×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جان فدا| حاج قاسم از نگاه دیگران/ شخصیت‌های فرهنگی بین‌الملل درباره شهید سلیمانی چه گفتند؟

به گزارش تهران۲۴ از قم، اعظم ربانی: نیمه‌ دی ماه و شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، در حقیقت نقطه‌ آغازین یک حرکت عظیم انقلابی جدید در جبهه‌ بین‌المللی مقاومت شده است.

اگرچه استکبار جهانی تمام تلاش خود را در زمان حیات و بعد از شهادت سردار، معطوف به حذف نام و یاد و تصویر شهید سلیمانی از رسانه‌ها و اذهان جهانیان کرد؛ اما خداوند در قرآن کریم وعده داده است که «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ الله بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» ، یعنی چراغی را که ایزد بر فروزد، هر آنکس پُف کند، ریشه‌اش بسوزد.

چقدر دقیق و به‌جا رهبر عزیز انقلاب تلاش مذبوحانه‌ دشمن برای حذف نام و تصویر شهید سلیمانی را مورد تاکید قرار داده و فرمودند: «امروز مستکبران، از نام او وحشت دارند، از یاد او وحشت دارند؛ ببینید در فضای مجازی با اسم او چه برخوردی دارند می‌کنند… خُب فضای مجازی موجود دنیا، زیر کلید مستکبران است دیگر؛ از اسمش هم می‌ترسند و از تکثیر او وحشت دارند؛‌ الگو یعنی این؛ می‌ترسند که تکثیر بشود.»

آری «سلیمانی» همچون بهشتی، یک ملّت بود که توانست باهنر و همّت خویش، دل‌های مطهری از اقوام مختلف در کشورهای اسلامی را چون صیّاد، مجذوب مکتب سلیمانی‌پرور خمینی کند و از این رهگذر، به اذن‌الله و نصرالله، مفتّح مسیرهای جدید در جبهه مقاومت گردد.

در سومین سالگرد شهادت سرباز زهرا(س) و سردار دل‌ها، سراغ شخصیت‌های فرهنگی مسلمان غیرایرانی ساکن قم رفتیم تا ویژگی‌های برجسته‌ این انسان مخلص را از زبان آنان بشنویم.

شهید سلیمانی ثمره‌ بزرگی از انقلاب امام خمینی(ره) بود

حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالکریم پاز امام جمعه و رئیس مرکز اسلامی بوئنوس آیرس آرژانتین درباره شخصیت سردار سلیمانی گفت: سردار دل‌ها شهید سلیمانی، واقعا یک معجزه و ثمره‌ بزرگی از انقلاب امام خمینی (ره) بود.

وی افزود: او شاگرد واقعی مکتب امام راحل و از چهره‌های بسیار درخشان انقلاب اسلامی بود و حتی قبل از شهادتش هم، او را شهید زنده خطاب می‌کردند. شهید سلیمانی یادگار دوران دفاع مقدس و فرمانده اصلی جبهه مقاومت در جنگ با تکفیری‌ها بود که پیروزی‌های بزرگی در کشورهای مختلفی چون سوریه، عراق، فلسطین، یمن و ….، مرهون مدیریت‌های خالصانه‌ی او به شمار می‌رود.

شیخ عبدالکریم پاز اضافه کرد: او در راه پیشرفت اسلام، دفاع از ولایت، دفاع از انقلاب و پیاده کردن ارزش‌های انقلاب، از هیچ اقدامِ ممکنی، دریغ نکرد. امیدوارم که از پیروان این راه باشیم و شهید سلیمانی دست ما را در دنیا و آخرت بگیرد.

بعد از تو هیچ چیز مثل قبل نیست

خانم «فاطمه نادر هیرجی» از کشور کانادا که برای تحصیل علوم دینی در قم اقامت دارد، گفت: حاج قاسم سلیمانی مرد خدا بود، هرگز از مرگ نمی‌ترسید، بلکه هر دقیقه برای شهادت دعا می‌کرد. آنچه از او بیشتر به چشم می‌آمد این بود که همچون یک شهید زندگی می‌کرد. او زندگی بسیار ساده‌ای داشت و از شُهرت و جایگاهش، در راه حق تعالی استفاده می‌کرد.

او در ادامه افزود: شهید سلیمانی یک الگوی واقعی برای تمام بشریت بود، او به من یاد داد که عشق واقعی به خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام چیست. حاج قاسم سلیمانی یک الگوی واقعی هست و من به عنوان یک خارجی از او الهام می‌گیرم و می‌خواهم در رکاب او زندگی کنم. در یک جمله می‌توانم به او بگویم: بعد از تو هیچ چیز مثل قبل نیست.

مردم آزاده جهان بدون سلیمانی یتیم هستند

خانم «شرینگ زهرا جعفری» اهل انگلستان هم که ساکن قم است می‌گوید: شهید حاج قاسم سلیمانی، فقط یک فرد نیست، یک تفکّر است، یک اعتقاد است. او همچون درختی است که از لحظه‌ای که خون پاکش آن را آبیاری کرد، در حال رشد و ریشه دواندن در جهان است. ما سال‌ها از او درس جهاد، عزّت و شکوه آموختیم.

این طلبه علوم دینی اضافه کرد: در قرآن کریم آمده است که عده‌ای از بندگان، دست خدا به روی زمین هستند. یقیناََ سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی نیز، دست خدا در جهان بود. او سرداری نامدار، دیندار و با ایمان بود. بی تردید مردم آزاده جهان، مخصوصا ایران بدون او یتیم هستند. افتخار می‌کنم به دینی ایمان آوردم که در آن افرادی چون شهید سلیمانی است.

افتخار می‌کنم به دینی ایمان آوردم که در آن افرادی چون شهید سلیمانی است

خانم «یوگیتا پاندیت» مستبصر بودایی که خبرنگار و اهل هند است، درباره سردار دل‌ها می‌گوید: بنده هیچ نیستم که درباره‌ی سردار سلیمانی بگویم؛ ولی سردار یک الگو برای همه‌ مسلمانان جهان بود. او یک الگوی واقعی برای نوجوان، جوان، میانسال و پیر بود. ما فقط می‌گوئیم که باید در مقابله دشمن بایستیم یا جهاد کنیم؛ ولی او به صورت عملی و میدانی، این کار را انجام داد.

این تازه مسلمان اهل هندوستان می‌گوید: شهید سلیمانی زندگی خود را به سختی انداخت تا مردم راحت زندگی کنند، مقاومت کرد تا دشمن نابود شود. با تمام سختی و مشغله‌ کاری، اهل نماز شب بود، او واقعا یک عارف هم بود. من مثل قاسم سلیمانی، هیچ سردار و حتی سربازی را ندیدم. خیلی دوست دارم و افتخار می‌کنم که به دینی ایمان آوردم که در آن، افرادی چون شهید سلیمانی است که برای رضایت خدا، جان می‌دهند و حق بندگی را ادا می‌کنند.

با دیدن جمعیت شگفت‌انگیز در مراسم تشییع، حس کردم خدا حاج‌قاسم را خیلی دوست دارد!

خانم «سمانه احمد» که یک پزشک اهل سوئد است و برای تحصیل علوم دینی در قم اقامت دارد، در خاطره خود از روز شهادت حاج قاسم می‌گوید: آن روز صبح جمعه، وقتی شنیدم حاج قاسم شهید شد، با خودم گفتم حاج قاسم کیست!؟ فکر می‌کنم مثل من، افراد زیادی حاج قاسم را بعد از شهادتش شناختند!

او در ادامه با یادآوری تشییع باشکوه سردار در قم گفت: در خیابان‌ها و بین مردم، یک غم عجیبی دیدم و حس کردم. وقتی پیکر مطهر حاج قاسم را به قم آوردند، به همراه فرزند سه‌ماهه‌ام، چندین ساعت منتظر بودم تا در تشییع این انسان بزرگ، شرکت کنم. من هیچگاه جمعیت آن روز را نمی‌توانم فراموش کنم. با دیدن آن جمعیتِ شگفت انگیز، حس کردم خدا حاج قاسم را خیلی دوست دارد!

وی افزود: الان کم‌کم دارم درباره‌ی زندگی حاج قاسم یاد می‌گیرم و کم‌کم می‌فهمم این مرد عظیم، که بود! ای کاش من این گوهر را در حیاتش می شناختم! دشمن با به شهادت رساندن حاج قاسم، شناخت او را در این دنیا زیاد کرد. امروز حاج قاسم در دل‌های مردم جاودان شد.

سلیمانی همچون نوری بود که بعد از شهادتش بشریت بی‌قرار شد

خانم «صبا بوجانی» اهل هند هم گفت: این شهید بزرگوار، مصداق واقعی مرد میدان بود. هر کجا و هر زمانی که آهِ مظلوم را می‌شنید، دلش بی‌قرار می‌شد. سال‌ها از خواب و آرامش خود گذشت، تا مردم جهان در کنار خانواده، با آرامش قرار بگیرند.

وی شهید سلیمانی را در حقیقت یک منتظر واقعی برای امام زمان ارواحنافداه و باعث تسکین قلب رهبرش دانست و افزود: شخصیت‌های اینچنین که لبریز از کمالات الهی هستند، انسان‌های پیرامون خویش را بیش از پیش با مکتب اهل بیت علیهم‌السلام، مأنوس می‌کنند. او در دوران ما، الگویی برای انسانیت قرار گرفت و همچون نوری بود که بعد از شهادتش، بشریت بی‌قرار شد. هنوز شعار او یعنی «ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم»، تلقینی است که در گوش همه ما می‌پیچد.

قاسم سلیمانی سربازی بود که با خدا تجارت عشق کرد

خانم «سارا فاطمه اونیا» هم که یک حافظ قرآن و اهل تانزانیا است می‌گوید: این شهید عزیز را نمی‌توان در کلمات تعریف کرد؛ چون فراتر از این کلمات و حرف‌ها است. اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوئیم: قاسم سلیمانی، سرباز است، سربازی که با خدا تجارت کرد ولی نه تجارتی که در ذهن ماست (یعنی دادن و گرفتن)؛ بلکه معامله‌ عشق کرد؛ فقط در فکر کمک بود؛  ولی خدا اجر و پاداش کسی را پیش خودش نگه نمی‌دارد و نهایتا شهادت نصیبش شد.

وی افزود: او سربازی به تمام معنا بود. زمانی که دین یا مردم در خطر مبتلا بودند، حاضر بود خودش را فدای دین، اسلام، امام و مردم کند، به این می‌گویند سرباز، سرباز واقعی امام زمان علیه‌السلام.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.