×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حجت‌الاسلام قمی: هویت ایرانی، اسلامی ما بزرگ‌مردانی چون حاج قاسم هستند

به گزارش تهراتن۲۴، مراسم رونمایی از کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام رهدار عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم و موسی نجفی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عصر امروز یکشنبه ۱۸ دی ماه در ساختمان مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

قمی: حاج قاسم تجلی هویت ایرانی اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمّد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم با بیان اینکه کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» نگاه تازه‌ای به شخصیت والای حاج قاسم سلیمانی دارد، گفت: بازسازی منِ متعالی و هویت ایرانی اسلامی را می‌توان در ابعاد شخصیتی حاج قاسم دید و این موضوع در کتاب به خوبی تبیین شده‌است.

حجت‌الاسلام قمی در بخشی از صحبت‌هایش به برشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بارها حضرت آقا فرموند که از این خاک انسان‌های بزرگی از موطن برخاسته‌اند. هویت ملی ما جدای از آثار ملی، بزرگ‌مردانی هستند که از این خاک سر بلند کردند.

او با اشاره به پاسخ شهید مطهری در باب شخصیت‌دهی پیامبر اکرم (ص) به اعراب گفت: به ذهن ساده خودم حاج قاسم پدیده و گوهری است که شخصیت و هویت ملی را برای تمام ایرانیان تقویت کرده‌ است. این همان سلول بنیادی هویت است که بعدها در ابعاد وجودی و هویت ایرانی اسلامی می‌توان جستجو کرد. مردم خلوص و مردانگی او را باور کرده بودند و آن تشییع شگفت‌انگیز تجلی همان منِ ‌متعالی حاج قاسم بود.

حجت‌الاسلام قمی با بیان اینکه بهترین نام برای عنوان کتاب انتخاب شده است، بیان کرد: «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» بهترین نام برای کتاب است. به عقیده من از این دست کارها در نشر و ترویج هویت ملی و ایرانی باید مورد توجه قرار بگیرد، درواقع ما اگر نتوانیم چنین فعالیت‌هایی را نشر دهیم، مفاهیم ایرانی اسلامی در بین جلسات و کتب باقی می‌ماند و  این موضوع خطر بزرگی است. همان طور که حضرت امام هم به این موضوع اشاره داشتند که این موضوعات باید به لایه های اجتماعی هم عرضه بشود و منشأ اثر در توده های مردم باشد؛ ولی به تعبیر حضرت امام باقی ماندن این موضوعات در کتاب ها و مباحثات نظری خطری را متوجه جهانخواران نمی‌کند.

موسی نجفی: هویت ملی ایرانیان گاهی نیاز به بازسازی داشته، اما هیچ وقت از بین نرفته‌است

دکتر موسی نجفی در ادامه مراسم با اشاره به نگاه نویسنده این کتاب به مفهوم اسطوره‌سازی گفت: کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان از آن مجلدهایی بود که دیر به دستم رسید و بلافاصله شروع به خواندن آن کردم. البته ابتدای کتاب دوست داشتم فصل‌ها را جا بگذارم، اما هر چه پیش رفتم خودم را در متن کتاب دیدم‌، اگرچه چنین کتاب‌هایی متن و فصل‌های سنگینی دارد اما باز خواننده را با خود می‌کشاند.

وی در ادامه با اشاره به بخش‌هایی از کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان، یادآور شد: اشاره نویسنده کتاب به مکتب حاج قاسم و رد کردن آن، به زعم من شهامت کار تحقیقاتی نویسنده را می‌رساند، آقای مهدی افراز مهندس هستند و این بعد شخصیتی او به شدت در کار تحقیقاتی او را کمک کرده است و کتاب را به شکل مهندسی پیش گرفته‌ و به عقیده من کار آکادمی و تحقیقی خوبی انجام داده است.

نجفی با تاکید بر اینکه نویسنده باید بی‌طرف باشد، بیان کرد: گاهی نویسنده به خاطر احساساتش در پرداخت به شخصیت غلو می‌کند، اما باید بدانیم وقتی درباره یک شخصیت غلو می‌کنیم به آن شخصیت لطف نمی‌کنیم و به گذشت زمان‌ پرده‌های اغراق از میان برداشته می‌شود و دروغ تلقی می‌شود.

وی توضیح داد: نظریه کتاب برگرفته از نظرات بزرگان است، اما در کتاب شخصیت‌های مطرح کشوری را به سه گروه تقسیم کرده؛ گروه اول که به خاطر بازی یا کاری که کردند در بین مردم مشهور شده‌اند، گروه دوم که به نوعی می‌توانند الگو یک ملت شوند و گروه‌ سوم اسطوره‌‌های کشور هستند که حاج قاسم سلیمانی در این زمره قرار دارد و ابعاد شخصیتی او توانسته‌ هویت ملی کشور را بازسازی کند.

نجفی با بیان اینکه کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان، از روحیه حق‌طلبی، عدالت‌طلبی و جمع‌پذیری و … هویت ملی ایرانیان صحبت شده است، گفت: هیچ‌وقت ایران فرونمی‌پاشد. بارها ایران با قومیت‌های مختلف مواجه شده، اما فرو نریخته است. هویت ملی ایرانیان گاهی نیاز به بازسازی داشته است، اما هیچ وقت در طول تاریخ از بین نرفته است.

نجفی اظهار کرد: در این کتاب به خوبی اشاره شده است‌ که‌ آن اخلاص و منِ متعالی که خداوند متعال برای بندگانش در نظر دارد، در حاج قاسم و افرادی چون او ظهور و بروز کرده است.

حجت‌الاسلام رهدار: جوانان ما از دیگر جوانان جهان جلوتر هستند

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام احمد رهدار درباره کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان گفت: سخن کتاب، سخن زمانه و انقلاب است و هر کسی که خودش را در دایره انقلاب بداند، مانند آقای مهدی افراز و آنهایی که دست به قلم بردند، چنین کتابی می‌نویسند.

وی با بیان اینکه جوانان ما فاصله بسیاری با جوانان‌ دیگر کشورها دارند، افزود: من به خاطر کارم بیشتر از ۴۰ کشور را رفتم و دیده‌ام و باید اعتراف کنم که جوانان ما از همه جوانان هم سن و سال خودشان در جهان جلوتر هستند، مانند آقای مهدی افراز، من پیش از این با آقای افراز آشنا شدم و می‌دانم کسی مثل او که در این دایره انقلاب قرار دارد، حتماً ظرفیت نوشتن چنین کتابی را دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رهدار در نقد کتاب نیز بیان داشت: به عقیده من نویسنده کتاب، در شهید سلیمانی مانده است. ما اگر زمان را در کتاب تعریف کردیم باید بدانیم که حاج قاسم هیچ وقت در زمان متوقف نمی‌شود. درواقع از نویسنده انتظار می‌رفت که به این مؤلفه اشاره کند و درباره آن صحبت کند. به زعم من هویت مثل انرژی است، وقتی پدید می آید از بین نمی‌رود و در آینده ضرب می‌شود. همچنین دیگر ملاحظه من درباره کتاب عدم نگاه نویسنده به سطوح هویتی است.

همچنین حجت‌الاسلام عباس حیدری قائم‌مقام پژوشکده باقرالعلوم نیز ضمن معرفی کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان گفت: این کتاب مجموعه‌ای از اطلاعات گردآوری شده درباره شخصیت حاج قاسم سلیمانی و پیوندش با هویت ملی مردم کشورمان است و توسط نشر بین‌الملل تألیف شده و به چاپ رسیده است‌.

وی در ادامه بیان کرد: پروژه تألیف کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان، بلافاصله پس از ایام شهادت حاج قاسم آغاز شد و درپی پاسخ به چرایی پیوند و مودت احساسی، عقلانی و… مردم با شهادت حاج قاسم سلیمانی است.

در پایان از کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» رونمایی شد. کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» به قلم مهدی افراز و به همت نشر بین‌الملل چاپ و منتشر شده است.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.