×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دستاوردهای نشست وزرای خارجه سازمان اکو در تاشکند از زبان امیرعبداللهیان

به گزارش تهران۲۴، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) پنجم بهمن ماه پیش از ترک تاشکند به مقصد تهران در گفت‌وگویی درباره سفرش به ازبکستان و شرکت در بیست و ششمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اقتصادی اکو در جمع خبرنگاران گفت: این نشست یک دستاورد برای کشورمان داشت و اساسنامه مرکز هماهنگی ریسک بلایای طبیعی به تایید وزرا رسید و همه وزرا این سند را امضا کردند.

وی افزود: نگاه آقای رئیسی این است که بخشی از فعالیت‌های بین‌المللی را به سایر استان‌ها منتقل کنیم و در هماهنگی با دبیرخانه اکو مقرر شد دبیرخانه این مرکز در مشهد باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: با توجه به رویکرد اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اقتصادی اکو در این نشست تمرکز وزرا بر توسعه مسیرهای ترانزیتی از جمله مسیر ترانزیت شمال – جنوب و شرق به غرب از موقعیت ایران و سایر کشورهای عضو اکو بود و مورد توجه جدی قرار گرفت. البته مسائل زیست محیطی و برخی موضوعات سیاسی و مبتلابه منطقه نیز در دستورکار قرار داشت.

 به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد سه‌شنبه چهارم بهمن ماه به منظور شرکت در بیست و ششمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو وارد تاشکند پایتخت ازبکستان شد و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت. وی همچنین طی حضور در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اکو باید ارتقا دهنده تجارت درون- منطقه‌ای بین اعضا باشد. تاکنون کمتر چنین بوده است و تجارت فیمابین اعضا، حمایت کافی را از سازوکارهای تجاری اکو دریافت نکرده است. پیشنهاد می‌کنم و درخواست می‌کنم همه اعضا و نه فقط ۵ کشور عضو موافقتنامه تجاری اکوتا، از شروع مذاکرات برای آزادسازی تجاری در سطح منطقه حمایت کرده و در آن مشارکت کنند.

وزیر خارجه همچنین با بیان اینکه مواصلات و حمل و نقل یکی از پیشرانه‌های همگرایی و توسعه جمعی و شکوفایی هر چه بیشتر ظرفیت‌های اقتصادی منطقه در سال‌های پیش رو است،‌گفت: اکو به عنوان یک منطقه، خود یک مسیر ترانزیتی برای اتصال مناطق پیرامونی شامل شرق و جنوب آسیا، اروپای شمالی و شرقی، و جنوب خلیج فارس است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه با ذکر این نکته که بحران امنیت انرژی جاری در جهان و منطقه به وضوح آسیب پذیری کشورهای مصرف کننده انرژی نسبت به شوک‌های غیرمنتظره را عیان ساخت، اظهار داشت: تغییرات اقلیمی و سرمای زمستانی اخیر نیز آسیب پذیری برخی کشورهای تولیدکننده انرژی را گوشزد کرد. منطقه اکو می‌تواند به الگویی از مشارکت بین کشورهای تولید کننده و کشورهای مصرف کننده انرژی تبدیل شود. (بیشتر بخوانید)

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان در حاشیه این نشست با رئیس جمهور ازبکستان، وزرای خارجه پاکستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و ازبکستان و همچنین دبیرکل دی‌ هشت و دبیرکل سیکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.