×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهادری جهرمی: ۳ برابر تقاضا، عرضه ارز داشته‌ایم/ کاهش رشد نقدینگی به ۳۴.۳ درصد

به گزارش تهران۲۴، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت در نشست خبری خود که صبح امروز سه‌شنبه (۱۳ دی‌ماه) برگزار شد، ضمن گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: این روز، روز نمایش زشتی تروریسم دولتی است و در این روز قلب تمامی ایرانیان برای مرد بزرگی که سرباز این وطن بود، می‌تپد.

وی در تشریح برخی از دستاوردهای دولت در ۳ ماه اخیر بیان کرد: در ماه‌های اخیر عرضه ارز در سامانه نیما همواره بیش از تقاضای آن بوده و کمبودی از این نظر وجود نداشته است.

۳ برابر تقاضا، عرضه ارز داشته‌ایم

بهادری جهرمی تصریح کرد: همچنین در ماه‌های گذشته ما شاهد افزایش مداوم و مستمر صادرات نفت خام و میعانات گازی بودیم. البته ما در صادرات در بخش‌های دیگر هم رکوردشکنی داشتیم که نمونه آن صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بیش از ۳۵ میلیارد دلار در حدود ده ماه ابتدایی سال ارز نیمایی عرضه شده است، گفت: ما از عرضه ۲۲ میلیارد دلاری به عرضه ۳۵ میلیارد دلاری رسیدیم که شاهد ۶۰ درصد افزایش بودیم.

وی افزود: تقریبا سه‌برابر تقاضای ارز، عرضه ارز داشته‌ایم و نشان می‌دهد که کفاف مخارج ارزی را داریم. همچنین با اجرای قانون جدید درباره چک شاهد وصول ۹۳ درصدی چک‌ها هستیم.

بعد از یازده سال تعطیلی، دومین جلسه شورای عالی فضایی در سه ماه اخیر برگزار می‌شود

سخنگوی دولت اظهار کرد: یکشنبه گذشته جلسه مشترک هیأت دولت و استانداران برگزار شد و برنامه دولت این است که تقریبا به صورت فصلی این جلسات برگزار شود تا مسائل استانی و محلی در سطح کلان بررسی شود.

وی همچنین خبر داد که در روزهای آینده بعد از یازده سال تعطیلی، دومین جلسه شورای عالی فضایی در سه ماه اخیر برگزار می‌شود.

بهادری جهرمی بیان کرد: هم‌اکنون سازمان برنامه و بودجه با همکاری کارشناسان درحال تدوین برنامه هفتم توسعه است.

دولت با تغییرات مدیریتی اخیر نشان داده که مستمر درحال ارزیابی عملکرد مدیران است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر درخواست عده‌ای برای تغییر برخی از مدیران بجا مانده از دولت سابق گفت: آنچه که برای دولت ملاک عمل است، خدمت‌رسانی مناسب به مردم و تسهیل فرآیندهای امور اجرایی کشور در مسیر همین هدف است. اینکه الزاماً تغییرات مدیریتی منوط به یک دوره مدیریتی مشخص باشد، صحیح نیست بلکه آنچه محل تصمیم ما است، ارزیابی عملکرد و کارآمدی مدیران است.

وی افزود: دولت با همین تغییرات مدیریتی اخیر هم نشان داده که مستمر درحال ارزیابی عملکرد مدیران است و هرجا ضرورت به تغییر احساس شود، قطعاً نسبت به آن اقدام می‌شود.

بهادری جهرمی با اشاره به تلاش دولت برای از بین بردن زمینه‌های آلوده‌سازی هوا بیان کرد: در خصوص گازهای مشعل که از منشأ آلودگی هوا بودند رشد ۲۰ درصدی جمع آوری آنها را داشتیم که ان‌شاءالله در آینده بیشتر شاهد آثار زیست محیطی آن خواهیم بود.

 موفقیت دولت در کنترل نرخ رشد نقدینگی

وی با بیان اینکه افتتاح طرح آبرسانی به ۵۰۰ روستا را در این ماه‌ها داشتیم، خاطرنشان کرد: اقدام جهادی دولت‌مردان و وزارت نیرو از ابتدای آغاز دولت سیزدهم دارد موفقیت‌های خود را به نمایش می‌گذارد. در سه ماهه پاییز شاهد بهره برداری از ۶ نیروگاه برقی بودیم. نرخ رشد نقدینگی در آخر پاییز ما نیز به گونه‌ای بوده است که موفقیت دولت در کنترل نرخ رشد را نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اینکه آمار تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی را داشتیم، گفت: امسال برای اولین بار پایه مالیاتی ۵ درصد کاهش داشته است و با این وجود که فشار مالیاتی کاهش پیدا کرده، شاهد وصول درآمدهای مالیاتی هستیم. همچنین ۶۷ هزار میلیارد تومان در این سه ماهه وام ازدواج پرداخت شده است.

ترانزیت کالا ۲۲ درصد رشد داشته است

بهادری جهرمی در تشریح برخی از دستاوردهای دولت اضافه کرد: الحمدالله در شب یلدای امسال شاهد خبر خوشحال کننده پرداخت بخشی از سود سهام عدالت بودیم و تقریباً نیمی از سود این سهام پرداخت شد. صادرات محصولات صنعتی کشور نیز به نسبت مدت مشابه شاهد افزایش ۲۰ درصدی است. ترانزیت کالا هم ۲۲ درصد رشد داشته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تمام مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد و خرید گندم ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد. صادرات آبزیان ۶۸ درصد رشد داشته و تولید آن نیز ۲۲ درصد رشد داشته است. راه آهن زاهدان -خاش نیز در این فصل افتتاح شد. با رونمایی از تلسکوپ بزرگی که در کشور ساخته شد ایران به ده کشور دارای این توان پیوست.

سخنگوی دولت در مورد دستاوردهای دولت در ماه‌های اخیر ادامه داد: ما توانستیم به درمان سرطان خون دست پیدا کنیم. همچنین در آذر ماه توانستیم ۱۳ روز بدون فوتی کرونا را تجربه کنیم. دولت موفق شده است ۹۰ درصد دستگاه‌های دولتی را به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل کند. همزمان نیز اقداماتی برای توسعه شبکه ملی ارتباطات رخ داده است که به ۶۰ درصد پیشرفت رسیده است. همچنین در پاییز تست موفق عملکرد بلوک انتقال مداری سامان را داشتیم که ایران را به لبه سطح عام دانش فضایی رسانده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلایل عدم برگزاری متناوب جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت سیزدهم، گفت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تا امروز ۴ جلسه داشته و آخرین جلسه آن مهرماه امسال برگزار شده است. البته طبیعتاً فعالیت ستاد محدود به برگزاری صرف جلسات نیست. حذف امضاهای طلایی با الکترونیکی کردن صدور مجوزهای کسب‌وکارها یکی از اقدامات اساسی در جهت کاهش مفاسد اقتصادی بود.

بهادری جهرمی ادامه داد: انتشار لیست بدهکاران بانکی، صدور دستگاه‌های کارت خوان و انتشار صورت‌های مالیاتی قریب به ۸۰ شرکت و شفافیت‌سازی‌های عملکردی در حوزه مبارزه با فساد صورت گرفته است و چهار جلسه‌ای هم که برگزار شده برای پیگیری موضوعات خاص بوده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در مورد نقدهای مراجع تقلید نسبت به عملکرد دولت و برنامه دولت برای رفع این دغدغه‌ها، بیان کرد: رهنمودهای مراجع تقلید همیشه برای نهادهای مختلف قابل استفاده بوده است و این دولت نیز جهت حرکت خود را عمل به این نکات ارزشمند می‌دانند و آن را سر لوحه کار خود قرار داده است.

وی افزود مواردی که در دیدار اخیر رئیس مجلس با مراجع مطرح شد، قطعاً مورد توجه قرار می‌گیرد. برای نمونه حل مسأله بحران سلامت یکی از دغدغه‌های روز مردم بود که با اولویت‌دهی مردم و همراهی مراجع مدیریت شد و به سامان رسید.

دولت با تمام توان در حال حل مسائل و مشکلات معیشتی مردم است 

سخنگوی دولت با بیان اینکه تورم قریب به ۶۰ درصدی شهریورماه سال گذشته، اکنون به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: علی‌رغم تحریم جهانی و بحران اوکراین و عوامل دیگر و آثار تورمی آن‌ها، دولت با تمام توان در حال حل مسائل و مشکلات معیشتی مردم است و ما شاهد کاهش ضریب جینی در کشور بودیم و این‌ها به معنای توجه به معیشت مردم و کاهش فاصله طبقاتی است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه افزایش ۵۷ درصد حداقل حقوق بگیران به وضعیت معیشتی کمک می‌کند، اظهار کرد: مشکلات معیشتی از گذشته به دولت به ارث رسیده اما دولت تلاش می‌کند آنها را مرتفع کند. دولت ماهانه در حال تسویه بدهی‌های دولت قبل را انجام می‌دهد.

با شرطی کردن اقتصاد مسیر گذشته را تکرار نخواهیم کرد

وی همچنین در مورد نظر دولت در خصوص برجام گفت: بهره‌برداری از ابزارهای خارجی مانند تجارت خارجی اهمیت دارد اما نباید کشور را وابسته و شرطی ارتباط با خارج از کشور کرد زیرا نتیجه آن رشد اقتصادی تقریباً صفر خواهد بود که در دهه ۹۰ آن را تجربه کردیم. تورم ۶۰ درصدی ۱۴۰۰ نتیجه همین شرطی کردن‌ها بوده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: ما در عین حال پا به پای حرکت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، از اقدامات برای رفع تحریم‌ها هم فروگذار نخواهیم کرد، اما اقتصاد و معیشت کشور و حل مشکلات را به آن گره نمی‌زنیم و با شرطی کردن مسیر گذشته را تکرار نخواهیم کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره آخرین تصمیم دولت برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، بیان کرد: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ تکلیفی را برای دولت مشخص کرد که دولت مکلف است تمام درآمدهای ارزی خود را به شکل «ETS» محاسبه کند. همزمان نیز تکلیفی در قانون از سوی مجلس مقرر شد که آماده‌سازی کالابرگ الکترونیکی بود و طبیعتاً نیازمند طراحی مقدمات اجرا بود.

وی اضافه کرد: دولت این مسیر را انتخاب کرد تا به صورت نقدی یارانه‌ها را در اختیار مردم قرار دهد و هم‌زمان آماده‌سازی زیرساخت‌ها را در چند مسیر پیگیری کرد تا بهترین الگو به نتیجه برسد. ما نمی‌توانیم یک سیاست مهم اقتصادی را به شکلی اجرا کنیم که برای مردم مشکل ایجاد کند.

بهادری جهرمی با تأکید بر اینکه اجرای نامناسب قانون ممکن است ما از هدف دور کند، گفت: دولت با سرعت مسیر را پیش برد و یکی از الگوها به مرحله قابل قبولی رسید که در استان هرمزگان به صورت آزمایشی اجرا شود. در نهایت مسیری که همه تست‌ها از منظر اجتماعی و اقتصادی را موفق پشت سر بگذارد، دولت آن را انجام خواهد داد و با تمام توان تکمیل این مسیر را پیش خواهد گرفت.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.