×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عبور موفق رئیس سازمان سینمایی از حاشیه‌های بازدارنده

به گزارش تهران۲۴، با نگاهی به گذشته سازمان سینمایی کشور و پیش از آن معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روشنی در می‌یابیم که این حوزه از متولیان فرهنگ و هنر همواره با حواشی فراوان و شاید بیش از تمام حوزه های فرهنگ و هنر مواجه بوده است. سازمان سینمایی به واسطه میدان گسترده و پر حاشیه سلبریتی‌ها همواره مورد بحث بوده است. در این گزارش تلاش خواهیم کرد نگاهی اجمالی به وضع موجود مدیریت این سازمان داشته باشیم.

*از اصلاح ساختارهای کهنه تا حمایت از هنرمندان

در دوره جدید مدیریت سینما در طول یکسال گذشته اما تلاش‌های محمد خزاعی که خود از بطن سینما وارد گود مدیریت این حوزه شده است نشان از سعی‌ فراوان وی دراصلاح ساختارهای کهنه، ارتباط گیری با نیروهای سازمانی ناآشنا با گفتمان جدید، رفع اثرات و پیامدهای بحران کرونا به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و روانی در مجموعه سینما، تلاش مضاعف و حمایتگرانه در ترمیم خسارت‌های اقتصادی گسترده ناشی از کرونا و رکود و تعطیلی سینماها در آن دوران، توجه ویژه به مباحث زیر ساختی و روند ناموزون تولیدات سینما نسبت به زیرساخت ها، اهتمام  به رفع مشکلات معیشتی خانواده سینما و همکاران سینمایی هم  در قالب حمایت های مقطعی موجود از کانال صندوق حمایت از هنرمندان و هم با تلاش برای رفع محدودیت‌های زیرساختی و حمایت از ساخت و تجهیز سالن‌های مناسب برای اکران، تلاش برای رفع  محدودیت منابع و اعتبارات و گشایش و تخصیص‌های مالی جدید، بازنگری آئین نامه‌های قدیمی و نامنطبق با نیازهای روز، رفع  مشکلات و ایجاد روند مناسب و روز آمد در  پروانه‌های ساخت و نمایش، رفع مشکل انباشت فیلم‌های تولید شده مانده در پشت صف اکران و…. رویکردهای  مهمی است که در خصوص مدیریت محمد خزاعی به چشم می‌آید؛ این است که جنس او در مدیریت سینما با مدیران قبلی متفاوت است، هر چند به خاطر برخی مواضع اصولی خیلی‌ها با او زاویه پیدا کردند و حتی یکسری افراد از بین همفکران خود او به جای همراهی کردن با  برنامه‌های تحولی سازمان،  خود را از این روند کنار کشیدند.

*کارنامه محمد خزاعی؛  توسعه و تقویت زیرساخت‌های سینمایی

اما آنچه رخ نمایان دارد سر نترس و سابقه روشن او در سینما است که از هرج و مرج یک عده زیاده خواه که می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند نترسیده و حاضر است برای رشد و تعالی سینمای ایران  هزینه مسئول سینمایی بودن را به نفع سینما بپردازد. اظهارات صریح وی در آئین اختتامیه جشنواره فیلم سینما حقیقت و نقد رفتارهای هنجارشکنانه برخی در کسوت هنر و سینما بیادماندنی است.
بررسی کارنامه خزاعی نشان می‌دهد که او در بحث سینما کاملا صنفی می‌اندیشد، و برغم حاشیه‌ سازی‌های پی درپی همچنان با تکیه بر اصولش در مسیر بسترسازی برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های سینمایی به جلو حرکت می کند. 
به طور واضح، سینمای ایران در زمینه ساختارهای مضمونی و محتوایی، بازاریابی داخلی و بین‌المللی، تبیین گفتمانی جایگاه و کارکردهای سینما، ساز و کارهای پخش و عرضه و اکران و تبلیغات  و نیز، کمیت و کیفیت پایین سالن‌های سینما همواره با چالش‌های اساسی مواجه بوده و همچنان نیز با آن‌ها روبروست.

از این رو، رئیس سازمان سینمایی در دوره جدید با علم به معضلات اساسی خانواده سینما و سینماگران برغم عدم همراهی و حتی کارشکنی برخی صنوف خانه سینما در راستای ایجاد اشتغال، ارتقای رفاه و حل بحران بیکاری سینماگران تمام هم و دغدغه‌اش را معطوف به اصلاح ساختارهای زیرساختی در حوزه تولید، عرضه و بازاریابی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی کرده است.

*رشد کمی سالن‌های سینما و توجه به استان‌های محروم و کم برخوردار

افزایش بیش از ۱۸۰ سالن سینما در شهرهای مختلف کشور طی ۱۳ ماه گذشته، حضور میدانی و سفر به ۱۹ استان محروم و کم برخوردار در این مدت، حمایت از جریان تولید سینمایی در استان ها، گسترش برنامه‌ها و رویدادهای جمعی سینما از قبیل برنامه مهر سینمای ایران و یا هفته‌های فیلم و عکس و جشنواره‌های منطقه‌ای، راهبری بخشی از چالش‌ها و مشکلات سینما و سینماگران از طریق شورای عالی سینما، تقویت ساختارهای آموزشی و تجهیز مراکز سینمای جوانان کشور از دیگر موضوعاتی است که در دوران مدیریت محمد خزاعی در مرکز توجه بوده است.

*تقویت مناسبات بین‌المللی و ورود به بازارهای منطقه

به موازات فعالیت‌هایی که گفته شد، تقویت مناسبات بین‌المللی و ورود به بازارهای منطقه از جمله، بازار سینمایی عراق، بلاروس و روسیه، پاکستان، و آسیای میانه، و حضور در کمیته اصلی طراحی و تشکیل آکادمی سینمایی اوراسیا و … همگی در این مسیر صورت گرفته است.

*رعایت اصول بی‌طرفی و تکیه بر قانون

پر واضح است که هر چند که صبغه کاری خزاعی نشان از نزدیکی فکری او به جریان اصولگرایی دارد اما سابقه یکساله نشستن بر کرسی ریاست سازمان سینمایی نشان داد که در مقوله مدیریت فرهنگی به شدت پایبند بر رعایت اصل و اصول بیطرفی با تکیه بر قانون بوده است.

خزاعی علاوه بر احیای شورای سینما که می‌تواند در سطح کلان رافع مشکلات سینمای ایران باشد به جهت نوع نگاه دولت سیزدهم به مقوله فرهنگ و هنر ضمن حضور میدانی در مناطق محروم و کم برخوردار اقتصادی، در یکسال گذشته تلاش بسیاری برای ایجاد عدالت فرهنگی و محرومیت زدایی از عرصه فرهنگ و هنر در این مناطق داشته است.

*پیش به سوی سینمای با کیفیت

خزاعی در مهر ۱۴۰۰ در حالی به سازمان سینمایی آمد که سینمای ایران به دلایل فراوان یکی از کم رونق‌ترین و سردترین دوره‌های خود را سپری می‌کرد. سالن‌ها دچار رکود بی‌سابقه‌ای بودند که اثرات آن هنوز پابرجاست،گویی که دیگر امیدی به این سینما نبود اما مدیری از جنس سینما آمد تا بدور از احتیاط و عافیت‌طلبی با اصلاح ساختارهای سازمانی اعم ازبخش خصوصی و دولتی دوران روشنی را برای سینمای ایران رقم بزند. دورانی که از دل آن آثار با کیفیت سینمایی ظهور پیدا کند.

بی‌شک اصلاح ساختارها و سازمان‌دهی امکانات و…می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای سینماگران ایجاد کند، و در این صورت است که می‌توان امید شکل‌گیری جریان‌های هنری نوظهور داشت. چرا که همه این فعالیت‌ها قرار است در خدمت خلق آثار هنری تاثیرگذار باشند و موقعیتی را شکل دهند که آثار سینمایی باکیفیت تولید شود.
آنچه مسلم است خزاعی در اصلاح رویه‌ها کار بسیار سختی پیش رو دارد اما دور از ذهن نیست که با حمایت شورای عالی سینما  می‌تواند به تدریج  و با مرور و تکمیل  ساختارهای جدید، به سینمایی خود اتکا و پایدار مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی برسد.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.