×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پای درد دل نوجوونا درباره دغدغه‌هاشون/ حال نوجوونا چه وقتی خوبه؟

به گزارش تهران۲۴، دوره نوجوونی بعد از کودکی و قبل از جوانیست. دوره‌ای که از حال و هوای کودکی یه پله‌ فراتر گذاشته می‌شه اما هنوز به دوره جوانی نرسیده. 

از دوره نوجوونی به عنوان دوره‌ای حساس نام برده می‌شه؛ چرا که از این دوره به عنوان دوره بلوغ نام برده میشه؛  دوره‌ای که بچه‌ها وارد مرحله جدیدی از زندگی‌شان می‌شوند چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی و فکری. 

ایجاد فارس نوجوان فرصتیست تا به سراغ نوجوونا بریم و ببینیم که این قشر چه دغدغه‌هایی دارند و خواسته‌شان چیست. از اونها ۴ سؤال پرسیدیم. «دغدغه شما به عنوان یک نوجوون چیه؟»، «به نظر شما دغدغه کلی همه نوجوونا چیه؟»، «اتفاقات اخیر کشور رو چگونه ارزیابی می‌کنید؟» و «پیشنهادتون برای اینکه حال نوجوونا خوب باشه، چیه؟».

* نوجوونا حمایت می‌خواهند

نوجوونا معتقدند که باید حمایت بشند. اونها می‌گن برای اینکه بتونند در جامعه موفق بشند باید اول والدین و بعد مسؤولان حواسشون به اونها باشه. آتنا سلیمانی دانش‌آموز پایه نهم مدرسه زینبیه میگه: مهم‌ترین دغدغه من به عنوان یک نوجوون کسب مهارت‌های لازم، تحصیل، آشنایی با مشاغل مهم در جامعه است و فکر می‌کنم که دغدغه نوجوون، حمایت کافی و لازم در زمینه‌های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و برنامه‌ریزی برای دوره تحصیلی دبیرستانه.

وی به اتفاقات اخیر در کشور اشاره می‌کنه و ادامه میده: به نظر من اتفاقات اخیر کاملا برنامه‌ریزی شده انجام شده؛ از اونجایی که کشورهای غربی هر از چند گاهی با تهیه نقشه‌ها و ترفندها برای ضربه زدن به نظام اسلامی و ایران عزیز از هیچ تلاشی فرو گذار نیستند.

آتنا معتقده که حال نوجوونا با اهمیت دادن به این قشر جامعه و تهیه برنامه منظم برای پیشبرد اهداف این گروه از جامعه خوب میشه.

*‌ نوجوونا تریبونی برای صحبت می‌خواهند

یکی از دغدغه‌های نوجوونا اینه که کسی به حرفشون گوش نمیکنه. اونها میگن نیاز به حرف زدن و شنیدن حرفاشون است. چرا که گاهی اوقات حرف می‌زنند اما کسی گوش نمیده. محدثه افشاری دانش‌آموزان پایه نهم اظهار می‌داره: دغدغه من، خودسازی و دگرسازی و موثر بودن در جامعه هست اما فکر می‌کنم دغدغه نوجوونا موفقیت و داشتن تریبونی برای صحبت و اظهارنظره.

وی ادامه میده: معتقدم این اتفاقات از قبل تنظیم شده بود و دشمنان برای آشوبگری دنبال بهانه بودند و مردم ما نباید هر چیزی که رسانه‌ها و شبکه‌های غربی به خوردشون میدند رو بدون تحقیق قبول و باور کنند.

محدثه معتقده که با تصحیح فرهنگ‌های غلط خانوادگی و گوش کردن به حرفای نوجوونا و اهمیت دادن به آنها، حال نوجوونا خوب میشه.

* دشمنان به دنبال از بین بردن امنیت کشورمون هستند

نکته دیگه اینه که یه نوجوون دوست داره در زندگی موفق بشه و آرزوهایی داره. یه اهدافی را برای خودش مجسم کرده و دوست داره به اونها برسه. زهرا اسدی دانش‌آموزان پایه یازدهم رشته تجربی مدرسه هدی میگه: دغدغه من، تأثیرگذاری مثبت بر جامعه و کمک به مردم کشورمه و فکر می‌کنم دغدغه نوجوونا، آزادی و رسیدن به اهدافشان یعنی تحصیل و شغله.

وی درباره اتفاقات اخیر کشور اضافه میکنه: اتفاقات اخیر نه برای حجاب و نه برای شعارهاست بلکه برای از بین بردن امنیت کشورمونه.

زهرا معتقده که حال نوجوونا با تغذیه روحی مناسب، تفریح سالم و مهیج و آموزش و پرورش صحیح، خوب میشه.

* منِ نوجوون دوست دارم برای جامعه مفید باشم

از سوی دیگه، نوجوونا دوست دارن عنصر مفیدی در جامعه و کشورشون باشند. دوست دارن مورد توجه قرار بگیرن تا اونها بتونند نقش آفرینی کنند. فاطمه آل نبی دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه شهید اول اظهار می‌داره: دغدغه منِ نوجوون در حال حاضر تحصیل و در رابطه با آینده، دستیابی به اهداف و شغل مناسبه که به نوعی برای جامعه مفید واقع بشم.

وی درباره دغدغه نوجوونا میگه: دغدغه افراد متفاوت است ولی یادگیری هنر و فن جدید، کسب مهارت، اشتغال در زمینه علایق و خواسته‌هاشون، از اهمیت برخورداره.

فاطمه درخصوص اغتشاشات اخیر کشور ادامه میده: از نظر من، تمام این اتفاقات اخیر که برای کشورمون پیش اومد بهانه‌ای برای دشمنان کشور و ضد نظام بوده تا نقشه‌های خود را عملی کرده و با تأثیرگذاری بر جوونا و تشویق آنها به گونه‌ای از فرصت استفاده کنند.

وی درباره حال خوب نوجوونا، میگه: نوجوونا قطعا هر کدام هدف یا رویاهایی برای آینده خودشون دارند اما به دلیل قرارگیری در موقعیت خاص و ویژه و تأثیر پذیری از اطرافیان خودشون، مرتکب اشتباهاتی جبران ناپذیر میشند. پیشنهاد من از طرف یه نوجوون به اونها اینه که درگیر اتفاقات اخیر نشند و زندگی و آینده‌شان رو تباه جریان‌های زودگذر نکنند.

* چقدر دلم برای ایرانم می‌سوزه

نوجوونا یه دغدغه خیلی بزرگ دارن که تقریبا دوره نوجوونی اونها را درگیر می‌کنه و اون هم کنکوره. اونها میگن دغدغه کنکور همه زندگی اونها را میگره. نازنین آقایی دانش‌آموزان پایه یازدهم دبیرستان دخانچی میگه: دغدغه من به عنوان یک نوجوون، داشتن یه آینده روشنه که برای داشتنش احتیاج به آموزش دیدن در راستای اهدافم دارم و اینکه بتونم خودم رو به جایگاهی برسونم تا بتونم مسائل رو در این زمان بدون تعصب و با آگاهی تحلیل کنم و در آینده نیز برای کودکانم بتونم به خوبی مسائل رو با آگاهی بالا تحلیل کنم و تبدیل به یک زن و مادر آگاه بشم.

وی ادامه میده: مورد دیگری که تازگی‌ها یکی از دغدغه‌های سن نوجوونی‌ام شده که مطمئناً یکی از دغدغه‌های فکری درصدی از نوجوونای دبیرستانی کشورم هست، ماجرای کنکور و رشته دلخواه دانشگاهی و…هست!

این دانش‌آموز درباره دغدغه نوجوانان کشور اظهار میداره: صددرصد دغدغه‌های نوجوونا با توجه به موقعیتی که در اون هستند، عقایدشان، ارزش‌هاشون و… بسیار می‌تونه متفاوت باشه اما از اونجایی که ما نوجوونا ایرانی هستیم که یک فرهنگ مشترک داریم و در یک جامعه شکل گرفتیم و داخل سنی هستیم که می‌تونیم دغدغه‌های مشترکی داشته باشیم، شباهت‌هایی بین ما وجود دارد. یکی از این دغدغه‌های مشترک بین درصدی از نوجوونای دبیرستانی کشورم، ماجرای کنکوره.

وی ادامه میده: یکی دیگر از دغدغه‌های مشترک بین ما می‌تونه رسیدن به اهدافمون باشه؛ از این جهت که در این سن، بیشتر ما با امید و انگیزه بالایی هستیم و اهدافی را برای زندگی خودمون در آینده مشخص کردیم. با اینکه اون اهداف متفاوته اما دغدغه ما برای داشتن آینده روشن و اون احساس شور درونی‌مان یکیه؛ از دیگر دغدغه بین ما نوجوونا، آگاه شدن و آگاه بودن نسبت مسائل روز جامعه است. کسب مهارت و فن هم یکی دیگه از دغدغه‌های گروه نوجوانان می‌تونه باشه.

نازنین با اشاره به اتفاقات اخیر کشور، میگه: از نظر من اتفاقات و مسائل باید از دید سوم شخص ارزیابی بشه یعنی به غیر از طرف و زاویه دیده خودمون، زاویه دید فرد مقابل‌مون رو هم ارزیابی کنیم. در رابطه با مسائل کشور هم می‌تونم بگم که به نظر من، مردم بازیچه دست افراد سودجو شدند. از این صحبت می‌کنند که باید به عقاید دیگران احترام گذاشت و خواستار عدالت هستند اما صحبت طرف مقابل تمام نشده و کلمات کامل از دهانش ادا نشده، با توهین پاسخ میدن؛ درصدی از مردم بدون داشتن آگاهی‌های لازم در فضای مجازی و تحلیلای سیاسی صحبتای روباه‌های فریبکار رو باور می‌کنند و آب رو برای صید ماهی گل آلود می‌کنند. چقدر دلم برای ایرانم می‌سوزه.

* با خوندن قرآن و نماز حالم و خوب میکنم

نوجوونا برای اینکه حالشون خوب باشه، راه‌های مختلف دارن و تلاش می‌کنند که هم حال خودشون و هم حال بزرگترهارو خوب کنند. نازنین فاطمه منتظر نظام دانش‌آموز پایه نهم مدرسه فضیلت میگه: به عنوان یه نوجوون دغدغه‌های زیادی در جامعه، خانه و خانواده دارم. من به عنوان یک نوجوون دغدغه تحصیل دارم. دغدغه اینکه در ایران، سرزمینم جایی که دارم توش نفس میکشم، چی میگذره که اتفاقایی داره می‌افته. توی این سرزمین، سرزمینی که دشمن کم نداره. سرزمینی که خیلی‌ها حسرتشو دارن که توش زندگی کنن به عنوان یک نوجوون پر از دغدغه‌های فکری هستم. دغدغه این رو دارم که در آینده چه اتفاقایی برای من و خونواده‌ام می‌افته. دغدغه داشتن یک انتخاب درست. همه ما توی زندگیمون انتخاب‌هایی داریم. بعضی از این انتخاب‌ها خیلی سخت هستن و توی زندگیمون تأثیرات فراوونی میذاره. الان در حال حاضر برای یک نوجوون ۱۵ ساله، انتخاب رشته مهم‌ترین بحث هست.

وی درباره اتفاقات اخیر کشور ادامه میده: مسأله شاهچراغ از همه دردناک‌تره. پسر بچه‌ای ۵ ساله بی خانواده شد. اون تنها ماند. آرتین، دل خیلی‌ها رو سوزوند و بیشتر از حد دردناک بود. 

نازنین فاطمه برای اینکه حال نوجوونا خوب باشه، پیشنهاد میده: به شخصه خودم با خوندن قرآن و نماز حالم و خوب میکنم. نه تنها حالمو بلکه باهاش حسابی سرزنده میشم و پیشنهادم برای افراد دیگه هم همین هستش. پیشنهاد میکنم کمی از فضای سیاسی دور بمانند. کتابای غیر درسی بخونند و از فضای مجازی دور باشند. البته به درساشون اهمیت بدن و حتما برنامه‌ریزی هفتگی برای زندگیشون داشته‌ باشن تا بتونن به کارهایی که باعث شاد شدنشون میشه و حالشون و خوب میکنه هم برسن.

* می‌خوام در کارهایی که علاقه دارم موفق بشم

اما نوجوونا دوست دارن کارهای جدید انجام بدن و تجربه‌های جدید کنند و در این مسیر به کمک نیاز دارن. زهرا مصطفوی دانش‌آموز پایه یازدهم‌ میگه: دغدغه من به عنوان یک نوجوون اینه که چیزای که هنوز یاد نگرفتم و میدونم در آینده قراره خیلی به دردم بخوره را خیلی خوب یاد بگیرم و در کارهایی که علاقه دارم موفق بشم. به نظرم دغدغه بقیه نوجوونا، رسیدن به هدف بزرگشون هست.

وی به نوجوونا پیشنهاد میکنه: به چیزهایی که حالشون رو بد میکنه فکر نکنن و با هماهنگی پدر و مادر، کار‌هایی انجام بدن که تاحالا تجربه نکردن. 

به گزارش فارس نوجوان، دغدغه شما به عنوان چیه؟ چه چیزی را فکر می‌کنی که باید برای شما انجام بشه. 

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.