×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۴ بهانه عجیب درباره علت انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز در دولت روحانی

به گزارش تهران۲۴، ذخیره‌سازی گاز یک راهکار آزموده شده در دنیا برای کنترل پیک مصرف گاز در فصول سرد است. در این روش گاز مازاد در ماه‌های گرم در مخازن ذخیره‌سازی می‌شود و در روزهای سرد برای تامین تقاضای بالای گاز، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرح‌های ذخیره‌سازی گاز در دولت دهم قوت گرفت و دو طرح سراجه و شوریجه اجرایی شد، اما در دولت روحانی با انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز، اجرای این طرح‌ها به حاشیه رفت و هیچ ظرفیتی برای ذخیره‌سازی گاز ایجاد نشد. 

حال دولت سیزدهم با تعریف ۱۴ طرح با مجموع سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلار به‌دنبال افزایش عرضه گاز ذخیره‌شده در فصول سرد از ۳۰ به ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز تا افق ۱۴۰۶ است. اما روز گذشته یکی از رسانه‌ها با طرح ادعاهای خلاف واقع سعی کرد که بر عملکرد ضعیف دولت روحانی پوشش بگذارد که البته ۵ نکته درباره این مطلب وجود دارد:

۱- گفته شده شرکت ذخیره‌سازی گاز در دولت یازدهم منحل نشده بلکه با شرکت مهندسی و توسعه گاز ادغام شده است. اما تبدیل شرکت ذخیره‌سازی گاز به یک معاونت در زیرمجموعه یک شرکت دیگر به نام شرکت مهندسی و توسعه گاز، اگر اسمش انحلال نیست پس چیست؟

۲- ادعاشده در دولت روحانی طرح‌‌های ذخیره‌سازی گاز به حاشیه نرفت. بله، زیرا اساسا در دولت قبل هیچ طرحی در حوزه ذخیره‌سازی تعریف و اجرا نشده که بخواهد به حاشیه برود یا نرود و بعد از روی کارآمدن دولت سیزدهم بلافاصله با اجرای فاز دوم میدان شوریجه مجددا ذخیره‌سازی گاز مورد توجه قرار گرفت.

۳- گفته شده که پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز، فناورمحور بوده و به‌دلیل تحریم امکان اجرای آن وجود ندارد. اما در یک سال گذشته با دیپلماسی فعالانه دولت و دورزدن تحریم‌ها، مطالعات مهندسی ذخیره‌سازی گاز در میدان یورتشا و نصرآباد کاشان با یک شرکت معتبر خارجی انجام شده و در مرحله اجرا و تامین کالا نیز مشکلی وجود ندارد.

ضمن اینکه همه میادین ایران مثل آبخوان یورتشا و گنبد نمکی نصرآباد نیاز به مطالعات مهندسی با کمک شرکت‌های خارجی ندارند و به‌طور مثال می‌توان با تخلیه میادین بانکول، مختار و قزل تپه، اقدام به ذخیره‌سازی گاز در آنها کرد و انجام آن کاملا با توانمندی مهندسان ایرانی قابل اجراست.

۴- اگر طرح‌های ذخیره‌سازی گاز در دولت قبل بی‌توجهی نمیشد، الان بعد از گذشت ۸ سال حداقل باید ظرفیت عرضه گاز از طریق ذخیره‌سازی به حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسید نه اینکه همچنان روی ۳۰ میلیون متر مکعبی باقی بماند که میراث دولت دهم بوده است. این نکته را اصلا این رسانه متوجه نشده و گمان کرده الان ظرفیت ما ۱۰۰ میلیون متر مکعب است.

۵- ادعا شده که انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز مربوط به تصمیم دولت دهم و در سال ۹۰ بوده است. البته در دولت دهم بحث انحلال این شرکت مطرح شده بود اما در نهایت مورد مخالفت قرار گرفت. در دولت یازدهم با اعلام اینکه طرح‌های ذخیره‌سازی اقتصادی نیست، در سال ۹۵ مجددا انحلال این شرکت روی میز قرار گرفت و در سال ۹۷ این انحلال نهایی شد.

یادداشت از: سیداحسان حسینی

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.