×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چینی‌ها خطای خود را اصلاح کردند

به گزارش تهران۲۴، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در سومین مجمع گفتگوهای تهران که صبح امروز دوشنبه ۲۸ آذرماه با حضور اندیشمندان و مقامات ۳۶ کشور در تهران برگزار شد، اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خارجی خود قرار داده و با تمام توان اعتماد سازی و تقویت پایه‌های دوستی با همسایگان در منطقه می‌اندیشد و در این مسیر با قوت گام بر می‌دارد.

وی خطاب به حاضرین عنوان کرد: در غرب آسیا، منطقه‌ای که تحولات آن همواره پر چالش و تأثیر گذار بر سایر مناطق بوده، ما همسایگان خود را که با آنها اشتراکات تمدنی، تاریخی، فرهنگی و دینی داریم برداران خود می‌دانیم و امنیت و رفاه آنان را امنیت و رفاه خود می‌دانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایران همواره یکی از پایه‌های امنیت و ثبات در منطقه و در خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش به عنوان تهدیدی مشترک برای منطقه و کل بشریت بوده و ایران همواره در خط مقدم مبارزه با انواع تروریست در منطقه بوده است.

امیرعبداللهیان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس گفت: مایل هستم در آستانه سالگرد ترور جنایتکارانه آمریکایی و به شهادت رساندن دو قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم یادی کرده باشم و یاد و خاطره این قهرمان بزرگ حافظ امنیت ایران و عراق و امنیت منطقه و جهان را گرامی بدارم.

وی اضافه کرد: ما همواره اطمینان داده‌ایم که آماده اعتماد سازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان خود در منطقه از جمله همسایگان خود در حوزه خلیج فارس هستیم تا یکبار برای همیشه تفکر تأمین امنیت از خارج منطقه کنار رود و همکاری و همیاری کشورهای امنیت منطقه امنیت پایدار را به ارمغان آورد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری نشست‌های مشترک میان وزارت‌های خارجه و وزارت دفاع میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان بیان کرد: در نگاه به غرب آسیا لازم می دانم تاکید کنم که مسأله فلسطین و حقوق تضییع شده ملت مظلوم آن همچنان شرم سارانه در پیشانی بشریت خود نمایی می‌کند و رژیم اشغالگر صهیونیستی سیاست‌های تجاوز کارانه و ظالمانه خود را در سکوت نظام‌مند مدعیان حقوق بشر ادامه می‌دهد.

امیر عبداللهیان بار دیگر خطاب به حاضرین گفت: همکاران عزیز، دولت رئیس جمهور رئیسی از ابتدای کار دست همسایگان را به گرمی فشرده و آمادگی دارد که از مسیر گفتگو و همکاری‌های سازنده و رو به جلو بر گام‌های عملی هر چه بیشتر در مسیر توسعه همه جانبه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی بیش از پیش تمرکز یابیم.

موضع ایران درباره اوکراین، نفی توسل به زور است

وی با اشاره به شرایط اوکراین و موضع ایران درباره آن، خاطرنشان کرد: در مسأله اوکراین سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران تا کنون پیوستگی و تدوام داشته است و سیاست اصولی ما، نفی توسل به زور و تاکید بر حل و فصل مناقشه از طریق سیاسی بوده است. ما از ابتدای این بحران با اتخاذ بی طرفی فعال بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که نگرانی‌های امنیتی مشروع طرفین باید در نظر گرفته شود و از طریق گفتگو حل و فصل شود. از سوی دیگر اعتقاد داریم نگاه تک بعدی به این بحران پاسخگو نیست پس باید به ریشه‌های بحران و رفتار غیر مسئولانه برخی کنش‌گران در ایجاد زمینه‌های بحران، دامن زدن به آن و تهییج و تحریک یک طرف بحران نیز پرداخته شود.

دمیدن غرب بر آتش جنگ و خشونت در اوکراین

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امروز شاهد هستیم که اروپا دارد بهای سیاست‌های ایالات متحده را که دور از محدوده بحران ایستاده را می‌پردازد. ضمن تاکید مجدد، بر بی پایه و اساس بودن ادعای ارائه تسهیلات و پهپاد از سوی جمهوری اسلامی ایران به یکی از طرف‌های بحران تاکید می‌کنیم که هیاهو درباره ارسال پهپاد ایرانی در شرایطی که میلیاردها دلار انواع سلاح از کشورهای غربی برای تداوم جنگ وارد اوکراین شده است هدفی جز سرپوش گذاشتن بر روند دمیدن غرب بر آتش جنگ و خشونت در اوکراین ندارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در مسأله اتصالات منطقه‌ای و امنیت انرژی، ما معتقد به هم افزایی و ایفای نقش مثبت و سازنده همه کشورها در مناطق پیرامونی از غرب آسیا تا اوراسیا و هم پیوندی و هم تکمیلی ظرفیت‌های مختلف آن هستیم و ضمن تاکید بر آمادگی خود جهت ایفای نقش سازنده و محوری جمهوری اسلامی ایران در تقویت اتصالات منطقه‌ای، بر ضرورت حفظ خطوط ژئوپولتیک کنونی در منطقه قفقاز تاکید داشته و پای می‌فشارم.

وی با بیان اینکه امنیت، موضوعی متقابل است، گفت: با این منطق امنیت وقتی فراهم است که امنیت همه فراهم باشد، آنگاه امنیت انرژی نیز در عالی‌ترین سطح خود فراهم خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در افغانستان شاهد هستیم که ۲۰ سال حضور اشغالگران، هیچ ثمری از نظر ایجاد امنیت و زیرساخت‌های اقتصادی و رفاهی برای مردم صبور این کشور در بر نداشته و اکنون مردم افغانستان در شرایط کاملاً نامناسب و نگران کننده‌ای به سر می‌برند. آمریکا از افغانستان رفته اما با دور ایستایی و استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی به دنبال تداوم حضور خود در این کشور و ایجاد چالش برای کشورهای منطقه از این طریق است.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما مردم افغانستان را که به آنها اشتراکات تاریخی، تمدنی، فرهنگی، دینی و زبانی داریم چون مردم خود می‌دانیم و بر خلاف مدعیان دروغین حقوق بشر نسبت به سرنوشت آنها مسئولانه عمل می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در یک سال و نیم اخیر جمهوری اسلامی ایران پذیرای خیل عظیم آوارگان افغانستانی بوده و در حالی که کشورم در شرایط سخت‌ترین تحریم‌ها به سر می‌برد با سخاوتمندی آنها را پذیرفته است. ما اعتقاد داریم راه ثبات و امنیت پایدار در افغانستان از مسیر خواست و تصمیم مردم این کشور و با تشکیل دولتی فراگیر می‌گذرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به شرایط اخیر کشور، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای حیات خود یک نظام مبتنی بر پویش جمعی و متکی بر مردم بوده است. در یک نظام مردم سالار و در مسیر تحول و تکامل تدریجی مردم سالاری فراز و نشیب‌ها موضوعی طبیعی است، همانطور که در برخی کشورهای دیگر نیز شاهد آن بوده و اکنون نیز هستیم. اما متأسفانه مسأله این است که مطالبات مسالمت آمیز مردم و تحولات داخلی کشورها نباید مورد سو استفاده دیگران به عنوان ابزاری جهت تسویه حساب‌های سیاسی قرار گیرد.

امیرعبداللهیان افزود: مواضع و دخالت‌های غیر مسئولانه و سبک سرانه آمریکا و برخی کشورهای غربی که خود مدت‌ها درگیر اعتراضات داخلی بوده و با هر گونه اقدام خشونت آمیز علیه پلیس با حادترین شکل واکنش نشان می‌دهد در تحریک اغتشاشات در ایران از طریق ابزارهای سیاسی، جنگ شناختی و رسانه‌ای و جنگ ترکیبی، آنان حداکثر تلاش خود را برای بی ثبات سازی کشورم به کار بردند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه مداخله در امور داخلی خود به طرف‌های مداخله گر هشدار داده و با دقت این مداخلات نامشروع را زیر نظر دارد و با آن قویاً برخورد می‌کند. ملت ایران اعم از زن و مرد و پیر و جوان چهار دهه است که هزینه استقلال طلبی خود را می‌دهد و به ایده نه شرقی نه غربی در مسیر استقلال سیاسی کاملاً پایبند است. همزمان با آنکه در راستای منافع ملی از توسعه و تحکیم مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی با شرق و غرب عالم استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: زنان و جوانان در کشور من بخش فعال، پویا و مؤثر جامعه و از مهمترین پیشران‌های پیشرفت و توسعه هستند. چالش‌ها و مشکلات در جمهوری اسلامی ایران همواره از طریق مفاهمه و همکاری مردم و دولت حل شده است و کشورهایی که میزبان تروریست‌ها بوده یا مشوق تروریسم اقتصادی و رسانه‌ای و مروج خشونت هستند باید توجه داشته باشند که تروریست و نا امنی یک تهدید جهانی است. نمی‌شود در خانه‌ای شیشه‌ای نشست و به دیگران سنگ اندازی کرد و خود آسیبی ندید.

آمریکا به سیاست ریاکارانه پایان دهد

امیرعبداللهیان با مخاطب قرار دادن حاضرین ادامه داد: آمریکا از سویی امروز صحبت از مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به گام‌های نهایی توافق می‌کند و از سوی دیگر از ایجاد نا امنی و بی ثبات کردن ایران حمایت می‌کند؛ این سیاست ریاکارانه باید پایان یابد.

وی تاکید کرد: اگر چنین شود و ایالات متحده واقع بینانه و در مسیری عملی و واقعی به دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد جمهوری اسلامی نیز آمادگی دارد از مسیر گام‌های پایانی توافق برای رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به توافقات استقبال کند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: روز گذشته معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتگوهای سازنده و رو به جلویی با همکارانم در سازمان انرژی اتمی به عمل آوردند.

مسیر اجرای همکاری‌های ۲۵ ساله با سرعت پیش می‌رود ‌

امیرعبداللهیان در ادامه بیان کرد: مایل هستم در اینجا تاکید کنم که ما از همکاری‌های منطقه‌ای چین با منطقه همواره استقلال کرده ایم. تهران و پکن در سالهای اخیر سطح مناسبات خود را به همکاری‌های بلند مدت راهبردی ارتقا دادند. هفته گذشته دو نماینده عالی ایرانی و چینی برای پیگیری اجرای برنامه جامع مشترک همکاری‌های راهبردی دو کشور در تهران گفتگو کردند. ما در مسیر اجرای برنامه همکاری‌های ۲۵ ساله با سرعت و با نگاه همه جانبه به پیش می‌رویم.‌

وی اضافه کرد: ما در این فضای همکاری انتظار نداشتیم که بیانیه سال ۲۰۱۴ نشست وزرای خارجه منطقه و چین در مورد جزایر تعلق داشته ابدی و تاریخی به جمهوری اسلامی ایران، کپی پیست و تکرار شود. مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از مجاری دیپلماتیک، به شکل رسمی و با ارسال یادداشت رسمی به طرف چینی اعلام و ابلاغ کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ضمن تاکید بر تداوم روابط راهبردی با چین به صراحت اعلام کردیم که در مسیر حفظ تمامیت ارزی جمهوری اسلامی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم. از اینکه مقامات ذی ربط چین در دیدارهای رسمی فرستاده چین با رئیس جمهور و معاون اول کشور و در دیدارهای سفیر چین و مقامات عالی رتبه چین در پکن با سفیر کشورمان در این کشور، نسبت به اصلاح این خطا اقدام کرده اند، سپاسگزاریم.

امیر عبداللهیان اظهار کرد: در پایان مایل هستم به این موضوع تاکید کنم که عراق نقش مهمی در منطقه غرب آسیا دارد. موقعیت ژیوپولتیک و ژئو استراتژیک عراق، ظرفیتی را برای این کشور دوست و برادر در همسایگی ما ایجاد کرده است که همکاری‌های منطقه‌ای و تلاش عراق برای توسعه و پیشرفت همکاری‌های همه جانبه منطقه‌ای امروز با استفاده و ظرفیت و موقعیت عراق در دستور کار منطقه قرار دارد.

وی در پایان بیان کرد: فردا رهبران و وزرای خارجه کشورهای منطقه در غالب نشست بغداد ۲ در کشور اردن هاشمی گرد هم خواهند آمد و این نشان دهنده آن است که عراق با گذر از بحران‌های مختلف امروز، در شرایطی قرار دارد که به جایگاه طبیعی و منطقه‌ای خود باز می‌گردد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.