×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وزیر خارجه عربستان: با ایران تماس داشته‎‌ایم/ گفت‌وگو بهترین راه حل اختلافات است

به گزارش تهران۲۴، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه در نشست داووس تأکید کرد که گفت‌وگو بهترین راه برای حل اختلافات در منطقه است.

به گزارش شبکه العربیه، بن فرحان با بیان اینکه عربستان شراکت قوی با آمریکا دارد ولی این به معنای توافق بر سر همه چیز بین دو طرف نیست، تصریح کرد: در تلاش هستیم که مسیری برای گفت‌وگو با همه ایجاد کنیم و بر توسعه تمرکز داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: تمرکز بر توسعه، اشاره قوی به ایران است مبنی بر اینکه مسیرهایی برای توافق وجود دارد. با ایران تماس داشته‌ایم در تلاش هستیم راهی برای گفت‌وگو ایجاد کنیم.

چندی پیش نیز در تاریخ سی‌ام آذر ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست بغداد ۲ به امان پایتخت اردن سفر کرده بود در توئیتی از گفت‌وگو با فیصل بن فرحان در حاشیه این نشست خبر داد. وی در این باره نوشت: «وزیر خارجه عربستان در این دیدار نسبت به آمادگی کشورش برای ادامه مذاکرات با ایران ابراز اطمینان کرد».

در همین ارتباط، سعد عبد الله الحامد نویسنده و تحلیلگر سعودی به تازگی گفت که عربستان بارها از روابط سازنده و حسن همجوری با ایران استفبال کرده است. الحامد همچنین مدعی شد که اگر ایران خواستار روابط خوب با کشورهای همسایه است، باید صادق باشد. این در حالی است که تهران بارها تأکید کرده است که عربستان را همسایه خود می‌داند و دست دوستی ایران به سمت ریاض دراز است.

الحامد با اشاره به اینکه روابط عربستان با چین و روسیه باعث شده است که در زمینه مذاکرات ریاض-تهران، «جو مثبتی» ایجاد شود، ادامه داد: چین و روسیه در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند. وی در عین حال گفت که «به سود کشورهای منطقه است که صلح دائمی برقرار شد و منطقه خاورمیانه به امنیت مدنظر خود دست یابد».

وی با بیان اینکه برقراری روابط ایران و عربستان باعث «افقهای گسترده همکاری می‌شود و فرصت صلح را در داخل کشورهای عربی منطقه به وجود می‌آورد، تصریح کرد، عربستان به دنبال جنگ نیست، و از برقراری روابط سازنده جلوگیری نمی‌کند.

بغداد از آوریل ۲۰۲۱ میزبان پنج دور گفت‌و‌گو میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بوده است که آخرین آن در آوریل گذشته در زمان دولت مصطفی الکاظمی بود.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.