×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دلیل اهانت غربی‌ها به قرآن کریم چیست؟ / روزشمار توهین به مقدسات اسلامی در غرب

به گزارش تهران۲۴،  اول بهمن ماه ماجری در سوئد، در موج جدید اسلام ستیزی، قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در شهر استکهلم سوزانده شد. این اقدام از سوی دولت و پلیس سوئد دارای مجوز بوده و آن را در پوشش «آزادی بیان» توجیه می‌کنند. این درحالی است که آزادی بیان به معنی اهانت و تخریب سایر عقاید نیست و این قبیل اقدامات، عین سلب آزادی است. از طرفی دیگر، توهین به قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی را می‌توان اقدامی سیاسی دانست.

این اقدام هتاکانه از سوی «راسموس پالودان»، رهبر اسلام ستیز حزب راست افراطی «استرام کورس» دانمارک صورت گرفت. «اولا استرلینگ»، سخنگوی پلیس سوئد به بهانه حمایت از آزادی بیان در توجیه این اقدام اهانت‌آمیز اظهار داشت که «قانون اساسی سوئد از حمایت قوی برخوردار است و باید بدانید که ارزش آزادی بیان بسیار مهم است». [۱] 


راسموس پالودان در حال سوزاندن قرآن کریم تحت مراقبت شدید پلیس سوئد

سابقه اهانت به اسلام در غرب

این اولین باری نیست که دین اسلام و مقدسات آن در کشورهای غربی به ویژه سوئد مورد اهانت قرار می‌گیرد. از اولین و مشهورترین اقدامات هتاکانه می‌توان به انتشار کتاب «آیات شیطانی» در سال ۱۹۸۸ اشاره کرد. این کتاب توسط سلمان رشدی، نویسنده انگلیسی-هندی نگاشته شد که اعتراض شدید مسلمانان جهان را برانگیخت و حکم ارتداد او از سوی امام خمینی صادر شد.


سلمان رشدی

«تئودور ون گوگ»، خبرنگار و فیلم‌ساز هلندی است که در نوشته‌های خود اسلام و مسلمانان را مورد توهین قرار می‌داد. ون گوگ سال ۲۰۰۴ در فیلمی با نام «تسلیم»، مفاهیم اسلامی و مسلمانان را مورد اهانت قرار داد که اعتراض سراسری مسلمانان جهان را برانگیخت.


تئودور ون گوگ

در سال ۲۰۰۵، «کورت وسترگارد» دانمارکی، طرحی موهون در خصوص پیامبر اکرم در روزنامه «یولندز پستن» منتشر کرد. این کاریکاتور توهین آمیز با حمایت دولت دانمارک در رسانه‌ها به طور گسترده منتشر شد که اعتراض شدید مسلمانان سراسر جهان را در پی داشت. در این سال همچنین گزارش‌هایی مبنی بر اهانت به قرآن کریم از سوی بازجویان آمریکایی در خلیج گوآنتانامو منتشر شد. این هتک حرمت از سوی بازرسان کمیته بین المللی صلیب سرخ مورد تایید قرار گرفت و تظاهرات گسترده از سوی مسلمانان در واکش به آن انجام شد.


کورت وسترگارد

در سال ۲۰۰۶ فیلم کوتاهی با نام «فتنه» توسط «خیرت ویلدرس»، از اعضای پارلمان  هلند و رئیس حزب راست گرای «برای آزادی» منتشر شد. ویلدرس که از حامیان رژیم صهیونیستی است، در این فیلم ضمن اشاره به کاریکاتور موهون دانمارکی، قرآن کریم مورد اهانت قرار گرفت و از مسلمانان خواسته شد که خودشان آیات قرآن را پاره کرده و دور بریزند.


خریت ویلدرس

«تری جونز»، کشیش آمریکایی، در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۰ قصد داشت حدود ۳۰۰۰ نسخه قرآن را به آتش بکشد که با موج گسترده اعتراضات موفق به این کار نشد. البته در همان سال تعدادی از اسلام ستیزان آمریکایی اقدام به قرآن سوزی کردند. جونز در سال ۲۰۱۱ یک نسخه قرآن را در کلیسای فلوریدا به آتش کشید و تصاویر آن را منتشر کرد. این اقدام را می‌توان جزو نخستین اقدامات قرآن سوزی علنی در عصر حاضر دانست که واکنش شدید مسلمانان و حتی غیر مسلمانان جهان را برانگیخت. جونز در سال ۲۰۱۲ در ساخت فیلمی توهین آمیز نسبت به پیامبر اکرم حضور داشت.


تری جونز

نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» در سال ۲۰۱۵ با انتشار کاریکاتوری به محضر پیامبر اکرم (ص) اهانت کرده بود. این اقدام اعتراض سراسری مسلمانان جهان را ایجاد کرد؛ به گونه‌ای که عده‌ای در فرانسه به دفتر  شارلی ابدو حمله کردند. اما از سوی دولت فرانسه دستگیر و محاکمه شدند. در همین سال، گروهی از معترضین فرانسوی به نمازخانه‌ای در محله «آژاکسیو» حمله کردند و بعد از تخریب نمازخانه، قرآن‌ها را سوزاندند. در همین سال بود که یک فرد دانمارکی یک نسخه از قرآن را سوزاند و فیلم آن را منتشر کرد.

در سال ۲۰۱۹، در پی تظاهراتی، تجمع کنندگان نروژی دو نسخه از قرآن را به سطل زباله انداختند. «لارس تورسن»، رهبر گروه افراطی و اسلام ستیز نروژی یک نسخه از قرآن را سوزاند. این گروه افراطی در سال ۲۰۲۰ نیز در تظاهراتی دیگر تعدادی از صفحات قرآن کریم را پاه کردند.

راسموس پالودان به جز امسال، چند بار دیگر اقدام به  قرآن سوزی کرده بود. او در سال ۲۰۱۹ در دانمارک و در سال ۲۰۲۰ در شهر مالمو سوئد این اقدام هتاکانه را تکرار کرد. پالودان در سال ۲۰۲۲ نیز یک نسخه از قرآن را در مقابل مسجدی در سوئد سوزاند. او در همین سال بار دیگر قرآن را شهر «لینکوپینگ» سوئد تحت حفاظت پلیس سوزانده بود.

مرداد ماه سال ۲۰۲۲ عده‌ای اقدام به هتک حرمت قرآن کریم و اهانت به مقدسات اسلامی در مقابل مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان و در روز تاسوعای حسینی کردند.

بعد از اهانت به قرآن در سوئد، در سوم بهمن ماه جاری در هلند، «ادوین واگنسولد»، رهبر گروه راست‌گرای پگیدا، به قرآن اهانت کرد.


ادوین واگنسولد

کشورهای اروپایی درحالی اهانت به دین اسلام را با لفظ «آزادی بیان» توجیه می‌کنند، که در این کشورها کسی اجازه کوچک‌ترین اهانت به مقامات سیاسی را ندارد. به عنوان مثال، در پی اعتراضاتی که به خاطر قوانین مرتبط با کرونا در خیابان‌های فرانسه شکل گرفت، فردی فرانسوی در پلاکاردی تصویر «مکرون» را به «هیتلر» تشبیه کرده بود. او نه فحاشی کرد و نه اقدامی عملی و صرفا یک انسان را به انسانی دیگر تشبیه کرده بود. به گزارش یورو نیوز، این فرد فرانسوی به پرداخت ۱۰ هزار یورو جریمه، محکوم شد!

آمار افزایش اسلام‌گرایی در مردم غرب

اقدامات اسلام ستیزانه و اهانت به قرآن کریم، علاوه بر مسائل سیاسی، جنبه ایدئولوژیک دارد. به گزارش  «مرکز تحقیقات پیو» (Pew Research Center) واقع در واشنگتن که به ارائه گزارشات آماری در خصوص نگرش‌ها در سراسر دنیا می‌پردازد، جمعیت مسلمانان اروپا سال به سال در حال افزایش است.

به گزارش این مرکز آمریکایی، جمعیت مسلمانان اروپا از ۲۹/۶ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ به تعداد ۴۴/۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ رسیده است. «پیو» در سال ۲۰۱۱ براساس روند افزایش جمعیت مسلمانان پیش بینی کرده بود که مسلمانان اروپا در سال ۲۰۲۰ به ۵۱/۶ میلیون نفر می‌رسد و این عدد در سال ۲۰۲۳ به ۵۸/۲ میلیون نفر خواهد رسید.

براساس این نمودار، مسلمانان در سال ۱۹۹۰ حدود ۴ درصد جمعیت اروپا را تشکیل می‌دادند که این عدد در سال ۲۰۳۰ به ۸ درصد، یعنی دو برابر خواهد رسید. این وبسایت آمریکایی اشاره دارد که همیشه جمعیت مسلمان در اروپا نسبت سایر مناطق، همچون آمریکا و روسیه، کمتر بوده است. به عبارتی دیگر، در سال‌های اخیر، رشد جمعیت مسلمان در منطقه‌ای از جهان رخ داده که گرایشات اسلامی کمتری دارد.

به گزارش وبسایت «Find Easy»، جمعیت مسلمانان اروپا به حدود ۵۰/۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ رسید که نشان می‌دهد پیش بینی «پیو» به واقعیت نزدیک بوده است.

به گزارش «پیو»، در سال ۲۰۱۶ میزان ۸/۱ درصد از جمعیت سوئد را مسلمانان تشکیل می‌دادند که با توجه به میانگین منطقه اروپا، عدد قابل توجهی است و در رتبه‌های نخست قرار دارد.

«پیو» پیش بینی می‌کند که جمعیت مسلمان حاضر در سوئد در سال ۲۰۵۰ بدون احتساب مهاجران مسلمان، به ۱۱/۲ درصد و با احتساب مهاجران مسلمان، به ۳۰/۶ درصد خواهد رسید که در منطقه اروپا، در هر دو حالت، رتبه اول و دوم را خواهد داشت.

مرکز تحقیقات پیو همچنین رشد جمعیت مسلمان سوئد در بازه ۲۰۱۰-۲۰۳۰ را بیش از دو برابر دانسته است.

براساس این آمارها و پیش بینی‌های نزدیک به واقعیت، جمعیت مسلمان در اروپا، رشد شتابانی دارد و در میان کشورهای اروپایی، سوئد و فرانسه در رتبه‌های نخست قرار دارند. بر این اساس می‌توان گفت که افزایش اقدامات اسلام ستیزی با حمایت دولت‌های اروپایی و اهانت به مقدسات دین اسلام، با هدف مقابله با رشد شتابان جمعیت مسلمانان صورت گرفته است.

البته تجربه نشان داده که این اقدامات نه تنها منجر به کاهش گرایش به اسلام نمی‌شود، بلکه مردم  را بیش از قبل به اسلام متمایل می‌سازد. مجله فرانسوی فیگارو بعد از اقدامات هتاکانه فرانسه نسبت به اسلام، در گزارشی با عنوان «افزایش خرید قرآن در فرانسه»، در دهه اخیر اعلام کرده بود «فروش قرآن ترجمه شده به زبان فرانسوی به شکل قابل توجه در سایت آمازون بالا رفته است». [۲]

پایان پیام/.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.