×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 17 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهادری‌جهرمی: ترکیب تیم همراه رئیس‌جمهور به چین اقتصادی است/ اجرایی کردن سند ۲۵ ساله مهمترین محور سفر است

به گزارش تهران۲۴، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت امروز سه شنبه (۲۵بهمن) در نشست خبری ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر گفت: حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه نشان مجددی از ایستادگی همیشگی مردم در برابر توطئه خارجی بود و نشان داد هرگاه کسی چشمی به استقلال آن‌ها دوخته است، مردم جدی‌تر وارد میدان می‌شوند و همه را شگفت‌زده می‌کنند.

وی افزود: این راهپیمایی نشان داد محاسبات دشمن نسبت به مردم ما همیشه غلط بوده و به همین دلیل نتوانسته‌اند به اهداف شوم خود دست یابند که این امر مسئولیت مسئولان و دولتمردان را بیشتر و سنگین‌تر می‌کند. رئیس جمهور نیز با قدردانی از این راهپیمایی باشکوه، بر تلاش مضاعف دولتمردان در برابر مردم تاکید کرد. 

اقدامات دولت در دهه فجر

وی افزود: در حوزه های بسیاری افتتاح‌هایی در دهه فجر صورت گرفت. برای اولین بار تصاویر باکیفیت ارسالی از ماهواره خیام به نمایش درآمد که مورد بهره برداری دستگاه‌های مختلف قرار می‌گیرد، ماهواره ناهید ۲ و طلوع هم رونمایی شدند.همچنین ساختمان فن آوری شهید احمدی روشن در یزد فعال شد از طرفی افتتاح های مشابه نیز داشتیم. در حوزه فرهنگی نیز جشنواره های گوناگونی برگزار شد که مهمترین آن جشنواره فیلم، موسیقی و تئاتر فجر بود که با استقبال زیاد مردم روبه‌رو شد و استقبال گسترده مردم از برنامه‌های جشنواره فرهنگی فجر نشان داد که هنر تحریم پذیر نیست.

اولین دستگاه جراحی سرطان کاملاً ایرانی رونمایی شد

وی در مورد افتتاح های حوزه مسکن و راه سازی تصریح کرد: ۱۰ هزار واحد مسکونی با حضور رئیس جمهور در پرند و سایر مکان‌ها به افتتاح رسید. نیروگاه بزرگ خورشیدی دامغان به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی آب شرب از خلیج فارس  به کرمان و رفسنجان آغاز شد. در حوزه بهداشت و سلامت افتتاح‌هایی داشتیم شامل افتتاح اورژانس، بهره برداری از اولین دستگاه جراحی سرطان کاملاً ایرانی می‌شود.

رکورد اشتغال در صنعت کشور شکسته شد

سخنگوی دولت به ارائه آماری از شرایط اقتصادی کشور پرداخت و بیان کرد: بر اساس آخرین داده‌های بانک مرکزی بدهی خارجی ایران در پایان آبان ماه ۱۴۰۱ برابر ۶ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار است که در مقایسه با سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار کاهش داشته است. رکورد اشتغال نیز طبق آمار در حوزه صنعت شکسته شده است که نشان می‌دهد سیاست دولت برای رشد صنعت و جلوگیری از راکد سازی و تعطیل و نیمه تعطیل شدن صنعت موفق بوده است.

ابلاغ بسته ۱۹ بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده

سخنگوی دولت تصریح کرد: ابلاغ بسته ۱۹ بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده را نیز در این ایام داشتیم که ان شاءالله کمک کننده نوسازی و به سازی بافت‌های فرسوده شهری باشد که عموماً املاک آن متعلق به طبقات متوسط و ضعیف‌تر جامعه هستند. پیش از این هم خبر رکوردشکنی تولید فولاد کشور رسانه‌ای شده بود که موید توسعه صنعت در کشور است. رشد مضاعف در این حوزه در حوزه اشتغال نیز اثرگذار خواهد بود.

برنامه جامع افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ای کشور به ۱۰۰ هزار هکتار

وی افزود: افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای به ۱۰۰ هزار هکتار از جمله دیگر برنامه‌های تحول آفرین بخش کشاورزی است. در همین راستا، احداث سالانه ۱۰ هزار هکتار فضای گلخانه‌ای جدید در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. تحقق هدف مذکور، صرفه‌جویی ۳ میلیارد متر مکعبی آب، کاهش ۱۵ درصدی ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش حداقل ۱۰۰ درصدی بهره‌وری محصولات سبزی و صیفی، افزایش میزان تولید غلات راهبردی و حفاظت و پایداری منابع پایه تولید (آب و خاک) را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: وزارت جهادکشاورزی در طی یک سال گذشته اقدامات دیگری در زمینه توسعه واحدهای گلخانه‌ای داشته است که منجر به رشد ۴۰۰ درصدی بهره‌برداری از شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای، افزایش ۵۰۰ درصدی سطح واگذاری اراضی برای احداث شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای و افزایش ۲۰۰ درصدی صدور مجوز احداث شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای شده است.

تصویب لایحه‌ اجرای بهتر اصل ۲۷ قانون اساسی در مراحل نهایی است

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت برگزاری تجمعات در کشور اظهار کرد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تجمعات متعددی از سوی اقشار مختلف چه به صورت گسترده و چه به صورت محدودتر انجام شده است. در کنار بهارستان هم مستمرا تجمعاتی صورت می‌گیرد و واکنش‌های مناسبی برای شنیده شدن صدای اعتراضات وجود داشته و بعد از این هم وضعیت همین خواهد بود. معاون حقوقی رئیس‌جمهوری لایحه‌ای را برای اجرایی‌شدن هرچه بهتر اصل ۲۷ قانون اساسی آماده کرده‌اند و در دولت در حال بررسی و تصویب نهایی است.

وی در رابطه با اینکه آیا مشخص شده چه میزان از املاک وزارتخانه‌ها برای مولد سازی مشخص شده است، عنوان کرد: وزارتخانه‌های گفته شده اولین وزارتخانه‌های پیشگام برای معرفی اموال راکد خود بودند. لیست جزئی اموال هم‌اکنون در سامانه مربوطه طرح مولدسازی به تفکیک استان و موردی قابل مشاهده عموم مردم و اصحاب رسانه قرار دارد. طرح مولدسازی در اتاق شیشه‌ای و قابل رویت انجام می‌شود و در حال اجرا است. در خصوص وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت ۱۰۰ درصد منابع حاصل از این مولدسازی برای بازسازی و بهسازی در اختیار وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرد و در مورد سایر وزارتخانه‌ها این میزان ۵۰ درصد است.

سخنگوی دولت در رابطه با رایگان شدن درمان در بیمارستان‌های دولتی از سال آینده نیز گفت: در بخش دارو در بودجه کاهشی وجود نداشته است. برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم در حوزه بهداشت و درمان اقدامات بسیاری صورت گرفته، مثلا دولت با پوشش‌دهی‌های بیمه‌ای برخی از بیماری‌ها تحت پوشش قرار گرفتند. با اجرای طرح دارویار و تکمیل طرح نسخه‌ نویسی جلوی قاچاق دارو گرفته شده است.

بهادری جهرمی گفت: امروز کسی وجود ندارد که از بیمه خدمات درمانی برخوردار نباشد مگر اینکه مورد شناسایی قرار نگرفته باشد یا نیازی به خدمات درمانی نداشته باشد. تقریباً تمام نیازمندان به خدمات درمانی از آن بهره مند شدند. طرح وزارت بهداشت برای ۱۰ درصدی است که هزینه بستری پرداخت می‌کنند. امروز در شهرهای کوچک زیر ۲۰ هزار نفر به صورت تدریجی در حال اجرا است و شخصی که از مسیر پزشک خانواده و نظام ارجاع بستری می‌شود هزینه‌ای از جیب خود نمی‌پردازد. با در نظر گرفتن منابع لازم در این طرح بودجه بهداشت پیشنهاد شده است.

وی در خصوص تصویب آیین نامه‌ای در دولت در راستای تولید در دولت افزود: دولت مصوبات بسیاری برای حمایت از تولیدکنندگان داشته است. هم در حوزه تسهیلات در حوزه اشتغالزایی صنایع کوچک و هم در حوزه توسعه بازار و خدمات تسهیلات بانکی که برای سرمایه‌گذاری‌های جدید اقدامات خوبی انجام شده است و صندوقی برای تضمین تسهیلات در نظر گرفته شده است.

اجرای طرح ۳۰ درصد تخفیف ۳۴ قلم کالای اساسی تا پایان ماه رمضان ادامه دارد

سخنگوی دولت در رابطه با ثابت نگاه داشتن قیمت کالاهای اساسی نزدیک به ایام نوروز به خصوص در خرده‌ فروشی‌ها تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار جایگاه‌های نظارتی ویژه‌ای را برای خرده فروشی ایجاد کرده تا گشت‌های بازرسی از پیش از ایام نوروز تقویت شوند و برای جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها، هرگونه افزایش قیمتی باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد. طرحی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ابتدای دهه فجر آغاز شد و تا عید فطر ادامه خواهد داشت تا کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تا تخفیف‌های حدود ۳۰ درصدی ارائه شوند. این طرح بسیار کمک خواهد کرد تا قیمت‌ها در حوزه کالاهای اساسی حفظ شود.

ترکیب اصلی هیئت همراه رئیس‌جمهور تیم اقتصادی هستند

بهادری‌جهرمی در رابطه با سفر رئیس‌جمهور به چین و اهداف این سفر بیان کرد: سفر رئیسی، دهمین سفر خارجی رئیس جمهور در کمتر از یک سال و نیم عمر دولت است و این سفر پس از ۲۰ سال از سفر رئیس‌جمهور چین به ایران، به دعوت رسمی رئیس جمهور چین برگزار شده است. محوریت اصلی سفر اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله راهبردی ایران و چین با تمرکز با مسائل اقتصادی است. ترکیب اصلی هیئت همراه رئیس‌جمهور تیم اقتصادی هستند. چین بزرگترین شریک تجاری ایران است لذا یک اقدام راهبردی در این سفر در حوزه توسعه و تسریع تعاملات اقتصادی خواهد بود. نشان می‌دهد ایران مسیر رشد و توسعه تعاملات تجاری خود را با رشد و توسعه بیشتری ادامه می‌دهد.

عفو رهبر انقلاب تبلور دیگری از رأفت و همدلی جمهوری اسلامی است

بهادری جهرمی در رابطه با دستورالعمل رهبر انقلاب برای آزادسازی و عفو گسترده محکومان نیز گفت: عفو اخیر مقام معظم رهبری تبلور دیگری از اقتدار، رأفت و همدلی جمهوری اسلامی است. رهبر انقلاب از ابتدا میان کسانی که احساساتی شدند یا خطای محاسباتی شوری در آنها ایجاد کرد با کسانی که سازمان یافته در اغتشاشات حضور یافتند تفکیک قائل شدند و این عفو در امتداد همان مسیر ابتدایی بود و نشان داد موضع‌‌گیری‌ها فقط در مقام حرف نیست بلکه در حوزه عمل نیز انجام پذیر است. این نگاه به آرامش هرچه بیشتر کشور کمک می‌کند و راه برای کسانی که هیجانی برخورد کردند باز است. ان‌‌شاء‌الله همه ما در چارچوب قوانین تعامل سازنده‌تری برای ساختن ایران هرچه آبادتر داشته باشیم.

وی در خصوص جزئیات بسته وحدت آفرین به ویژه در حوزه ایرانیان خارج از کشور، عنوان کرد: در امتداد مسیر ترسیمی مقام معظم رهبری در حوزه عفوهای قضائی دولت هم تصمیم به امتداد گرفت. در این بسته در مورد ایرانیان خارج از کشور که اشتباهاتی داشتند و یا در حوزه تخلفات در امتداد جرایم حوزه‌های عمومی و با همان نگاه با این تفکیک که حوزه‌های سازماندهی شده با حوزه‌هایی که دچار سهو شدند متفاوت هستند، بسته‌ای آماده شده که جزئیات آن توسط وزیران مربوطه ارائه خواهد شد.

بهادری‌جهرمی در خصوص واگذاری بدون ضابطه خودرو گفت: وزارت صنعت گزارش اولیه‌‌ای در این خصوص ارائه کردند و بازرسی ریاست‌جمهور جهت بررسی مواردی را ارجاع دادند و در همان گزارش ابتدایی تصمیمات اولیه اتخاذ شده است. هیچیک از توافقات قانونی نیست و دولت رسمیتی به آن اعطا نمی‌کند و این موارد متوقف شدند تا تصمیم گیری نهایی در خصوص متخلفین و روش پیشگیری از این اقدام اتخاذ شود.

وی در رابطه با علت زیاندهی در صنعت خودرو طبق ادعای رئیس خصوصی‌سازی گفت: سهم جدی از افزایش رشد اقتصادی به حوزه بهره‌ وری اختصاص داده شده و دولت به منظور اصلاح این مشکل تدابیر مختلفی را اتخاذ کرده است. مصوبه اخیر هیئت دولت در صدور مجوز واردات خودروهای موجود در مناطق آزاد کشور کمک کننده همین مسیر خواهد بود و حجم گسترده ای از خودروها از این مسیر وارد خواهد شد و رقابت در ساخت خودروهای داخلی افزایش پیدا می‌کند. ما هم نباید بازار کاذب برای تولید خودرو ایجاد کنیم و هم تدابیری اتخاذ شود تا قیمت‌های مصرف کننده واقعی شود. نگاه دولت این است که با افزایش تولید و صدور مجوز واردات بتوان تعادلی در عرضه و تولید خودرو ایجاد کند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.