×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا رهبر انقلاب از پذیرش زنان ضعیف الحجاب سخن گفتند/ آیا رهبری بی‌حجابی را به رسمیت شناخته است؟

به گزارش تهران۲۴، رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه ۱۴ دیماه در دیدار اقشار بانوان فرمودند: «آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی‌­کنند، اینها را نباید متّهم کرد به بی‌دینی و ضدّانقلابی؛ نه. من قبلاً هم گفته‌ام؛ یک وقتی در سفری از سفرهای استانی که می­رفتم، در جمع علما گفتم این را؛ علمای آنجا جمع بودند؛ گفتم چرا گاهی بعضی از شما این خانمی را که حالا فرض کنید یک مقداری موهایش بیرون است یا به تعبیر رایج بدحجاب است ــ که حالا باید گفت ضعیف‌الحجاب؛ حجابش ضعیف است ــ متّهم می­کنید؟ بنده وارد این شهر شدم، جمعیّت آمدند استقبال؛ شاید اقلّاً یک‌سوّم جمعیّت این جور خانم‌­ها هستند، دارند اشک می­‌ریزند؛ این را نمی‌­شود گفت ضدّانقلاب است؛ این چطور ضدّانقلابی است که این جور با شوق و با حرارت و با انگیزه می‌آید و مثلاً فرض کنید در فلان مراسم دینی یا فلان مراسم انقلابی شرکت می­کند؟ اینها بچّه‌های خودمانند، دخترهای خودمانند».

ایشان در ادامه با اشاره به حضور زنان ضعیف ­الحجاب در برنامه‌­ها و مراسم‌­های مذهبی گفتند: «من چند بار تا حالا در خطبه‌ی نماز عید فطر این را تکرار کرده‌ام که در مراسم ماه رمضان، در شب‌های اَحیاء ــ عکس‌هایش را برای من می‌آورند، حالا من که آنجاها را نمی­توانم [بروم] امّا تصویرش را برای من می‌آورند ــ زنها با ریخت­‌های مختلف، قواره‌های مختلف اشک می‌ریزند؛ من حسرت می­‌خورم به آن جور اشک ریختن! می‌­گویم ای کاش من هم می‌توانستم این جور مثل این دختر، مثل این زن جوان اشک بریزم؛ این را چطور می‌­شود متّهم کرد؟»

برجسته ­سازی این بخش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و نادیده انگاشتن سایر بیانات ایشان از سوی برخی رسانه­‌ها موجب شده تا منظومه فکری ایشان در خصوص مساله حجاب به درستی منعکس نشود. دیدگاه­‌های ایشان در موضوع پوشش طی این سخنرانی و دیدارهای گذشته از این واقعیت حکایت دارد که:

۱) این فرمایشات رهبری به معنای تساهل و تسامح شرعی نیست

حضرت آیت الله خامنه­‌ای به صراحت فرمودند: «حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند. این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود»؛ همچنین افزودند: «بله، کار درستی نیست، بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست».

واضح و مشخص است که رهبر معظم انقلاب، حجاب را یک “ضرورت شرعی” غیر قابل خدشه است که “باید رعایت شود” و هیچ تردیدی در وجوب آن وجود ندارد. لذا در هیچ‌کدام از سخنرانی‌­هایشان از این موضع شرعی عقب‌­نشینی نکرده‌­اند و بالعکس از آن به عنوان یک امر مسلم و تردیدناپذیر یاد می­کند. به همین سبب نمی‌­توان فرمایشات رهبری در مورد پس نزدن افراد بدحجاب را به معنای تساهل و تسامح شرعی یا بی­‌توجهی به واجبات دانست.

۲) رهبری عدم رعایت حجاب را یک “نقص و ضعف” می­‌دانند

ایشان عدم رعایت حجاب از سوی برخی از زنان را “تایید نمی­‌کنند” و از آن به عنوان یک نقض یا ضعف نام می­‌برند: «این خانمی را که حالا فرض کنید یک مقداری موهایش بیرون است یا به تعبیر رایج بدحجاب است که حالا باید گفت ضعیف‌الحجاب؛ حجابش ضعیف است».

در بخش دیگری از سخنرانی خود عنوان کردند: «بله، کار درستی نیست، بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست». به تعبیری گرچه رهبر انقلاب در چارچوب سیاست جذب حداکثری، حتی علما را به پذیرش این طیف از جامعه دعوت می­کنند اما در نگاه ایشان نشان‌ه­ای بی­‌تفاوتی و یا تأیید پوشش زنان ضعیف‌­الحجاب­ دیده نمی­‌شود بلکه از آن به عنوان نقصی یاد می‌کنند که بایستی برطرف شود.

 ۳) سخن از بدحجاب است نه بی حجاب

بررسی بیانات رهبری گویای آنست که روی سخن ایشان در مورد بانوان بدحجاب یا ضعیف‌­الحجاب است که به تعبیر معظم له، زنانی که «یک مقداری موهایش بیرون است یا به تعبیر رایج بدحجاب است» اما در این سخنرانی در مورد پذیرش زنان بی‌حجاب سخن نمی­‌گویند، مخصوصا افرادی که در قالب شبکه‌­های فساد یا گروهک­‌های برانداز سعی در هنجارشکنی و ایجاد بحران‌های امنیتی و اخلاقی دارند.

از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب ۱۷ اسفند ۹۷ در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام در مورد برخورد با زنان بی­‌حجاب تاکید می­کنند: «ما که نگفتیم اگر کسی در خانه‌ی خودش در مقابل نامحرم روسری‌اش را برداشت، ما او را تعقیب می­کنیم؛ [خیر] ما او را تعقیب نمی­کنیم، در خانه‌ خودش است، کار شخصی می­کند. آن کاری که در ملأ انجام می­‌گیرد، در خیابان انجام می­گیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد می­کند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی به‌صورت آشکار در کشور انجام بگیرد».

۴) نقد یک نگاه غلط

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از فرمایشات خود در نقد یک ذهنیت و اندیشه غلط فرمودند: «قبل از انقلاب، حتّی بعضی از بزرگان تصوّرشان این بود که این آزادیِ ارتباط زن و مرد در غرب، موجب می­شود که چشم و دل مردها سیر بشود و دیگر تخلّفات جنسی انجام نگیرد؛ تخلّفاتی که گاه‌به‌گاه گوشه و کنار انجام میگرفت، وقتی چشم و دل مردها سیر شد، دیگر این تخلّفات انجام نمی­گیرد؛‌ این ‌جوری فکر می­کردند! حالا شما نگاه کنید ببینید که چشم و دل اینها سیر شده یا حرصشان صد برابر شده با این تعرّض‌های جنسی‌ای که انجام میگیرد؟ دائم دارند میگویند. در محیط کار، در کوچه و بازار، در همه جا، حتّی در تشکیلات منظّم و آهنینی مثل ارتش ــ که زنها هم آنجا هستند ــ تعرّض انجام میگیرد! تعرّض غیر از فسق توافقی است». به این معنا که در صورت رهاسازی پوشش و غفلت از توسعه بی­بندوباری در جامعه شاهد تبعات منفی آن در موضوعات آزار جنسی، مزاحمت‌­های خیابانی، تجاوز جنسی، افزایش موالید نامشروع و فروپاشی نظام خانواده خواهیم بود؛ پس نمی‌­شود به مساله حجاب اسلامی بی­‌توجهی کرد.

۵) هر کسی مسئولیتی دارد

طبق نظر رهبر انقلاب برخورد با ناامنی اخلاقی دارای سطوحی است که هر نهادی در مورد آن مسئولیتی دارد چنانکه ایشان سال ۱۳۷۰ در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی فرمودند: «ناامنی اخلاقی، یک مرحله کار فرهنگی دارد، یک مرحله کار مخفی دارد، یک مرحله ریشه‌یابی دارد. آن‌ها کار دستگاه‌های دیگر است؛ اما آنجایی که جلوی چشم قرار می‌گیرد و موجب عدم امنیت اخلاقی جامعه می‌شود، آنکه باید وارد میدان بشود، نیروی انتظامی است» (۲/۱۱/۱۳۷۰).

۶) منطق پذیرش افراد ضعیف­‌الحجاب

بیان شد که بحث رهبری در مورد پذیرش و جذب بانوان کم­ حجاب است و نه افراد هتاک و هنجارشکنی که عامداً به طور کامل کشف حجاب کرده‌­اند. اما منطق دعوت رهبری برای پذیرش افراد ضعیف‌­الحجاب چیست؟

نخست اینست که از نظر رهبر معظم انقلاب، ضعف حجاب [نه کشف حجاب] از سوی طیفی از بانوان که در سایر مسائل دینی مقید هستند، «موجب نمی‌شود که ما این [افراد] را از حوزه‌ی دین و انقلاب و مانند اینها خارج بکنیم و خارج بدانیم؛ چرا؟ البتّه همه‌ی ماها یک نقص‌هایی داریم، باید نقص‌ها را برطرف کنیم؛ هر چه بتوانیم برطرف کنیم، بهتر است». البته تاکید معظم له بر اینست که همین نقص ظاهر هم بایستی برطرف است، نهادهای تبلیغی و فرهنگی به بهانه سیاست جذب حداکثری نسبت به رفع این نقیصه بی‌­توجه نباشند.

از سوی دیگر، زنان ضعیف­‌الحجاب به این دلیل نباید ضددین و ضدانقلاب تلقی شوند که در مقابل مطالبات ضداسلامی معاندین ایستادگی کردند و نه تنها در فراخوان­‌های کشف حجاب دشمنان با آنان همراهی نکردند بلکه با بی­‌توجهی به جریان برانداز به آنها تودهنی زدند؛ چنانکه رهبری فرمودند: «در این قضایای اخیر، خب دیدید دیگر، علیه حجاب خیلی کار شد؛ چه کسی ایستادگی کرد در مقابل این تلاشها و فراخوان‌ها؟ خود زنها؛ زنها ایستادگی کردند. آنها امیدشان به همین زنهایی بود که شما به آن‌ها می‌­گویید بدحجاب؛ امیدشان به اینها بود. اینها امیدشان این بود که همین‌هایی که حجاب نیمه‌کاره دارند بکلّی کشف حجاب کنند، [ولی] نکردند؛ یعنی زدند تو دهن آن تبلیغ‌کننده و فراخوان‌فرستنده».

یک جمع‌بندی ساده

فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف زنان به معنای عقب ­نشینی از اصول شرعی و مساله حجاب اسلامی نیست چنانکه ایشان صراحتا بر آن تاکید کردند. نگاه مقام معظم رهبری آنست که یک انگاره ذهنی غلط که از سوی دستگاه تبلیغاتی معاندین به افکار عمومی تزریق می‌­گردد، اصلاح شود و آن اینکه برخلاف ادعای رسانه­‌های برانداز، زنان ضعیف‌الحجاب مخالف اسلام و انقلاب نیستند بلکه دل­ در گرو فرهنگ دینی و جبهه انقلاب اسلامی دارند. این واقعیت در جریان اغتشاشات اخیر به خوبی عیان شد که زنان ضعیف‌­الحجاب نه تنها در فراخوان­‌های ضدانقلاب حاضر نشدند بلکه در اجتماعات میلیونی جبهه انقلاب اسلامی همچون سالروز مراسم ۱۳ آبان، تشییع پیکر شهدای گمنام و سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی حضور پیدا کردند.

پایان پیام/.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.