×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۲۷ دی‌ماه، پایان حکومت پهلوی در چهارمحال و بختیاری/ روزی که سقوط «پیکره ۶۶» واژه پرتکرار ساواک شد

به گزارش تهران۲۴ از شهرکرد، در میان روزهای پر تب و تاب زمستان ۵۷، بیست و هفتم دی‌ماه برای مردم چهارمحال و بختیاری معنای دیگری دارد، روزی که انقلابیون به حاکمیت نمادین پهلوی دوم پایان دادند و آرزوی پیروزی انقلاب از همان روز در اذهان عموم مردم استان به باور تبدیل شد.

بابک زمانی‌پور کارشناس ارشد تاریخ، در تشریح وقایع آن روز بیادماندنی گفت: از ابتدای شروع جریان انقلاب مردم چهارمحال و بختیاری در تمام صحنه‌ها حضور فعال داشتند.

وی با بیان اینکه متاسفانه این اشکال در تاریخ‌نویسی معاصر وجود دارد که ثبت و ضبط جزئیات وقایع به درستی انجام نشده است، افزود: نگاه جامع به اسناد موجود نشانگر تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های انقلابی مردم استان در ماه‌های منتهی به انقلاب اسلامی است.

مجسمه شاه فراری پایین کشیده شد

زمانی‌پور یادآور شد: تنها یک روز پس از خروج محمّدرضا پهلوی از ایران و به تبع آن خلع وی از مقام سلطنت، در بیست و هفتم دی ماه سال ۱۳۵۷ با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی آیات عظام و حجج اسلام حاج سیّد مصطفی السیّد امام دهکردی، محمّدعلی نوراللهی(صفرنورالله)، رحمان استکی و بسیاری دیگر از فرهنگیان فعّال و مبارز در عرصه انقلاب اسلامی، پیکره پهلوی دوّم سوار بر اسب از فراز ستون قرار گرفته در میدان مشهور به مجسمه پایین کشیده شد.

وی اضافه کرد: این اقدام با استفاده از نیروی تریلی حاوی بار تیرآهن و با تلاش بسیار مردم انجام شد.

کارشناس ارشد تاریخ خاطرنشان کرد: میدان مذکور پس از این اقدام با عنوان میدان انقلاب اسلامی و به اختصار میدان (فلکه) انقلاب از سوی اذهان عمومی نام گرفت.

وی با بیان اینکه پس از این اقدام که با حضور آحاد مردم از سوی طبقات و گروه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی صورت پذیرفت، سازمان اطلاعات و امنیت چهارمحال و بختیاری (ساواک شهرکرد) واقع در بلوار تیمسار محمّد امین آزاد (دکتر علی شریعتی کنونی) نیز به تصرف نیروهای انقلابی درآمد، افزود: به این ترتیب دو پایگاه مهم اجتماعی و نمادین حاکمیّت دولت پهلوی دوّم در سطح شهرکرد از کنترل و حفاظت نیروهای وفادار به دولت حاکم پهلوی دوّم خارج شد.

کارشناس ارشد تاریخ خاطرنشان کرد: کادر اداری ساواک با پیش‌بینی این اقدام انقلابی مردم، عمده اسناد مهم را از ساختمان شهرکرد به پایگاه مرکزی در اصفهان منتقل کرده بود.

زمانی‌پور تشریح کرد: نگاهی به تصاویر گرفته شده از این اقدام  مردم شهرکرد توسط عکّاس انقلاب روان شاد نادر صبوری تبریزی مدیر عکّاسی اسپرت فیلم(آس) و همچنین بررسی اسناد برجای مانده از این دو اقدام مهم که توسط بقایای دستگاه‌های سیاسی و امنیتی دولت پهلوی دوّم در شهرکرد تهیه شده موید آن است که بازتاب این اقدامات تا چه اندازه در تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی در سطح چهارمحال و بختیاری به عنوان بخشی از ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران موثر بوده است.

وقتی فرماندار دولت پهلوی با انقلابیون همراه شد

وی در ادامه با بیان اینکه در شهر بروجن نیز این اقدام با محوریت آیت‌الله شاهرخی خرم‌آبادی صورت گرفت، تشریح کرد: نکته جالب توجه در بروجن این است که نیروهای حاضر در ژاندارمری و کلانتری و حتی ساواک هیچ اقدامی در تقابل با مردم و انقلابیون انجام ندادند و فرماندار بروجن با وجود پیوستگی اداری با دولت پهلوی با مردم همراه شد.

کارشناس ارشد تاریخ اضافه کرد: وقایع آن روز بروجن توسط عکاس دانش‌آموز محمدتقی طاهری ثبت شده است.

وی با بیان اینکه شهر فرخشهر هم در آن ایام به واسطه شهادت سید عباس صالحی فضای انقلابی خاصی را تجربه کرد، ادامه داد: از آن روز تا پیروزی انقلاب اسلامی کمیته‌های مردمی اداره شهرهای استان را به عهده داشتند.

بابک زمانی‌پور بر لزوم گردآوری خاطرات شفاهی مردم از آن روز تاکید کرد و افزود: تصاویر و خاطرات موجود علاوه بر وجه سیاسی و اجتماعی از لحاظ نوع پوشش مردم، بافت شهری و … نیز حائز اهمیت است.

آنچه در ادامه می‌خوانید صورت جلسه شورای تأمین استان چهارمحال و بختیاری در آن روز است؛

«… حدود ۶ هزار نفر از اهالی شهرکرد پس از پایین آوردن پیکره شاهنشاه به سازمان امنیت شهرکرد که فاصله آن تا محل پیکره بسیار کم می‌باشد هجوم آورده و با وجود اینکه پلیس در جهت عدم ورود آنان اقداماتی به عمل آورد معهذا اهالی به داخل ساختمان ساواک وارد و خسارات زیادی به ساختمان و تأسیسات و بی‌سیم وارد آورده و مقدار زیادی از اموال اداری ساواک را به غارت بردند و این ساختمان را به نام بیمارستان امام خمینی نامگذاری نمودند به طوری که تا روز ۱۳۵۷/۱۰/۳۰ ساختمان مذکور در تصرف مردم و از ۱۳۵۷/۱۱/۳ درب ساختمان مذکور به دستور جناب آقای استاندار به وسیله شهرداری قفل گردیده است. از نظر کارمندان چون نامبردگان هیچگونه تأمین جانی نداشته و مردم خواهان این بودند که به هر ترتیب به آنها لطمه جانی وارد نمایند لذا نامبردگان همان روز با به جا گذاشتن وسایل زندگی خود با خانواده شهرکرد را ترک کردند و برابر اطلاع تاکنون اهالی به بعضی از این خانه‌ها وارد و مقداری از وسایل زندگی آنها را به غارت برده‌اند و هنوز هم مردم نسبت به افراد ساواک حساسیت مخصوص دارند زیرا شهر کوچک و کلیه کارمندان و منازل آنها مورد شناسایی قرار گرفته است با توجه به اینکه قبل از ورود اهالی به داخل ساختمان اسلحه و مهمات به شهربانی تحویل و اتومبیل‌ها در پارک ژاندارمری مستقر و کلیه مدارک به اصفهان منتقل گردیده بود جز مقداری وسایل اداری مدارکی به دست مردم نیفتاده است…».

لازم به ذکر است یک روز قبل، یعنی ۲۶ دی‌ماه نیز مردم بروجن در میدان مجسمه جمع شدند و پیکره محمدرضاشاه را پایین آوردند. در کتاب «انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک» گزارش فرمانداری نظامی اصفهان و حومه در این خصوص آمده است.

نویسنده اینطور گزارش داده است که «برابر گزارش ناحیه ژاندارمری اصفهان ساعت ۱۵:۳۰ روز ۲۶ دی‌ماه ۵۷ حدود ۱۰ هزار نفر در میدان مجسمه بروجن جمع و پیکره کد ۶۶ را پایین آوردند سپس یک نفر از روحانیون به نام شاهرخی سخنرانی کرده و مردم متفرق می‌شوند.»

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.