×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نشست «کارآمدترین مدل حکومت و حکمرانی» در دانشگاه تهران/ رنجبر: مدل حکمرانی غرب در جهان شکست خورده است

به گزارش تهران۲۴، به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، نشست بررسی تفاوت‌های موجود میان نظام حکومتی جمهوری اسلامی و نظام لیبرال غربی در این دانشگاه برگزار شد.

بر این اساس، این برنامه با حضور محمدعلی رنجبر و  سام‌مهدی ترابی از اعضای هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد و در ابتدای این مباحث اساتید به بررسی تفاوت‌های ساختاری نظام لیبرال دموکراسی غرب و جمهوری اسلامی پرداختند.

محمد رنجبر در این نشست، گفت: غرب برای تحمیل مدل حکمرانی خود در جهان تلاش‌های همه‌جانبه کرده ولی در سالیان اخیر شکست آن در بسیاری از عرصه‌ها نمایان است.

 وی افزود: در بررسی مدل‌های حکومت در غرب، لیبرالیسم به مثابه یک دین است و کسی که پیرو آن نباشند، تکفیر می‌شود. در راستای همین نگاه نظام حاکم بر غرب به شدت الیگارشی است، یعنی اختیارات و ثروت در دست افراد محدودی است. 

رنجبر تأکید کرد: شاید کمتر از یک درصد باشند، اما بسیاری از امکانات را دارند، لیبرالیسم به عنوان نخ تسبیحی که هویت‌های مختلف را در قالب سبک زندگی آمریکایی را به دنیا تحمیل و حکمرانی آمریکا را بهترین دنیا معرفی می‌کرد، شکست خورده و این فرصت مغتنمی است که ما باید از آن استفاده کنیم.

سام‌مهدی ترابی نیز در ادامه این نشست، گفت: ما الآن اگر به سیستم‌های موجود یا سابق دنیا نگاه کنیم، در دوران اوج آن‌ها یک نظام جدید در ایران شکل می‌گیرد.

وی افزود: یک سیستم قانونی و حقوقی مبتنی بر فقه شیعه شکل می‌گیرد که ارزش‌های آن هزار و چهار صد سال جریان داشته ولی به علت افول تمدن اسلامی تلاشی نشده که بر طبق آن مبنای یک حکومت شکل بگیرد.

ترابی در پایان گفت: در ایران سعی شد با تاریخ و عقبه و ارزش‌ها و دوری از تقلید غرب و شرق یک حکومت مستقل شکل گیرد.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.