را به طور جهشی در رشته‌ها و حرفه‌ها جلو می‌اندازد.» 

وی افزود: «پیچیده‌ترین  مسئله عصر ما رسانه است. رسانه توانایی این را دارد که یک نفر را به طور کامل زمینگیر کند، تمام عمرش را تلف کند و استعدادهایش را از بین ببرد. از آن طرف رسانه مفید این امکان را دارد که فرد را به اوج برساند و استعدادهای او را شکوفا کند و او را تبدیل به یک شخصیت اثرگذار و پرفایده کند. این به نوع مواجهه ما با رسانه و نیاز ما به آموزش برمی‌گردد. دانش‌آموزان ما باید در سن مناسب آموزش ببنید که چه‌‌طور با رسانه مواجه بشوند

وحید یامین‌پور در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که نقش خانواده‌ها در آموزش و تربیت صحیح در حوزه سواد رسانه‌ای برای نوجوان چیست گفت: «بسیاری از خانواده‌ها نمی‌دانند که در فضای مجازی چه می‌گذرد. وقتی من دانش‌‌آموز بودم اینکه کسی بتواند با کامپیوتر کار کند به عنوان یک مزیت به  حساب می‌آمد. خانواده‌ها به دنبال این بودند که بچه‌های خود را با کامپیوتر آشنا کنند و خیلی به عوارض بعد از آن آگاه نبودند چون عوارض زیادی هم برا آن مترتب نبود. اما الان با ظهور پدیده گوشی‌های هوشمند، خانواده‌ها باید نسبت به این موضوع آموزش ببینند. چه از نظر صرف وقت و زمان در این ساحت‌ و جهان موازی و چه از نظر تاثیرپذیری که بچه‌های ما در این حوزه دارند، خانواده‌ها باید مثل ویتامین و غذا و ورزشی که رعایت آن را برای فرزندان خود مهم می‌دانند، بسیار مهمتر از این، متوجه چگونگی رشد روحی و فرهنگی فرزندان خود باشند.»

وی افزود: «مدارس باید دوره‌های آموزش سوادرسانه‌ای برای خانواده‌ها را جدی بگیرند و از سنی به بعد بچه‌ها باید به همان وزنی که تحصیلات در مدرسه را فرامی‌گیرند در حوزه سواد رسانه هم باید آموزش ببینند.»

یامین پور درباره کتابی که این روزها در مدارس تحت عنوان سوادرسانه‌ای تدریس می‌شود و مکفی بودن آن برای دانش‌آموزان گفت: « خیلی روشن است که یک کتاب و یک کلاس و یک معلم نمی‌تواند این هدف را پیش ببرد. حرف من این است که همه معلمین ما معلم هردرسی که هستند باید معلم سوادرسانه‌ای هم باشند. همه دانش‌آموزان پای هر درسی که نشسته باشند، یک کاربر فضای مجازی هم هستند. بنابراین سواد رسانه باید به عنوان آموزش‌های اصلی برای همه تبدیل بشود.  چون بدون این آموزش‌ها امکان زیست در دنیای جدید را نداریم و آسیب خواهیم دید.

وی در پایان افزود: « خبر دارم که آموزش‌های ضمن خدمت و آموزش در دوره دانشگاه و دوره‌هایی در دانشگاه فرهنگیان در زمینه سوادرسانه‌ای برای معلمین اجرا می‌شود. رسانه ملی که به تعبیر امام خمینی(ره) باید نقش یک دانشگاه ملی را ایفا کند در این زمینه نقش مهمی دارد و به گمان من این روزها مهمتر از آموزش آشپزی و نگهداری  گلهای آپارتمانی که در همه شبکه‌های تلویزیونی هست، آموزش سواد رسانه است. همه شبکه‌ها باید زمان متنابهی را صرف این کنند که مخاطبان خود را با پیچیدگی‌های رسانه آشنا کنند.»

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.