×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نزدیک‌ترین امت به حضرت ابراهیم(ع) کدام امت‌ است؟

به گزارش تهارن۲۴، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه همزمان با ایام فاطمیه در حسینیه هدایت به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در عبودیت یعنی روحیه‌ای که انسان را در مدار عبادت قرار می‌دهد آثار عظیمی در دنیا و آخرت نهفته است.

وی افزود: انسان خودش هیچ قدرت و سرمایه‌ای از خود ندارد ولی این انسان ضعیف و فقیر ذاتی و تهی دست حقیقی وقتی ظرف عبودیت و طلوع عبادت الله می‌شود این عبودیت و عبادت چون رشته اتصال بین انسان و پروردگار است در او ایجاد قدرت می‌کند و این قدرتی کم‌نظیر است.

انصاریان ادامه داد: البته فوران قدرت عبودیت و عبادت برای هر کسی به تناسب ظرفیت و گنجایش و اخلاص اوست این طور نیست که همه مؤمنان که دارای روحیه عبودیت و حرکت عبادی هستند یک قدرت داشته باشد. این مقام بهترین مقام برای انسان است، یک مقامی است که پروردگار مهربان عالم ۱۲۴ هزار پیامبر را به این مقام ستوده و تعریف کرده است.

این استاد حوزه علمیه با استناد به آیات الهی بیان داشت: در آیات قرآن کریم پروردگار مقام حضرت ایوب را عبد بیان می‌کند. رسالت درخت عرصه عبودیت و عبادت بوده بر همین اساس زمانی که پروردگار نام پیامبری را در قرآن ذکر می‌کند تحت این عنوان از او یاد می‌شود. حضرت ایوب واقعاً تسلیم اوامر الهی بود و به هیچ عنوان اهل تجزیه کردن دین و دستورات الهی نبود که بگوید من می‌خواهم فلان دستور را انجام دهم و دیگر دستورات را انجام ندهم.

وی با بیان اینکه برخی دستورات الهی در حوزه مالی است، عنوان کرد: متأسفانه هستند افرادی که در پرداخت واجبات مالی کوتاهی می‌کنند و حاضر هستند این پرداخت را از جان داشته باشند اما به مال آنان ضرری وارد نشود کسی که از پرداخت واجبات مالی امتناع می‌کند و به دیگر دستورات عمل می‌کند دین الهی را اطاعت نمی‌کند بلکه تابع دین دلبخواهی است.

انصاریان با بیان آیه‌ای اطهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید در دین من تفرقه و جدایی ایجاد نکنید؛ انسان اگر به دستورات الهی به حالت گزینشی عمل کند مورد تأیید پروردگار نیست. دین الهی کامل است و نمی‌توان آن را تجزیه کرد و به بخشی عمل و از بخش دیگر سر باز زد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: انبیا، اهل بیت و اولیای الهی تابع محض اوامر الهی بودند و هستند. ایوب بنده خوب الهی بود اما این خوب بودن در کدام حوزه جلوه پیدا کرد؟ یکی از آن جلوه‌ها تسلیم بودن ایشان بود ایشان انسان مطیعی بودند و اهل تجزیه کردن دین الهی نبودند و همه مسوولیت‌های الهی را در لحظه انجام می‌دادند و اهل عقب نشینی از دستورات الهی و تأخیر انداختن عبادت الله و خدمت به خلق الله نبودند.

وی با اشاره به اینکه آمرزش خداوند همیشگی و دائمی است گفت: انسان گناهکار هر زمان از معصیت خود توبه کند خداوند او را می‌آمرزد. قرآن می‌فرماید ما همه انبیا را پیشوا و راهنما قرار دادیم؛ با امتحانی که از آنان صورت گرفت شایستگی پیشوا شدن را ثابت کردند. برای مثال حضرت ابراهیم در سی مورد، امتحان خود را به نحو احسن انجام داد و پروردگار ایشان را تا قیامت پیشوا خواند بر همین اساس نزدیک‌ترین مردم هستی از بعد ابراهیم به ابراهیم کسانی هستند که به ایشان اقتدا کردند و یکی از آن اقتدا کنندگان پیامبر اکرم و دیگر اهل بیت هستند و این بیانگر مقام امامت و پیشوا بودن است.

انصاریان گفت: اگر مردم دنبال سعادت و خیر دنیا و آخرت هستند باید در عمل، رفتار و گفتار از اهل بیت سرمشق بگیرند. تنها خداوند می‌تواند برای انسان‌ها سرمشق انتخاب کند و این لطف الهی به انسان است. قرآن کریم می‌فرماید پیامبر اکرم سرمشق و اسوه حسنه است. سرمشق‌های زمینی خسارت به بار می‌آورند و به ضرر انسان تمام می‌شود.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه اتصال انسان به پروردگار عالم، عبودیت و عبادت است این اتصال وقتی برقرار شود بین انسان و خدا ایجاد سنخیت می‌شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.