×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۲ ثانیه‌ای که یک شهر را نابود کرد/ ‏بم از میان ویرانه ها برخاست

به گزارش تهران۲۴، بامداد ۵ دی ماه ۱۳۸۲ یکی از مرگبار ترین زمین لرزه‌های ایران در ۲۰ سال اخیر روی داد و طبق آمار رسمی ۲۶ هزار و ۲۷۱ نفر کشته و ۳۰ هزار نفر زخمی و باقیمانده جمعیت ۹۹ هزار نفری این شهر بی خانمان شدند و سال‌ها در چادر و کانکس زندگی کردند تا در نهایت با ساختن خانه‌های شهر پایان بازسازی اعلام شد.

اما با اعلام زود هنگام پایان بازسازی بار فراوانی بر دوش مردم این شهر گذاشته شد به طوری که هم اکنون نیز مردم این شهر با مشکلات بسیاری ناشی از عجله در اتمام بازسازی مواجه هستند.

در جریان بازسازی بم ۲۸ هزار و واحد مسکونی شهری و ۸ هزار واحد مسکونی روستایی ساخته شد اما معابر و کوچه‌های شهر ساماندهی نشدند.

۱۲ ثانیه‌ای که یک شهر را نابود کرد/ ‏بم از میان ویرانه ها برخاست

هنوز هم می‌توان در برخی از مکان‌های این شهر به خصوص در کوچه و پس کوچه‌های شهر آور بر جای مانده حصارهای نخلستان‌های را مشاهده کرد، کوچه‌های خاکی هنوز هم بار وعده مسئولان برای آسفالت شدن را به دوش می کشند.

مدارس کانکسی همچنان در سطح شهرستان بم وجود دارد که برخی از آنها در شهر بم و حومه فعالیت می‌کنند

برخی از ادارات هنوز مکان مناسبی برای فعالیت ندارند نکته جالب اینکه ادارات کلیدی مانند میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی مکان مناسبی برای فعالیت ندارند.

مدارس کانکسی همچنان در سطح شهرستان بم وجود دارد که برخی از آنها در شهر بم و حومه فعالیت می‌کنند، همین چند ماه قبل خوابگاه کانکسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دچار حریق شد و نشان داد زیر ساخت‌های این شهر همچنان نا تمام است.

نخلستان‌های سطح شهر محافظت شوند

محمد یکی از شهروندان بمی است که به خبرنگار مهرمی‌گوید :۱۹ سال از زمین لرزه گذشته است اما هنوز کوچه‌ها و معابر خاکی شهر بر دل مردمان بم چنگ می‌زند و در کنار آرامستان شهر تپه‌ای از آورهای به جای مانده از این شهر به نمادی از این حادثه دلخراش تبدیل شده که مردم از وجود آن دلخور هستند.

۱۲ ثانیه‌ای که یک شهر را نابود کرد/ ‏بم از میان ویرانه ها برخاست

وی می‌گوید: هنوز کانکس‌ها در سطح شهر وجود دارند و گویی مسئولان آنها را به عنوان نمادی از شهر قبول کرده‌اند. هر روز سطح بیشتری از نخلستان‌های باغ شهر بم به بهانه بی آبی خشک و تبدیل به ساختمان می‌شود و این برای شهری که منظرش ثبت جهانی است مطلوب نیست.

بازسازی ارگ بم کامل شود

وی می‌افزاید: در خصوص ارگ بم هم جشن پایان بازسازی برپا کردند اما بخشهای مهمی از این مجموعه هنوز مرمت نشده است.

زهرا یکی دیگر از شهروندان بمی است که می‌گوید: بمی که جزو نخستین شهرهای کشور بود که سینما در آن فعال شد چرا بعد از این همه سال هنوز سینما ندارد؟ هر سال در سالگرد زمین لرزه وعده می‌دهند و اجرا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در واقع جوانان این شهر از کمترین میزان زیر ساخت‌های رفاهی و تفریحی برای پر کردن اوقات فراغت برخوردار هستند این در حالیست که بیشترین مشکلات آسیب‌های اجتماعی ناشی از افسردگی را می‌توان در شهر مشاهده کرد.

در شهری که تعداد معلولان ناشی از زمین لرزه قابل توجه است در برخی از خیابان‌ها معلولان نمی‌توانند به راحتی رفت و آمد کنند

وی با اشاره به جمعیت بالای معلولان در بم گفت: کجای این شهر برای معلولان ساماندهی و مناسب سازی شده است؟ در شهری که تعداد معلولان ناشی از زمین لرزه قابل توجه است در برخی از خیابان‌ها معلولان نمی‌توانند به راحتی رفت و آمد کنند.

ابراهیم دیگر شهروند بمی گفت: ما مردم بم در زمین لرزه تمام زندگی و سرمایه خود را در کنار اعضای خانواده‌هایمان از دست دادیم و همچنان با مشکلاتی ناشی از باز پرداخت وام‌های بازسازی رو برو هستیم همچنین بسیاری از جوانان شهر بیکار هستند و نیازمند ایجاد اشتغال به خصوص در بخش گردشگری هستیم همین مشکل در بخش کشاورزی نیز وجود دارد زیرا زیر ساختهای این بخش نیز مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به کوچه‌های خاکی بم و وجود بیماری فراوانی ناشی از این مشکل از جمله سالک می‌گوید: پیشنهاد می‌کنم برای حل این مشکل یک برنامه ریزی مدون به مردم ارائه کنند.

۱۲ ثانیه‌ای که یک شهر را نابود کرد/ ‏بم از میان ویرانه ها برخاست

وی با اشاره به خشکسالی گفت: سد نساء که در بالا دست بم ساخته شده است می‌تواند آب کشاورزی و شرب بم و بروات را رفع کند اما چرا پس از سال‌ها هنوز شبکه آبرسانی تکمیل نشده است؟

وی به وام‌های بازسازی زمین لرزه نیز اشاره کرد و گفت: به هر بانکی مراجعه می‌کنیم که وام بگیریم به عنوان بدهکار بانکی محسوب می‌شویم و امکان تهیه وام نداریم بسیاری از مردم با این مشکل رو برو هستند از مسئولان می‌خواهیم این مشکل رفع شود.

تکمیل آسفالت معابر نیاز به تأمین اعتبار دارد

شهردار بم در گفتگو با مهر می‌گوید: برای تکمیل آسفالت ۳ هزار معبر باقیمانده از زمین لرزه نیاز به کمک مالی در سطح ملی داریم.

علیرضا ریاضی افزود: وضعیت آسفالت و نا مناسب برخی از معابر موجب نارضایتی مردم شده است که باید برای رفع آن چاره اندیشی شود که البته بسیار هزینه بر است.

وی بیان کرد: شهرداری تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات به کار بسته است اما تأمین اعتبار برای ساماندهی معابر بسیار مهم است.

تلاش برای رفع مشکلات به جای مانده ادامه دارد

فرماندار بم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: شهر بم یکی از نمادهای ایستادگی در مقابل سختی‌ها است و شهری که ۹۰ درصد آن در چند ثانیه ویران شد و بخش قابل توجهی از مردم در زمین لرزه جان خود را از دست دادند دوباره ساخته شد.

محمد برزنگ افزود: مشکلاتی همچنان برجای مانده است که در تلاش برای رفع آنها هستیم.

یکی از نیازهای جدی این روزهای بم ایجاد اشتغال و جذب سرمایه برای فراهم کردن شغل برای جوانان بمی است

وی یکی از نیازهای جدی این روزهای بم را ایجاد اشتغال و جذب سرمایه برای فراهم کردن شغل برای جوانان بمی دانست و گفت: در این مسیر جذب سرمایه اهمیت فراوان دارد و در کنار آن باید بر دو زمینه کشاورزی و گردشگری به عنوان مهمترین زمینه‌های اقتصادی شهرستان برنامه ریزی شود.

وی افزود: در خصوص آسفالت معابر نیز اقدامات خوبی شروع شده است و امیدواریم با طرح و برنامه‌ها و اختصاص اعتبار و یا قیر رایگان بتوانیم مشکلات این محله‌ها را رفع کنیم هر چند که قراردادهایی در خصوص آسفالت معابر نیز با پیمانکاران بسته شده است و کار کلید خورده است.

وی در خصوص سینما نیز گفت: بخش خصوصی قول داده که مجتمع سینمایی احداث کند و در این صورت تجهیز سینما نیز توسط وزارتخانه مربوطه انجام می‌شود در خصوص سینما در مجاورت ارشاد نیز اقدامات خوبی شده و امیدواریم در سال جاری شاهد یک تحول در این بخش باشیم.

مردم بم نمادی از مقاومت در مقابل سختی‌ها و سازندگی در ۲ دهه اخیر محسوب می‌شوند و حالا این شهر تاریخی سر از ویرانه‌ها برداشته و زندگی در آن در جریان است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.