×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چطور «سرماخوردگی» را درمان کنیم؟

به گزارش تهران۲۴،روزهای پاییزی و سرد شدن هوا را می‌گذرانیم؛ همان روزهایی که به علت نوسان زیاد در دمای هوا بسیاری افراد را غافلگیر کرده و روانه مراکز درمانی یا بستر بیماری می‌کند.سرماخوردگی میهمان بسیار قدیمی روزهای سرد پاییزی و زمستانی است و هر ساله جماعت بسیار زیادی را در گیر خود می کند.

در گزارش پیشرو سعی داریم تا شما را با این بیماری،نشانه‌ها و راه‌های جلوگیری از ابتلا به آن آشنا کنیم؛ با ما همراه شوید.

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که راه‌های تنفسی فوقانی را آلوده کرده و باعث تحریک و ترشح در راه‌های هوایی می‌شود. ابتلا  به سرماخوردگی ممکن است در اثر تماس با فرد آلوده یا تماس با وسایل آلوده صورت پذیرد و گاهی عواملی مانند سرما، استرس و خستگی می‌توانند شرایط را برای فعالیت ویروس سرماخوردگی نهفته در مجرای تنفسی مناسب کند. سرماخوردگی‌ها معمولا ناگهانی شروع می‌شوند.

در بیشتر موارد با وجود احساس مریضی، عطسه، گلو درد، سرفه و آبریزش بینی، سرماخوردگی یعنی بدون نیاز به درمان خاصی به خودی خود بهبود می‌یابد. سرماخوردگی‌ها در بیشتر مواقع بخودی خود از بین می روند.

درمان سبب راحتر شدن روند بهبود و مدیریت بهتر آن می‌شود.برای سرماخوردگی‌های معمولی درمانی وجود ندارد، داروها فقط سبب بهبود علائم می‌شوند.

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که راه‌های تنفسی فوقانی را آلوده کرده و باعث تحریک و ترشح در راه های هوایی می‌شود

علائم سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی معمولا با سوزش گلو آغاز می‌شوند و معمولا پس از یک یا دو روز از بین می‌روند.

علائم آبریزش بینی و به تبع آن خلط در کنار سرفه طی ۴ تا ۵ روز ادامه می‌یابند.

بروز تب در بزرگسالان شایع نیست اما احتمال یک تب خفیف وجود دارد.

تب همراه با سرماخوردگی در کودکان شایع تر است.

از علائم سرماخوردگی، پر شدن بینی با ترشحات آبکی بمدت ۱ الی ۲ روز است؛ سپس این ترشحات ضخیم تر و تیره تر می شوند.

خلط تیره طبیعی بوده و به معنای داشتن یک عفونت باکتریایی مانند عفونت سینوس‌ها نیست.

صدها ویروس مختلف می‌توانند سبب بروز علائم سرماخوردگی در شما شوند؛ این علائم معمولا تا یک هفته باقی می‌مانند.

طی سه روز اول بروز علائم، بیماری شما واگیردار است؛ بدان معنا که می‌توانید بیماری را به شخص دیگری انتقال دهید؛ بنابراین در خانه بمانید و تا حد امکان استراحت کنید.

اگر علائم سرماخوردگی طی یک هفته بهبود نیافتند، شاید شما به عفونت باکتریایی مبتلا شده باشید که بمعنای استفاده از آنتی بیوتیک است.

گاهی اوقات ممکن است علائم سرماخوردگی را با ورم غشای بینی که آلرژیک می باشد (داشتن تب) یا عفونت سینوس اشتباه بگیرید.

اگر علائم سرماخوردگی به سرعت شروع شده و پس از یک هفته بهبود یابند؛ پس این یک سرماخوردگی است و نه آلرژی.

اگر علائم‌تان پس از یک هفته بهتر نشدند، با مراجعه به پزشک از احتمال داشتن یک نوع آلرژی یا سینوزیت مطمئن شوید.

چگونه سرماخوردگی خود را درمان کنیم؟

برای درمان سرماخوردگی روش‌های مختلفی انتخاب می‌شوند.سرماخوردگی به واسطه ویروس‌ها ایجاد می‌شود و به آنتی بیوتیک واکنش نشان نمی‌دهد. آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شوند.آنتی بیوتیک‌ها سبب بهبود سریعتر بیماران نمی‌شوند و از انتقال بیماری به شخص دیگر نیز جلوگیری نمی‌کنند.

تعریق و آب ریزش بینی در زمان سرماخوردگی، علائمی شایع هستند؛ این علائم می‌توانند سبب کاهش آب بدن شوند.

کاهش مقدار آب بدن را باید جایگزین کرد که آب بهترین نوشیدنی در این حالت است.وقتی شخصی سرما می‌خورد،باید آب بیشتری بنوشد.

در طی ماه‌های سرد، وقتی سیستم گرمایش سبب خشک شدن هوای خانه می‌شود، استفاده از یک مرطوب کننده هوا می‌تواند سبب مرطوب ماندن مسیرهای بینی و گلو شود

به یاد داشته باشید که قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار می‌توانند سبب کاهش آب بدن شوند؛ بنابراین از خوردن آنها پرهیز کنید!

سوپ مرغ؛ متخصصان بر این باورند که سوپ مرغ واقعا سبب بهبود علائم سرماخوردگی می‌شود.این سوپ مانع از حرکت خنثی خواه یعنی سلول‌های سیستم ایمنی و حرکت مخاط می‌شود.سوپ مرغ آبکی بوده و می‌تواند کمبود آب بدن را نیز جبران کند.

استراحت

داشتن استراحت کافی نه تنها سبب کاهش علائم بلکه کاهش حس ناتوانی در افراد می‌شود، همچنین مدت زمان سرماخوردگی را نیز کاهش می‌دهد.استراحت به سیستم ایمنی بدن این امکان را می‌دهد که با عفونت ویروسی به گونه موثرتری مبارزه کند.

شربت آب، عسل، لیمو

نوشیدن یک لیوان آب جوش و لیمو ترش تازه و عسل هر صبح به صورت ناشتا نیز در پیشگیری و همچنین درمان این بیماری کمک می‌کند.عسل به عنوان یک ماده مغزی و لیمو به عنوان منبع غنی از ویتامین می‌تواند در بهبود شما کمک بسزایی کند.

مرطوب کننده هوا

در طی ماه‌های سرد، وقتی سیستم گرمایش سبب خشک شدن هوای خانه می‌شود، استفاده از یک مرطوب کننده هوا می‌تواند سبب مرطوب ماندن مسیرهای بینی و گلو شود.

عوامل موثر در بروز سرماخوردگی:

ویروس‌های سرماخوردگی پس از ورود به بدن در مخاط دستگاه‌های تنفسی ایجاد بیماری کرده و همراه با ترشحات دستگاه تنفسی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است؛ بنابراین دست دادن، روبوسی، عطسه و سرفه در محل‌های عمومی باعث انتقال آن می‌شود. 

نوشیدن یک لیوان آب جوش و لیمو ترش تازه و عسل هر صبح به صورت ناشتا نیز در پیشگیری و همچنین درمان این بیماری کمک می‌کند

رطوبت و درجه حرارت در انتشار ویروس نقش دارد، این بیماری در کشورهای مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان و پاییز) به علت بارندگی و رطوبت بیشتر است.

– از دیگر علل افزایش بروز سرماخوردگی در فصل سرما حضور در مکان‌های شلوف همچون وسایل نقلیه عمومی و تجمع در فضاهای بسته و عدم استفاده از تهویه مناسب است.

– تغذیه یکی از فاکتورهای موثر در عملکرد سیستم ایمنی است. بنابراین سوء تغذیه در بروز بیماری‌های عفونی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

ابتلا به بیماری‌های مزمن قلبی، کلیوی و ریوی نیز فرد را مستعد ابتلا به این عفونت می‌کند. سرماخوردگی بیماری است که اگر چه مرگ و میر به دنبال ندارد ولی بروز آن باعث مشکلات زیادی برای افراد شده و باعث غیبت از کار می‌شود.

از طرفی با انجام اقداماتی به راحتی قابل پیشگیری است؛ بنابراین در مبارزه با سرما خوردگی، پیشگیری باید هدف اصلی باشد

برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی باید اقدامات زیر را انجام داد:

۱ – دست‌های خود را بشوئید: بیشتر ویروس‌های سرماخوردگی از طریق تماس مستقیم منتشر می‌شوند. کسی که سرماخورده است به داخل دست‌های خود عطسه کرده و سپس اشیائی مثل تلفن، صفحه کلید کامپیوتر یا لیوان را لمس می‌کند.

میکروب‌ها می‌توانند برای ساعت‌ها و در بعضی موارد هفته‌ها زنده باقی مانده و سپس به فرد بعدی که آن اشیاء را لمس می‌کند منتقل شود. بنابراین باید دست‌های خود را مکرراً بشوئید. در صورتی که امکان شستن دستتان را ندارید دستهای خود را بسیار سخت برای یک دقیقه به هم بمالید.این کار باعث جداشدن اکثر ویروسهای سرماخوردگی از پوست می‌شود.

۲ – سرفه و عطسه خود را با دستانتان نپوشانید: زمانی که احساس می‌کنید در حال سرفه یا عطسه هستید از یک دستمال دستمال استفاده کرده و آنرا بلافاصله دور بیاندازید. اگر دستمال ندارید سر خود را از افرادی که نزدیک شما هستند به طرف دیگر چرخانده و به فضای آزاد سرفه کنید.

۳- صورتتان را لمس نکنید: ویروس‌های سرماخوردگی از طریق چشم، دهان و بینی وارد بدن شما می‌شوند. لمس صورت کودکان راه اصلی ابتلای آنان به سرماخوردگی بوده و همچنین موجب انتقال سرماخوردگی از آنان به والدینشان  است.

۴ – مقدار زیادی مایعات بنوشید: آب سیستم بدن شما را شستشو داده و باعث خروج سموم از بدن شما می‌شود. یک فرد بالغ سالم بطور متوسط روزانه ۸ لیوان مایعات نیاز دارد.

۵ – از سونا استفاده کنید: وقتی به سونا می‌روید هوائی که استنشاق می‌کنید بالاتر از ۸۰ درجه است و این درجه حرارت باعث از بین رفتن ویروس‌های سرماخوردگی می‌شود.

۶- از هوای آزاد استفاده کنید: اکثریت افراد در زمانی که هوا سرد است در خانه و محوطه‌های بسته می‌مانند؛ بنابراین میکروب‌های بیشتری در اطاق های خشک و شلوغ در حال گردش است.

۷- ورزش‌های آیروبیک را به طور منظم انجام دهید: این ورزش‌ها باعث افزایش سلولهای مقابله کننده با ویروس در بدن می‌شود.

۸- غذاهای گیاهی مصرف کنید: مواد طبیعی موجود در گیاهان باعث افزایش ویتامین‌های بدن می‌شود. بنابراین میوه و سبزیجات سبز تیره ، قرمز و زرد مانند اسفناج، کاهو، هویج، گوجه فرنگی ، سیر و … مصرف کنید.

آب پرتقال هرچه تازه تر باشد ویتامین C بیشتری دارد و طول مدت درمان را کوتاهتر می‌کند.

۹- ماست بخورید: باکتری‌های مفید موجود در ماست باعث تحریک تولید مواد سیستم ایمنی شده که با بیماری مبارزه می‌کند .

۱۰- سیگار نکشید: آمار نشان می‌دهد که سیگاری‌ها دچار سرماخوردگی‌های بیشتر و مکرر می‌شوند. حتی نزدیک به افراد سیگاری بودن بطور واضح سیستم ایمنی را از بین می‌برد. دود راههای هوائی بینی را خشک کرده و مژک‌های آنرا فلج می‌کند. مژک‌ها موهای ظریفی هستند که مخاط بینی و ریه‌ها را پوشانده و با حرکات موجی شکل خود ویروس‌های سرماخوردگی را از مجاری بینی خارج می‌کنند.یک سیگار مژک‌ها را برای ۳۰-۴۰ دقیقه فلج می‌کند.

۱۱- مصرف الکل را قطع کنید: مصرف الکل کبد را که اولین سیستم تصفیه کننده بدن است تخریب کرده و این به این معناست که تمامی انواع میکروبها بدن شما را به سرعت ترک نخواهند کرد.

۱۲- راحت و آسوده باشید: اگر شما بتوانید آرامش داشته باشید می‌توانید سیستم ایمنی خود را به هنگام نیاز فعال کنید.

۱۳- غرغره کردن نمک: این کار باعث مرطوب شدن گلو و بهبودی موقت می‌شود. این کار را با استفاده از یک قاشق چایخوری نمک داخل یک استکان آب ولرم و روزانه حدود ۴ بار انجام دهید.

دقت کنیم! با رعایت نکات بهداشتی و اشاره شده در گزارش فوق می‌توانیم از این بیماری درامان باشیم و رنج و زحمت بسیار این بیماری را متحمل نشویم.

پایان پیام/ 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.